Dank. Volgens mij zijn dit geen nuances maar invulling van wat ik poog te zeggen. Dat is altijd moeilijk te vangen in een post. Dus ik zie het als een aanvulling. Punt 1: helemaal eens. Natuurlijk verklaar ik niets failliet. Ik zie de winst die jij beschrijft als echte winst, als een zegen! Punt 2: Ja, daar ligt een grens. Al wordt die grens praktisch steeds lastiger. Dát is juist de moeilijkheid in onze tijd. Het gesprek in Kootwijkerbroek over een leerkracht die HHK is en geen GG is op een school in de randstad die een open toelatingsbeleid ook het gesprek, alleen dan gaat het over een andere grens. Zie je hoe ingewikkeld dat is? Zie je dat we in ons getob het van God hebben te verwachten? Zijn we gewoon niet te pragmatisch/verstandelijk bezig? Durven we nog iets aan Gods wijs beleid toe te vertrouwen? En dat begint met wederzijds respect, hoe moeilijk soms ook.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 19:23 Mooie post, Ad. Toch zou ik nog wel een enkele nuance willen maken.
1. Er zijn ook delen van het reformatorisch onderwijs waar al gewerkt wordt volgens dat wat je hier schrijft. Ik zou daarom niet alle bijzonder onderwijs in een keer failliet verklaren. Maar een open toelatingsbeleid (het ideaal van Groen van Prinsterer) is in delen van de Randstad niet minder dan bittere noodzaak om de school nog overeind te kunnen houden. Dat heeft inmiddels bij diverse scholen geleid tot een breder publiek. Natuurlijk moesten sommige ouders wennen aan het loslaten van de kledingregel en het toestaan van de HSV naast de SV, maar als de negatieve reden (de vlucht uit de Randstad) kan omgebogen worden naar een missionaire inslag, terwijl de grondslag hetzelfde blijft, dan is er veel gewonnen. (En natuurlijk zal men dat in Kootwijkerbroek geen refomatorische school meer noemen, maar dat zal men niet lang meer vol kunnen houden, zoals je schrijft.)
2. Zit er bij jou ook een grens aan de breedte? Me dunkt dat die toch moet liggen bij het (gesloten) benoemingsbeleid van het personeel en bij de gereformeerde belijdenis.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik heb het rapport niet tot in detail bestudeerd, maar volgens mij wordt er steeds gesproken over het bestuur als orgaan, en niet over individuele bestuursleden. Dan zou het eerder vreemd zijn geweest als er wel over de dominee was gesproken.Henk J schreef: ↑Vandaag, 18:59De dominee komt in het hele rapport van de inspectie niet voor.Tanakh schreef: ↑Vandaag, 16:49 Zoals? Wat is er mis met kritisch over een predikant te spreken die zich bezig houdt met het (dagelijks) bestuur op een school waar het feitelijk nogal ontbreekt aan het één en ander - zie rapport, daar kan (ook) hij toch prima in te kort komen/ fouten maken en waarom zouden we daar op een forum niet over mogen/ kunnen discussiëren?
Ik proef ook hier weer een voetstuk dat hoger is dan de preekstoel en wat met geen mogelijkheid ter discussie gesteld kan worden..
Dat er banden zijn tussen kerkenraad en school is duidelijk maar er komen nogal wat geruchten op dit forum die niet zomaar controleerbaar zijn en waar geen hoor en wederhoor is gedaan. Daar dan met grote woorden op reageren dat de dominee zijn ambt niet waardig zou zijn vind ik niet zo netjes. Discussiëren kan over het rapport.
-
Evangelist
Eens!Ad Anker schreef: ↑Vandaag, 19:42Dank. Volgens mij zijn dit geen nuances maar invulling van wat ik poog te zeggen. Dat is altijd moeilijk te vangen in een post. Dus ik zie het als een aanvulling. Punt 1: helemaal eens. Natuurlijk verklaar ik niets failliet. Ik zie de winst die jij beschrijft als echte winst, als een zegen! Punt 2: Ja, daar ligt een grens. Al wordt die grens praktisch steeds lastiger. Dát is juist de moeilijkheid in onze tijd. Het gesprek in Kootwijkerbroek over een leerkracht die HHK is en geen GG is op een school in de randstad die een open toelatingsbeleid ook het gesprek, alleen dan gaat het over een andere grens. Zie je hoe ingewikkeld dat is? Zie je dat we in ons getob het van God hebben te verwachten? Zijn we gewoon niet te pragmatisch/verstandelijk bezig? Durven we nog iets aan Gods wijs beleid toe te vertrouwen? En dat begint met wederzijds respect, hoe moeilijk soms ook.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 19:23 Mooie post, Ad. Toch zou ik nog wel een enkele nuance willen maken.
1. Er zijn ook delen van het reformatorisch onderwijs waar al gewerkt wordt volgens dat wat je hier schrijft. Ik zou daarom niet alle bijzonder onderwijs in een keer failliet verklaren. Maar een open toelatingsbeleid (het ideaal van Groen van Prinsterer) is in delen van de Randstad niet minder dan bittere noodzaak om de school nog overeind te kunnen houden. Dat heeft inmiddels bij diverse scholen geleid tot een breder publiek. Natuurlijk moesten sommige ouders wennen aan het loslaten van de kledingregel en het toestaan van de HSV naast de SV, maar als de negatieve reden (de vlucht uit de Randstad) kan omgebogen worden naar een missionaire inslag, terwijl de grondslag hetzelfde blijft, dan is er veel gewonnen. (En natuurlijk zal men dat in Kootwijkerbroek geen refomatorische school meer noemen, maar dat zal men niet lang meer vol kunnen houden, zoals je schrijft.)
2. Zit er bij jou ook een grens aan de breedte? Me dunkt dat die toch moet liggen bij het (gesloten) benoemingsbeleid van het personeel en bij de gereformeerde belijdenis.
Maar ik voel best wel wat weerstand in mezelf opborrelen, als ik hoor dat identiteit kennelijk gaat over GG of HHK…
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Ik ben sowieso geen fan van roken. En al helemaal niet van rookpauzes. Kom op zeg, je kan toch wel een paar uurtjes zonder te roken? Je collega's werken ook gewoon door.MGG schreef: ↑Vandaag, 12:49Vind je bijvoorbeeld in rookpauzes met een groepjes collega's een andere collega bespreken is standaard prima? Het staat de betreffende persoon namelijk vrij om naar de groep toe te gaan en een weerwoord te geven.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 12:38Bovendien staat het iedereen vrij om hier een account aan te maken en weerwoord te geven.
Bovendien houdt de rooklucht veel mensen op afstand.
Dus nee; dat is totaal niet te vergelijken met een gesprek op een openbaar toegankelijk forum.
Even een vraag tussendoor voor mijn duidelijkheid: hoe zit die bestuursconstructie in elkaar? Zit de betreffende predikant daadwerkelijk in het schoolbestuur? Op de website van de school zie ik enkel vier of vijf mannen genoemd onder het kopje bestuur, maar geen dominee of kerkraad? https://www.rehobothsch.nl/de-mensen/het-bestuur
- Maanenschijn
Mooi post, vooral je laatste deel. Het failliet van het bijzonder (reformatorisch?) onderwijs is niet omdat dat dat onderwijs niet goed zou zijn of daar geen bevlogen mensen werken, het is een uitwas van het grotendeels ontbreken van een levend geloof binnen onze gezinnen. Een breed symptoom binnen christelijke Nederland. Niet in het minst binnen Reformatorisch Nederland. Waar het leven ontbreekt ontstaat een karkas van vormen en gebruiken. Dat is denk ik ook vooral wat mij bedoelt.Ad Anker schreef:Wat mij betreft is dit eenvoudigweg onderdeel van een bredere ontwikkeling. Hier op Goeree-Overflakkee zijn eveneens pogingen gedaan om reformatorisch onderwijs van de grond te krijgen. Dat was rond 1994 en opnieuw in 2025. Beide initiatieven zijn uiteindelijk niet geslaagd. Gezien de huidige ontwikkelingen zie ik dat achteraf als een grote zegen.
De tijd dat wij als kerk, ik doel dan vooral op de Gereformeerde Gemeenten en aanverwante verbanden, veilig binnen onze eigen bubbel konden functioneren, ligt achter ons. Er is steeds meer grensverkeer tussen kerken. Een nieuwe generatie stelt terechte vragen bij tradities en vanzelfsprekendheden. Tegelijk zie je in sommige kerkelijke kringen een zekere kramp om verschillen met een open houding tegemoet te treden. Wat mij betreft laat dit het failliet zien van het bijzonder bijzonder onderwijs.
Ik verlang daarom eerder naar goed christelijk onderwijs, waarin gezinnen uit een brede waaier van christelijke kerken een plaats kunnen vinden en waarin, ondanks verschillen, vruchtbaar wordt samengewerkt. Op Goeree-Overflakkee zien we dat dit mogelijk is. Is dat soms ingewikkeld? Zeker. Maar juist daarin herken ik iets van de Bijbelse oproep om samen op te trekken met de huisgenoten des geloofs.
Intussen stapelen de voorbeelden zich op. We zagen de situatie in Geldermalsen, waar nuanceverschillen de onderlinge verhoudingen ernstig hebben beschadigd en uiteindelijk een predikant het veld moest ruimen. Daarna volgde 's-Gravenpolder, waar op een wijze die moeilijk met christelijke liefde te verenigen is, weerstand zichtbaar werd. En nu is er Kootwijkerbroek. Wie zou daar niet om wenen?
Ik geloof dat God blaast in onze zorgvuldig opgebouwde zekerheden en onze heilige huisjes. Misschien is dat wel nodig. Er is uiteindelijk maar één fundament dat ons werkelijk kan samenbinden: het Evangelie van Jezus Christus, de Gekruisigde. Hij heeft het niet als roof geacht aan God gelijk te zijn, maar heeft Zichzelf vernietigd en vrijwillig de gestalte van een dienstknecht aangenomen. Waarom? Tot eer van God de Vader (Filippenzen 2).
Ik geloof dat juist dit Evangelie uiteindelijk sterker zal blijken dan de geslotenheid die delen van de gereformeerde gezindte is gaan kenmerken. God regeert. Daarom bid ik dat al deze ontwikkelingen uiteindelijk zullen uitlopen op een geestelijke bloei van Gods gemeente in ons vaderland. Dat de oude belofte opnieuw werkelijkheid mag worden: uw zonen en uw dochters zullen profeteren, uw jongelingen zullen gezichten zien en uw ouden zullen dromen dromen (Joël 2; Handelingen 2). Niet door menselijke strategieën, maar door Zijn Heilige Geest.
Toch is het ook ambivalent. Structuren, organisaties en (ongeschreven) regels geven juist ook mogelijkheden om tot godsvrucht te komen. Om de Drieënig God te ontmoeten, bijbel te lezen, samen te spreken. Deze structuren kunnen ook behoeden voor zonden en uitwassen. Daarom zou ik primair niet onze zuil willen afbreken of failliet verklaren. Liever een uitstel van betaling, om tot reorganisatie/reformatie te kunnen overgaan. En het kan niet anders dat een reformatie of opwekking wordt opgemerkt in onze omgeving.
Dan zoekt het Leven ook het Leven, ondanks verschillen. Dan mogen verschillen bestaan maar elkaar in Christus hebben gevonden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Op mijn bucket list staat wel om nog eens ooit met @Tiberius een goede sigaar te roken. Maar afijn, een goede cappucino is ook prima.Tiberius schreef: ↑ Ik ben sowieso geen fan van roken. En al helemaal niet van rookpauzes. Kom op zeg, je kan toch wel een paar uurtjes zonder te roken? Je collega's werken ook gewoon door.
Dus nee; dat is totaal niet te vergelijken met een gesprek op een openbaar toegankelijk forum.
-
Henk J
Vroeger wel maar tegenwoordig zit de dominee niet meer in het schoolbestuur. Officieel is er afstand, in de praktijk is men wel betrokken. Sommige leden van het schoolbestuur zitten ook in de kerkenraad.Job schreef: ↑Vandaag, 20:43Even een vraag tussendoor voor mijn duidelijkheid: hoe zit die bestuursconstructie in elkaar? Zit de betreffende predikant daadwerkelijk in het schoolbestuur? Op de website van de school zie ik enkel vier of vijf mannen genoemd onder het kopje bestuur, maar geen dominee of kerkraad? https://www.rehobothsch.nl/de-mensen/het-bestuur
-
Groepscirkel
De rest is ondertussen afgetreden. Klok is kerkraadslid. Ds zit niet in het bestuur.Job schreef: ↑Vandaag, 20:43Even een vraag tussendoor voor mijn duidelijkheid: hoe zit die bestuursconstructie in elkaar? Zit de betreffende predikant daadwerkelijk in het schoolbestuur? Op de website van de school zie ik enkel vier of vijf mannen genoemd onder het kopje bestuur, maar geen dominee of kerkraad? https://www.rehobothsch.nl/de-mensen/het-bestuur
Deze intrigeert me mateloos. Hoe dan? Wat dan? En welke kronkels moet je maken om pictogramgebruik te verbinden aan de grondslag?
Sorry, enigszins offtopic, maar soms is de biblebelt voor mij nog steeds een bron van verbijstering.
-
MGG
Een gewone pauze dan. Hoewel je dan ook kan stellen dat sommige collega's ook gewoon doorwerken.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 20:41Ik ben sowieso geen fan van roken. En al helemaal niet van rookpauzes. Kom op zeg, je kan toch wel een paar uurtjes zonder te roken? Je collega's werken ook gewoon door.MGG schreef: ↑Vandaag, 12:49Vind je bijvoorbeeld in rookpauzes met een groepjes collega's een andere collega bespreken is standaard prima? Het staat de betreffende persoon namelijk vrij om naar de groep toe te gaan en een weerwoord te geven.
@Maanenschijn, Ad Anker, twee indrukwekkende bijdragen. U raakt de kern waar het om gaat.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 20:47Mooi post, vooral je laatste deel. Het failliet van het bijzonder (reformatorisch?) onderwijs is niet omdat dat dat onderwijs niet goed zou zijn of daar geen bevlogen mensen werken, het is een uitwas van het grotendeels ontbreken van een levend geloof binnen onze gezinnen. Een breed symptoom binnen christelijke Nederland. Niet in het minst binnen Reformatorisch Nederland. Waar het leven ontbreekt ontstaat een karkas van vormen en gebruiken. Dat is denk ik ook vooral wat mij bedoelt.Ad Anker schreef:Wat mij betreft is dit eenvoudigweg onderdeel van een bredere ontwikkeling. Hier op Goeree-Overflakkee zijn eveneens pogingen gedaan om reformatorisch onderwijs van de grond te krijgen. Dat was rond 1994 en opnieuw in 2025. Beide initiatieven zijn uiteindelijk niet geslaagd. Gezien de huidige ontwikkelingen zie ik dat achteraf als een grote zegen.
De tijd dat wij als kerk, ik doel dan vooral op de Gereformeerde Gemeenten en aanverwante verbanden, veilig binnen onze eigen bubbel konden functioneren, ligt achter ons. Er is steeds meer grensverkeer tussen kerken. Een nieuwe generatie stelt terechte vragen bij tradities en vanzelfsprekendheden. Tegelijk zie je in sommige kerkelijke kringen een zekere kramp om verschillen met een open houding tegemoet te treden. Wat mij betreft laat dit het failliet zien van het bijzonder bijzonder onderwijs.
Ik verlang daarom eerder naar goed christelijk onderwijs, waarin gezinnen uit een brede waaier van christelijke kerken een plaats kunnen vinden en waarin, ondanks verschillen, vruchtbaar wordt samengewerkt. Op Goeree-Overflakkee zien we dat dit mogelijk is. Is dat soms ingewikkeld? Zeker. Maar juist daarin herken ik iets van de Bijbelse oproep om samen op te trekken met de huisgenoten des geloofs.
Intussen stapelen de voorbeelden zich op. We zagen de situatie in Geldermalsen, waar nuanceverschillen de onderlinge verhoudingen ernstig hebben beschadigd en uiteindelijk een predikant het veld moest ruimen. Daarna volgde 's-Gravenpolder, waar op een wijze die moeilijk met christelijke liefde te verenigen is, weerstand zichtbaar werd. En nu is er Kootwijkerbroek. Wie zou daar niet om wenen?
Ik geloof dat God blaast in onze zorgvuldig opgebouwde zekerheden en onze heilige huisjes. Misschien is dat wel nodig. Er is uiteindelijk maar één fundament dat ons werkelijk kan samenbinden: het Evangelie van Jezus Christus, de Gekruisigde. Hij heeft het niet als roof geacht aan God gelijk te zijn, maar heeft Zichzelf vernietigd en vrijwillig de gestalte van een dienstknecht aangenomen. Waarom? Tot eer van God de Vader (Filippenzen 2).
Ik geloof dat juist dit Evangelie uiteindelijk sterker zal blijken dan de geslotenheid die delen van de gereformeerde gezindte is gaan kenmerken. God regeert. Daarom bid ik dat al deze ontwikkelingen uiteindelijk zullen uitlopen op een geestelijke bloei van Gods gemeente in ons vaderland. Dat de oude belofte opnieuw werkelijkheid mag worden: uw zonen en uw dochters zullen profeteren, uw jongelingen zullen gezichten zien en uw ouden zullen dromen dromen (Joël 2; Handelingen 2). Niet door menselijke strategieën, maar door Zijn Heilige Geest.
Toch is het ook ambivalent. Structuren, organisaties en (ongeschreven) regels geven juist ook mogelijkheden om tot godsvrucht te komen. Om de Drieënig God te ontmoeten, bijbel te lezen, samen te spreken. Deze structuren kunnen ook behoeden voor zonden en uitwassen. Daarom zou ik primair niet onze zuil willen afbreken of failliet verklaren. Liever een uitstel van betaling, om tot reorganisatie/reformatie te kunnen overgaan. En het kan niet anders dat een reformatie of opwekking wordt opgemerkt in onze omgeving.
Dan zoekt het Leven ook het Leven, ondanks verschillen. Dan mogen verschillen bestaan maar elkaar in Christus hebben gevonden.
Het ontbreken van een levend geloof was, naast de te grote openheid naar de cultuur, ook de diepste oorzaak van het failliet van de Gereformeerde Kerken van Abraham Kuyper. Wie meent te staan ( onze gereformeerde gezindte) zie toe dat hij niet valle.
Ik ben niet de meest optimistische persoon dus neem het voor wat het is maar ik denk dat de Kerk bezig is met een achterhoedegevecht.JanRap schreef: ↑Vandaag, 21:26@Maanenschijn, Ad Anker, twee indrukwekkende bijdragen. U raakt de kern waar het om gaat.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 20:47Mooi post, vooral je laatste deel. Het failliet van het bijzonder (reformatorisch?) onderwijs is niet omdat dat dat onderwijs niet goed zou zijn of daar geen bevlogen mensen werken, het is een uitwas van het grotendeels ontbreken van een levend geloof binnen onze gezinnen. Een breed symptoom binnen christelijke Nederland. Niet in het minst binnen Reformatorisch Nederland. Waar het leven ontbreekt ontstaat een karkas van vormen en gebruiken. Dat is denk ik ook vooral wat mij bedoelt.Ad Anker schreef:Wat mij betreft is dit eenvoudigweg onderdeel van een bredere ontwikkeling. Hier op Goeree-Overflakkee zijn eveneens pogingen gedaan om reformatorisch onderwijs van de grond te krijgen. Dat was rond 1994 en opnieuw in 2025. Beide initiatieven zijn uiteindelijk niet geslaagd. Gezien de huidige ontwikkelingen zie ik dat achteraf als een grote zegen.
Het ontbreken van een levend geloof was, naast de te grote openheid naar de cultuur, ook de diepste oorzaak van het failliet van de Gereformeerde Kerken van Abraham Kuyper. Wie meent te staan ( onze gereformeerde gezindte) zie toe dat hij niet valle.
De dominee is bij het vorige conflict al uit het bestuur gestapt.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 21:21De rest is ondertussen afgetreden. Klok is kerkraadslid. Ds zit niet in het bestuur.Job schreef: ↑Vandaag, 20:43Even een vraag tussendoor voor mijn duidelijkheid: hoe zit die bestuursconstructie in elkaar? Zit de betreffende predikant daadwerkelijk in het schoolbestuur? Op de website van de school zie ik enkel vier of vijf mannen genoemd onder het kopje bestuur, maar geen dominee of kerkraad? https://www.rehobothsch.nl/de-mensen/het-bestuur
Je kunt prima reformatorische onderwijsinstellingen hebben, maar een beleid voeren waarin de school open staat voor andere christenen. Het lijkt vooral de bekrompenheid van bepaalde bestuurders in met name dorpen. Die hebben een beperkt blikveld. In Rotterdam heb je bijvoorbeeld de Petrus Datheenschool. Een school waar met name kinderen opzaten vanuit de GG en de Maranathakerk en een enkele Chinees. Inmiddels zitten er vrij veel donkere kinderen op die naar een evangelische gemeente gaan. Dat gaat prima.Ad Anker schreef: ↑Vandaag, 17:41 Wat mij betreft is dit eenvoudigweg onderdeel van een bredere ontwikkeling. Hier op Goeree-Overflakkee zijn eveneens pogingen gedaan om reformatorisch onderwijs van de grond te krijgen. Dat was rond 1994 en opnieuw in 2025. Beide initiatieven zijn uiteindelijk niet geslaagd. Gezien de huidige ontwikkelingen zie ik dat achteraf als een grote zegen.
Overigens ben ik benieuwd hoe je christelijk onderwijs definieert en welke bandbreedte je toepast. In Rotterdam heb je bijvoorbeeld de Guido de Bres (reformatorisch) en de Passie (evangelisch). Voeg je dat samen? In hoeverre is dat haalbaar?
Overigens grotendeels eens met je bericht.