Zosinus schreef:olfie schreef:Als je nu werkelijk alleen om Gods eer gaat en niets voor de wereld/jezelf, waarom zijn psalmen dan niet genoeg?
Waarom moet jij de muziek dan nog wel ruig/aggresief/mooi vinden?
Bijkomend 'voordeel': je mijdt het 'hellende vlak'
Beste Olfie,
Beweer je hiermee dat geloof geen inspiratiebron voor kunst mag zijn. Het geloof wordt dan wel een schamele bedoeling. Van begin af het geloof vormgegeven in woord, melodie en beeldende kunst (en daarmee bedoel ik uiteraard niet in een afgodische vorm). Zingt een nieuw lied voor de Heer. Veel van onze geloofsvormen zijn ook op deze manier tot stand gekomen. Het probleem is vaak dat we die vormen als iets eeuwigs en het enige juiste zien. Dat is vaak een vertekening. Dat betekent niet dat alles wat oud is geen waarde heeft, maar wel dat we andere vormen niet zonder goede argumenten mogen afwijzen.
Wat betreft het hellend vlak: voor zover dat vlak niet is aangetoond bevindt het zich uitsluitend... in ons hoofd.
Nee, dat bedoel ik niet, het is meer een confronterende vraag aan Marnix, soms dan denken we onszelf zo goed kennen en beheersen, heb ik zelf ok nog wel eens, maar als je ten diepste ga kijken zoals Erasmiaan al zei, wat is je werkelijke diepste motief om ernaar te luisteren... kun je dan de muziek niet loslaten.... of wat...
Wat betrefd het hellend vlak... zelfs psalmen kun je verkeerd gebruiken, maar de berijmde psalmen zoals wij die kennen geven niet veel ruimte tot buitensporig gedrag bij de muziek., er gaat eerbied en rust vanuit.
Ik ben nog nooit bij samenzang geweest waarbij er ook maar een zich zichtbaar te buiten ging... das bij bv. een concert van MWS of RvM of op de EO jd. wel anders... niet?
Waar wordt het gevaar groter... het is mooi als je buitenkerkelijken aan kunt trekken met zoiets als opstapje, maar is het voor ons ook nog nodig?
Maar zoals eerder gezegd... er blijft altijd ruimte voor discussie.
Het argument dat God het hart aanziet, is een mooi en waar argument, maar laten we dan ook eens diep onderzoeken hoe het dan met dat hart gesteld is onder deze muziek.. wie kent het hart? En als je ondervindt dat je hart volledig op God gericht is, dan klopt er denk ik ook iets niet... in alles kleeft de zonde ons aan.