Ik doelde meer op een aanvulling van ons leerboekje, de HC. Niet op een aanvulling op de NGB.rekcor schreef:Van mij hoeft er helemaal geen belijdenis bij. Naar mijn smaak moet je zuinig zijn met belijdenissen: alleen de belangrijkste dingen vastleggen.
- Er is een God (belijdenis volk Israel)
- Jezus Christus, 100% God en 100% mens, is Heer (Vroeg-christelijke kerk, Nicea)
- Drieeenheid (Nicea)
- 3 x Sola (3FvE)
Meer belijdenissen leiden alleen maar tot meer verdeeldheid.
Nieuwe belijdenis
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
wil jij onder censuur of zo?memento schreef:Ik ben voor het herschrijven van de HC. Alles tegen de RK eruit, en waarleggingen tegen alle nieuwe dwalingen/godsdiensten/etc erin. De HC is tenslotte bedoelt als praktisch leerboek, en leerboeken moeten up-to-date gehouden worden, anders verliezen ze hun waarde.
Zou best wel eens kunnen, ja.rekcor schreef:Nu zeg je eigenlijk dat de waarheid in de bijbel niet kenbaar is. In ieder geval: we kunnen hem niet in belijdenissen vatten, want dan komt er altijd logica bij die de bijbelse waarheid vervormd.refo schreef:Ik wil niet een nieuwe discussie starten, maar als er staat 'hoeveel stukken zijn u nodig' plus het antwoord dan geloof ik dat er meer logica dan Schrift aan te pas komt. Dan hebben we het nog niet eens over de exegese van die vraag, die opzichzlef als een exegese is.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Dan kom je uit bij een volstrekt dogmaloze religie. Zelfs het dogma dat de bijbel Gods Woord is staat dan op losse schroeven. Ik neem aan dat dat niet de richting is die jij op wilt?refo schreef:Zou best wel eens kunnen, ja.rekcor schreef:Nu zeg je eigenlijk dat de waarheid in de bijbel niet kenbaar is. In ieder geval: we kunnen hem niet in belijdenissen vatten, want dan komt er altijd logica bij die de bijbelse waarheid vervormd.refo schreef:Ik wil niet een nieuwe discussie starten, maar als er staat 'hoeveel stukken zijn u nodig' plus het antwoord dan geloof ik dat er meer logica dan Schrift aan te pas komt. Dan hebben we het nog niet eens over de exegese van die vraag, die opzichzlef als een exegese is.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Mee eens. Daar ligt de kern van ons belijden. Ik zie dat als een soort uittreksel van de Bijbelrefo schreef:Als je echt de belangrijkste dingen wilt vastleggen heb je genoeg aan de Geloofsbelijdenis met de 12 artikelen.
(NB het 3 maal Sola is in wezen met de 3FvE al opgeheven)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Mijns inziens behoeven we de belijdenisgeschriften, die we allen in meerdere of mindere mate onderschrijven niet te veranderen. Ze hebben hun bestaansrecht bewezen en een functie gehad in verschillende perioden en omstandigheden van de kerk. Daarom zijn er ook zoveel belijdenisgeschriften ontstaan. Ik zou zeggen: bewaar ze als belangrijke getuigen van de geschiedenis van de kerk.
Iets anders is of we ons aan een aantal belijdenisgeschriften geheel moeten verbinden. In officiele zin gebeurt dat wel, natuurlijk. Kerken hebben altijd de behoefte aan het definieren van hun grenzen. Al was het alleen maar om het onderscheid met andere kerken niet te verliezen.
In werkelijkheid hebben mensen natuurlijk een persoonlijke opvatting. Ze kiezen bewust of onbewust voor een bepaald aspect van die belijdenisgeschriften. Vanwege deze persoonlijke omgang met het belijden van de kerk, lijkt het me ongepast om al te grote consequenties te verbinden aan een eigen invullling of selectie die mensen maken uit al dat kerkelijk belijden.
Als je echt een samenbindende uitspraak omtrent het christelijk geloof wilt hebben, kom je toch uit bij de uitspraken van Jezus over het grote gebod (de gouden regel).
Deze zienswijze stoelt overigens ook op een wijs joods gebruik om de veelheid aan geboden, voorschriften en regels te willen samenvatten tot één enkel, allesbepalend gebod. Het zal geen verrassing zijn te horen, dat die centrale inhoud steeds weer de liefde is.
Maar al te vaak heeft een al te geforceerde nadruk op het belijden van de kerk individuele mensen het zicht ontnomen op het belangrijkste.
Kijk nu zelf hoe het in de gereformeerde gezindte gaat, een gezindte, die toch nog steeds veronderstelt, dat ze om één duidelijke en samenvattende belijdenis bij elkaar hoort: niets dan twisten, discussies en scheuringen over...juist ja...om interpretaties (dat zijn: individuele keuzes) van die samenbindende belijdenis.
Laten we, wijs geworden van deze werkelijkheid, maar geen al te scherpe zwaarden smeden van onze belijdenissen. De mensen hebben toch hun eigen voorkeuren en maken toch hun eigen keuzen.
De belijdenis kan nog zo mooi zijn; erg veel consequenties worden er niet uit getrokken. Daarmee is het belijden van de kerk vaak vrij krachteloos, inadequaat en daarmee voor velen achterhaald.
gravo
Iets anders is of we ons aan een aantal belijdenisgeschriften geheel moeten verbinden. In officiele zin gebeurt dat wel, natuurlijk. Kerken hebben altijd de behoefte aan het definieren van hun grenzen. Al was het alleen maar om het onderscheid met andere kerken niet te verliezen.
In werkelijkheid hebben mensen natuurlijk een persoonlijke opvatting. Ze kiezen bewust of onbewust voor een bepaald aspect van die belijdenisgeschriften. Vanwege deze persoonlijke omgang met het belijden van de kerk, lijkt het me ongepast om al te grote consequenties te verbinden aan een eigen invullling of selectie die mensen maken uit al dat kerkelijk belijden.
Als je echt een samenbindende uitspraak omtrent het christelijk geloof wilt hebben, kom je toch uit bij de uitspraken van Jezus over het grote gebod (de gouden regel).
Deze zienswijze stoelt overigens ook op een wijs joods gebruik om de veelheid aan geboden, voorschriften en regels te willen samenvatten tot één enkel, allesbepalend gebod. Het zal geen verrassing zijn te horen, dat die centrale inhoud steeds weer de liefde is.
Maar al te vaak heeft een al te geforceerde nadruk op het belijden van de kerk individuele mensen het zicht ontnomen op het belangrijkste.
Kijk nu zelf hoe het in de gereformeerde gezindte gaat, een gezindte, die toch nog steeds veronderstelt, dat ze om één duidelijke en samenvattende belijdenis bij elkaar hoort: niets dan twisten, discussies en scheuringen over...juist ja...om interpretaties (dat zijn: individuele keuzes) van die samenbindende belijdenis.
Laten we, wijs geworden van deze werkelijkheid, maar geen al te scherpe zwaarden smeden van onze belijdenissen. De mensen hebben toch hun eigen voorkeuren en maken toch hun eigen keuzen.
De belijdenis kan nog zo mooi zijn; erg veel consequenties worden er niet uit getrokken. Daarmee is het belijden van de kerk vaak vrij krachteloos, inadequaat en daarmee voor velen achterhaald.
gravo
gravo schreef:Mijns inziens behoeven we de belijdenisgeschriften, die we allen in meerdere of mindere mate onderschrijven niet te veranderen. Ze hebben hun bestaansrecht bewezen en een functie gehad in verschillende perioden en omstandigheden van de kerk. Daarom zijn er ook zoveel belijdenisgeschriften ontstaan. Ik zou zeggen: bewaar ze als belangrijke getuigen van de geschiedenis van de kerk.
Iets anders is of we ons aan een aantal belijdenisgeschriften geheel moeten verbinden. In officiele zin gebeurt dat wel, natuurlijk. Kerken hebben altijd de behoefte aan het definieren van hun grenzen. Al was het alleen maar om het onderscheid met andere kerken niet te verliezen.
In werkelijkheid hebben mensen natuurlijk een persoonlijke opvatting. Ze kiezen bewust of onbewust voor een bepaald aspect van die belijdenisgeschriften. Vanwege deze persoonlijke omgang met het belijden van de kerk, lijkt het me ongepast om al te grote consequenties te verbinden aan een eigen invullling of selectie die mensen maken uit al dat kerkelijk belijden.
Als je echt een samenbindende uitspraak omtrent het christelijk geloof wilt hebben, kom je toch uit bij de uitspraken van Jezus over het grote gebod (de gouden regel).
Deze zienswijze stoelt overigens ook op een wijs joods gebruik om de veelheid aan geboden, voorschriften en regels te willen samenvatten tot één enkel, allesbepalend gebod. Het zal geen verrassing zijn te horen, dat die centrale inhoud steeds weer de liefde is.
Maar al te vaak heeft een al te geforceerde nadruk op het belijden van de kerk individuele mensen het zicht ontnomen op het belangrijkste.
Kijk nu zelf hoe het in de gereformeerde gezindte gaat, een gezindte, die toch nog steeds veronderstelt, dat ze om één duidelijke en samenvattende belijdenis bij elkaar hoort: niets dan twisten, discussies en scheuringen over...juist ja...om interpretaties (dat zijn: individuele keuzes) van die samenbindende belijdenis.
Laten we, wijs geworden van deze werkelijkheid, maar geen al te scherpe zwaarden smeden van onze belijdenissen. De mensen hebben toch hun eigen voorkeuren en maken toch hun eigen keuzen.
De belijdenis kan nog zo mooi zijn; erg veel consequenties worden er niet uit getrokken. Daarmee is het belijden van de kerk vaak vrij krachteloos, inadequaat en daarmee voor velen achterhaald.
gravo
Dit is wel gedeeltelijk waar, maar je ziet het belijden teveel als historie en niet meer als relevant voor tegenwoordig. Juist bij keuzes die wij in het heden maken heeft het belijden uit vroeger tijd ons veel te zeggen!
Belijden betekent: "hetzelfde zeggen als". We moeten als kerk ook met één mond spreken. En individuele verschillen zijn er wel, maar in de kerk mogen die niet de boventoon voeren, en al helemaal mag er geen waarheid ontstaan die voor iedereen net iets anders is.
Wel is van belang dat het gaat om de geest en niet om de letter.
Vrgr
Vincent
Belijdenis heeft altijd woorden nodig gehad die in de bijbel zelf niet voorkwamen, maar de bijbel nodigt wel zelf uit om stelling te nemen ten aanzien van eigentijdse kwesties (loochening van de drie-eenheid bijv.), waarbij de belijdenis zo nauw mogelijk aansluit bij wat de Schrift zegt.Kaw schreef:Omdat er stellingnames in de 3FvE staan waar de bijbel geen bindende uitspraken over doet, zoals de kinderdoop, de drieeenheid (als terminologie) en de invulling van de eredienst en de kerkelijke ambten.
Vrgr
Vincent