Alcohol: ja of nee?

Marnix

Bericht door Marnix »

Eppie schreef:
Maar ja, misschien komt dat ook wel omdat ik vroeger, toen ik nog jong en onbezonnen was, ook wel regelmatig in de kroeg zat en zo en ook wel regelmatig aardig wat dronk. Toen had ik ieder weekend dat soort feestjes en ging ik door de week zelfs wel es naar de kroeg.... allicht heb ik daar wel een goede weerstand aan overgehouden... 10 op een vrijdagavond komt tegenwoordig al niet zovaak meer voor
Onzin weerstand bouw je niet op door teveel of regelmatig veel drinken, dan zou een doorgewinterde alcoholist helemaal geen probleem hebben en zou het juist aan te raden zijn om maar veel te drinken om veel weerstand op te bouwen. Het is de manier van drinken. Heb ik een goede bodem, drink ik niet te snel en teveel achter elkaar eet ik regelmatig tussen het drinken door enz. Maar dat is juist het verradelijke, omdat ik mij op een juiste manier bezat [want dat is het in feite] denk ik er goed tegen te kunnen en gebeuren er juist ongelukken. Verder lijkt het zo onschuldig met drank op en fietsen, maar besef dat je als fietser net zo goed [misschien dan wel indirect] ongelukken kunt veroorzaken. Er is maar één goede manier en dat is je laten vervoeren.
Weet je hoeveel een doorgewinterde alcoholist moet drinken om aan zijn tax te komen? Waarom denk je dat die hele flessen sterke drank op een avond wegkantelelen.... Dat heeft echt wel met gewenning te maken....
Hummel schreef:Het is je reinste flauwe kul om te denken dat je na 1 pilsje per 25 minuten nog 'helder' zou zijn. Alsof je daar een 'weerstand' tegen op kunt bouwen. Vergeet het maar. Het zijn vooral verslaafden die dat beweren. De ontkenningsfase is dan aangebroken.
Hehe als ik mijn rol wil blijven moet ik dit natuurlijk ook gaan ontkennen. Ik zeg nietdat de alcohol helemaal geen invloed op me heeft.... Natuurlijk wel... maar als ik in 4-6 uur tijd 10 biertjes heb gedronken fiets ik wel vrolijk naar huis, loop ik niet te zwalken op mijn fiets, denk ik behoorlijk helder na, doe ik geen rare dingen...

Ik ben zelfs wel eens na afloop naar huis gaan hardlopen (kilometer of 3) en zelfs dat ging probleemloos. Als ik zou merken dat mijn coordinatie slecht was of ik moeite zou hebben met normaal fietsen zou ik de volgende keer minder drinken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Vreemd. Dit doet alcohol met een mens:
3-7 glazen (0,5 tot 1,5 promille): Aangeschoten - tipsy
Stemming en gedrag veranderen duidelijk. Je overschat jezelf. Je geheugen, reactiesnelheid en coördinatie verminderen en het beoordelen van situaties gaat moeilijker. Links en rechts van je gezichtsas neem je steeds minder waar (tunneleffect ).
Het is dus nogal komisch als mensen beweren 'tegen alcohol' te kunnen.
Adorote

Bericht door Adorote »

Inderdaad een wijntje en een biertje op zijntijd is nooit weg , en twee glazen wijn per dag tijdens de maaltijd nog gezond ook.

Maar met een slok op achter het stuur ,kan niet streng genoeg aan gepakt worden ,want drank maak meer kapot dan je rijbewijs lief is.
Marnix

Bericht door Marnix »

refo schreef:Vreemd. Dit doet alcohol met een mens:
3-7 glazen (0,5 tot 1,5 promille): Aangeschoten - tipsy
Stemming en gedrag veranderen duidelijk. Je overschat jezelf. Je geheugen, reactiesnelheid en coördinatie verminderen en het beoordelen van situaties gaat moeilijker. Links en rechts van je gezichtsas neem je steeds minder waar (tunneleffect ).
Het is dus nogal komisch als mensen beweren 'tegen alcohol' te kunnen.
Komt er binnenkort nog een keer een meeting? Dan wil ik wel demonstreren dat mensen met een paar biertjes op best normaal kunnen blijven (nou ja normaal, even abnormaal als normaal zeg maar :D)

Wat je citeert klopt wel, maar wordt door mensen vaak aangedicht. Weet je hoeveel mijn reactiesnelheid is als ik een paar biertjes opheb? Die ligt lager dan normaal.... maar ligt ie ook gevaarlijk laag? Zelfde geldt bijv. voor geheugen en coordinatie. Denk je echt dat ik een stuk dommer ben ik geworden als ik een paar biertjes op heb en op veel vragen opeens geen antwoord meer weet? Of dat ik totaal geen coordinatie meer zou hebben? Hoe kan het dan dat ik gewoon zonder handen aan het stuur naar huis kan fietsen? De coordinatie is ongetwijfeld wat lager maar nog niet gelijk gevaarlijk laag.

(overigens heeft de snelheid waarmee je drinkt er wel degelijk mee te maken, als van 8 tot 2 een feestje hebt waarbij je 10 glazen alcohol drinkt, is de alcohol van de eerste vier glazen alweer afgebroken als je uitgefeest bent... Heb je nog voor 6 glazen aan alcohol in je bloed. )
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

(overigens heeft de snelheid waarmee je drinkt er wel degelijk mee te maken, als van 8 tot 2 een feestje hebt waarbij je 10 glazen alcohol drinkt, is de alcohol van de eerste vier glazen alweer afgebroken als je uitgefeest bent... Heb je nog voor 6 glazen aan alcohol in je bloed. )
Ook dat is een fabeltje. Alcohol zorgt er niet alleen voor dat je lever meer werk krijgt, het vertraagd ook je hele lichaamsfunctioneren. Dus: Hoe meer je drinkt, hoe langzamer je lichaam de alcohol gaat verwerken.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Adorote schreef:Inderdaad een wijntje en een biertje op zijntijd is nooit weg , en twee glazen wijn per dag tijdens de maaltijd nog gezond ook.

Maar met een slok op achter het stuur ,kan niet streng genoeg aan gepakt worden ,want drank maak meer kapot dan je rijbewijs lief is.
Heej Adorote,

Welkom back! :D
Adorote

Bericht door Adorote »

Miscanthus schreef:
Adorote schreef:Inderdaad een wijntje en een biertje op zijntijd is nooit weg , en twee glazen wijn per dag tijdens de maaltijd nog gezond ook.

Heej Adorote,

Welkom back! :D

Hartelijk dank Miscanthus

Ook weer heel goed om jou te zien en te omtmoeten .
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Adorote schreef:[
Ook weer heel goed om jou te zien en te omtmoeten .
Waar een borrelpraatje al niet goed voor is! :wink:
Petrus

Bericht door Petrus »

Miscanthus schreef:We worden vanuit de Bijbel nergens opgeroepen om geheelonthouder te zijn.
Daar ga ik in mee, Miscantus.........

maar...........nu in déze tijd is het een misdaad om met drank op (ook na 3 of 4 glazen bier of 2 glazen sterke drank) nog achter het stuur te kruipen.

Dát je wat drinkt, prima, ok, niks mis mee. Als het tenminste thuis gebeurd als je toch niet weg hoeft.

Die je het in of bij gelegenheden waarna je weer weg moet (naar huis of wat dan ook), láát je dan vervoeren, óf gebruik de BOB-methode!!!!!!!
refo

Bericht door refo »

Beetje erg zwartwit. Of je bent geheelonthouder, of je bent medeverantwoordelijk voor mensen die het ziekenhuis ingereden zijn door een dronkelap.

Volgens mij zijn er nuances.
Petrus

Bericht door Petrus »

refo schreef:Beetje erg zwartwit. Of je bent geheelonthouder, of je bent medeverantwoordelijk voor mensen die het ziekenhuis ingereden zijn door een dronkelap.

Volgens mij zijn er nuances.
Die nuances gééf ik toch?

Je zult mij niet horen zeggen dat iemand geheelonthouder moet zijn, maar RIJ GEWOON NIET ALS JE DRANK OP HEBT!!

Als je met meerdere mensen "op stap" gaat, laat er dan één zich beperken tot frisdrank en laat die de auto besturen. Simpel toch??
Petrus

Bericht door Petrus »

Even iets anders, maar wel in de lijn van de topic:

Het is toch wel héél erg wrang voor nabestaanden als een veroorzaker van een dodelijk ongeval (door drank) weg kan komen met 240 uur werkstraf.............................

Na die 240 uur kan iemand dan weer "vrolijk" verder gaan, maar de nabestaanden hebben levenslang, gelijk ook diegenen die gehandicapt raken door zo'n persoon......................................

Ik wil per sé niet treden in de zwaarte van de strafmaat, daar ga ik niet over, en wil er zélfs geen mening over hebben (hoewel dat héél erg moeilijk is voor mij), maar alleen een werkstraf?? Daar zet ik toch wel vraagtekens bij.,
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Ook dat is een fabeltje. Alcohol zorgt er niet alleen voor dat je lever meer werk krijgt, het vertraagd ook je hele lichaamsfunctioneren. Dus: Hoe meer je drinkt, hoe langzamer je lichaam de alcohol gaat verwerken.
Dit heb ik niet gelezen in de onderzoeken die ik gelezen heb. Pas op hele lange termijn, als er beschadigingen optreden zou je lever minder snel alcohol kunnen gaan afbreken.

Verder, als het om autorijden gaat kan ik me er redelijk in vinden, hoewel ik er absoluut geen moeite mee heb als iemand één biertje drinkt (of 2 als er geruime tijd overheen gaat) en dan in een auto stapt. Niet voor niets mag je (als je je rijbewijs 5 jaar hebt) een tot twee glazen drinken.... en blaas je dan ook gewoon een P. Dit omdat twee glazen drank je reactie niet zodanig vertragen dat je een gevaar op de weg wordt... vaak integendeel zelfs...

Wat betreft fietsen, dit vind ik toch een ander verhaal. Ik fiets als ik naar de stad ben geweest of op een feestje gewoon naar huis... we hebben in Nederland veilige fietspaden, er rijdt midden in de nacht haast niemand over straat... en tja... hoe moet ik anders thuiskomen... ik kan niet altijd een chauffeur regelen :D
Petrus

Bericht door Petrus »

1 (of twee met tijd ertussen) gals bier is of hoeft geen probleem te zijn, hoewel het maar nét is hoe een individu op alcohol op zich reageerd..........................

Omdat ik vrijwel nooit drink, vallen twee glazen bier bij mij nogal heftig.

Als je lever gebrekkig werkt dan zal alcohol ook problemen geven.................

ik bedoel maar, het is per persoon zó aan verschillen onderhevig dat je daar feitelijk geen algemeen geldende maatstaf voor kúnt aanleggen.

Marnix, jij kunt 5 glazen bier met gemak hebben zeg je.............nou, IK lig dan gestrekt!

Waarmee ik maar aan wil geven dat wat voor de één geen probleem is, voor de ander dat weer wel is.

Probeer daarom gewoon niet te drinken als je nog moet rijden, den dan richt ik mij hier specifiekop het autorijden want dat is het gevaarlijkst voor lijf en leven van anderen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Petrus schreef:1 (of twee met tijd ertussen) gals bier is of hoeft geen probleem te zijn, hoewel het maar nét is hoe een individu op alcohol op zich reageerd..........................

Omdat ik vrijwel nooit drink, vallen twee glazen bier bij mij nogal heftig.

Als je lever gebrekkig werkt dan zal alcohol ook problemen geven.................

ik bedoel maar, het is per persoon zó aan verschillen onderhevig dat je daar feitelijk geen algemeen geldende maatstaf voor kúnt aanleggen.

Marnix, jij kunt 5 glazen bier met gemak hebben zeg je.............nou, IK lig dan gestrekt!

Waarmee ik maar aan wil geven dat wat voor de één geen probleem is, voor de ander dat weer wel is.

Probeer daarom gewoon niet te drinken als je nog moet rijden, den dan richt ik mij hier specifiekop het autorijden want dat is het gevaarlijkst voor lijf en leven van anderen.
Okeej, ik ben het op zich met je eens... hoewel ik ook wel de nederlandse wet goedvind, die net iets anders is (een of twee glazen drinken voor je gaat rijden mag)... maar dat verschilt inderdaad per persoon, als iemand na 1 of 2 glazen hier wel wat van merkt moet hij/zij het sowieso niet doen... Maar ja, ik ga ook beter tafeltennissen van een flesje bier meestal :P :D Het verschilt idd ook wel per persoon. Ach waar gaat het over, ik heb niet eens een rijbewijs :D
Plaats reactie