Ik zoek een boek...

merel

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door merel »

Zita schreef: 15 jun 2026, 07:54
Tiberius schreef: 13 jun 2026, 14:44
Zita schreef: 12 jun 2026, 16:37 Iemand een tip voor wat een leuk boek is voor een geslaagde vwo'er die komend jaar rechten gaat studeren? Het mag een beetje luchtig zijn, maar ook wel aandacht voor de morele kant van het recht. Ik dacht aan https://www.bol.com/nl/nl/p/schuld/1001 ... oductTitle maar weet niet of het wat is.
Ik vind het een wat deprimerend boek, met een paar vulgair beschreven seksscènes. Luchtig is het zeker niet; eerder wat zwaarmoedig.
Geen aanrader, wat mij betreft; zeker niet als reformatische lerares aan een leerling (ik weet niet of dat ook je rol is t.o.v. die vwo'er).
Dan kan je beter het boek dat Maanenschijn noemt geven.
Het is niet voor een leerling, vriendje van familielid is geslaagd en gaat rechten studeren. Hij is geen lezer van historische romans. Ik dacht daarom aan een boek waarin een advocaat wat opschept over zijn prestaties, met misschien wat overwegingen over recht en onrecht.
https://www.bol.com/nl/nl/f/bij-de-rech ... /36095651/

Simpel boekje, niet te dik, grappige gebeurtenissen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Zita schreef: 12 jun 2026, 16:37 Iemand een tip voor wat een leuk boek is voor een geslaagde vwo'er die komend jaar rechten gaat studeren? Het mag een beetje luchtig zijn, maar ook wel aandacht voor de morele kant van het recht. Ik dacht aan https://www.bol.com/nl/nl/p/schuld/1001 ... oductTitle maar weet niet of het wat is.
Deze is misschien al bekend maar ik vond hem wel leuk: https://www.bol.com/nl/nl/p/de-zweetvoe ... 078953400/
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Dank voor alle tips! 'Bij de rechter op schoot' is het geworden :)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik zoek een mooie literaire roman die zich in Schotland afspeelt. Liefst geen historische roman.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Hamlet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
merel

Bericht door merel »

Zita schreef: Gisteren, 18:43 Ik zoek een mooie literaire roman die zich in Schotland afspeelt. Liefst geen historische roman.
Het 5e deel van de zeven zussen serie speelt zich af in Schotland. Veel mensen vonden dat een leuke serie om te lezen.
KDD

Bericht door KDD »

Zita schreef: Gisteren, 18:43 Ik zoek een mooie literaire roman die zich in Schotland afspeelt. Liefst geen historische roman.
De bekentenissen van een gerechtvaardigd zondaar. Geschreven door James Hogg
parsifal

Bericht door parsifal »

Bertiel schreef: Gisteren, 18:53Hamlet
Was dat niet Denemarken?

MacBeth trouwens wel. Ik weet niet meer waar jeckyll and Hyde speelt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

merel schreef:
Het 5e deel van de zeven zussen serie speelt zich af in Schotland. Veel mensen vonden dat een leuke serie om te lezen.
Maar of dat literair te noemen is... Wel leuk inderdaad. Nu had die vrouw wel een bepaalde geneeskrachtige gave, ik weet niet of iedereen dat kan waarderen.
merel

Bericht door merel »

Chrisje72 schreef: Gisteren, 19:18
merel schreef:
Maar of dat literair te noemen is... Wel leuk inderdaad. Nu had die vrouw wel een bepaalde geneeskrachtige gave, ik weet niet of iedereen dat kan waarderen.
Literair is het zeker niet. Ik heb alleen deel 1 en het tweede deel half gelezen, maar was niet dolenthousiast
Bertiel

Bericht door Bertiel »

parsifal schreef: Gisteren, 19:12
Bertiel schreef: Gisteren, 18:53Hamlet
Was dat niet Denemarken?

MacBeth trouwens wel. Ik weet niet meer waar jeckyll and Hyde speelt.
Ik zat al te twijfelen idd. Verder dan Romeo en Julia ben ik niet gekomen qua Shakespeare
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

merel schreef:
Het is voor een zus die arts is. Die kan zoiets niet waarderen, vrees ik.
Ik kom ook niet verder dan Wuthering Heights (en vraag me nu af of dat wel Schotse heights waren, te gemakzuchtig om te googlen) en wat Shakespeariaans. Ook niet de bedoeling. Ik vroeg het aan AI, maar die kwam met allemaal suggesties die nogal LHBTQ+-proof waren. Dat vind ik niet prettig om te geven.
En verder is het psychische kommer en kwel (niet leuk voor een psychiater-met-vakantie) of woeste romantiek met schone dames en gekwelde heren en ze leefden nog lang en gelukkig.
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

Zita schreef: Gisteren, 20:41
merel schreef:
Ik kom ook niet verder dan Wuthering Heights (en vraag me nu af of dat wel Schotse heights waren, te gemakzuchtig om te googlen) en wat Shakespeariaans. Ook niet de bedoeling. Ik vroeg het aan AI, maar die kwam met allemaal suggesties die nogal LHBTQ+-proof waren. Dat vind ik niet prettig om te geven.
En verder is het psychische kommer en kwel (niet leuk voor een psychiater-met-vakantie) of woeste romantiek met schone dames en gekwelde heren en ze leefden nog lang en gelukkig.
Helder, door Carys Davies
Misschien is dat iets?
parsifal

Bericht door parsifal »

Zita schreef: Gisteren, 20:41
merel schreef:
Zelf denk ik inderdaad eerst aan Walter Scott en Stevenson. Maar Scotts meest toegankelijke werk is zo Engels als het maar zijn kan (Ivanhoe).

Edit: je kunt natuurlijk ook voor poezie gaan. William McGonnagall schreef met "The Tay bridge disaster" een lang gedicht dat verkozen is tot slechtste gedicht ooit geschreven. Het onderwerp is net te serieus om het echt te blijven lezen om om je lekker te ergeren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Gevraagd aan copilot met de preferenties die je aangaf. Mij zegt het helemaal niks hoor.
Literaire romans die zich in Schotland afspelen

1. The Winter Sea – Susanna Kearsley

Speelt zich af aan de Schotse oostkust, bij Slains Castle.

Historische verhaallijn verweven met een hedendaags verhaal.

Mooie beschrijvingen van landschap, zee en geschiedenis.

Literair genoeg om interessant te zijn, maar ook toegankelijk.

2. The House Between Tides – Sarah Maine

Een jonge archeoloog ontdekt geheimen rond een afgelegen Schots eiland.

Wisselt tussen heden en verleden.

Prachtige eiland- en kustsfeer.

Rustig opgebouwd en goed geschreven.

3. And the Land Lay Still – James Robertson

Een echte literaire roman.

Geeft een breed beeld van Schotland in de tweede helft van de twintigste eeuw.

Rijk aan personages en historie.

4. Kidnapped – Robert Louis Stevenson

Klassieker.

Reis door de Schotse Hooglanden na de Jacobitische opstanden.

Avontuur én literatuur.

5. The Lewis Trilogy – Peter May (begin met The Blackhouse)

Speelt zich af op het eiland Lewis in de Buiten-Hebriden.

Sterke sfeer van een ruig, afgelegen Schotland.

Officieel misdaadliteratuur, maar veel meer dan een thriller.

Geweldig geschreven.

6. The Living Mountain – Nan Shepherd

Geen roman maar een literair natuurboek.

Over de Cairngorms in Schotland.

Prachtig geschreven, bijna poëtisch.

Plaats reactie