Kleine ergernissen

mvdb

Re: Kleine ergernissen

Bericht door mvdb »

Als je weet dat vliegen gewoon slecht voor het milieu is, dan probeer je toch gewoon niet of zo weinig mogelijk te vliegen?
Als je weet dat bij Amazon, SHEIN, Temu en noem ze allemaal maar op, nogal wat vragen te stellen zijn over milieu, kinderarbeid, uitbuiting werknemers en toeleveranciers, op ongezonde wijze uitschakelen van concurrentie (waar uiteindelijk iedereen onder gaat lijden), dan is het de vraag of je daar iets moet willen kopen toch?

Als christen komt een bewuste houding als het goed is niet voort uit angst, maar uit het besef dat de we leven in Gods schepping en te maken hebben met mensen die naar Gods beeld zijn geschapen en dat het niet om het even is hoe we daarmee om gaan.
Marco

Bericht door Marco »

Dus als je het ene slechte niet doet, mag je het andere wel? Ik weet het; het wordt niet zo gezegd, maar het lijkt er erg op.
Overigens: ik vind het niet eerlijk om de genoemde bedrijven op één hoop te gooien. Niet alleen omdat sommige bedrijven echt wel proberen om hun impact van het verwerken van bestellingen en bezorgen daarvan te beperken en daarover ook netjes rapporteren, maar ook omdat het assortiment nogal verschilt. Sommige zaken moet je m.i. gewoon niet willen hebben (wegwerpkleding bijvoorbeeld), andere dingen kan je gewoon niet dichtbij huis kopen. Dan is thuis laten bezorgen ook gewoon minder belastend.
Bovendien kan het nogal uitmaken waar je je pakketjes heen laat sturen: naar een pakketpunt of naar je voordeur. Pakketpunten zijn dan wel verder weg dan je voordeur, maar je hoeft niet bang te zijn dat iemand je pakje meeneemt, en er hoeft geen busje je woonwijk in. Als je lopend of met de fiets je pakje op kan halen kost dus dat laatste stukje bijzonder weinig (overlast) voor wijkgenoten of milieu.
DDD

Bericht door DDD »

Dat laatste is helemaal waar, hoewel ik het ooit meemaakte dat een pakket met schoenen 10 kilometer verderop in een dorp werd afgeleverd, met openingstijden van 11 tot 17.00. Het was dat het biddag was in de week erna, en ik er toch langs kwam, anders had ik het niet opgehaald. Dat ging me echt te ver.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 15 jul 2026, 09:55
huisman schreef: 14 jul 2026, 09:02
Als je nooit pakjes besteld maar wel 1 keer per jaar naar een vakantie vliegt ben je milieuvriendelijker dan al die deugneuzen die ‘nooit’ vliegen maar wel grootverbruiker zijn bij amazone en bol.com.
Misschien lastig te bedenken, maar er zijn ook mensen die niet vliegen en ook geen pakketjes bij Amazone, Temu, Shein etc bestellen.
Die zijn er niet veel. Elk pakketje die bij jou wordt afgeleverd heeft een hele tocht erop zitten. Temu en Shein zijn hier ook in de ban maar bol.com niet en die laten producten ook invliegen vanuit de hele wereld
M.a.w. al die XR gastjes komen thuis van hun demonstratie op de A12 en gaan dan bij hun buren het afgeleverde pakketje ophalen.
Duurzaamheid is zeer vaak hypocriet en een nieuwe vorm van Farizeïsme. De ' ik ben beter dan jij' variant.
In ons van welvaart en rijkdom verslaafd deel van de wereld is duurzaamheid een farce.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Profesto

Bericht door Profesto »

Het komt blijkbaar nog steeds niet in je op dat er ook mensen bestaan die ook van bol en soortgelijke clubs niets bestellen?
huisman

Bericht door huisman »

Profesto schreef: 15 jul 2026, 22:10 Het komt blijkbaar nog steeds niet in je op dat er ook mensen bestaan die ook van bol en soortgelijke clubs niets bestellen?
Cijfertje: Bol.com heeft in Nederland en België 14 miljoen actieve klanten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Hoe en waar vandaan denk je dat de spullen bij de ac.tion, de wi. bra, de seaman enz geleverd worden?
We kunnen niet eens helemaal 'zuiver' winkelen, ook niet qua voeding, er is en gebeurt zoveel wat wij niet weten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
pierre27

Bericht door pierre27 »

huisman schreef: 15 jul 2026, 22:03
merel schreef: 15 jul 2026, 09:55
huisman schreef: 14 jul 2026, 09:02
Als je nooit pakjes besteld maar wel 1 keer per jaar naar een vakantie vliegt ben je milieuvriendelijker dan al die deugneuzen die ‘nooit’ vliegen maar wel grootverbruiker zijn bij amazone en bol.com.
Misschien lastig te bedenken, maar er zijn ook mensen die niet vliegen en ook geen pakketjes bij Amazone, Temu, Shein etc bestellen.
Die zijn er niet veel. Elk pakketje die bij jou wordt afgeleverd heeft een hele tocht erop zitten. Temu en Shein zijn hier ook in de ban maar bol.com niet en die laten producten ook invliegen vanuit de hele wereld
M.a.w. al die XR gastjes komen thuis van hun demonstratie op de A12 en gaan dan bij hun buren het afgeleverde pakketje ophalen.
Duurzaamheid is zeer vaak hypocriet en een nieuwe vorm van Farizeïsme. De ' ik ben beter dan jij' variant.
In ons van welvaart en rijkdom verslaafd deel van de wereld is duurzaamheid een farce.
Is o zo waar, D66'ers hebben patent op dit gedrag.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef: 15 jul 2026, 22:14
Profesto schreef: 15 jul 2026, 22:10 Het komt blijkbaar nog steeds niet in je op dat er ook mensen bestaan die ook van bol en soortgelijke clubs niets bestellen?
Dat kan best zijn. Ik heb wel een account bij Bol.com, maar ik heb er in geen jaren besteld. Dus het zegt niet zoveel.
Profesto

Bericht door Profesto »

Precies, en winkels als Action kun je ook gewoon mijden.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 15 jul 2026, 22:45
Dat kan best zijn. Ik heb wel een account bij Bol.com, maar ik heb er in geen jaren besteld. Dus het zegt niet zoveel.
14 miljoen klanten die minimaal 1 keer per jaar bestellen. Dus jij telt niet mee…..as always ;)

https://over.bol.com/nl/over-bol/#feiten-and-cijfers
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Het is een beetje flauw om op deze manier onder je verantwoordelijkheid uit te willen komen. Ik mag dit en dat gewoon doen, want die en die doet dat en dat...
Ik bestel regelmatig via internet. Maar ik denk als iedere Nederlander zo leefde als ik, dat het energieverbruik e.d. drastisch omlaag ging, evenals de CO2-uitstoot. Maar ook ik heb nog 'zwakke punten', die nog verbeterd zouden kunnen worden.
De coronatijd was wat dit betreft een prachtige tijd: mensen bleven thuis en vlogen niet. En de lucht werd meteen schoner. En de mensen werden rustiger.
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: Gisteren, 08:18 Het is een beetje flauw om op deze manier onder je verantwoordelijkheid uit te willen komen. Ik mag dit en dat gewoon doen, want die en die doet dat en dat...
Ik bestel regelmatig via internet. Maar ik denk als iedere Nederlander zo leefde als ik, dat het energieverbruik e.d. drastisch omlaag ging, evenals de CO2-uitstoot. Maar ook ik heb nog 'zwakke punten', die nog verbeterd zouden kunnen worden.
De coronatijd was wat dit betreft een prachtige tijd: mensen bleven thuis en vlogen niet. En de lucht werd meteen schoner. En de mensen werden rustiger.
Passagiers vlogen toen een tijdje niet. De pakket/vracht vluchten waren er juist veel meer. Iedereen bestelde toen van alles online.
Eigenlijk heeft juist corona deze pakjes economie enorm versterkt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef: 15 jul 2026, 23:46
14 miljoen klanten die minimaal 1 keer per jaar bestellen. Dus jij telt niet mee…..as always ;)

Ik bestel gemiddeld elke week wel iets bij Bol, dus ik zit daar zeker tussen. Ook regelmatig bij Amazon en bij iBood trouwens.
Hoewel ik in een echte shop-stad woon, koop ik zo'n 90% online; alleen kleding en benzine niet.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: Gisteren, 08:33
huisman schreef: 15 jul 2026, 23:46

Ik bestel gemiddeld elke week wel iets bij Bol, dus ik zit daar zeker tussen. Ook regelmatig bij Amazon en bij iBood trouwens.
Hoewel ik in een echte shop-stad woon, koop ik zo'n 90% online; alleen kleding en benzine niet.
Ik had nog nooit van iBood gehoord. Weer wat geleerd. Denk dat wij ongeveer 20 keer per jaar bol.com bestellen en nog een keer of 10 bij Amazone. Verder bestel ik af en toe boeken/tijdschriften in de UK rechtstreeks bij de uitgevers. Denk eigenlijk nooit aan de CO2 uitstoot. Kom bijna elke dag in de natuur en die wordt per jaar mooier.
Deze week een gesprek gehad met natuurmonumenten (donateurs actie) over de staat van de natuur. Die is echt niet zo slecht. Zorg maar voor een mooie natuurtuin waar insecten en vogels van smullen. Dat is efficiënter dan al dat duurzaamheidsgedram.
Plaats reactie