Maar ik zie het bij ons bij de plaatselijke GKV gebeuren: in naam zijn ze lid, maar hoe vaak zitten ze in de kerk? En verder zie ik geen onderscheid tussen hen en ieder ander mens die niet naar de kerk gaat, het is dat ze tegen me zeiden dat ze "ook" naar de kerk gaan, anders wist ik het niet. (oke, klaar nu met over anderen praten, maar het is even ter verduidelijking)
Hm hier in Arnhem herken ik dat totaal niet... natuurlijk zijn er mensen die voor de vorm naar de kerk gaan of niet vaak gaan, die zitten er in iedere kerk.... ik ken ook best refo's die zich klemzuipen in het weekend.... Het zal plaatselijk ook wel verschillen... maar aan de hand daarvan kan je niet een kerkgenootschap beoordelen.
Ik snap niet wat je nu allemaal onderscheidingen aanbrengt die er niet zijn. Maar goed, volgens mij had je daar al een "discussietje" over met Afgewezen... Voor mij, en ook volgens de bijbel, zijn er maar twee soorten mensen; doden en levenden of zo je wil; blinden en zienden. Twee staten. Waar doel je trouwens met die verwijzing naar Paulus op?
De Bijbel maakt die onderscheidingen zelf, ik citeer de Bijbel. Kinderen van gelovigen zijn in hun ouders geheiligd. Partners van gelovigen zijn in hun partner geheiligd. Er zijn maar twee staten, dat klopt... maar deze "gradatie" wordt gebruikt in situaties waarin die staat niet altijd even duidelijk is.
Maar goed, het ging om gedoopte babies, zijn die dood of levend? Ik zeg: Levend, want ze zijn kinderen van God en worden behouden als ze overlijden. Anderen zeggen: Dood en wat er later met ze gebeurt weet ik niet. Uiteindelijk hou je dus wel die twee staten over. Mijn stelling: Gedoopte kinderen zijn "levend".