huisman schreef: ↑Vandaag, 12:43
Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 10:59
huisman schreef: ↑Vandaag, 09:50
Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 09:26
Dank voor de duidelijkheid.
@rhadders - het lijkt me duidelijk dat je je geen illusies moet maken; Rijnsburg is van mening dat we te maken hebben met een status confessionis. Niet alleen de deelnemers, maar ook een aantal waarnemers; dat merk je op meerdere vergaderingen. Dat is door de GS nooit uitgesproken, maar het handelen is daar nu wel naar. Die wetenschap zou aan de kant van de CGK ook leidend moeten zijn voor de gesprekken met Rijnsburg, die wat mij betreft nog steeds in harmonie kunnen verlopen. Maar wel duidelijk.
Hoe zou jij deze crisis in de CGK duiden? Graag dan alles meenemen. Ongehoorzaamheid op de twee thema’s ondanks grondige en aangenomen rapporten op meerdere synodes. Het niet meer gezamenlijk op grond van Gods Woord kunnen besluiten op belangrijke thema’s die in Gods Woord een belangrijke plaats innemen. Denk aan het huwelijk, de schepping, de scheppingsorde enz.
Is dit een ‘gemaakte’ crisis door het behoudende deel of is er toch echt iets fundamenteels veranderd in ons kerkverband.
Je weet dat ik dat laatste oprecht vind. Ben benieuwd naar jouw duiding/opvatting over deze crisis.
De crisis gaat volgens mij inderdaad breder dan de twee thema's waar we het nu over hebben. Je vergeet liturgie nog te noemen in je rijtje. Maar mijn analyse is dat de verschillen er altijd zijn geweest, in elk geval zolang ik me kan herinneren en van wat ik heb gelezen over de tijd daarvoor.
Eigenlijk is er in de discussie nauwelijks iets nieuws. Maar die ontwikkeling is wel breder geworden. Het behoudende deel heeft lang (te lang) gedacht dat je met een meerderheid op de synode die ontwikkeling tegen kon houden. Ze hebben te laat ingezien dat dat onmogelijk is. Nu hebben ze de conclusie getrokken dat ze het niet meer kunnen en willen dragen.
Het is dus geen gemaakte crisis door het behoudende deel, maar omdat ze zo lang een meerderheid hebben gehad vind ik wel dat ze bestuurlijk verantwoordelijk zijn voor wat er nu gebeurt. 20 - 25 jaar geleden hadden we moeten beginnen met het gesprek over ons kerkmodel. In rust en wijsheid.
Dank voor je reactie. Ik denk toch dat je de zwaarte van de twee betwiste thema’s te klein maakt. En zeker de diepere laag eronder namelijk het niet meer één zijn in het verstaan van de Schrift. Dat is ernstig binnen een klein afgescheiden kerkverband.
Reactie van mij op de podcast van Dick&Daniël: De besluiten rond v&a en homoseksualiteit blijven staan volgens de broeders Schenau en Oostenbroek. Kan niet anders want er is geen instructie om deze thema’s te bespreken.
De afwijkingen en ongehoorzaamheid blijft ook bestaan. Br. Oostenbroek is predikant van zo’n afwijkende gemeente.
Oplossing : Besluiten blijven maar afwijkingen worden toegestaan door het kerkmodel te veranderen en meer over te laten aan de plaatselijke kerken. De G.S. gaat een commissie instellen om het kerkstelsel te bekijken en ze zijn er weer uit voor 3 jaar.
Dat de ongehoorzaamheid ook haar doorgang zal krijgen richting de meerdere vergaderingen zal toch ook opgelost moeten worden. De ongehoorzaamheid aan de landelijke besluiten zal van plaatselijk via regionaal ook landelijk worden. Dan zijn de besluiten dus puur papieren besluiten.
Schenau noemde nog een mogelijkheid en dat is dat het fundament om nog één kerkverband te blijven weg is gevallen en de CGK opgeheven moet worden. Denk dat hij met deze opmerking een schrikeffect beoogd want dat is toch echt niet de richting die hij op wil.
Al met al verduisterd deze crisis het zicht op de Herder en dan gaan schapen dwalen en vallen de wolven binnen. Dat gun ik de brede CGK kudde niet.
1. Twee CGK kerkverbanden A en B met een TUA.
2. Een voortgezette CGK op basis van huidig kerkmodel. Degenen die het oneens zijn met synodebesluiten worden NGK. De meeste vwn deze gemeenten zijn al NGK predikanten gewend.
3. CGK heft zichzelf op. Deel wordt HHK, deel wordt NGK of PKN. TUA wordt brede gereformeerde universiteit.
De laatste optie is al geopperd door ds. J.H. Velema, de middenman van de CGK, dus MidMid en middenrefo zullen zich daar vast in kunnen vinden:
Uit Terdege 2004:
Binnen uw eigen kerkverband wordt voorspeld dat over vijftien jaar de linkerflank van de Christelijke Gereformeerde Kerken is opgegaan in de Nederlands Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, en dat de rechterflank is samengegaan met de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk.
„Dat verwacht ik ook. In mijn referaat voor het COGG heb ik gezegd: Wie het Kerkblad van het Noorden vergelijkt met het blad Bewaar het Pand, moet constateren: Hoe is het mogelijk dat beide bladen binnen dezelfde kerk verschijnen? Zelf heb ik altijd gezegd: Als in de Christelijke Gereformeerde Kerken de vrouw in het ambt wordt toegelaten, loopt dat uit op een scheuring. En dat wordt nu actueel. De Nederlands Gereformeerde Kerken kennen al de vrouwelijke diaken en ouderling. Straks stellen ze ook het predikantschap voor vrouwen open, dat is duidelijk. Meerdere Christelijke gereformeerde kerken zijn gelieerd aan de Nederlands gereformeerde kerk ter plaatse. Wat betekent dat de vrouw in het ambt bij ons via de achterdeur binnenkomt.