Ontwikkelingen HHK

Henk J

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

JanRap schreef: Vandaag, 08:56 @ Henk J, ik vond het een uitermate provocerende uitspraak van deze socioloog. Zeer ongeestelijk en beledigend. Ik herkende weer die hoogmoed van: ''wij hebben de zuivere waarheid'' die me in mijn jeugd werd ingepeperd en als een mantra over ons werd uitgestort.
Vond ik wel meevallen, kijk je over het geheel dan is dat een feit. Instroom in de GG komt ook vooral uit de GGiN en de OGGiN, dat benoemde dr. Janse ook.
MGG

Bericht door MGG »

Henk J schreef: Vandaag, 08:58
MGG schreef: Vandaag, 08:39 Janse constateert 'feiten'. Het zijn geen echte feiten omdat links en rechts geen goede criteria zijn.
Feit is dat de HHK een duidelijke plus uit de (O)GG(iN) heeft. Aan de andere kant heeft de HHK zo goed als zeker een duidelijk min naar de PKN. Anders zou de HHK door de instroom en geboorteoverschot een aanzienlijk hogere groei hebben. Helaas ziet de HHK geen waarde in het transparant zijn over de cijfers.

Ds. Van Vught constateert wat mensen als reden noemen. Dat dit grotendeels geestelijke aspecten zijn lijkt mij logisch. Helaas gaat hij niet in op de uitstroom van de HHK. Ik zou benieuwd zijn of hij daar hetzelfde geestelijke aspect ziet of dat hij dan wel een hang naar makkelijker/ruimer ziet.
Uitstroom uit de HHK werd in de podcast niet benoemd maar zou ook interessant zijn. Er zal zeker een bepaalde uitstroom zijn maar vind het wel lastig in te schatten in hoeverre dat breed speelt. Soms is er ook in een bepaalde gemeente onrust waardoor er plaatselijk veel uitstroom is en dat landelijk doordrukt in de cijfers. Sowieso schrijft de HHK geen leden uit dus mensen die niet meer naar de kerkdienst komen staan geregistreerd als kerkganger maar zijn soms al helemaal afgehaakt. Of men stapt over naar een evangelische gemeente waar helemaal niet om een dooplidmaatschap gevraagd wordt.
Ik zou het vooral interessant vinden om te zien hoe de dominee dit duidt. Net als dat ik het boeiend zou vinden als dr. Janse de instroom in de GG duidt.

Op basis van het ledental en aannames rondt geboorte en sterfte kom je een heel stuk. En dit is dan nog exclusief afgemaakte mensen die op papier nog bij de kerk horen. Als ik mij niet vergis zei ds. Van Vught dat de helft van de jongeren afhaken. Ik deel zijn mening dat daar het grootste probleem zit. Hoe houden we jongeren bij God en als daarna hoe houden we jongeren bij onze kerk.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

pierre27 schreef: Gisteren, 21:52
Konijntje schreef: Gisteren, 20:19
MGG schreef: Gisteren, 19:02
HHR schreef: Gisteren, 18:47

Het blijft jammer dat men niet inhoudelijk het gesprek aan wil gaan.
Overigens gebeurt dat ook plaatselijk. Ik ken diverse gevallen dat de predikant van een gemeente waar veel GG'ers zich aansloten contact probeerde te zoeken met de predikant van de betreffende GG. Om hier over te spreken, omdat het geen wenselijke ontwikkeling is. Maar alle contact werd afgehouden.
Of het niet wenselijk is valt te bezien. Soms varen beide gemeentes er wel bij. Ik zou ook niet weten wat zo'n gesprek toevoegt. Welke nieuwe inzichten doe je op? Waarschijnlijk is het net als de podcast. Het gesprek is wel boeiend, maar de standpunten zijn zo voorspelbaar dat je niks leert.
Het voegt inderdaad niet veel toe als de wil ontbreekt om tot elkaar te naderen en elkaar enige ruimte te gunnen, zolang dit binnen de bandbreedte van de formulieren valt. Voor een buitenstaander zijn de verschillen summier, maar door de predikanten/ theologen wordt dat blijkbaar anders ervaren. Dat merk je ook tijdens de podcast.
Leuke vulling in komkommertijden. De verschillen zijn er overduidelijk. En het is natuurlijk leuk dat je dat kunt benoemen maar sommige verschillen zijn te wezenlijk om ze overboord te zetten.
Op schaal van de wereldkerk zijn die verschillen zeer minimaal. Het is maar net hoe je het bekijkt.
Ik vond het interview met Jurgen Tholel verfrissend. Juist omdat hij niet uit een reformatorische kerk komt. Ook zijn gemeente stelt de kansel open voor predikanten van andere kerkverbanden. Het interview is hier te beluisteren:
www.youtube.com/watch?v=sT9bVaD1oWA

Wat mij betreft zou het open stellen van de kansel veen goede stap zijn. Als lid van de GG juich ik het toe. En ook voor de HHK en PKN zou het een zegen zijn als GG predikanten daar kunnen preken.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

JanRap schreef: Vandaag, 08:56
Henk J schreef: Vandaag, 08:21
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 22:00
Henk J schreef: 13 jul 2026, 18:19 Vandaag tijdens een autorit kunnen beluisteren en ik vind deze podcast ook het beluisteren waard. Af en toe botst het tussen ds. Van Vugt en dr. Janse maar dat maakt het juist interessant. Voor een vervolg zou het mooi zijn als een GG predikant in gesprek gaat met ds. Van Vught.
Wat vind je interessant aan het botsen?
Dr. Janse legt er de vinger bij dat kerkelijke overgangen vooral van rechts naar links plaatsvinden, mensen zoeken het wat makkelijker zogezegd. Terwijl ds. Van Vught betoogd dat hier vooral sprake is van geestelijke nood en dat levert wel een interessant gesprek op.
@ Henk J, ik vond het een uitermate provocerende uitspraak van deze socioloog. Zeer ongeestelijk en beledigend. Ik herkende weer die hoogmoed van: ''wij hebben de zuivere waarheid'' die me in mijn jeugd werd ingepeperd en als een mantra over ons werd uitgestort.
Ik denk niet dat dr. Janse dat zo heeft bedoeld. Ik vond het juist boeiend dat dr. Janse zich open uitliet. Als mensen met meel in de mond praten, krijg je geen open gesprek. Daarnaast kon ds. Van Vugt hem van repliek dienen. Dus beide meningen werden gehoord.

En eigenlijk denk ik dat beide heren een punt hebben. Van beide groepen zijn genoeg voorbeelden te geven.
Bewaar het Pand

Bericht door Bewaar het Pand »

Iets anders: de HHK kent natuurlijk een zekere breedte, zoals eigenlijk ieder kerkverband. Ik vroeg mij af hoeveel/welk deel van de gemeenten en predikanten (nog) "Gekrookte Riet" zijn/genoemd zouden kunnen worden. Ik heb daar niet zo'n zicht op, is er iemand die er meer van weet?
Henk J

Bericht door Henk J »

Onder de dienstdoende predikanten een stuk of 15 tot 20 als ik de namen zo doorlees.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Henk J schreef: Vandaag, 10:14 Onder de dienstdoende predikanten een stuk of 15 tot 20 als ik de namen zo doorlees.
royaal geteld kom ik onder de tien uit en dan nog heb ik niet het idee dat ik er daar veel van in de categorie ds. K. Veldman kan plaatsen.

Als ik bevindelijke-gereformeerden tel, dan kom ik wel aan 30 (af aan allemaal), maar dat is toch wel een wat ruimere categorie.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Daar valt de hele kerk onder
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Bobber

Bericht door Bobber »

Herman schreef: Vandaag, 10:25
Henk J schreef: Vandaag, 10:14 Onder de dienstdoende predikanten een stuk of 15 tot 20 als ik de namen zo doorlees.
royaal geteld kom ik onder de tien uit en dan nog heb ik niet het idee dat ik er daar veel van in de categorie ds. K. Veldman kan plaatsen.

Als ik bevindelijke-gereformeerden tel, dan kom ik wel aan 30 (af aan allemaal), maar dat is toch wel een wat ruimere categorie.
Ds. K. Veldman is toch weer een 'aparte' categorie. Deze wordt ook benoemd op bijvoorbeeld dewoesteweg.
Henk J

Bericht door Henk J »

Hmm, dan hanteren wij wel een wat andere telling. Het dagboek Verzamelde Aren richt zich wel op de groepering die eerder meer rond het Gekrookte Riet zat. Daar schrijven dit jaar ds. Lassche, ds. Van Sligtenhorst, ds. Van den Herik, ds. Van Meggelen, ds. Bijl, ds. Speksnijder en ds. De Groot als dienstdoende predikanten aan mee. Daarnaast nog een aantal emeriti. En dan kan ik nog wel een aantal dienstdoende predikanten bedenken die ook zich verbonden weten met dit soort prediking.
Bewaar het Pand

Wie zijn dat volgens jou?
Bewaar het Pand

Wij zijn die eerstgenoemde (bijna) tien volgens jou?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Konijntje schreef: Vandaag, 09:05
pierre27 schreef: Gisteren, 21:52
Konijntje schreef: Gisteren, 20:19
MGG schreef: Gisteren, 19:02

Of het niet wenselijk is valt te bezien. Soms varen beide gemeentes er wel bij. Ik zou ook niet weten wat zo'n gesprek toevoegt. Welke nieuwe inzichten doe je op? Waarschijnlijk is het net als de podcast. Het gesprek is wel boeiend, maar de standpunten zijn zo voorspelbaar dat je niks leert.
Het voegt inderdaad niet veel toe als de wil ontbreekt om tot elkaar te naderen en elkaar enige ruimte te gunnen, zolang dit binnen de bandbreedte van de formulieren valt. Voor een buitenstaander zijn de verschillen summier, maar door de predikanten/ theologen wordt dat blijkbaar anders ervaren. Dat merk je ook tijdens de podcast.
Leuke vulling in komkommertijden. De verschillen zijn er overduidelijk. En het is natuurlijk leuk dat je dat kunt benoemen maar sommige verschillen zijn te wezenlijk om ze overboord te zetten.
Op schaal van de wereldkerk zijn die verschillen zeer minimaal. Het is maar net hoe je het bekijkt.
Ik vond het interview met Jurgen Tholel verfrissend. Juist omdat hij niet uit een reformatorische kerk komt. Ook zijn gemeente stelt de kansel open voor predikanten van andere kerkverbanden. Het interview is hier te beluisteren:
www.youtube.com/watch?v=sT9bVaD1oWA

Wat mij betreft zou het open stellen van de kansel veen goede stap zijn. Als lid van de GG juich ik het toe. En ook voor de HHK en PKN zou het een zegen zijn als GG predikanten daar kunnen preken.
Klopt, het is net hoe je het bekijkt. En ook al zijn ze op wereldkerkniveau minimaal, hier in den lande zijn het soms echt wezenlijke verschillen die mijns inziens verder gaan dan kleding, hoofdbedekking en bijbelvertaling. Of het openstellen van kansels erbij gaat helpen de wezenlijke verschillen te verkleinen betwijfel ik. Ik kerk regelmatig op de woensdag in Achterberg bij de stichting Saambinding en daar komt wel van alles op de preekstoel, eigenlijk zie ik dat niet op zoveel plekken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Henk J

Bericht door Henk J »

Bewaar het Pand schreef: Vandaag, 10:42
Kijk even na wie de laatste jaren geschreven hebben in het dagboek Verzamelde Aren, kun je online wel vinden. Dan heb je een globaal beeld.
Bewaar het Pand

Henk J schreef: Vandaag, 10:59
Bewaar het Pand schreef: Vandaag, 10:42
Kijk even na wie de laatste jaren geschreven hebben in het dagboek Verzamelde Aren, kun je online wel vinden. Dan heb je een globaal beeld.
Oké, dank.
Plaats reactie