Beroepingswerk discussie [7]

Chrisje72

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Chrisje72 »

Bertiel schreef:OP hol geslagen bedoel ik mee dat de gemeente uit elkaar aan het vallen is, ook vanwege het langere tijd vacant zijn en de frustatie over het bijzonder trage beroepingsproces
Poe nou dan had mijn gemeente waar ik in opgegroeid ben al heel snel uit elkaar moeten vallen. Ik ben in de gg mijn hele leven vacant geweest. Op een gegeven moment werd er zelfs helemaal niet meer beroepen
Bertiel

Bericht door Bertiel »

we hebbben het hier over gemeentes die gewend zijn om een predikant te hebben
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Henk J

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 08:32 Een ben van mening dat breed draagvlak nodig is. Dus niet enkel een meerderheid in de kerkenraad. Bovendien verhouden gemeenteleden zich anders tot een predikant dan leden van de kerkenraad. En klikgesprekken zijn een goede manier om te bepalen of er draagvlak is.
Als het goed is heeft de kerkenraad draagvlak in de gemeente, de gemeente heeft op ze kunnen stemmen. Kun je een commissie samenstellen maar heeft die wel draagvlak en hoe meet je dat? Gevaar lijkt me groot dat de wat 'mondige' gemeenteleden vooraan staan om in zo'n commissie te komen. Of dat allemaal zo bevorderlijk is. En wat als de commissie en de kerkenraad het niet eens worden? Wie beslist dan? De kerkenraad is geroepen om leiding te geven aan de gemeente, het zoeken van een passende voorganger is een belangrijke taak, dat moet je niet uitbesteden.
merel

Bericht door merel »

BSH schreef: Vandaag, 08:59
merel schreef: Vandaag, 08:52 Daarom wordt in veel kerken ook een beroepingscommissie aangesteld. Daarvoor worden mensen gevraagd uit de hele gemeente; man, vrouw, oud, jong. Zij stellen namen voor aan de kerkenraad en daarna vindt een klikgesprek plaats. Tijdens onze laatste beroepingsronde zijn door het klikgesprek meerdere kandidaten afgevallen.
Alleen mannen toch?
Nee, waarom wel? Daarmee creëer je toch geen breed draagvlak bij de gemeente?
merel

Bericht door merel »

Bertiel schreef: Vandaag, 09:28 we hebbben het hier over gemeentes die gewend zijn om een predikant te hebben
De gemeente waar ik ben opgegroeid viel juist uit elkaar omdat de kerkenraad geen afspiegeling meer was van de gemeente en hierdoor predikanten beriepen waar voor 40% geen draagvlak voor was. Dus dat kan ook nog ;) Inmiddels weet ik niet beter dan dat er beroepingscommissies zijn, werkt prima.
merel

Bericht door merel »

Henk J schreef: Vandaag, 09:30
Ambtenaar schreef: Vandaag, 08:32 Een ben van mening dat breed draagvlak nodig is. Dus niet enkel een meerderheid in de kerkenraad. Bovendien verhouden gemeenteleden zich anders tot een predikant dan leden van de kerkenraad. En klikgesprekken zijn een goede manier om te bepalen of er draagvlak is.
Als het goed is heeft de kerkenraad draagvlak in de gemeente, de gemeente heeft op ze kunnen stemmen. Kun je een commissie samenstellen maar heeft die wel draagvlak en hoe meet je dat? Gevaar lijkt me groot dat de wat 'mondige' gemeenteleden vooraan staan om in zo'n commissie te komen. Of dat allemaal zo bevorderlijk is. En wat als de commissie en de kerkenraad het niet eens worden? Wie beslist dan? De kerkenraad is geroepen om leiding te geven aan de gemeente, het zoeken van een passende voorganger is een belangrijke taak, dat moet je niet uitbesteden.
Nee hoor, zoals aangegeven wordt breed gekeken naar de populatie van de commissie en deze bevat mannen en vrouwen, ouderen en jongeren hoger- en lager opgeleiden. Ik ken op dit moment een beroepscommissie waar zelfs iemand van 80 jaar aan deelneemt, een bijzonder zachtmoedig mens en jaren ouderling geweest.
Henk J

Bericht door Henk J »

merel schreef: Vandaag, 09:56 Nee hoor, zoals aangegeven wordt breed gekeken naar de populatie van de commissie en deze bevat mannen en vrouwen, ouderen en jongeren hoger- en lager opgeleiden. Ik ken op dit moment een beroepscommissie waar zelfs iemand van 80 jaar aan deelneemt, een bijzonder zachtmoedig mens en jaren ouderling geweest.
Het gegeven dat er jong, oud en man, vrouw vertegenwoordigd is hoeft niet te zeggen dat er breed draagvlak is natuurlijk. Overigens blijf ik bij de overtuiging dat een kerkenraad geestelijk leiding moet geven aan de gemeente en het zoeken van een passende dominee is dan bij uitstek een taak die je niet gaat uitbesteden.
refo

Bericht door refo »

Dat is onjuist. Ouderlingen zijn opzieners, geen raad van bestuur. Diakenen bekommeren zich om de armen.
merel

Bericht door merel »

Henk J schreef: Vandaag, 10:02
merel schreef: Vandaag, 09:56 Nee hoor, zoals aangegeven wordt breed gekeken naar de populatie van de commissie en deze bevat mannen en vrouwen, ouderen en jongeren hoger- en lager opgeleiden. Ik ken op dit moment een beroepscommissie waar zelfs iemand van 80 jaar aan deelneemt, een bijzonder zachtmoedig mens en jaren ouderling geweest.
Het gegeven dat er jong, oud en man, vrouw vertegenwoordigd is hoeft niet te zeggen dat er breed draagvlak is natuurlijk. Overigens blijf ik bij de overtuiging dat een kerkenraad geestelijk leiding moet geven aan de gemeente en het zoeken van een passende dominee is dan bij uitstek een taak die je niet gaat uitbesteden.
Iedereen naar het zin maken is onmogelijk. Door een commissie bereik je in ieder geval een bredere populatie dan alleen met een kerkenraad bereikt kan worden. Ik heb wel eens meegemaakt dat de commissie iemand voorstelde, kerkenraad akkoord ging met de namen en vervolgens na een klikgesprek besloten is om die predikant niet te beroepen. De naam van de betreffende predikant is trouwens niet bekend gemaakt.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: Vandaag, 08:25
Nogal bepalend wie er dan in die groep met gemeenteleden zit. Het lijkt me bij uitstek een taak van de kerkenraad om het beroepingswerk ter hand te nemen. Zie niet in waarom daar dan nog weer een groep gemeenteleden bij betrokken moet zijn.
Een gesprek vooraf kan in dat geval zeker helpend zijn.
Zeker, dat is van belang. Zo'n commissie moet het geheel van de gemeente representeren. Het één sluit het ander ook niet uit. De kerkenraad brengt officieel beroep uit, mede op basis van advies van een beroepingscommissie. En het advies van een beroepingscommissie is gebaseerd op één of meerdere klikgesprekken.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

GGotK schreef: Gisteren, 00:31 Op gergeminfo.nl worden de tweetallen pas woensdagmiddag na de uitslag van de examens geplaatst, terwijl op de site dominees.nl reeds de eerste 2 beroepen op 1 van de studenten weergegeven staan.
Dit vind ik dus een typisch gevalletje van GG-overregulering.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 12:14 Zeker, dat is van belang. Zo'n commissie moet het geheel van de gemeente representeren. Het één sluit het ander ook niet uit. De kerkenraad brengt officieel beroep uit, mede op basis van advies van een beroepingscommissie. En het advies van een beroepingscommissie is gebaseerd op één of meerdere klikgesprekken.
Snap de redenatie wel maar het is voor mij meer principieel van aard dat de kerkenraad het beroepingswerk in eigen hand heeft. Vanuit de overtuiging dat de kerk geregeerd wordt door middel van de ambten.
Henk J

Bericht door Henk J »

Erskinees schreef: Vandaag, 12:46
GGotK schreef: Gisteren, 00:31 Op gergeminfo.nl worden de tweetallen pas woensdagmiddag na de uitslag van de examens geplaatst, terwijl op de site dominees.nl reeds de eerste 2 beroepen op 1 van de studenten weergegeven staan.
Dit vind ik dus een typisch gevalletje van GG-overregulering.
Ik vind het juist wel logisch, hoewel het nagenoeg nooit gebeurd kan het zijn dat iemand niet beroepbaar wordt gesteld.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: Vandaag, 13:15 Snap de redenatie wel maar het is voor mij meer principieel van aard dat de kerkenraad het beroepingswerk in eigen hand heeft. Vanuit de overtuiging dat de kerk geregeerd wordt door middel van de ambten.
De vraag is of de kerkenraad voldoende competenties heeft om te komen tot een goede selectie. Ik denk van niet, gezien het toenemende aantal problematische relaties tussen predikant en kerkenraad en of gemeente.

Een predikant heeft meer nodig dan het juiste theologische profiel. En dat is primair de focus van de kerkenraad.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 13:40
Henk J schreef: Vandaag, 13:15 Snap de redenatie wel maar het is voor mij meer principieel van aard dat de kerkenraad het beroepingswerk in eigen hand heeft. Vanuit de overtuiging dat de kerk geregeerd wordt door middel van de ambten.
De vraag is of de kerkenraad voldoende competenties heeft om te komen tot een goede selectie. Ik denk van niet, gezien het toenemende aantal problematische relaties tussen predikant en kerkenraad en of gemeente.

Een predikant heeft meer nodig dan het juiste theologische profiel. En dat is primair de focus van de kerkenraad.
Is er ook nog oog voor het geestelijke aandeel rondom het beroepingswerk? Dat we niet een 'beste kandidaat' zoeken als in een bedrijf maar op zoek zijn naar iemand die door God geroepen is en naar de gemeente gezonden wordt?
Weet wel dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten maar om het nu net aan te vliegen alsof je een manager voor afdeling in een bedrijf zoekt lijkt mij niet de juiste wijze.
Plaats reactie