Preken beluisteren op internet

Johann Gottfried Walther

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik moest denken aan een uitspraak van John Flavel, die is misschien ook wel verdacht, maar toch:

"De verschrikkingen van de wet zijn misschien een voorbereiding, maar het is de genade van het Evangelie die het hart van de zondaar krachtdadig opent; een hard stuk vuursteen zou nog eerder breken als het op een zacht kussen werd gegooid dan op een aanbeeld. Het Evangelie is vol lokkende nodigingen om de wil te trekken en het hart van een zondaar te openen"

"Als de overtuiging de zonde bitter heeft gemaakt voor de ziel, en aan haar de noodzaak van een Zaligmaker te zien is gegeven, dan denk ik dat zij niet gauw genoeg in de weg des geloofs tot Christus kan gaan. Laat geen mens grenzen trekken waar God dat niet heeft gedaan."

Het lijkt soms wel, als een predikant, juist mensen afhouden wil van Christus, door een toeleidende weg, en allerlei voorwaarden en eisen, dat zo'n predikant gezien wordt als gunnend, maar het is zonde en genade, wet én Evangelie.
Genade voor de grootste der zondaren.
Een aanbod van genade aan alle toehoorders...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Refiosi

Bericht door Refiosi »

Ik concludeer hier maar uit dat je niet hebt geluisterd. Anders had je dit niet gezegd.
Johann Gottfried Walther

Refiosi schreef: 27 jul 2026, 21:46 Ik concludeer hier maar uit dat je niet hebt geluisterd. Anders had je dit niet gezegd.
Hoezo niet?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Refiosi

Bericht door Refiosi »

Omdat er integendeel juist de nodiging tot het heil in deze dienst met veel liefde en gunning uitging.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Refiosi schreef: 28 jul 2026, 19:49 Omdat er integendeel juist de nodiging tot het heil in deze dienst met veel liefde en gunning uitging.
Ik denk dat men er oren voor moet hebben om te horen. Velen horen hier overheen, en luisteren zo dat ze er feite dat men er niets mee kunnen. Men wil zogenaamd een 'christusprediking', maar is daar dan wel plaats voor? De wet moet zwijgen en het moet een en al 'evangelie' zijn. Vooral als men tot een zelfonderzoek wordt aangespoord noemen velen dit een 'onnodig wroeten in jezelf' en meer van dat soort termen hoor je dan wel eens.
Misschien moeten wij in dit verband nog een op het zo heldere boekje van ds. de Kok wijzen. Als we dat bedenken zullen we ook anders kunnen gaan luisteren.
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Johann Gottfried Walther

Ik lees/hoor liever een preek van John Flavel, wat is daar mis mee?
Of wilt u John Flavel beschuldigen, van oppervlakkige "Christusprediking" ?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 12:03 Ik lees/hoor liever een preek van John Flavel, wat is daar mis mee?
Of wilt u John Flavel beschuldigen, van oppervlakkige "Christusprediking" ?
Daar is helemaal niets mis mee. Waarom dacht u dat dan?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

De bijbel en de daarop gebaseerde belijdenisgeschriften roepen ook op tot zelfonderzoek. Wel naar vruchten van de wedergeboorte, niet maar voorgekauwde “vruchten” van een eventuele toeleidende weg
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef: Gisteren, 12:19 De bijbel en de daarop gebaseerde belijdenisgeschriften roepen ook op tot zelfonderzoek. Wel naar vruchten van de wedergeboorte, niet maar voorgekauwde “vruchten” van een eventuele toeleidende weg
Wat mensen dan zo uitdrukken, maar wat men in werkelijkheid niet kan horen.
Wanner wandelden velen niet meer met Jezus, toen Hij even tevoren nog koning wilden maken?
KDD

Bericht door KDD »

-DIA- schreef: Gisteren, 12:22
Bertiel schreef: Gisteren, 12:19 De bijbel en de daarop gebaseerde belijdenisgeschriften roepen ook op tot zelfonderzoek. Wel naar vruchten van de wedergeboorte, niet maar voorgekauwde “vruchten” van een eventuele toeleidende weg
Wanner wandelden velen niet meer met Jezus, toen Hij even tevoren nog koning wilden maken?
Ds. van Vlastuin heeft het bij ons hierover gisternavond nog gehad. Een vrucht van de Geest is volharding in de leer van de apostelen. En dat gaat dan niet over alle kleine leerverschillen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Je schrijft niet in het Nederlands. Wat wil je zeggen
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef: Gisteren, 12:34 Je schrijft niet in het Nederlands. Wat wil je zeggen
Typfout, schaam je, dat je dat niet opmerkt!!! :)
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Die typefout gaat het niet om. De zin is warrig. Wat wil je nu precies zeggen. En waarom moet ik me schamen?

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef: Gisteren, 13:03 Die typefout gaat het niet om. De zin is warrig. Wat wil je nu precies zeggen. En waarom moet ik me schamen?
Je hoeft niets hoor, je mag alleen, maar dat is niet aan mij...
Maar ik bedoelde dat de opmerking compleet offtopic was, mijns inziens. Over een typefoutje kun je natuurlijk wel vallen, je kunt er zelfs een nieuw topic over openen, alleen om het feit om toch wat te zeggen. Zo lijkt mij althans.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

-DIA- schreef: Gisteren, 12:22
Je vorige post begrijp ik maar bedoelde je met bovenstaande te zeggen?

Plaats reactie