In memoriam

pierre27

Re: In memoriam

Bericht door pierre27 »

mvdb schreef: Vandaag, 09:10
Wim Anker schreef: Vandaag, 08:58 grrrr
Vrouwke schreef: Vandaag, 08:53 De 19 jarige die omkwam bij dat ongeluk met die vrachtwagens bij Moerdijk, was een pleegkleinzoon van Ds. Simons..

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... tiekerkdie
grrrrrrrrr.....
De krant en de ds. Bah!
Schandalig deze reactie. Heb 'm gerapporteerd.
Wellicht even vragen wat Wim ermee bedoeld. Om dan gelijk te rapporteren is een beetje lafjes..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Vrouwke schreef: Vandaag, 08:53 De 19 jarige die omkwam bij dat ongeluk met die vrachtwagens bij Moerdijk, was een pleegkleinzoon van Ds. Simons..

grrrrrrrrr.....
De krant en de ds. Bah!
Doe maar. Maar ik kots van de kranten die celebrities (blijkbaar) intervieuwen over dit soort leed. En die zich ervoor laten interviewen ook. Had die jongen ook een moeder? Hoeveel mensen verongelukken wat het niet waard is te vermelden omdat er geen ds. In de familie te vinden is?

Het gaat alleen maar over de gevoelens van ds. Simons. "Ik wil niet maar doe het wel"
mvdb

Bericht door mvdb »

Wim Anker schreef: Vandaag, 09:19 Doe maar. Maar ik kots van de kranten die celebrities (blijkbaar) intervieuwen over dit soort leed. En die zich ervoor laten interviewen ook. Had die jongen ook een moeder? Hoeveel mensen verongelukken wat het niet waard is te vermelden omdat er geen ds. In de familie te vinden is?

Het gaat alleen maar over de gevoelens van ds. Simons. "Ik wil niet maar doe het wel"
Het is prima om dat te vinden, maar ik vind het echt geen pas geven om zoiets te posten n.a.v. een bericht over het verongelukken van een 19-jarige.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

mvdb schreef: Vandaag, 09:37
Wim Anker schreef: Vandaag, 09:19 Doe maar. Maar ik kots van de kranten die celebrities (blijkbaar) intervieuwen over dit soort leed. En die zich ervoor laten interviewen ook. Had die jongen ook een moeder? Hoeveel mensen verongelukken wat het niet waard is te vermelden omdat er geen ds. In de familie te vinden is?

Het is prima om dat te vinden, maar ik vind het echt geen pas geven om zoiets te posten n.a.v. een bericht over het verongelukken van een 19-jarige.
Het is geen bericht over het overlijden van een 19 jarige jongen. (in dit topic hoort het dus zowieso al niet thuis).
wfloor

Bericht door wfloor »

Wim Anker schreef: Vandaag, 09:40

Het is geen bericht over het overlijden van een 19 jarige jongen. (in dit topic hoort het dus zowieso al niet thuis).
Als er een bekende van een forumlid overlijd, die niemand kent, word er ook meegeleefd, waarom dan nu niet?
refo

Bericht door refo »

wfloor schreef: Vandaag, 09:52

Als er een bekende van een forumlid overlijd, die niemand kent, word er ook meegeleefd, waarom dan nu niet?
In de krant?
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Hoewel best cru uitgedrukt door Wim, ben ik het erg eens met hem. Zodra een zoon/dochter/kleinkind van een dominee overlijdt, komt dit ergens in een etalage. Totaal onbelangrijk wat de dominee erover zegt en wat hij voelt. Elk sterven is een roepstem. Ik waardeer het zwijgen bij rouw en ja helaas ben ik ervaringsdeskundige (in dit geval op alle fronten). Gelukkig zijn er dominees die niet voortdurend in de etalage alles beleven.
Tegelijkertijd:
Smaken verschillen
Elk vogeltje zingt….
Laatst gewijzigd door 2e Hans op 31 jul 2026, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

refo schreef:
mvdb schreef: Vandaag, 09:37 Het is prima om dat te vinden, maar ik vind het echt geen pas geven om zoiets te posten n.a.v. een bericht over het verongelukken van een 19-jarige.
In de krant?
Was dit interview (ik heb het niet gelezen) heel veel anders dan het deel van de Ongelooflijke Podcast waarin ds. Zondag sprak over het overlijden van zijn dochter? Dat ging toch ook vooral hoe hij dat heeft ervaren? Iets wat ik overigens prima vind.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 10:51
refo schreef:

In de krant?
Was dit interview (ik heb het niet gelezen) heel veel anders dan het deel van de Ongelooflijke Podcast waarin ds. Zondag sprak over het overlijden van zijn dochter? Dat ging toch ook vooral hoe hij dat heeft ervaren? Iets wat ik overigens prima vind.
Ja, dat is een verschil. Ik voel helemaal met Wim mee, we zijn ook ervaringsdeskundige, i.v.m. met het verongelukken van een 19-jarige broer, al lang geleden. De publiciteit rond het overlijden van deze vrachtwagenchauffeur op deze manier is voor mij heel bevreemdend. Doe dit als krant ook niet. Alsjeblieft. Het moment én de focus op de gevoelens van de geïnterviewde pleeg opa is ongepast wat mij betreft.
Wat ds. Zondag doet is reflecteren op wat het overlijden van zijn kind met hem gedaan heeft. Dat kan heel helpend zijn, voor hemzelf maar ook voor anderen die een zelfde soort ervaring hebben.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef:
Maanenschijn schreef: Vandaag, 10:51
refo schreef:
wfloor schreef: Vandaag, 09:52 Als er een bekende van een forumlid overlijd, die niemand kent, word er ook meegeleefd, waarom dan nu niet?
In de krant?
Ja, dat is een verschil. Ik voel helemaal met Wim mee, we zijn ook ervaringsdeskundige, i.v.m. met het verongelukken van een 19-jarige broer, al lang geleden. De publiciteit rond het overlijden van deze vrachtwagenchauffeur op deze manier is voor mij heel bevreemdend. Doe dit als krant ook niet. Alsjeblieft. Het moment én de focus op de gevoelens van de geïnterviewde pleeg opa is ongepast wat mij betreft.
Wat ds. Zondag doet is reflecteren op wat het overlijden van zijn kind met hem gedaan heeft. Dat kan heel helpend zijn, voor hemzelf maar ook voor anderen die een zelfde soort ervaring hebben.
Oké, dank voor de duiding.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

grrrrrrrrr.....
De krant en de ds. Bah!
Ik vind het wel tamelijk bizar om als krant een predikant te gaan bellen omdat diens kleinzoon onverwacht is overleden.
Omdat ik het artikel niet kan lezen, heb ik niet zoveel mening over wat de predikant zegt.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Wim Anker schreef: Vandaag, 09:19

grrrrrrrrr.....
De krant en de ds. Bah!
Doe maar. Maar ik kots van de kranten die celebrities (blijkbaar) intervieuwen over dit soort leed. En die zich ervoor laten interviewen ook. Had die jongen ook een moeder? Hoeveel mensen verongelukken wat het niet waard is te vermelden omdat er geen ds. In de familie te vinden is?

Vanaf deze plaats: van harte gecondoleerd aan de ouders, gezinsleden en verdere familie van de jongen en ook aan het pleeggezin. Iemand van wie je houdt verliezen op zo jonge leeftijd is onbegrijpelijk pijnlijk.

Verder helemaal eens met Wim. Ik kreeg precies hetzelfde gevoel: alles voor de clickbaits.
Waarom niet de moeder vragen hoe het is om twee keer een zoon te verliezen (aan de staat en aan de dood) wat de omstandigheden ook geweest zijn. De jongen heeft gezien zijn leeftijd waarschijnlijk ook nog eigen opa's, maar een gewone opa clickt niet zo lekker als een predikantsnaam.

Een opmerking in de rouwadvertentie en in het artikel als 'onze' lijkt sympathiek: hij hoorde er helemaal bij, maar kan ook als dolk in het hart van biologische ouders functioneren, daar moet je misschien voorzichtig mee zijn.

Ten slotte de opmerking: aangenomen pleegzoon. Wat is dat eigenlijk? Een dergelijke constructie bestaat in Nederland niet volgens mij.

Kortom: Wim heeft gewoon gelijk.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 31 jul 2026, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim en anderen kunnen best gelijk hebben.

Het gaat toch vooral over de toon en de timing. Dat kan toch gewoon niet passend zijn in deze omstandigheden en in dit topic. De woordkeuze doet er toe.
We weten niet hoe dit interview tot stand is gekomen? Het kan zo zijn dat de krant contact zocht, maar het kan ook zijn dat de familie bewust iets wilde delen?
KDD

Bericht door KDD »

Je doet het niet gauw goed met zulke gevallen. Geen aandacht genoeg of teveel aandacht. Gisteravond in de weekdienst was er voor ds. Simons en zijn familie in de gebeden. Ik ken hun helemaal niet maar de gemeente blijkbaar wel dus het was wel passend vond ik.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

KDD schreef: Vandaag, 13:23 Je doet het niet gauw goed met zulke gevallen. Geen aandacht genoeg of teveel aandacht. Gisteravond in de weekdienst was er voor ds. Simons en zijn familie in de gebeden. Ik ken hun helemaal niet maar de gemeente blijkbaar wel dus het was wel passend vond ik.
Was er ook gebed voor zijn eigen ouders?
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie