Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Ik vind het een mooi woord.
Het 'toeschikken' van HC 9.
Het 'toeschikken' van HC 9.
Re: Beroepingswerk discussie [7]
toeschikken is gericht, beschikken klinkt toch echt fatalistisch
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Het 'tellen', doet denken aan de roede des verbonds, in Ezech. 20 "Gelijk als Ik gerecht heb met uw vaderen in de woestijn van Egypteland, alzo zal Ik met u rechten, spreekt de Heere HEERE. En Ik zal ulieden onder de roede doen doorgaan, en Ik zal u brengen onder den band des verbonds."
Uitleg geven de kanttekeningen bij de teksten waarvan deze beeldspraak is genomen, Lev. 27 "Dit ziet op de manier van de tienden uit te lezen onder het vee, toentertijd gebruikelijk: de beesten gingen uit den stal, het een voor, het ander na; de vertiender roerde het tiende beest aan in het tellen, met zijn staf of roede, en dit nam hij tot zich om den HEERE toe te heiligen", en Jer. 33 "Dat is, des vertienders, die het tiende schaap, of geit, met de roede sloeg en den Heere afzonderde. Zie hiervan Lev. 27 vers 32 en Ez. 20 vers 37."
Uitleg geven de kanttekeningen bij de teksten waarvan deze beeldspraak is genomen, Lev. 27 "Dit ziet op de manier van de tienden uit te lezen onder het vee, toentertijd gebruikelijk: de beesten gingen uit den stal, het een voor, het ander na; de vertiender roerde het tiende beest aan in het tellen, met zijn staf of roede, en dit nam hij tot zich om den HEERE toe te heiligen", en Jer. 33 "Dat is, des vertienders, die het tiende schaap, of geit, met de roede sloeg en den Heere afzonderde. Zie hiervan Lev. 27 vers 32 en Ez. 20 vers 37."
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Dat ze beschikte dan in de SV durfde te gebruiken…
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Inderdaad: tijd voor een herziening.Johann Gottfried Walther schreef: ↑26 jun 2026, 08:49Dat ze beschikte dan in de SV durfde te gebruiken…
-
Bewaar het Pand
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 21 apr 2026, 22:21
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Misschien dat er in SV2027 een ander woord gekozen is...
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Natuurlijk mag dat wel. Kennelijk roept het bij jou een bepaald beeld op, maar dat zit helemaal niet in die uitdrukking zelf, maar in jouw gevoel daarbij.Evangelist schreef: ↑25 jun 2026, 19:02 Niet zomaar los van de context in de uitdrukking waar het over ging. ‘God beschikte een worm’ is - afgezien van het oud-Nederlands - geen probleem. Maar het ging hier over de uitdrukking ‘De mens wikt, maar God beschikt.’ Daarover heb ik gezegd wat ik gezegd heb.
-
Evangelist
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Nee, zeker geen gevoel, dat is gewoon eenvoudig lezen en interpreteren wat er staat in die uitdrukking, en ook hoe deze door refo's vaak gebruikt wordt: en dat is helaas toch maar al te vaak fatalistisch.Posthoorn schreef: ↑26 jun 2026, 17:01Natuurlijk mag dat wel. Kennelijk roept het bij jou een bepaald beeld op, maar dat zit helemaal niet in die uitdrukking zelf, maar in jouw gevoel daarbij.Evangelist schreef: ↑25 jun 2026, 19:02 Niet zomaar los van de context in de uitdrukking waar het over ging. ‘God beschikte een worm’ is - afgezien van het oud-Nederlands - geen probleem. Maar het ging hier over de uitdrukking ‘De mens wikt, maar God beschikt.’ Daarover heb ik gezegd wat ik gezegd heb.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Dus, als ik je goed begrijp: je hebt meer bezwaar tegen het verkeerde gebruik dan dat je de woordkeus niet goed vindt?
-
MGG
- Berichten: 7180
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Als het iets fout gebruiken goddeloos maakt, dan blijft er ook van de Bijbel weinig over. Ik zou zeggen bestrijd geen Bijbelse woorden maar het onbijbelse gebruik.Evangelist schreef: ↑25 jun 2026, 15:39Dat is een goddeloos spreekwoord. Dat gaat over een onbewoger Beweger, die vooral het (nood)lot aanstuurt.
-
Evangelist
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41
Re: Beroepingswerk discussie [7]
De woordkeus los van enige context leidt tot verkeerd gebruik. Er zit gewoon geen goed Godsbeeld achter. Zoals ik al zei: ook moslims kunnen dit spreekwoord gebruiken. Dat zou al te denken moeten geven.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Wat is klein? Het is in ieder geval geen megakerk.
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Onze gemeente telt
690 leden
422 belijdende leden
268 doopleden
Mischien mag er na jaren krimp een lichte stijging komen
Ja we hadden nooit verwacht dat hij het beroep naar ons zou aannemen
690 leden
422 belijdende leden
268 doopleden
Mischien mag er na jaren krimp een lichte stijging komen
Ja we hadden nooit verwacht dat hij het beroep naar ons zou aannemen
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Is er veel vergrijzing, Michel? Gezien het behoorlijke gat tussen belijdende en doopleden? Of zitten er juist veel jongvolwassen belijdende leden?