Het weer

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1716
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Het weer

Bericht door Jeremiah »

huisman schreef: 23 jun 2026, 23:42
DDD schreef: 23 jun 2026, 22:25
Wim Anker schreef: 23 jun 2026, 21:01 Wie het nieuws een beetje volgt ziet dat de - variabele - stroomprijzen nu torenhoog zijn blijft ook nog wel paar dagen - en dat de olie- gas- en kolencentrales op vol vermogen draaien.

Stelletje ongelofelijke prutsers. Kijk, dat @DDD onzin uitkraamt is tot daar aan toe maar de hele regering is vergeven van dit soort wappies.
Dat is ook prima toch. Het is belangrijk dat er genoeg stroom is. Wellicht dat dat in de toekomst ook door batterijen kan worden geleverd, maar uiteindelijk zal er misschien altijd een noodstroomvoorziening op gas of waterstof nodig zijn.

Het is perfect dat de stroomprijzen nu hoog zijn. Op die manier wordt de vraag door prijsprikkels gestuurd. Er zijn immers te veel mensen die niet uit zichzelf het goede doen. Die kun je stimuleren door vraag en aanbod. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
Dat de stroomprijzen zo nu hoog zijn komt o.a door de airco https://nos.nl/l/2619955 . Verder kunnen mensen met een dynamisch contract financieel wel tegen een stootje.
Eerst maar eens een paar kerncentrales operationeel krijgen voordat we verder opstomen met alles elektrisch maken.
Prijsprikkels voor noodzakelijke levensbehoeften vind ik vrij pervers maar ik ben dan ook geen liberaal.
De kosten die je moet maken per opgewekt vermogen bij kernenergie is groter dan duurzame varianten, zoals zonne- en windenergie.
https://pointer.kro-ncrv.nl/kernenergie ... de-duurste
Ambtenaar
Berichten: 11030
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het weer

Bericht door Ambtenaar »

Jeremiah schreef: Gisteren, 07:46
De kosten die je moet maken per opgewekt vermogen bij kernenergie is groter dan duurzame varianten, zoals zonne- en windenergie.
https://pointer.kro-ncrv.nl/kernenergie ... de-duurste
Het biedt ook grote voordelen. Hoge energiedichtheid en veel vollasturen. Zeker in een klein land met weinig beschikbare ruimte is dat voordelig. En bedenk dat zonnepanelen nog geen 1000 vollasturen per jaar hebben. Dus bijna 90% van de tijd staan zonnepanelen niks te doen.Voor windturbines is dat ruim 60% van de tijd. Bij kerncentrales is dat heel anders. Die produceren meer dan 90% van de tijd.
Ambtenaar
Berichten: 11030
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het weer

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 23 jun 2026, 23:47
Dat zou mij verbazen. Er worden weet ik hoeveel thuisbatterijen verkocht. De batterijparken schieten nog net niet als paddestoelen uit de grond.
Dan zul je je gaan verbazen. Steenkool mag niet langer na 2030 en gas is ook niet meer voldoende voor handen tegen die tijd. De gasvoorraden in Nederland zijn onvoldoende.
Kortom: wat mij betreft is dit vooral een crisis van bestuurlijk onvermogen. Ik zal vast dingen niet goed zien, dat hoor ik dan nog graag, maar vooralsnog vind ik dat de overheid gewoon veel duidelijker regie moet nemen.
Het komt doordat men al heel lang niet rationeel kijkt naar een belangrijke voorziening, maar besluiten neemt op basis van ideologie. En dat laatste is te danken aan links.
Marco
Berichten: 3793
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Het weer

Bericht door Marco »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 08:22
DDD schreef: 23 jun 2026, 23:47
Dat zou mij verbazen. Er worden weet ik hoeveel thuisbatterijen verkocht. De batterijparken schieten nog net niet als paddestoelen uit de grond.
Dan zul je je gaan verbazen. Steenkool mag niet langer na 2030 en gas is ook niet meer voldoende voor handen tegen die tijd. De gasvoorraden in Nederland zijn onvoldoende.
Kortom: wat mij betreft is dit vooral een crisis van bestuurlijk onvermogen. Ik zal vast dingen niet goed zien, dat hoor ik dan nog graag, maar vooralsnog vind ik dat de overheid gewoon veel duidelijker regie moet nemen.
Het komt doordat men al heel lang niet rationeel kijkt naar een belangrijke voorziening, maar besluiten neemt op basis van ideologie. En dat laatste is te danken aan links.
Nee, eerder aan rechts. De energiemarkt is grotendeels aan de markt overgelaten. Er is onvoldoende geïnvesteerd in lange-termijn oplossingen, want het huidige bedrijfsleven kijkt niet naar de lange termijn.
Overigens is ook dat niet helemaal onlogisch, want de koers van de overheid is niet helemaal helder geweest de laatste jaren.

Het probleem van thuisbatterijen begrijp ik trouwens niet helemaal: daarmee kan je de piek uit je stroomverbruik halen, waardoor minder capaciteit op het net nodig is. Ik vind het ook kort door de bocht om zonnepanelen en thuisbatterijen als zaken voor de rijken neer te zetten. Het is inderdaad waar dat lang niet iedereen die investering kon/kan doen, maar doordat de zonnepanelen (en batterijen) er zijn is minder capaciteit nodig om voldoende energie op te wekken. De gemiddelde prijs per kWh is er uiteindelijk wel door gezakt.
Ambtenaar
Berichten: 11030
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het weer

Bericht door Ambtenaar »

Marco schreef: Gisteren, 08:56 Nee, eerder aan rechts. De energiemarkt is grotendeels aan de markt overgelaten. Er is onvoldoende geïnvesteerd in lange-termijn oplossingen, want het huidige bedrijfsleven kijkt niet naar de lange termijn.
Nee, aan links. Omdat de focus vooral lag op CO2-vrije productie. Omdat die geen constante aanbod kunnen leveren, heb je uitdagingen t.a.v. de basislast.
Overigens is ook dat niet helemaal onlogisch, want de koers van de overheid is niet helemaal helder geweest de laatste jaren.
Dat ben ik niet met je eens, de focus lag vooral op het vergroten van de hernieuwbare opwekcapaciteit.
Het probleem van thuisbatterijen begrijp ik trouwens niet helemaal: daarmee kan je de piek uit je stroomverbruik halen, waardoor minder capaciteit op het net nodig is.
Niet op dagen met zon. Ik wek vandaag zeker 25 Kwh op, en ik kan dat nooit zelf allemaal gebruiken of in een batterij opslaan. Hetzelfde geldt voor zonneparken en windparken. Blijft nog steeds het probleem van de netcongestie, hetzij in iets mindere mate.
Ik vind het ook kort door de bocht om zonnepanelen en thuisbatterijen als zaken voor de rijken neer te zetten. Het is inderdaad waar dat lang niet iedereen die investering kon/kan doen, maar doordat de zonnepanelen (en batterijen) er zijn is minder capaciteit nodig om voldoende energie op te wekken. De gemiddelde prijs per kWh is er uiteindelijk wel door gezakt.
Wat je zegt is niet waar. De prijs voor elektriciteit is juist gestegen de afgelopen 25 jaar. Niet zozeer door sterke stijging van de productiekosten, maar wel door belastingen en nettarieven. En die zijn nodig om de duurzame productie mogelijk te maken en om het net uit te breiden zodat duurzame productie getransporteerd kan worden. Nu worden eigenaren van zon- en windparken betaald om in tijden van veel zonneschijn of wind hun productie af te schalen of de productie helemaal uit te zetten.
DDD
Berichten: 35626
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

Het gaat bij de vraag welke energie goedkoper of duurder is natuurlijk om de productiekosten en eventueel om de maatschappelijke kosten, niet om de belastingen, al zouden die laatste de maatschappelijke kosten wel mede moeten reflecteren.

Voor het overige ben ik van mening dat het grootste probleem zit in het verbruik van 5-8 uur, en daarvoor geldt wel degelijk dat met relatief kleine batterijen die piek bijgeschaafd kan worden. En naarmate de tarieven bij dynamisch hoger worden, wordt dat interessanter. Als de overheid vanaf een verbruik van 5000 per jaar dynamisch verplicht stelt, dan zijn de problemen zo opgelost, verwacht ik.
Ambtenaar
Berichten: 11030
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het weer

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Gisteren, 12:05 Het gaat bij de vraag welke energie goedkoper of duurder is natuurlijk om de productiekosten en eventueel om de maatschappelijke kosten, niet om de belastingen, al zouden die laatste de maatschappelijke kosten wel mede moeten reflecteren.
En dat doen ze ook. Kijk maar eens op je energierekening.

De marginale kosten voor zon- en windenergie zijn vrijwel nihil. Daarom krijgen ze ook voorrang op het net, de zgn. merit order. Het probleem ontstaat juist wanneer je van conventionele centrales vraagt om bij te springen om voldoende aanbod te genereren om het net in balans te houden. De opstartkosten van die centrales zijn hoog en in sommige gevallen ook de brandstof, denk aan gas. De prijs die je betaalt als verbruiker wordt bepaald door de centrale die nodig is om voldoende aanbod te garanderen.
Voor het overige ben ik van mening dat het grootste probleem zit in het verbruik van 5-8 uur, en daarvoor geldt wel degelijk dat met relatief kleine batterijen die piek bijgeschaafd kan worden. En naarmate de tarieven bij dynamisch hoger worden, wordt dat interessanter. Als de overheid vanaf een verbruik van 5000 per jaar dynamisch verplicht stelt, dan zijn de problemen zo opgelost, verwacht ik.
Kleine batterijen hebben een te klein laad- en ontlaadvermogen voor je inductiekookplaat. Een thuisbatterij is hooguit interessant voor je basislast thuis, zoals je koelkast, etc. en kleinverbruikers zoals verlichting. Wil je een serieuze batterij dan heb je het over flinke investeringen.

Wanneer je gaat koken, gebruik je met een huis-tuin-en-keuken batterij veelal elektriciteit van het net. En dan doel ik met name op al die plug-in batterijen die worden gehyped. En als de mobiliteitssector verder verduurzaamt, zul je enorm in de netinfrastructuur moeten investeren wil je auto's overdag kunnen opladen. Thuis ga je niet overdag eerst je thuisbatterij opladen met elektriciteit van je zonnepanelen en dan later op de avond die elektriciteit in je auto stoppen. Dat is totaal niet efficiënt en het vermogen van je thuisbatterij is daarvoor ruimschoots ontoereikend. Met een grote thuisbatterij van 10 kW kom je niet verder dan 50 kilometer in de beste gevallen.

Dat daargelaten, een thuisbatterij is helemaal niet interessant. Enkel op zonnige dagen heb je er wat aan, de meeste tijd staat zo'n batterij stof te happen. Je batterij vullen als de zon niet schijnt, is financieel niet interessant als je zonnepanelen hebt.
DDD
Berichten: 35626
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

Ik betwist niet dat het op dit moment financieel niet interessant is, maar het kan een belangrijke bijdrage geven aan het oplossen van de spits/netcongestie.

Dat je voor grootverbruikers alsnog een beroep doet op het net, doet daar niets aan af. Het gaat erom dat het de pieken verlaagt.
Ambtenaar
Berichten: 11030
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het weer

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Gisteren, 13:04 Ik betwist niet dat het op dit moment financieel niet interessant is, maar het kan een belangrijke bijdrage geven aan het oplossen van de spits/netcongestie.
Dat ligt aan je batterij. Als je batterij maar met 800 w kan ontladen, kun je er niet elektrisch mee koken. En met de goedkope batterijen is dat wel het maximum vermogen.

Ik wek op een zonnige dag ruim 25 kWh op. Stel ik sla er 5 van op en verbruik er 10. Dan moet ik nog steeds 10 kWh het net op sturen, wat bijdraagt aan congestie.

Van die 5 gebruik ik er in de nacht hooguit 3. Dan heb ik de volgende dag nog 2 over, waardoor ik op die dag 12 kWh op het net moet zetten. Ergo, het effect van een batterij is erg klein.

Dus of 15 of 12 op het net zetten.
Dat je voor grootverbruikers alsnog een beroep doet op het net, doet daar niets aan af. Het gaat erom dat het de pieken verlaagt.
Het verlaagt de piek, maar zeer beperkt.
Bertiel
Berichten: 7001
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49

Re: Het weer

Bericht door Bertiel »

met de airco aan leveren wij amper tot niets terug ten opzichte van andere dagen zonder airco zie ik in de app
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Zeeuw
Berichten: 13237
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het weer

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 13:11
DDD schreef: Gisteren, 13:04 Ik betwist niet dat het op dit moment financieel niet interessant is, maar het kan een belangrijke bijdrage geven aan het oplossen van de spits/netcongestie.
Dat ligt aan je batterij. Als je batterij maar met 800 w kan ontladen, kun je er niet elektrisch mee koken. En met de goedkope batterijen is dat wel het maximum vermogen.

Ik wek op een zonnige dag ruim 25 kWh op. Stel ik sla er 5 van op en verbruik er 10. Dan moet ik nog steeds 10 kWh het net op sturen, wat bijdraagt aan congestie.

Van die 5 gebruik ik er in de nacht hooguit 3. Dan heb ik de volgende dag nog 2 over, waardoor ik op die dag 12 kWh op het net moet zetten. Ergo, het effect van een batterij is erg klein.

Dus of 15 of 12 op het net zetten.
Dat je voor grootverbruikers alsnog een beroep doet op het net, doet daar niets aan af. Het gaat erom dat het de pieken verlaagt.
Het verlaagt de piek, maar zeer beperkt.
Helder. Ik ben voor een batterij aan het kijken, maar kende niet deze beperking voor het koken. Dat is handige informatie.

Het verlagen van de pieken, verwacht je iets van het proberen te sturen van het gedrag van consumenten? Ik spreek vaak met Stedin, die druk bezig zijn met vrij maken van ruimte omdat veel van de netcongestie ook theoretisch van aard is en de pieken maar op een klein moment van de dag plaatsvinden.
Zeeuw
Berichten: 13237
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het weer

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: Gisteren, 13:13 met de airco aan leveren wij amper tot niets terug ten opzichte van andere dagen zonder airco zie ik in de app
Heb je zo weinig panelen of zo een oude airco?
Bertiel
Berichten: 7001
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49

Re: Het weer

Bericht door Bertiel »

8 panelen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Zeeuw
Berichten: 13237
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het weer

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: Gisteren, 13:188 panelen
Wij ook. Maar op deze dagen houden we best wat over, maar hebben wel alleen een airco op de bovenverdieping. Gisteren 5 gebruikt en 12 terug geleverd zie ik.
Ambtenaar
Berichten: 11030
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het weer

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Gisteren, 13:16
Helder. Ik ben voor een batterij aan het kijken, maar kende niet deze beperking voor het koken. Dat is handige informatie.
Ja, belangrijk om op te letten. Ik kook op inductie en dat is het piekvermogen al gauw boven de 3 kW. Die simpele batterijen doen dan helemaal niks en je volledige vraag komt dan van het net.

Verdiep je ook eens in de inductieplaat zelf. Die vraagt niet een continu vermogen maar heeft een pulserende vraag omdat hij telkens aan en uit gaat, simpel gezegd. Je batterij moet ook kunnen omgaan hiermee, dus instant kunnen leveren als de plaat vermogen vraagt stoppen met leveren als de plaat weer uitschakelt.
Plaats reactie