Ontwikkelingen HHK

Bertiel

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

hoezo, het is toch zijn ambt?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
DDD

Bericht door DDD »

Konijntje schreef: Vandaag, 08:51
HHR schreef: Gisteren, 22:31
Henk J schreef: Gisteren, 18:19 Vandaag tijdens een autorit kunnen beluisteren en ik vind deze podcast ook het beluisteren waard. Af en toe botst het tussen ds. Van Vugt en dr. Janse maar dat maakt het juist interessant. Voor een vervolg zou het mooi zijn als een GG predikant in gesprek gaat met ds. Van Vught.
Dat zou inderdaad inhoudelijker zijn denk ik. Nu sprak men over heel andere dingen en zodoende langs elkaar heen.
Ds. P. Mulder mag van mij aanschuiven. Verstandige man.

Overigens denk ik niet dat beide heren langs elkaar heen hebben gepraat. Er waren simpelweg verschillende inzichten. Over de doop, over de oorzaak van oppervlakkigheid, aanvondmaalsgang enz.
Maar dat is een midden-predikant. Uit zulke gemeenten gaan niet veel mensen naar de HHK, uitzonderingen zoals in Apeldoorn en Kralingseveer wellicht daargelaten. Interessanter zou zijn een duidelijke exponent van de rechterflank, zoals ds. Labee of ds. Schot of ds. Huijser of ds. De Heer.
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef: Vandaag, 09:04
Bewaar het Pand schreef: Vandaag, 08:58
Konijntje schreef: Vandaag, 08:54
wfloor schreef: Vandaag, 07:46

Het brengt ook wel eens praktische overwegingen mee. Ds. Zweistra en ds. Heemskerk (volgens mij toch wel aan de rechterflank) dragen/droegen alleen een toga in de eigen gemeente, maar namen die niet elke keer mee als ze elders gingen preken.
Klopt, het heeft niet zozeer met rechts of links te maken, maar met praktische redenen.

Dominee Kommerie, die werkzaam is als legerpredikant, verschijnt op zondagse diensten ook wel eens in legeruniform.
Dat laatste is misschien wel wat discutabel.
Waarom? Het gaat om de boodschap. Ik ben voorstander van nette herkenbare kleding, maar waar nodig zie ik geen bezwaar tegen praktische keuzes.

Daar kan dan inderdaad prima een toga overheen voor de gelegenheid, lijkt mij.
Bewaar het Pand

Bericht door Bewaar het Pand »

Bertiel schreef: Vandaag, 09:25 hoezo, het is toch zijn ambt?
Hij staat er niet namens defensie, maar namens een andere Zender.

Daarom vind ik het ongepast om in uniform te gaan. Maar laat duidelijk zijn: het is slechts mijn mening.
huisman

Bericht door huisman »

Bewaar het Pand schreef: Vandaag, 08:58
Konijntje schreef: Vandaag, 08:54
wfloor schreef: Vandaag, 07:46
Henk J schreef: Gisteren, 23:23
Valt wel mee volgens mij, merendeel heeft wel een toga. Globaal geldt, hoe verder naar 'rechts', hoe minder de toga.
Het brengt ook wel eens praktische overwegingen mee. Ds. Zweistra en ds. Heemskerk (volgens mij toch wel aan de rechterflank) dragen/droegen alleen een toga in de eigen gemeente, maar namen die niet elke keer mee als ze elders gingen preken.
Klopt, het heeft niet zozeer met rechts of links te maken, maar met praktische redenen.

Dominee Kommerie, die werkzaam is als legerpredikant, verschijnt op zondagse diensten ook wel eens in legeruniform.
Dat laatste is misschien wel wat discutabel.
Als hij preekt over de hoofdman over honderd is het wel gepast :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Reformer

Bericht door Reformer »

Bewaar het Pand schreef: Vandaag, 09:37

Daarom vind ik het ongepast om in uniform te gaan. Maar laat duidelijk zijn: het is slechts mijn mening.
Hij is namens de kerk gezonden naar defensie. Waarom zou dat in de kerk niet zichtbaar mogen zijn?
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Bewaar het Pand

Reformer schreef: Vandaag, 09:54

Hij is namens de kerk gezonden naar defensie. Waarom zou dat in de kerk niet zichtbaar mogen zijn?
Het heeft geen meerwaarde. Het vestigt alleen maar onnodige aandacht op de (maatschappelijke functie van de) predikant. Hij staat niet voor een groep militairen, maar voor gewone burgers.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

DDD schreef: Vandaag, 09:29
Konijntje schreef: Vandaag, 08:51
HHR schreef: Gisteren, 22:31
Henk J schreef: Gisteren, 18:19 Vandaag tijdens een autorit kunnen beluisteren en ik vind deze podcast ook het beluisteren waard. Af en toe botst het tussen ds. Van Vugt en dr. Janse maar dat maakt het juist interessant. Voor een vervolg zou het mooi zijn als een GG predikant in gesprek gaat met ds. Van Vught.
Dat zou inderdaad inhoudelijker zijn denk ik. Nu sprak men over heel andere dingen en zodoende langs elkaar heen.
Ds. P. Mulder mag van mij aanschuiven. Verstandige man.

Overigens denk ik niet dat beide heren langs elkaar heen hebben gepraat. Er waren simpelweg verschillende inzichten. Over de doop, over de oorzaak van oppervlakkigheid, aanvondmaalsgang enz.
Maar dat is een midden-predikant. Uit zulke gemeenten gaan niet veel mensen naar de HHK, uitzonderingen zoals in Apeldoorn en Kralingseveer wellicht daargelaten. Interessanter zou zijn een duidelijke exponent van de rechterflank, zoals ds. Labee of ds. Schot of ds. Huijser of ds. De Heer.
Juist omdat ds. Mulder tot het midden wordt gerekend, lijkt het mij interessant.

Wellicht is er dan ook meer herkenning en zijn verschillen minder groot en biedt dat aanknopingspunten.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Bewaar het Pand schreef: Vandaag, 10:16

Het heeft geen meerwaarde. Het vestigt alleen maar onnodige aandacht op de (maatschappelijke functie van de) predikant. Hij staat niet voor een groep militairen, maar voor gewone burgers.
Om misverstanden te voorkomen: het is "gewoon" een net colbert met broek. Dus ook een donker pak. Alleen dan van het leger.

Ik vind het wel mooi. Een predikant die met beide benen in de maatschappij staat. Je merkt ook aansluiting bij de jongeren.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

geheel ook mijn ervaring, de jongeren zien en waarderen het, heeft ook een boodschap voor de jeugd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Bewaar het Pand

Konijntje schreef: Vandaag, 10:22
Bewaar het Pand schreef: Vandaag, 10:16

Om misverstanden te voorkomen: het is "gewoon" een net colbert met broek. Dus ook een donker pak. Alleen dan van het leger.

Ik vind het wel mooi. Een predikant die met beide benen in de maatschappij staat. Je merkt ook aansluiting bij de jongeren.
Ik weet hoe het eruit ziet, heb het weleens op een fragment voorbij zien komen.
Bewaar het Pand

Bertiel schreef: Vandaag, 10:25 geheel ook mijn ervaring, de jongeren zien en waarderen het, heeft ook een boodschap voor de jeugd
Ik ben ook een jongere, maar ik waardeer het dus niet.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Bewaar het Pand schreef: Vandaag, 10:26
Bertiel schreef: Vandaag, 10:25 geheel ook mijn ervaring, de jongeren zien en waarderen het, heeft ook een boodschap voor de jeugd
Over smaak valt niet te twisten. Onder jongeren bedoel ik overigens mensen tot 20 jaar.

En ach, de een zal het mooi vinden, de ander niet. Het is slechts een detail.
Bewaar het Pand

Konijntje schreef: Vandaag, 10:33
Bewaar het Pand schreef: Vandaag, 10:26
Over smaak valt niet te twisten. Onder jongeren bedoel ik overigens mensen tot 20 jaar.

En ach, de een zal het mooi vinden, de ander niet. Het is slechts een detail.
Over smaak valt niet te twisten inderdaad. En onder jongeren bedoel ik ook mensen tot zo'n 20 jaar. 😄
Plaats reactie