Ontwikkelingen HHK

Maanenschijn

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Maanenschijn »

BSH schreef:
pierre27 schreef: 18 jul 2026, 14:05
Vrouwke schreef: 18 jul 2026, 12:36 @pierre27

Wat ligt er volgens jou dan achter die geestelijke nood die Van Vugt signaleert bij overstappers richting de HHK?
Het niet kunnen onderwerpen aan een prediking waar alles van de mens zelf geen rol meer speelt. Dat is de grote noemer in de gesprekken die ik met vertrekkers heb.
Of, zoals een GG'er mij eens zei: Je moet op die plek komen dat er niets meer van een mens bijkomt...
Het cruciale zit in het woord ‘die plek’. Wie altijd op ‘die plek’ wacht, ‘die plek’ zoekt, met juist ‘die plek’ bezig is, is vooral op zoek in zichzelf en komt niet tot Jezus.

Wie tot Jezus gaat, in geloof (wat alleen zal gebeuren als Hij door Zijn Geest je trekt) komt er achter dat er niets van de mens bij is geweest, maar dat alles door de Heere Christus met het geloof geschonken wordt.

Ik sprak recent een gezin wat na heel veel overwegingen en zelfs jaren overleggen de GG hebben verlaten. Precies omwille van dit thema. Op zoek naar een prediking waar het heilswerk van Jezus centraal staat (een christocentrische prediking) in plaats van alles wat in de mens plaats vind of moet vinden. En niet omdat ze niet konden hebben dat er van de mens niets bij kan (dat hebben ze in hun geloofsleven wel ervaren), maar omdat de prediking rijk was aan bevindelijkheden die ervaren moesten worden, liefst in volgorde en met aanwijsbare teksten en momenten, maar arm aan de volheid en toegankelijkheid van Jezus en Zijn kruisverdienste.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie