Somberen over jongeren

refo

Bericht door refo »

Echt, hoor, ik vind dat allemaal zulke onzin. Aan de ene kant moet alles onverkort beleden worden dat God alles doet: verkiezen, geloof instorten, wederbaren en hoe dat ook genoemd mag worden. Overkomt je dat, dan zit je goed.

En als het niet gebeurt dan is het opeens de schuld van de mens. En wordt het doorbrekend werk gemist vanwege de mens. Dat ken nie.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Echt, hoor, ik vind dat allemaal zulke onzin. Aan de ene kant moet alles onverkort beleden worden dat God alles doet: verkiezen, geloof instorten, wederbaren en hoe dat ook genoemd mag worden. Overkomt je dat, dan zit je goed.

En als het niet gebeurt dan is het opeens de schuld van de mens. En wordt het doorbrekend werk gemist vanwege de mens. Dat ken nie.
En toch is het zo.
olfie

Bericht door olfie »

parsifal schreef:
olfie schreef:
Marnix schreef:
geledu schreef:Zo kunnen we pagina's lang volhouden.
Dit moet de duivel deugd doen.

Wat maakt het allemaal uit, die ene keer, je moet er niet zo zwaar aan tillen.

Vrijheid dat is het toverwoord.
Zoveel mogelijk God EN de Mammon.
Zoveel mogelijk wereld mengen met godsdienst !

Uiterlijk een heilige levens wandel ? ach, dat is toch achterhaald het gaat toch alleen om de binnenkant !
Dit zijn allemaal uitspraken die het tegenwoordig zo goed doen.
En al die zaken zouden gepaard kunnen gaan met een waar geestelijk leven. (Wat hebben ze vroeger dan altijd bekrompen gedacht)

Ik denk dat we ver van onze plaats zijn !!
Juist deze gedachten zijn er de oorzaak van dat het WARE doorbrekende werk Gods zo zeldzaam is !!

Kies dan heden wie u dienen zult !!
Dat gaat ook in deze zaken op.
Een afgezonderd leven is ook in 2006 nog actueel.
Bah, wat een aanmatigende post weer. Ik zeg dat ik christen ben, bekeerd christen... en af en toe naar de kroeg ga. Dat ik dat kan verantwoorden en God er voor kan danken. EN dan kom jij er met zo'n post overheen. Je post is helemaal waar, maar heeft helemaal niets met mijn kroegbezoek te maken. En hou toch op over vroeger... want vroeger waren de meningen over dit onderwerp net zo verdeeld als nu. Toen had je ook al christenen die het niet vinden kunnen... en die het wel vonden kunnen. Wat dat betreft verandert er al eeuwen niks.

Maar ja, zolang jij vindt dat je als christen niet in de kroeg kan komen heeft discussieren zo weinig zin, want jij zal me als een niet-echte christen zien... anders zou ik daar niet komen. Maar ik hoop dat je nog eens gaat inzien dat je als christen wel af en toe eens in de kroeg kan zitten? Anders blijven dit soort posts komen waarin ik voor een dwalende christen wordt uitgemaakt, omdat ik niet aan jou verwachtingspatroon voldoe. En daar heb ik eerlijk gezegd niet zo'n zin in ;)
Als je jezelf nu eens echt geloofwaardig wilt maken... ga dan eens op de inhoud in...
welke inhoud? Kiezen wie we dienen zullen de goden van Egypte of de goden van Kanaan?

Het gaat niet om vermengen van de twee. Het punt van Marnix en waar ik mee meega is dat de kroeg niet iets in zichzelf slechts is.
Ja daarin ga ik ook mee, de kroeg op zich is niets mis mee, maar ik weet niet of je alles gevolgd heb, wat ik gepost heb... Ik heb gepoogd meerdere op de schrift gebaseerde vragen te stellen, en op de schrift gebaseerde aanmaningen en toetsstenen geprobeerd aan te reiken, maar ik mis de inhoudelijke reacties hierop.
Ik krijg steeds weer te horen: "Ik vindt" en "Ik kan" en "Ik mag"... nergens een onderbouwing die buiten ons is..
Ik wil mezelf niet heilig praten en mss zit ik er wel naast, maar als we onze wandel niet kunnen funderen op het Woord, als we niet op de Hoeksteen bouwen maar op ons vinden en kunnen.. dan mis ik iets.
En als er zo lang nagedacht moet worden op een inhoudelijk verweer of rechtvaardiging, dan geeft dat mi. blijk van het feit dat er niet echt vooraf over nagedacht is of het verantwoord is, maar dat bepaalde verschijnselen en gedragingen nu pas naast de schrift en de handel en wandel van Jezus gelegd worden.
Hoe kan het zijn dat een lidmaat van Christus een geheel andere wandel heeft dan het Hoofd?
Nogmaals als iemand mij kan op grond van de schrift kan overtuigen van het tegendeel sta ik er voor open, maar zolang dat niet zo is, kan ik niet meegaan met sommigen.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Dat ken nie.
En toch is het zo.
Nietes.
Welles.
Nietes.
Welles.
Nietes.
Welles.
Nietes.
Welles.

Need I say more?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Olfie, ik dacht dat ik wel met bijbelse gegevens had gereageerd.
Marnix

Bericht door Marnix »

olfie schreef:
parsifal schreef:
olfie schreef:
Marnix schreef: Bah, wat een aanmatigende post weer. Ik zeg dat ik christen ben, bekeerd christen... en af en toe naar de kroeg ga. Dat ik dat kan verantwoorden en God er voor kan danken. EN dan kom jij er met zo'n post overheen. Je post is helemaal waar, maar heeft helemaal niets met mijn kroegbezoek te maken. En hou toch op over vroeger... want vroeger waren de meningen over dit onderwerp net zo verdeeld als nu. Toen had je ook al christenen die het niet vinden kunnen... en die het wel vonden kunnen. Wat dat betreft verandert er al eeuwen niks.

Maar ja, zolang jij vindt dat je als christen niet in de kroeg kan komen heeft discussieren zo weinig zin, want jij zal me als een niet-echte christen zien... anders zou ik daar niet komen. Maar ik hoop dat je nog eens gaat inzien dat je als christen wel af en toe eens in de kroeg kan zitten? Anders blijven dit soort posts komen waarin ik voor een dwalende christen wordt uitgemaakt, omdat ik niet aan jou verwachtingspatroon voldoe. En daar heb ik eerlijk gezegd niet zo'n zin in ;)
Als je jezelf nu eens echt geloofwaardig wilt maken... ga dan eens op de inhoud in...
welke inhoud? Kiezen wie we dienen zullen de goden van Egypte of de goden van Kanaan?

Het gaat niet om vermengen van de twee. Het punt van Marnix en waar ik mee meega is dat de kroeg niet iets in zichzelf slechts is.
Ja daarin ga ik ook mee, de kroeg op zich is niets mis mee, maar ik weet niet of je alles gevolgd heb, wat ik gepost heb... Ik heb gepoogd meerdere op de schrift gebaseerde vragen te stellen, en op de schrift gebaseerde aanmaningen en toetsstenen geprobeerd aan te reiken, maar ik mis de inhoudelijke reacties hierop.
Ik krijg steeds weer te horen: "Ik vindt" en "Ik kan" en "Ik mag"... nergens een onderbouwing die buiten ons is..
Ik wil mezelf niet heilig praten en mss zit ik er wel naast, maar als we onze wandel niet kunnen funderen op het Woord, als we niet op de Hoeksteen bouwen maar op ons vinden en kunnen.. dan mis ik iets.
En als er zo lang nagedacht moet worden op een inhoudelijk verweer of rechtvaardiging, dan geeft dat mi. blijk van het feit dat er niet echt vooraf over nagedacht is of het verantwoord is, maar dat bepaalde verschijnselen en gedragingen nu pas naast de schrift en de handel en wandel van Jezus gelegd worden.
Hoe kan het zijn dat een lidmaat van Christus een geheel andere wandel heeft dan het Hoofd?
Nogmaals als iemand mij kan op grond van de schrift kan overtuigen van het tegendeel sta ik er voor open, maar zolang dat niet zo is, kan ik niet meegaan met sommigen.
Wat wil je dan van me horen? Ik heb onderscheid gemaakt en vormen van kroegbezoek, en aangegeven dat je als christen onder bepaalde condities en met een bepaalde insteek naar de kroeg kan gaan zonder dat je daarmee aan levensontheiliging of zo doet, zonder dat het in strijd is met je christen-zijn. Vervolgens krijg je dan een reactie waarin iemand zegt: Ik vind het wel fout, het is niet heilig leven, doen alsof uiterlijk heilig leven niet zo nodig is, God dienen en Mammon, de wereld mengen met Godsdienst, misbruik maken van je christelijke vrijheid en ga zo maar door. Waarom moet ik daar inhoudelijk op ingaan als dat helemaal niet het geval is?

Als je mijn postings hebt gelezen laat ik me niet door eigen gevoel leiden bij het maken van die keuzes, maar kijk ik of het de Vader-kind-relatie met God in de weg staat. Ik heb Romeinen 14 ook aangehaald om dit te onderbouwen, en die tekst lijkt me wel relevant hier. Inhoudelijk verweer heb ik gegeven... maar ik blijf als reactie terugkrijgen: Het gaan niet, het is fout... je kan het als christen niet maken... als iemand daar niet van overtuigd raakt kan ik dat verweer wel blijven herhalen maar dat heeft dan weinig zin toch?

Uit Romeinen wordt duidelijk dat we hierin vrijheid hebben, als we er op een verantwoordelijke manier mee om kunnen gaan en dan krijg ik als argument te horen: "vrijheid dat is het toverwoord en het is belachelijk dat je daar gebruik van maakt".

Ik kan het voor God verantwoorden, de Bijbel verbiedt het me niet. Dat is voldoende en als mensen dat niet geloven kan ik daar weinig aan doen.

getriomfeerd.
16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen in visioenen – Andere handschriften lezen: ‘in wat hij niet gezien heeft’.of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.

Duidelijk genoeg.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
olfie

Bericht door olfie »

Ik denk dat we deze discussie maar moet sluiten.

Deze tekst kunnen we zetten tegenover de andere teksten die al eerder langs zijn gekomen. En het is niet de bedoeling om Gods woord inhoudelijk tegen elkaar uit te spelen.
Ik heb daar ook geen behoefte aan.
Als het jou interpretatie is dat je hierdoor in alle vrijheid sta, dan is je dat gegund, ik zal het niet (ver)oordelen, ik hoop van harte dat Christus dat ook niet doen zal.
Maar ik houd mijzelf verre van een dergelijke wandel. Ik vind geen rechtvaardiging of voorbeeld voor zon wandel terug in de bijbel. Dan blijf ik liever van de rand vandaan, mss dat ik dan daarin bekrompen ben, en we kunnen onszelf ook niet redden door ons aan regels of wetten te houden... ach.. laat ook maar..

I'm out.....
Marnix

Bericht door Marnix »

olfie schreef:Ik denk dat we deze discussie maar moet sluiten.

Deze tekst kunnen we zetten tegenover de andere teksten die al eerder langs zijn gekomen. En het is niet de bedoeling om Gods woord inhoudelijk tegen elkaar uit te spelen.
Ik heb daar ook geen behoefte aan.
Als het jou interpretatie is dat je hierdoor in alle vrijheid sta, dan is je dat gegund, ik zal het niet (ver)oordelen, ik hoop van harte dat Christus dat ook niet doen zal.
Maar ik houd mijzelf verre van een dergelijke wandel. Ik vind geen rechtvaardiging of voorbeeld voor zon wandel terug in de bijbel. Dan blijf ik liever van de rand vandaan, mss dat ik dan daarin bekrompen ben, en we kunnen onszelf ook niet redden door ons aan regels of wetten te houden... ach.. laat ook maar..

I'm out.....
Bekrompen is het niet hoor... Ik vind juist het mooie van Romeinen 14 dat Paulus aangeeft dat er niet in alles 1 lijn is die ieder moet volgen, maar dat daarin verschil zit. De een doet iets niet en dankt God ervoor, de ander doet het wel en dankt God er voor. Paulus zegt: Het is beiden goed als je het voor God doet... Zo kunnen we ook nu als christenen in bepaalde dingen volledig verschillen zonder dat een van beiden fout hoeft te zitten of bekrompen zou zijn of wat dan ook. Ik zie het dan ook helemaal niet als bekrompen.

Helaas is die vrijheid tegenwoordig vaak door mensen ingeperkt. In plaats daarvan is er 1 lijn gekozen waarin vastligt wat wel en niet geaccepteerd is en mag... en daar moet iedereen zich maar aan houden. Dat is niet de goede manier, dat kunnen we wel van deze bijbeltekst (en vele anderen) leren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix; waar kan ik dit citaat vinden in de bijbel?
getriomfeerd.
16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen in visioenen – Andere handschriften lezen: ‘in wat hij niet gezien heeft’.of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Kolossenzen 2.
olfie

Bericht door olfie »

Ik heb het ook eens bestudeerd, in de SV, maar ik kom dan tot het volgende, hierbij ook de kanttekeningen gebruikend;
Er wordt hier gesproken over inzettingen mbt. het afdoen van de OTische ceremonien.

22 Welke dingen alle verderven door het gebruik, ingevoerd naar de geboden en leringen der mensen;
Waarbij dus mede verwezen wordt naar:
Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens.

Dan weet ik niet of dit stuk bedoelt is om te betrekken op onze gehele levenswandel.

Er wordt hier ook gesproken over 'mensen goeddunken', maar als we de sfeer, omgeving en stichting van deze plaatsen eens bezien, vinden we geen enkele rechtvaardiging in de schrift terug.
Als we dan bijvoorbeeld spreken over 'in het zwart gaan', dan acht ik dat meer mensengoeddunken, want ook dat vinden we nergens in de schrift terug.

Maar als jij in je gemoed ten volle verzekerd bent, en ook na kritische spiegeling aan de schrift nog steeds overtuigd bent van een correcte handel en wandel, dan zal ik mij daar verder niet mee proberen te bemoeien.
olfie

Bericht door olfie »

Lees trouwens ook eens nauwgezet Kolossenzen 3 erbij
MBE

Re: Somberen over jongeren

Bericht door MBE »

S.D. Post schreef:Uit het RD van zaterdag:
.......
Laten we op de knieën gaan voor onze jeugd. Daar hebben ze wat aan.
Laten we het over iets anders hebben.

Hoe is het in de praktijk met deze oproep van S.D. Post?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik las toevallig vandaag in mijn Bijbel in 1 Petrus 5: 5:
"Desgelijks gij jongen, zijt den ouden onderdanig."
Die opwekking is vandaag de dag niet overbodig, denk ik.
refo

Bericht door refo »

Hoe brengen de tegenstanders van Marnix hun tijd eigenlijk door?
Plaats reactie