Maanenschijn schreef: ↑31 jul 2026, 20:54
“Voor mezelf lees ik graag oudvaders, zoals Smijtegelt. Oude taal, oude druk, het maakt me niet uit. Maar ik weet dat ik taalvaardiger ben dan de meeste kerkmensen. Er zijn veel gemeenteleden in bevindelijk-gereformeerde kring die echt niet begrijpen wat er vanaf de kansel gezegd wordt. Dat vind ik heel zorgelijk. Volgens mij ben je dan weer terug bij het kerklatijn. De taal mag geen barrière vormen voor het Evangelie.”
Ds. G. Van Zanden.
Wat is taalvaardiger zijn dan de meeste kerkmensen?
Wat is dat?
Dat je woordenschat en het begrip van taal, van zinsopbouw en uitdukkingswijze beters is dan de gemiddelde kerkganger.
Goed dat hij dat onderkent. Zouden meer (s)prekers moeten doen.
Rekening houden met verschillen in taalvaardigheid: ja. Maar ik zou het als voorganger niet zo formuleren dat mijn taalvaardigheid beter is dan die van de gemiddelde kerkganger. Dat klinkt al snel alsof je jezelf boven je hoorders plaatst. Het gaat er juist om dat je je taal zo gebruikt dat iedereen de boodschap kan begrijpen toch? Ik ga het interview nog lezen. Ik hoop dat hij het zo ziet: Taalvaardigheid is in de gemeente geen positie boven de hoorders, maar een gave waarmee je hen dient.
Arja schreef:
Wat is taalvaardiger zijn dan de meeste kerkmensen?
Wat is dat?
Dat je woordenschat en het begrip van taal, van zinsopbouw en uitdukkingswijze beters is dan de gemiddelde kerkganger.
Goed dat hij dat onderkent. Zouden meer (s)prekers moeten doen.
Rekening houden met verschillen in taalvaardigheid: ja. Maar ik zou het als voorganger niet zo formuleren dat mijn taalvaardigheid beter is dan die van de gemiddelde kerkganger. Dat klinkt al snel alsof je jezelf boven je hoorders plaatst. Het gaat er juist om dat je je taal zo gebruikt dat iedereen de boodschap kan begrijpen toch? Ik ga het interview nog lezen. Ik hoop dat hij het zo ziet: Taalvaardigheid is in de gemeente geen positie boven de hoorders, maar een gave waarmee je hen dient.
Ja, ik denk inderdaad dat je dit niet geschreven had als je het interview al had gelezen .