memento schreef:
Niet de vraag stellen waarom kan iets niet.
Maar de vraag stellen: Is iets noodzakelijk en breng ik er God de eer mee toe!
Op zich is dat waar. Echter, er is nog iets. Iets is alleen verkeerd, als Gods woord het verbiedt, anders niet. Dat is wat we de christelijke vrijheid noemen. Niet, om daarmee wangedrag goed te keuren. Wel om elkaar geen regels, meer dan de regels die God ons geeft, op te leggen.
Voor de 1 kan het bezoeken van een pub zonde zijn, voor een ander niet. Voor de 1 kan het lezen van een reclamefolder met oa. lingerie erin zonde zijn, voor een ander niet. Elk mens is vatbaar voor bepaalde zonden, en minder vatbaar voor andere. Dat geldt ook voor de zaken die een pub/kroeg verkeerd maken, nl. overmatig drankgebruik en inhoudloos gepraat.
Ik zal je wat voorbeelden geven, van wat ik persoonlijk verantwoord vindt:
1. Een paar oud-klasgenoten ontmoeten. Je spreekt af in een rustige kroeg (geen harde muziek), je drinkt een biertje (max 3 glazen), en praat gezellig bij.
2. Een zaken-uitje. Na het eten ga je naar een tent waar je nog wat drinkt (matigheid!), en praat je nog wat
Vertel me, als ik kijk naar die 2 praktische voorbeelden, wat is de kroeg dan slechter dan als we bv wat hadden gaan drinken bij een MacDonalds?
Ik sprak eens een ouderling, die wat geschokt was van het feit dat ik zei nog wel eens in een kafee te komen. Ik heb m toen 1 vraag gesteld: Beste ouderling, als u met u vrouw op Scheveningen een wandeling maakt, en u gaat langs de baulevard wat drinken, well, dat is nu een kafee (of hoe je dat ook spelt). Well, het discussiepunt was meteen van tafel, daar hij nu snapte dat verantwoord kafeebezoek wel mogelijk is.
Tenslotte, christelijke vrijheid betekend ook christelijke verantwoordelijkheid. Wie bang is voor uitgleiden kan zich beter wat minder vrijheid veroorloven. We zijn allen zondaren, en we beleiden allemaal geneigd te zijn tot alle kwaad. Doe daarom geen dingen die je in de buurt brengen van verleidingen waar je een zwak voor hebt. Ga dus niet naar een kafee als je moeite hebt met nee zeggen tegen drank. Als je daar geen moeite mee hebt, of het is nodig (bv voor je werk), stel jezelf regels (bv hoeveel alcoholconsumties drink ik max, hoelaat maak ik het max, etc), en hou je er ook aan. En bidt om de zegen van de Heere.
Kortom, laat elkaar de christelijke vrijheid. Alleen besef dat het makkelijker (veiliger) is om jezelf te binden aan allerlei verboden die de traditie je aanrijkt. Echter, besef dat niet het houden aan geboden van anderen je heiliger maakt, maar het weerstaan van de zonden. Het is moeilijker om christen te zijn midden in de maatschappij, dan met een half been in de maatschappij, en met de andere helft in het veilige refo-wereldje.
PS> Wees voorzichtig, zeker als je jong bent! Wees niet overmoedig, en denk niet dat je de wereld aankunt, want dan zal de wereld bewijzen dat hij jou aankan. Breng jezelf niet nodeloos in gevaar. Ik spreek uit ervaring: Satan is machtig. Mijdt de verleidingen, als het kan. In de andere gevallen: Leef in de christelijke vrijheid, en strijdt (niet in eigen kracht) tegen de zonde, goed voorbereid dmv gebed.