Gereformeerde Gemeenten

MGG

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

merel schreef: Vandaag, 19:59 Dat is toch raar? Het gaat toch om de kwaliteiten van de betreffende persoon?
Ja dat is vreemd, maar politiek draait om veel meer dan kwaliteiten. Bij andere partijen zijn zaken als huidskleur en geslacht relevant. Hier was de afweging dat veel mensen uit de plaatselijke PKN CU of SGP stemmen en dat het daarom relevant is dat zij zich herkennen in de lijst en kandidaat wethouder.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

GG links schreef: Vandaag, 20:22
2e Hans schreef: Vandaag, 18:32
GG links schreef: Vandaag, 18:03
2e Hans schreef: Vandaag, 17:38 https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... c391dc0615

Als dat gepraat over pkn cgk gergem maakt me niet blij.
Gewoon niet meer meelezen dan.
Dank voor de tip 😉.Ik verbaas me vooral over hoe goed jullie het allemaal weten en wat er aan welke kerk mankeert. Blijkbaar is dat ook een onderdeel van het leven van de refo’er hier. Ik maak het niet zo mee. Geloof gaat bij mij niet over al die verschillende uitingen van ware kerken en kenmerken maar over het werk van God aan mensen.
We hebben onze mening zoals jij die ook hebt. Dat heeft niets te maken met " dat wij het allemaal weten".
De bijbel staat vol met aantijgingen tegen gemeenten waar het allemaal niet goed gaat.
Over het laatste zijn wij het wel eens. Maar we moeten nou eenmaal een kerk kiezen omdat onze voorvaderen ervoor gekozen hebben om kerkelijk nederland te versnipperen. Dat hebben ze (de dominees en ouderlingen) blijkbaarb gedaan omdat zij wel wisten hoe het zit en zat.
Wat ik hier lees, is bepaald niet hoe de Bijbel over gemeentes schrijft. (“Vol met aantijgingen” dat is nogal een bewering). Daarnaast heb ik geen mening over allerlei andere soorten gemeentes en kerken, laat staan dat ik een kerk kies of moet kiezen. Ik kies helemaal niet. (“Onze voorvaderen kozen er voor kerkelijk Nederland te versnipperen?). Wat een ongenuanceerd raar bericht. Kortom ik kan er totaal niets mee.

Uw post is een vreemde reactie, waarin ik de bijbel en voorvaderen niet herken.
CvdW

Bericht door CvdW »

2e Hans schreef: Vandaag, 22:05
GG links schreef: Vandaag, 20:22
2e Hans schreef: Vandaag, 18:32
GG links schreef: Vandaag, 18:03
Gewoon niet meer meelezen dan.
Dank voor de tip 😉.Ik verbaas me vooral over hoe goed jullie het allemaal weten en wat er aan welke kerk mankeert. Blijkbaar is dat ook een onderdeel van het leven van de refo’er hier. Ik maak het niet zo mee. Geloof gaat bij mij niet over al die verschillende uitingen van ware kerken en kenmerken maar over het werk van God aan mensen.
We hebben onze mening zoals jij die ook hebt. Dat heeft niets te maken met " dat wij het allemaal weten".
De bijbel staat vol met aantijgingen tegen gemeenten waar het allemaal niet goed gaat.
Over het laatste zijn wij het wel eens. Maar we moeten nou eenmaal een kerk kiezen omdat onze voorvaderen ervoor gekozen hebben om kerkelijk nederland te versnipperen. Dat hebben ze (de dominees en ouderlingen) blijkbaarb gedaan omdat zij wel wisten hoe het zit en zat.
Wat ik hier lees, is bepaald niet hoe de Bijbel over gemeentes schrijft. (“Vol met aantijgingen” dat is nogal een bewering). Daarnaast heb ik geen mening over allerlei andere soorten gemeentes en kerken, laat staan dat ik een kerk kies of moet kiezen. Ik kies helemaal niet. (“Onze voorvaderen kozen er voor kerkelijk Nederland te versnipperen?). Wat een ongenuanceerd raar bericht. Kortom ik kan er totaal niets mee.

Uw post is een vreemde reactie, waarin ik de bijbel en voorvaderen niet herken.
Natuurlijk is het herkenbaar. Ik laat even in het midden waardoor het is gekomen, maar de vele denominaties zijn niet nodig.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

MGG schreef: Vandaag, 21:46
merel schreef: Vandaag, 19:59 Dat is toch raar? Het gaat toch om de kwaliteiten van de betreffende persoon?
Ja dat is vreemd, maar politiek draait om veel meer dan kwaliteiten. Bij andere partijen zijn zaken als huidskleur en geslacht relevant. Hier was de afweging dat veel mensen uit de plaatselijke PKN CU of SGP stemmen en dat het daarom relevant is dat zij zich herkennen in de lijst en kandidaat wethouder.
Die (kandidaat) wethouder komt uit een politiekbetrokken nest. Ik ken hem niet, maar als kwaliteit overdraagbaar is via DNA, dan zit het denk ik wel goed. Ongeacht kerkgenootschap. Al speelt dat bij de lijstsamenstelling wel mee.
mvdb

Bericht door mvdb »

Job schreef: Gisteren, 10:29 Ik schaam me als ik je post lees. Ik weet goed dat het waar is. Ook ikzelf ben niet gespeend van oordelen en scherpe woorden, met name hier, en daar ben ik dan ook meermaals de mist mee in gegaan.

Ik wil er één ding tegenover zetten, niet om het goed te praten, maar gedeeltelijk als verklaring. Dat is dat het vaak echt helemaal niet leuk is om gergemmer te zijn omdat je in de refowereld op allerlei plekken ter verantwoording wordt geroepen. De GG zijn de kop van Jut. Soms word je er murw van. Ik voel me er ook best wel kwetsbaar door. Daarom ga ik er weleens geharnast in. Dat er negatief naar ons wordt gekeken hebben we deels aan onszelf en ons gedrag te danken, dat blijkt wel uit bovenstaande. maar niet helemaal. Er zijn echt ook genoeg goedwillende gergemmers die elke week weer met liefde de schouders onder het eigen kerkelijk leven zetten ZONDER daarbij de breedte van de Kerk uit het oog verliezen. Die een hartelijke verbinding voelen met allen die Gods Naam ootmoedig vrezen en die willen leven naar Zijn Goddelijk bevel. Die ook omkijken naar de wereld buiten hun kerk.

Ik hoop dat er ook op het forum mensen blijven die begrijpen dat er ook genoeg GG'ers zijn die op een gezonde wijze heel veel houden van hun gemeente en kerkverband en die daarom pijn ervaren als de GG steeds met de kop in de wind staat.
Op dit forum heb ik me ook kritisch uitgelaten op de GG. Mijn negatieve oordeel komt voort uit ervaringen met enkele Ger. gemeenten hier in de buurt. Het zwaar veroordelende en de grote, kille waarheidsclaims stuiten mij enorm tegen de borst. Het is erg bepalend in welke omgeving je woont.
Tegelijk ken ik ook GG-ers waar ik veel achting voor heb en waar ik me geestelijke echt mee verbonden weet. Ik denk dat extreem gedrag van een kleine groep negatief afstraalt op het geheel.

Ten slotte: voor een forum geldt denk ik wat ook voor reviews op internet geldt: negatieve verhalen kom je vaker tegen dan postieve. Bovendien kan een bericht op een forum ook veel feller over komen dan bedoeld, waarbij aan de andere kant ook geldt dat sneller vanuit emotie en (dus) steviger wordt gecommuniceerd via het toetsenbord. Al wandelend zou een gesprek over een meningsverschil of ergernis heel anders verlopen ;)
Plaats reactie