Oké, ja die spanningen zouden wel kunnen zorgen voor een daling in de ledenaantallen , al is die kwestie wel wat onduidelijkRefojongere schreef:Lees: https://vrmg.nl/groen-licht-voor-nieuwe ... n-families
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Oké, ja die spanningen zouden wel kunnen zorgen voor een daling in de ledenaantallen , al is die kwestie wel wat onduidelijkRefojongere schreef:Lees: https://vrmg.nl/groen-licht-voor-nieuwe ... n-families
Zag dat ze 10 geboorteleden hebben dus dat is niet veel ofzo. Zijn 581 belijdende leden en 629 doopleden dus dat is een gebruikelijke verhouding.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 09:31 Heeft de gemeente Doornspijk nog geboorteleden? Dat aantal daalt ook jaarlijks in de HHK als geheel.
Ik ken de Doornspijk wel degelijk. Familie van mij kerkt daar. Ik weet dat zij indertijd ds Roos te weinig hervormd vonden in zijn denken. Mijn familie is daarom indertijd ook niet met hem meegegaan naar de HHK.Henk J schreef: ↑Gisteren, 23:58Dan ken je Doornspijk niet, PKN ter plaatse is echt anders dan de oude Hervormde gemeente ten tijde van ds. W. Roos. In eerste instantie was er nauwelijks sprake van een PKN gemeente maar uiteindelijk is die er toch gekomen, met vooral leden die het in de oude Hervormde gemeente al wel wat te stevig vonden zeg maar. De daling in de HHG ter plaatse zal vooral met overschrijving naar de PKN te maken hebben.
Dat jouw familie dat dacht begrijp ik wel, maar daarmee lijkt de huidige HHK wel meer op de Hervormde gemeente ten tijde van ds. Roos dan de huidige PKN. Iets vergelijkbaars heb je in Harskamp ook wel. Toen Harskamp zich ten tijde van ds. Roos en daarna ds. Stelwagen en ds. Veldman meer op het Gekrookte Riet ging richten vertrokken er ook leden naar Otterlo of Wekerom. Een deel daarvan is nu weer te vinden in de PKN van Harskamp.
Klopt, de meeste mensen in die regio zijn opgegroeid binnen een bepaalde kerk en hoe het daar gaat vinden ze prima. De predikant van de gereformeerde kerk in hetzelfde dorp wordt namelijk ook op handen gedragen. Ook door de bejaarden van de plaatselijke BhP (bokkenkerk) die hij in het verpleeghuis opzoekt.
Kesteren en Gameren idem dito.Henk J schreef: ↑Vandaag, 12:25Dat jouw familie dat dacht begrijp ik wel, maar daarmee lijkt de huidige HHK wel meer op de Hervormde gemeente ten tijde van ds. Roos dan de huidige PKN. Iets vergelijkbaars heb je in Harskamp ook wel. Toen Harskamp zich ten tijde van ds. Roos en daarna ds. Stelwagen en ds. Veldman meer op het Gekrookte Riet ging richten vertrokken er ook leden naar Otterlo of Wekerom. Een deel daarvan is nu weer te vinden in de PKN van Harskamp.
Een deel was indertijd helemaal niet blij met ds Roos. Hij was daar nu eenmaal en daarom accepteerde men hem. Zijn standpunten over heel veel onderwerpen en zijn stempel over de besluitvorming in 2004 werd niet alom gewaardeerd. Het merendeel was bv nooit tegen andere gezangen in een dienst. Dat er alleen psalmen werden gezongen was meer gewoonte dan overtuiging.Henk J schreef: ↑Vandaag, 12:25Dat jouw familie dat dacht begrijp ik wel, maar daarmee lijkt de huidige HHK wel meer op de Hervormde gemeente ten tijde van ds. Roos dan de huidige PKN. Iets vergelijkbaars heb je in Harskamp ook wel. Toen Harskamp zich ten tijde van ds. Roos en daarna ds. Stelwagen en ds. Veldman meer op het Gekrookte Riet ging richten vertrokken er ook leden naar Otterlo of Wekerom. Een deel daarvan is nu weer te vinden in de PKN van Harskamp.
Dat kan, doet niets af aan de stelling dat de huidige HHK qua prediking en gewoontes meer in lijn met de Hervormde gemeente is dan de huidige PKN. Het laat wel zien dat een gemeente die van de buitenkant een stevige Gekrookte Riet gemeente leek dat onderhuids soms helemaal niet zo stevig is.merel schreef: ↑Vandaag, 12:27 Een deel was indertijd helemaal niet blij met ds Roos. Hij was daar nu eenmaal en daarom accepteerde men hem. Zijn standpunten over heel veel onderwerpen en zijn stempel over de besluitvorming in 2004 werd niet alom gewaardeerd. Het merendeel was bv nooit tegen andere gezangen in een dienst. Dat er alleen psalmen werden gezongen was meer gewoonte dan overtuiging.
Ik denk dat Doornspijk niet op zichzelf staat. De bevolking is wat ruw, trouw in kerkgang, maar ook erg eigenzinnig. Leuk dat de dominee iets vindt, maar ze bepalen wel zelf wat zij ervan vinden. Dat geldt ten aanzien van de psalmen/gezangen, maar ook ten aanzien van bv broek en hoed. Mijn (oud)tantes waren boerinnen die het reilen en zeilen bepaalden op de boerderij, zelf trekker reden en repareerden, broeken droegen en uit gewoonte een hoed opzetten naar de kerk. Over de toe-eigening van het heil werd weinig gesproken, maar wel als het er toe deed. In wezen was het absoluut geen gekrookt riet cultuur en ik denk dat de huidige PKN cultuur meer bij hen past dan het gekrookt riet.Henk J schreef: ↑Vandaag, 13:23Dat kan, doet niets af aan de stelling dat de huidige HHK qua prediking en gewoontes meer in lijn met de Hervormde gemeente is dan de huidige PKN. Het laat wel zien dat een gemeente die van de buitenkant een stevige Gekrookte Riet gemeente leek dat onderhuids soms helemaal niet zo stevig is.merel schreef: ↑Vandaag, 12:27 Een deel was indertijd helemaal niet blij met ds Roos. Hij was daar nu eenmaal en daarom accepteerde men hem. Zijn standpunten over heel veel onderwerpen en zijn stempel over de besluitvorming in 2004 werd niet alom gewaardeerd. Het merendeel was bv nooit tegen andere gezangen in een dienst. Dat er alleen psalmen werden gezongen was meer gewoonte dan overtuiging.
Veralgemeniseer je incidentele zaken en dingen die je van een paar familieleden hoort niet te veel?merel schreef: ↑Vandaag, 13:56Ik denk dat Doornspijk niet op zichzelf staat. De bevolking is wat ruw, trouw in kerkgang, maar ook erg eigenzinnig. Leuk dat de dominee iets vindt, maar ze bepalen wel zelf wat zij ervan vinden. Dat geldt ten aanzien van de psalmen/gezangen, maar ook ten aanzien van bv broek en hoed. Mijn (oud)tantes waren boerinnen die het reilen en zeilen bepaalden op de boerderij, zelf trekker reden en repareerden, broeken droegen en uit gewoonte een hoed opzetten naar de kerk. Over de toe-eigening van het heil werd weinig gesproken, maar wel als het er toe deed. In wezen was het absoluut geen gekrookt riet cultuur en ik denk dat de huidige PKN cultuur meer bij hen past dan het gekrookt riet.Henk J schreef: ↑Vandaag, 13:23Dat kan, doet niets af aan de stelling dat de huidige HHK qua prediking en gewoontes meer in lijn met de Hervormde gemeente is dan de huidige PKN. Het laat wel zien dat een gemeente die van de buitenkant een stevige Gekrookte Riet gemeente leek dat onderhuids soms helemaal niet zo stevig is.merel schreef: ↑Vandaag, 12:27 Een deel was indertijd helemaal niet blij met ds Roos. Hij was daar nu eenmaal en daarom accepteerde men hem. Zijn standpunten over heel veel onderwerpen en zijn stempel over de besluitvorming in 2004 werd niet alom gewaardeerd. Het merendeel was bv nooit tegen andere gezangen in een dienst. Dat er alleen psalmen werden gezongen was meer gewoonte dan overtuiging.