Opzoek naar : J.H.P. van Rooyen- Kerk en Staat

Plaats reactie
mayflower

Opzoek naar : J.H.P. van Rooyen- Kerk en Staat

Bericht door mayflower »

Heeft iemand of weet iemand waar dit boek nog te koop is :

J.H.P. van Rooyen: Kerk en Staat, D.Theol. proefschrift, Rijksuniv.
Utrecht, 1984

Zo ja neem dan aub cotact met mij op.

Bij voorbaat dank.

ralphwilms@yahoo.com
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Kijk hier eens.

Is dat hem?
mayflower

Bericht door mayflower »

jakobmarin schreef:Kijk hier eens.

Is dat hem?
Hartelijk dank voor de link, maar volgens mij id niet het boek dat ik zoek. De dissertatie die ik zoek is van 1984.

Wie was Ruler eigelijk ?
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Ik denk dat dat wel het boek is dat je zoekt. Die 1984 zal een foutje zijn, of een heruitgave van z'n dissertatie, al lijkt dat laatste me niet zo waarschijnlijk.
(De universteiteitsbibliotheek in Utrecht heeft er 4 exemplaren van.)
Afbeelding
mayflower

Bericht door mayflower »

Corydoras schreef:Ik denk dat dat wel het boek is dat je zoekt. Die 1984 zal een foutje zijn, of een heruitgave van z'n dissertatie, al lijkt dat laatste me niet zo waarschijnlijk.
(De universteiteitsbibliotheek in Utrecht heeft er 4 exemplaren van.)
Bedankt! Ik denk dat je gelijkt hebt.
refo

Bericht door refo »

't Lijkt in het Afrikaans geschreven.
rekcor

Bericht door rekcor »

Wie was Ruler eigelijk ?
Van Ruler was - naast Berkhof, Miskotte en Noordmans - een van de grote theologen van de jaren '60-70

http://nl.wikipedia.org/wiki/Arnold_Albert_van_Ruler

Hij is bij enkele SGP-voormannen (met name Holdijk) zeer geliefd vanwege zijn theocratische ged88goed. Het bekendste werk van zijn hand in dit kader is 'Religie en Politiek' (alleen tweedehands verkrijgbaar). Het is dus 'logisch' dat genoemde JHP van Rooyen zijn dissertatie bij Van Ruler moest verdedigen.

Zie ook http://www.wapenveldonline.nl/viewArt.php?art=485
refo

Bericht door refo »

op wapenveldonline staat een klassiek stuk tegen de ultragerformeerden (GG o.a.) gericht. Ds Vergunst reageert er op in een artiekel dat is opgenomen in het boek "Neem de wacht des Heeren waar".

http://www.wapenveldonline.nl/viewArt.p ... rchString=
mayflower

Bericht door mayflower »

rekcor schreef:
Wie was Ruler eigelijk ?
Van Ruler was - naast Berkhof, Miskotte en Noordmans - een van de grote theologen van de jaren '60-70

Wie was Hoedemaker eigenlijk ? Had hij de zelfde visie als Ruler ?
rekcor

Bericht door rekcor »

Mayflower schreef:Wie was Hoedemaker eigenlijk ? Had hij de zelfde visie als Ruler ?
Pfoei... Het enige wat ik van hem weet is dat hij de 'founding father' is van de confessionele stroming binnen de PKN.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

mayflower schreef:Wie was Hoedemaker eigenlijk ?
In het topic "Hoedemaker en de theocratie" heb je dat ook wel eens gevraagd. Meer als toen weet ik er nog steeds niet vanaf, namelijk het volgende.

Zover ik weet is hij 1 van de oprichters van de confessionele vereniging binnen de Hervormde Kerk. Een brochure hierover kan je vinden op deze website.

Van de SGP is ook een studie over theocratische politiek verschenen, die je hier kan downloaden. Hierin staat ook aardig wat over de visie van HM.

Verder (je moet dan wel behoorlijk doorzettingsvermogen hebben) kan je de dissertatie van dr. K. van der Zwaag over het theocratisch denken in de loop der eeuwen (art 36 NGB) doorlezen.
mayflower

Bericht door mayflower »

Tiberius schreef:
mayflower schreef:Wie was Hoedemaker eigenlijk ?
In het topic "Hoedemaker en de theocratie" heb je dat ook wel eens gevraagd. Meer als toen weet ik er nog steeds niet vanaf, namelijk het volgende.

Zover ik weet is hij 1 van de oprichters van de confessionele vereniging binnen de Hervormde Kerk. Een brochure hierover kan je vinden op deze website.

Van de SGP is ook een studie over theocratische politiek verschenen, die je hier kan downloaden. Hierin staat ook aardig wat over de visie van HM.

Verder (je moet dan wel behoorlijk doorzettingsvermogen hebben) kan je de dissertatie van dr. K. van der Zwaag over het theocratisch denken in de loop der eeuwen (art 36 NGB) doorlezen.
Bedankt! De dissertatie hen ik laten reserveren (antiquariaat Denhertog), en zie er naar uit om deze te lezen. Ik hoop nog andere boeken tegen te komen die de theocratie beschrijven en verdedigen ?
Plaats reactie