Daar ben ik het inderdaad helemaal mee eens.
Ik geloof ook niet in nieuwe openbaringen.
Daar ben ik het inderdaad helemaal mee eens.
...en let op de leestekens.Terri schreef: ↑Vandaag, 12:49 Toe zeg, ga nou niet verder zitten stoken. En probeer a.u.b. een beetje te letten op het Nederlands. Dat alleen al kan er voor zorgen dat er niet zo gauw allerlei misverstanden ontstaan.
Woorden als 'met' moet 'me' zijn. 'Geen' moet 'een' zijn. enz enz. Dit zeg ik in het algemeen, niet tegen één specifiek persoon of posting.
Sorry dat is dan weer mijn achilleshiel, zo hebben we allemaal wat en we zijn allemaal raar, toch zijn we broertjes en zusjes.![]()
![]()
refo schreef: ↑Vandaag, 15:04...en let op de leestekens.Terri schreef: ↑Vandaag, 12:49 Toe zeg, ga nou niet verder zitten stoken. En probeer a.u.b. een beetje te letten op het Nederlands. Dat alleen al kan er voor zorgen dat er niet zo gauw allerlei misverstanden ontstaan.
Woorden als 'met' moet 'me' zijn. 'Geen' moet 'een' zijn. enz enz. Dit zeg ik in het algemeen, niet tegen één specifiek persoon of posting.
Sorry dat is dan weer mijn achilleshiel, zo hebben we allemaal wat en we zijn allemaal raar, toch zijn we broertjes en zusjes.![]()
![]()
Ik geloof ook niet in nieuwe openbaringen maar er is over de Bijbel heen wel de dogmatiek gelegd en de belijdenis geschriften.
Jezus is niet in de Godverlatenheid geweest??GG links schreef: ↑Vandaag, 16:37Ik geloof ook niet in nieuwe openbaringen maar er is over de Bijbel heen wel de dogmatiek gelegd en de belijdenis geschriften.
Voorbeeld: de nederdaling ter helle komt in de Bijbel als zodanig niet voor maar is wel een onderdeel geworden van de schriftuitleg.
Aangezien belijdenis en de hc feilbaar zijn moet je ook oppassen door te zeggen: zo spreekt de Heere.
'k Ben ten volle overtuigd van de waarde van de bril van de gereformeerde theologie bij het lezen en uitleggen van de Bijbel. De belijdenisgeschriften spelen daarbij een belangrijke rol.GG links schreef: ↑Vandaag, 16:37 Ik geloof ook niet in nieuwe openbaringen maar er is over de Bijbel heen wel de dogmatiek gelegd en de belijdenis geschriften.
Voorbeeld: de nederdaling ter helle komt in de Bijbel als zodanig niet voor maar is wel een onderdeel geworden van de schriftuitleg.
Aangezien belijdenis en de hc feilbaar zijn moet je ook oppassen door te zeggen: zo spreekt de Heere.
Dit is voor mij ook een reden dat ik het boek van prof. A. Huijgen niet direct bij het grofvuil zet. De vervangingstheologie is ook een voorbeeld van wat eerst een nieuw inzicht was maar waar nu over het algemeen anders over gedacht wordt.
Met andere woorden: de Bijbel is onfeilbaar en de dogmatiek en de belijdenisgeschriften zijn dat niet.
De geloofsbelijdenis spreekt over de nederdaling ter helle na Jezus dood. De Godsverlating was voor zijn dood. Volgens mij is de geloofsbelijdenis chronologisch opgesteld.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 17:17Jezus is niet in de Godverlatenheid geweest??GG links schreef: ↑Vandaag, 16:37Ik geloof ook niet in nieuwe openbaringen maar er is over de Bijbel heen wel de dogmatiek gelegd en de belijdenis geschriften.
Wordt dat trouwens de gewoonte hier op het forum om de geloofsbelijdenis, HC, NGB, DL waarmee ingestemd is zonder onderbouwing te bekritiseren?
Dat staat er toch niet? Al staat er wel in het NT dat Jezus is neergedaald in de laagste delen van de aarde en in het dodenrijk.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 17:17Jezus is niet in de Godverlatenheid geweest??GG links schreef: ↑Vandaag, 16:37Ik geloof ook niet in nieuwe openbaringen maar er is over de Bijbel heen wel de dogmatiek gelegd en de belijdenis geschriften.
Wordt dat trouwens de gewoonte hier op het forum om de geloofsbelijdenis, HC, NGB, DL waarmee ingestemd is zonder onderbouwing te bekritiseren?