Evangelist schreef: ↑Vandaag, 15:58
MidMid schreef: ↑Vandaag, 13:48
Evangelist schreef: ↑Vandaag, 13:35
Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 13:20
In wat MidMid hier zegt zit de kern. De leer mag er zijn, maar die leer in de praktijk brengen niet. Daar komt het synodebesluit feitelijk op neer. Dat is bestuurlijk gezien een slecht besluit en dan had je kunnen weten wat er zou gebeuren.
Nee, nu maken jullie het massief met ‘de leer mag er zijn’. Dat zou berekenen dat een predikant in een preek n.a.v. NGB 30 en 31 zou mogen zeggen dat dit ook vrouwen kan betreffen. Er is in 1998 en 2001 alleen aangegeven dat het een persoonlijke opvatting kan zijn, maar meer dus niet. Ambtelijk zal een predikant altijd moeten handelen naar de besluiten; ook in de prediking dus.
De overige opmerkingen laat ik rusten; die zijn sl zo vaak van een reactie voorzien. Ook dit deel van de discussie toont wat mij betreft aan dat we uitgepraat zijn.
Even een oprechte vraag hierbij, heb je ooit wel eens de ACTA doorgenomen op dit punt?
Daar wordt toch echt veel ruimer gesproken dan jij hier doet.
Wat jij beweert over 1998 en 2001 vind ik zo niet terug. Dus graag zie ik de verwijzingen naar de ACTA waarop je dit baseert.
Ik probeer altijd goed naar je te luisteren, en baseer me dus op de acta, maar in het bijzonder op de besluiten daarin. Twee kernzinnen uit de acta van 1998 (het besluit dat is aanvaard) zijn wat mij betreft: (van oordeel 6) 'dat de visie van de meerderheid van deputaten - in tegenstelling tot die van de minderheid - een deugdelijke en overtuigende onderbouwing is van het standpunt, dat in de Christelijke Gereformeerde Kerken steeds als schriftuurlijk heeft gegolden; (van oordeel 7) dat uit het geheel van het spreken van de Heilige Schrift duidelijk is dat het gezaghebbend leiding geven aan de gemeente aan de man en niet aan de vrouw toekomt.' (Acta 1998, blz. 119)
Een belangrijke zinnetje daarbij is dat de synode ook uitsprak dat 'de kerken opgeroepen worden in de zaken van vrouw en ambt de eenheid van het kerkverband te bewaren.' Als een synode dít uitspreekt, houdt dat per conclusie in dat je een andere visie niet mag uitdragen. Dat raakt namelijk direct de eenheid van het kerkverband, zoals ruim 25 jaar later ook bewaarheid wordt.
In de genotuleerde bespreking heeft ook prof. Peels het woord gevoerd als adviseur. Hij nuanceert enkele stelligheden, maar zegt ook dit: 'dat het rapport wel met voldoende duidelijkheid heeft aangetoond dat de ambten voor de man bedoeld zijn en niet voor de vrouw.' Inmiddels is hij dat niet meer met zichzelf eens, maar dan is toch ook duidelijk dat voor het overgrote deel van de voorstanders van vrouwelijke ambtsdragers een verandering van opvatting/denken heeft plaatsgevonden?
Wanneer je citeert is het ook juist volledig te citeren...
Peels: 'Prof. dr. H.G.L. Peels geeft preadvies. Daarin zegt dat hij dat de formulering van 'spreekt uit', zoals de commissie die voorstelt, goed is. Daarin wordt ons standpunt duidelijk gemarkeerd, zonder dat dit standpunt wordt verabsoluteerd. Al is er inderdaad meer te zeggen dan in het rapport van de meerderheid van deputaten gebeurt, dat rapport heeft wel met voldoende duidelijk aangetoond dat ambten voor de man bedoeld zijn en niet voor de vrouw. Wel acht hij het niet juist om in een synode-uitspraak zo uitvoerig het standpunt van de minderheid van deputaten af te wijzen. Ook meent hij dat in het commissievoorstel 'van oordeel' te strak geformuleerd is . Mede namens de preadviseurs Maris en Selderhuis adviseert hij het voorstel van de minderheid van de commissie gewijzigd over te nemen. De synode zou dan niet alleen uitspreken dat de ambtelijke dienst in de kerk niet voor de vrouw bestemd is , maar zij zou tegelijkertijd ook kunnen zeggen wat de Schrift dan wel aan de vrouw toestaat.'
Juist in die hele quote blijkt dat het niet enkel een nuancering is, maar een voorkomen van verabsoluteren en het tegengaan van afwijzen. Vanaf dat moment is dit steeds de lijn in onze kerken geweest.
Een belangrijke zinnetje daarbij is dat de synode ook uitsprak dat 'de kerken opgeroepen worden in de zaken van vrouw en ambt de eenheid van het kerkverband te bewaren.' Als een synode dít uitspreekt, houdt dat per conclusie in dat je een andere visie niet mag uitdragen. Dat raakt namelijk direct de eenheid van het kerkverband, zoals ruim 25 jaar later ook bewaarheid wordt.
Dit leidt helemaal niet tot wat jij daaruit concludeert.
En om je even te helpen, uit 2001. Uit de pen/mond van ds. Buijs
'Namens de commissie gaat de rapporteur, ds. P.D .J . Buijs , op de gemaakte
opmerkingen en gestelde vragen in. 'Van oordeel 1' in het voorstel tot besluit over het revisieverzoek van Dronten mag niet gelezen worden als een principiële verwerping van het minderheidsstandpunt dat op de synode van 1998 werd ingebracht.'
Geen principiële verwerping... Dat is toch duidelijke taal!?