Gereformeerde Gemeenten

Job

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

By the way.

Ik googelde even naar wat de herkomst is van 'Kop van Jut'. Blijkt het een kermisattractie te zijn :hum
Job

Bericht door Job »

Terri schreef: Vandaag, 11:46
@Edelweiss verstaat de kunst om e.e.a. helder te verwoorden, zonder dat ze grieft. Ik herken haar/hun pijn zo goed.
Klopt helemaal! Dezelfde gave die @Helma heeft.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Job schreef: Vandaag, 12:14
Tiberius schreef: Vandaag, 11:43
We moeten niet zo licht geraakt zijn en wat minder in de slachtofferrol gaan zitten. Er gaat ook veel mis in de GG. Kerkpolitiek komt er veel voor. (Volgens ds. C. Harinck)
De casus Geldermalsen laat een topje van de ijsberg van Harincks gelijk zien; al geloof ik hem zonder dat topje ook wel.
Zolang er nog 'veel mis gaat en veel kerkpolitiek voorkomt', moet je niet zeuren dat je de 'kop van Jut' bent.
Toch begrijp ik dat niet helemaal. Als ik het goed begrijp ben jij CGK'er, het is toch niet zo dat door alles wat daar gebeurt je het als CGK'er verdient om kop van Jut worden met het kerkverband waar jij vermoedelijk ook van houdt?
Nou nee, ik ga geen wantoestanden of kerkpolitiek goedpraten vanwege het enkele feit dat ik lid ben van dat kerkverband.
Ik ben ook een aantal jaren lid geweest bij de GG. Toen bestempelde ik het GG-curatorium ook al als een onbijbels wangedrocht, vanwege het gebrek aan transparantie.
Van de GG-synode heb ik volgens mij nooit iets gevonden; dus daar voel ik me niet op aangesproken.
En als mensen zeggen dat de laatste CGK-synode er een grote bende van gemaakt heeft, dan ben ik de eerste om ze gelijk te geven. Dat ga ik echt niet verdedigen.
Maar dat moet kunnen in een volwassen gesprekscultuur.
MGG

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: Vandaag, 12:47
Job schreef: Vandaag, 12:14
Tiberius schreef: Vandaag, 11:43
We moeten niet zo licht geraakt zijn en wat minder in de slachtofferrol gaan zitten. Er gaat ook veel mis in de GG. Kerkpolitiek komt er veel voor. (Volgens ds. C. Harinck)
De casus Geldermalsen laat een topje van de ijsberg van Harincks gelijk zien; al geloof ik hem zonder dat topje ook wel.
Zolang er nog 'veel mis gaat en veel kerkpolitiek voorkomt', moet je niet zeuren dat je de 'kop van Jut' bent.
Toch begrijp ik dat niet helemaal. Als ik het goed begrijp ben jij CGK'er, het is toch niet zo dat door alles wat daar gebeurt je het als CGK'er verdient om kop van Jut worden met het kerkverband waar jij vermoedelijk ook van houdt?
Nou nee, ik ga geen wantoestanden of kerkpolitiek goedpraten vanwege het enkele feit dat ik lid ben van dat kerkverband.
Ik ben ook een aantal jaren lid geweest bij de GG. Toen bestempelde ik het GG-curatorium ook al als een onbijbels wangedrocht, vanwege het gebrek aan transparantie.
Van de GG-synode heb ik volgens mij nooit iets gevonden; dus daar voel ik me niet op aangesproken.
En als mensen zeggen dat de laatste CGK-synode er een grote bende van gemaakt heeft, dan ben ik de eerste om ze gelijk te geven. Dat ga ik echt niet verdedigen.
Maar dat moet kunnen in een volwassen gesprekscultuur.
Hoe beoordeel je het CGK-curatorium?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zover ik kan overzien: positief, omdat ze transparant zijn waarom iemand wel of niet wordt toegelaten; zowel naar de bewuste persoon als naar de zendende (attest-verlenende) kerkenraad.
Bovendien kan iemand als hij afgewezen is om revisie verzoeken en in appel gaan.
HHR

Bericht door HHR »

@Job, de reden is denk ik omdat men zelf ook zo stellig is naar alles dat afwijkt. En de zelf isolatie door mainstream GG. Dat roept reacties op.
Hoe vaak ik in een GG niet van de kansel gehoord hebt (of gelezen in krant of bladen) wat anderen allemaal fout zien en zeggen. Dat komt je bv in andere kerkverbanden echt veel minder tegen.
En in andere kerkverbanden is nu eenmaal een veel openere gesprekscultuur met ruime voor verschil van inzicht.

(Want tegelijkertijd, een iets andere opstelling roept direct veel meer begrip op. Neem alleen al bv hoe positief er wordt gereageerd op de podcast met ds Zondag. )
pierre27

Bericht door pierre27 »

Job schreef: Vandaag, 10:29
Edelweiss schreef: Vandaag, 08:55
Evangelist schreef: 25 jul 2026, 17:54 Ik bedoel: ook deze gedachtengangen kunnen hardnekkig volgehouden worden, omdat al het andere buiten de eigen werkelijkheid valt.
Dank je wel voor je verheldering, Evangelist. Ook de posts die inmiddels na jouw bericht zijn geplaatst, gaven duidelijkheid.

Bij een klein aantal zal de factor ‘in hun onwetendheid’ zeker meespelen. Echter moet ik toch voor de anderen tot de conclusie komen dat het een 'bewuste onwetendheid’ is.

Dat wil zeggen: het gaat hier om lieden van niet de minste intelligentie (wijsheid laat ik maar even in het midden), die het Duits goed beheersen. Van een taalbarrière is dus geen sprake.
Toch wordt er bewust voor gekozen om hier géén lokale dienst te bezoeken (er is geen gelegenheid om online mee te luisteren) en bewust niet in de lokale gebruiken en cultuur te verdiepen - en toch ligt er een hard oordeel klaar, gebaseerd op feitelijk niets behalve vooroordelen en, zoals ik het al eerder noemde, arrogantie.

Op respectvolle (!) vragen, met name van mijn man, die tot hij mij ontmoette niet bekend was met de Ger.Gem., waarom ze vinden wat ze vinden komt het zelden tot nooit tot inhoudelijke argumentatie. Wellicht, omdat die ontbreekt. Verder als dooddoeners ('dat is nu eenmaal zo en dat dien jij ook te weten omdat je in de Ger.Gem. bent gedoopt', en 'dat moet je maar aan je vrouw vragen') komt het niet; doorvragen leidt tot irritatie, en zoals ik in mijn eerdere post aangaf, kan leiden tot de vlam in de pan. Er wordt ongelimiteerd en ongefilterd uitgedeeld zonder het vermogen te incasseren.

En toch, zoals Ad ook aangaf, is er reden tot hoop. Ik zie aan de kinderen dat zij daarin gelukkig wat breder kunnen en durven denken, en daar hou ik mij maar aan vast. Want ik weiger te geloven dat de Heere alleen in Nederland werkt.
Ik schaam me als ik je post lees. Ik weet goed dat het waar is. Ook ikzelf ben niet gespeend van oordelen en scherpe woorden, met name hier, en daar ben ik dan ook meermaals de mist mee in gegaan.

Ik wil er één ding tegenover zetten, niet om het goed te praten, maar gedeeltelijk als verklaring. Dat is dat het vaak echt helemaal niet leuk is om gergemmer te zijn omdat je in de refowereld op allerlei plekken ter verantwoording wordt geroepen. De GG zijn de kop van Jut. Soms word je er murw van. Ik voel me er ook best wel kwetsbaar door. Daarom ga ik er weleens geharnast in. Dat er negatief naar ons wordt gekeken hebben we deels aan onszelf en ons gedrag te danken, dat blijkt wel uit bovenstaande. maar niet helemaal. Er zijn echt ook genoeg goedwillende gergemmers die elke week weer met liefde de schouders onder het eigen kerkelijk leven zetten ZONDER daarbij de breedte van de Kerk uit het oog verliezen. Die een hartelijke verbinding voelen met allen die Gods Naam ootmoedig vrezen en die willen leven naar Zijn Goddelijk bevel. Die ook omkijken naar de wereld buiten hun kerk.

Ik hoop dat er ook op het forum mensen blijven die begrijpen dat er ook genoeg GG'ers zijn die op een gezonde wijze heel veel houden van hun gemeente en kerkverband en die daarom pijn ervaren als de GG steeds met de kop in de wind staat.
Die forummers zijn er Job, die op een gezonde manier in de GG en dus ook in de kerk staan. Laat je aub niet ontmoedigen. Ik weet wat het is om lid te zijn in de GG en alleen in mijn familie en op school vaak te moeten horen wat er al niet fout daar is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie