Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik ben zeer verbaasd te lezen dat een homo geen ambtsdrager zou mogen zijn.
Als bekend is dat hij homo is, maar hij leeft celibatair, dan mag je hem op grond van zijn geaardheid toch niet afwijzen? Openbare zonden kunnen een grond zijn om iemand geen ambtsdrager te laten worden. Maar een geaardheid, waar iemand niets aan kan doen, dat mag toch geen reden zijn om iemand af te wijzen? Als dat zou gebeuren, zou ik dat dieptriest vinden.
En hoe zie je bij een alleenstaande kandidaat-ouderling of hij wel of niet homo is?
Als bekend is dat hij homo is, maar hij leeft celibatair, dan mag je hem op grond van zijn geaardheid toch niet afwijzen? Openbare zonden kunnen een grond zijn om iemand geen ambtsdrager te laten worden. Maar een geaardheid, waar iemand niets aan kan doen, dat mag toch geen reden zijn om iemand af te wijzen? Als dat zou gebeuren, zou ik dat dieptriest vinden.
En hoe zie je bij een alleenstaande kandidaat-ouderling of hij wel of niet homo is?
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
-
vriend-en-metgezel
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43
Re: Gereformeerde Gemeenten
In aanvulling op m’n vorige post: het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat een bezoek aan deze pastorieën voor iemand een issue is geweest.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ds. C. Steenblok logeerde in 1944 ook bij ds. R. Kok.vriend-en-metgezel schreef: ↑26 jun 2026, 23:43In aanvulling op m’n vorige post: het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat een bezoek aan deze pastorieën voor iemand een issue is geweest.
-
Groepscirkel
- Berichten: 851
- Lid geworden op: 10 okt 2025, 08:04
Re: Gereformeerde Gemeenten
Toen was het oorlog.BSH schreef: ↑Gisteren, 08:36Ds. C. Steenblok logeerde in 1944 ook bij ds. R. Kok.vriend-en-metgezel schreef: ↑26 jun 2026, 23:43In aanvulling op m’n vorige post: het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat een bezoek aan deze pastorieën voor iemand een issue is geweest.
Re: Gereformeerde Gemeenten
In de Saambinder stond een artikel van W. Kranendonk over het feit dat het niet de bedoeling is om kerkelijke conflicten aan de wereldlijke rechter voor te leggen. Met die lijn ben ik het in principe eens.
Toch begrijp ik niet dat de redactie juist nu een artikel over zo’n gevoelig onderwerp plaatst. Door de actualiteit is 1+1=2 en gaat het hier dus om de rechtszaak inzake diakenen Geldermalsen.
Daarbij komt dat juist de kerkelijke weg in Geldermalsen de problemen niet heeft opgelost. Integendeel, het handelen van de classis en ds. Visscher heeft de verdeeldheid in de gemeente eerder vergroot dan verkleind!
Ook is het niet eenvoudig om de kerkelijke weg te bewandelen als je daarbij steeds dezelfde ambtsdragers en kerkelijke vergaderingen tegenkomt.
Nogmaals, ik vind het een verkeerde ontwikkeling als kerken elkaar steeds vaker bij de burgerlijke rechter treffen. Maar juist daarom had ik van de redactie meer voelsprieten voor de timing verwacht. Plaats dit over een half jaartje. Een artikel als dit, op dit moment, voelt voor mij onnodig sturend in een zaak die nog volop speelt, toch?!
Toch begrijp ik niet dat de redactie juist nu een artikel over zo’n gevoelig onderwerp plaatst. Door de actualiteit is 1+1=2 en gaat het hier dus om de rechtszaak inzake diakenen Geldermalsen.
Daarbij komt dat juist de kerkelijke weg in Geldermalsen de problemen niet heeft opgelost. Integendeel, het handelen van de classis en ds. Visscher heeft de verdeeldheid in de gemeente eerder vergroot dan verkleind!
Ook is het niet eenvoudig om de kerkelijke weg te bewandelen als je daarbij steeds dezelfde ambtsdragers en kerkelijke vergaderingen tegenkomt.
Nogmaals, ik vind het een verkeerde ontwikkeling als kerken elkaar steeds vaker bij de burgerlijke rechter treffen. Maar juist daarom had ik van de redactie meer voelsprieten voor de timing verwacht. Plaats dit over een half jaartje. Een artikel als dit, op dit moment, voelt voor mij onnodig sturend in een zaak die nog volop speelt, toch?!
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat lijkt me weer een voorbeeld van onverstandig handelen in netelige kwesties. Tegelijkertijd is dit de manier hoe de GG alle kikkers in de kruiwagen houdt.
Toch een vorm van dwang van bovenaf.
Overigens snap ik dit ook niet, waarom niet gekozen voor alleen nieuwe ambtsdragers :
Toch een vorm van dwang van bovenaf.
Overigens snap ik dit ook niet, waarom niet gekozen voor alleen nieuwe ambtsdragers :
RD schreef:Nieuwe kerkenraad
De mansleden van de gereformeerde gemeente Tricht-Geldermalsen hebben maandagavond een nieuwe kerkenraad gekozen. (…)De nu gekozen ouderlingen en diakenen hadden ook voor november zitting in de kerkenraad.
-
MGG
- Berichten: 7180
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het lijkt mij sterk dat de wereldlijke rechter het probleem oplost. Rondt ds. Op ,t Hof leek het ook weinig te helpen. De diaken krijgen in het beste geval hun baantje terug, maar het lijkt mij een illusie dat daarmee alle rust terug is.Silo schreef: ↑Gisteren, 15:40 In de Saambinder stond een artikel van W. Kranendonk over het feit dat het niet de bedoeling is om kerkelijke conflicten aan de wereldlijke rechter voor te leggen. Met die lijn ben ik het in principe eens.
Toch begrijp ik niet dat de redactie juist nu een artikel over zo’n gevoelig onderwerp plaatst. Door de actualiteit is 1+1=2 en gaat het hier dus om de rechtszaak inzake diakenen Geldermalsen.
Daarbij komt dat juist de kerkelijke weg in Geldermalsen de problemen niet heeft opgelost. Integendeel, het handelen van de classis en ds. Visscher heeft de verdeeldheid in de gemeente eerder vergroot dan verkleind!
Ook is het niet eenvoudig om de kerkelijke weg te bewandelen als je daarbij steeds dezelfde ambtsdragers en kerkelijke vergaderingen tegenkomt.
Nogmaals, ik vind het een verkeerde ontwikkeling als kerken elkaar steeds vaker bij de burgerlijke rechter treffen. Maar juist daarom had ik van de redactie meer voelsprieten voor de timing verwacht. Plaats dit over een half jaartje. Een artikel als dit, op dit moment, voelt voor mij onnodig sturend in een zaak die nog volop speelt, toch?!
Je kan juridisch gezien gelijk krijgen en Bijbels gezien nog steeds een ongeoorloofde rechtszaak gestart zijn.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Leg dat eens uit. Want die stelling begrijp ik niet.
Stel dat verschillende bestuurlijke lagen niet de eigen regels volgen maar in Bijbelse zin wel gelijk hebben. Dan zou de logische conclusie zijn dat de regels niet Bijbels zijn? Of de andere mogelijkheid, namelijk dat er sprake is van machtsmisbruik?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik begrijp niets van mensen die dit soort geschillen uitvechten bij de wereldlijke rechter. Je schiet er helemaal niets mee op. Het levert alleen sappige krantenartikelen op en lange discussies op fora, waarbij uiteindelijk mensen gefrustreerd raken en de Heere daar niet mee gediend wordt. Het is beter de minste te zijn.MGG schreef: ↑Gisteren, 17:09Het lijkt mij sterk dat de wereldlijke rechter het probleem oplost. Rondt ds. Op ,t Hof leek het ook weinig te helpen. De diaken krijgen in het beste geval hun baantje terug, maar het lijkt mij een illusie dat daarmee alle rust terug is.Silo schreef: ↑Gisteren, 15:40 In de Saambinder stond een artikel van W. Kranendonk over het feit dat het niet de bedoeling is om kerkelijke conflicten aan de wereldlijke rechter voor te leggen. Met die lijn ben ik het in principe eens.
Toch begrijp ik niet dat de redactie juist nu een artikel over zo’n gevoelig onderwerp plaatst. Door de actualiteit is 1+1=2 en gaat het hier dus om de rechtszaak inzake diakenen Geldermalsen.
Daarbij komt dat juist de kerkelijke weg in Geldermalsen de problemen niet heeft opgelost. Integendeel, het handelen van de classis en ds. Visscher heeft de verdeeldheid in de gemeente eerder vergroot dan verkleind!
Ook is het niet eenvoudig om de kerkelijke weg te bewandelen als je daarbij steeds dezelfde ambtsdragers en kerkelijke vergaderingen tegenkomt.
Nogmaals, ik vind het een verkeerde ontwikkeling als kerken elkaar steeds vaker bij de burgerlijke rechter treffen. Maar juist daarom had ik van de redactie meer voelsprieten voor de timing verwacht. Plaats dit over een half jaartje. Een artikel als dit, op dit moment, voelt voor mij onnodig sturend in een zaak die nog volop speelt, toch?!
Je kan juridisch gezien gelijk krijgen en Bijbels gezien nog steeds een ongeoorloofde rechtszaak gestart zijn.
Voor wat betreft Tricht-Geldermalsen had het overigens beter geweest als de kerkenraad uit geheel nieuwe personen zou bestaan. Een nieuwe, frisse start.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat verbod is er ook niet, maar slechts een mening van een forumlid.GG-er schreef: ↑26 jun 2026, 22:15 Ik ben zeer verbaasd te lezen dat een homo geen ambtsdrager zou mogen zijn.
Als bekend is dat hij homo is, maar hij leeft celibatair, dan mag je hem op grond van zijn geaardheid toch niet afwijzen? Openbare zonden kunnen een grond zijn om iemand geen ambtsdrager te laten worden. Maar een geaardheid, waar iemand niets aan kan doen, dat mag toch geen reden zijn om iemand af te wijzen? Als dat zou gebeuren, zou ik dat dieptriest vinden.
En hoe zie je bij een alleenstaande kandidaat-ouderling of hij wel of niet homo is?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zover ik weet hadden de problemen van dominee Burggraaf meer te maken met zijn mentale gezondheid. Binnen de HHK heb je bijvoorbeeld ook dominee Kommerie en binnen de CGK bijvoorbeeld dominee Van de Velde. Daar zijn verder geen problemen mee geweest. Beide predikanten gaan voor in diverse gemeenten.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Je moet het ijzer smeden als het heet is...Silo schreef: ↑Gisteren, 15:40 In de Saambinder stond een artikel van W. Kranendonk over het feit dat het niet de bedoeling is om kerkelijke conflicten aan de wereldlijke rechter voor te leggen. Met die lijn ben ik het in principe eens.
Toch begrijp ik niet dat de redactie juist nu een artikel over zo’n gevoelig onderwerp plaatst. Door de actualiteit is 1+1=2 en gaat het hier dus om de rechtszaak inzake diakenen Geldermalsen.
Daarbij komt dat juist de kerkelijke weg in Geldermalsen de problemen niet heeft opgelost. Integendeel, het handelen van de classis en ds. Visscher heeft de verdeeldheid in de gemeente eerder vergroot dan verkleind!
Ook is het niet eenvoudig om de kerkelijke weg te bewandelen als je daarbij steeds dezelfde ambtsdragers en kerkelijke vergaderingen tegenkomt.
Nogmaals, ik vind het een verkeerde ontwikkeling als kerken elkaar steeds vaker bij de burgerlijke rechter treffen. Maar juist daarom had ik van de redactie meer voelsprieten voor de timing verwacht. Plaats dit over een half jaartje. Een artikel als dit, op dit moment, voelt voor mij onnodig sturend in een zaak die nog volop speelt, toch?!
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik heb het artikel nog niet gezien en daardoor de toon nog niet geproefd, maar inderdaad: is het juist ook niet heel eerlijk en to the point om het nu aan te kaarten? Ds. Zondag deed dat in een interview met het RD ook. Ik zou zeggen: door zoiets eerlijk aan te kaarten wordt nu juist niet gestuurd op de eenheidsworst en eenzelvigheid van de GG. De betreffende diakenen met hun volgers zullen het immers niet in dank afnemen.Konijntje schreef: ↑Gisteren, 18:48Je moet het ijzer smeden als het heet is...Silo schreef: ↑Gisteren, 15:40 In de Saambinder stond een artikel van W. Kranendonk over het feit dat het niet de bedoeling is om kerkelijke conflicten aan de wereldlijke rechter voor te leggen. Met die lijn ben ik het in principe eens.
Toch begrijp ik niet dat de redactie juist nu een artikel over zo’n gevoelig onderwerp plaatst. Door de actualiteit is 1+1=2 en gaat het hier dus om de rechtszaak inzake diakenen Geldermalsen.
Daarbij komt dat juist de kerkelijke weg in Geldermalsen de problemen niet heeft opgelost. Integendeel, het handelen van de classis en ds. Visscher heeft de verdeeldheid in de gemeente eerder vergroot dan verkleind!
Ook is het niet eenvoudig om de kerkelijke weg te bewandelen als je daarbij steeds dezelfde ambtsdragers en kerkelijke vergaderingen tegenkomt.
Nogmaals, ik vind het een verkeerde ontwikkeling als kerken elkaar steeds vaker bij de burgerlijke rechter treffen. Maar juist daarom had ik van de redactie meer voelsprieten voor de timing verwacht. Plaats dit over een half jaartje. Een artikel als dit, op dit moment, voelt voor mij onnodig sturend in een zaak die nog volop speelt, toch?!
-
MGG
- Berichten: 7180
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Stel dat ik een rechtzaak start omdat mijn zwager tijdens de kerkdienst een rolletje snoep van mij ontvreemd heeft, dan kan ik juridisch gezien gelijk hebben. Maar op grond van de Bijbel is het naar mijn overtuiging niet juist om broeders zomaar voor de rechter te slepen.Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 17:39Leg dat eens uit. Want die stelling begrijp ik niet.
Stel dat verschillende bestuurlijke lagen niet de eigen regels volgen maar in Bijbelse zin wel gelijk hebben. Dan zou de logische conclusie zijn dat de regels niet Bijbels zijn? Of de andere mogelijkheid, namelijk dat er sprake is van machtsmisbruik?
-
MGG
- Berichten: 7180
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Bij het aftreden van een kerkenraad zou ik voorstander zijn van vrije stemming tot bijvoorbeeld 50% van de vacatures vervult is. Het nadeel is alleen dat je vaak niet weet wie welke rol heeft gespeeld. Mensen met voor het oog fijn karakter en een vlotte babbel weten hun verhaal meestal wel te verkopen.Konijntje schreef: ↑Gisteren, 18:43Ik begrijp niets van mensen die dit soort geschillen uitvechten bij de wereldlijke rechter. Je schiet er helemaal niets mee op. Het levert alleen sappige krantenartikelen op en lange discussies op fora, waarbij uiteindelijk mensen gefrustreerd raken en de Heere daar niet mee gediend wordt. Het is beter de minste te zijn.MGG schreef: ↑Gisteren, 17:09Het lijkt mij sterk dat de wereldlijke rechter het probleem oplost. Rondt ds. Op ,t Hof leek het ook weinig te helpen. De diaken krijgen in het beste geval hun baantje terug, maar het lijkt mij een illusie dat daarmee alle rust terug is.Silo schreef: ↑Gisteren, 15:40 In de Saambinder stond een artikel van W. Kranendonk over het feit dat het niet de bedoeling is om kerkelijke conflicten aan de wereldlijke rechter voor te leggen. Met die lijn ben ik het in principe eens.
Toch begrijp ik niet dat de redactie juist nu een artikel over zo’n gevoelig onderwerp plaatst. Door de actualiteit is 1+1=2 en gaat het hier dus om de rechtszaak inzake diakenen Geldermalsen.
Daarbij komt dat juist de kerkelijke weg in Geldermalsen de problemen niet heeft opgelost. Integendeel, het handelen van de classis en ds. Visscher heeft de verdeeldheid in de gemeente eerder vergroot dan verkleind!
Ook is het niet eenvoudig om de kerkelijke weg te bewandelen als je daarbij steeds dezelfde ambtsdragers en kerkelijke vergaderingen tegenkomt.
Nogmaals, ik vind het een verkeerde ontwikkeling als kerken elkaar steeds vaker bij de burgerlijke rechter treffen. Maar juist daarom had ik van de redactie meer voelsprieten voor de timing verwacht. Plaats dit over een half jaartje. Een artikel als dit, op dit moment, voelt voor mij onnodig sturend in een zaak die nog volop speelt, toch?!
Je kan juridisch gezien gelijk krijgen en Bijbels gezien nog steeds een ongeoorloofde rechtszaak gestart zijn.
Voor wat betreft Tricht-Geldermalsen had het overigens beter geweest als de kerkenraad uit geheel nieuwe personen zou bestaan. Een nieuwe, frisse start.