Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Leden vanuit Doornspijk zullen vnl. naar Nunspeet gegaan zijn lijkt me.
Dat zou kunnen, maar daar zitten ook leden vanuit Elspeet bij, en dat is alles bij elkaar 182 leden, en bestaat nog maar sinds dit jaar. Doornspijk daalt al een paar jaar op rij, en is sinds 2017 meer dan 400 leden gedaald. Waar zijn die leden gebleven?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wellicht voor een deel naar PKN ter plaatse? Volgens mij is daar ook een behoorlijk behoudende PKN-gemeente.Mauries06 schreef: ↑Gisteren, 18:41 Dat zou kunnen, maar daar zitten ook leden vanuit Elspeet bij, en dat is alles bij elkaar 182 leden, en bestaat nog maar sinds dit jaar. Doornspijk daalt al een paar jaar op rij, en is sinds 2017 meer dan 400 leden gedaald. Waar zijn die leden gebleven?
De HHK Barendrecht kerkt inderdaad in een schoolgebouw. De zondagse diensten worden door zo'n 140 mensen bezocht, waaronder met name gezinnen. De gemeente heeft een eigen predikant, hoewel hij "gedeeld" wordt met Leerdam. Dat laatste heeft overigens weer als voordeel dat je vrij veel predikanten hoort. Niet alleen uit de HHK, ook uit de CGK.Mauries06 schreef: ↑Gisteren, 16:52 Ja klopt, ben zelf lid in Ridderkerk. De kerk zit ook echt stampvol, vooral in de middagdiensten. Ook uit de Alblasserwaard zijn afgelopen jaren veel mensen lid geworden in Ridderkerk.
Inderdaad, vanuit Ambacht en Zwijndrecht ben je ook zo in Barendrecht. Al denk ik dat dat voor mensen die bijvoorbeeld voorheen uit de GerGem komen, de stap daar de gemeente van Barendrecht toch groter vinden. Je gaat van een gemeente van 1000/2000 leden ineens naar een kleine gemeente in een schoolgebouw.
Ik vind een kleinere gemeente juist een voordeel: je kent elkaar en je kunt daadwerkelijk gemeente zijn. In zo'n grote gemeente leef je sneller langs elkaar heen. Wat dat betreft begrijp ik ook niet goed waarom vanuit Ridderkerk niet (meer) wordt gewezen op Barendrecht als alternatief als het in Ridderkerk te druk is.
Ja, wel bijzonder inderdaad. Ik weet ook niet wat het voedingsgebied is van de gemeente Barendrecht? Wat ik vooral bijzonder vind is dat er gezinnen zijn uit Heerjansdam die bij ons in Ridderkerk kerken. Dan zou Barendrecht al helemaal voor de hand liggend moeten zijn gezien de afstand tussen heerjansdam en Barendrecht en volgens mij hoort dat niet in het voedingsgebied van Ridderkerk
Dat denk ik ook. De PKN is nog exact hetzelfde als 20 jaar geledenmvdb schreef: ↑Gisteren, 18:43Wellicht voor een deel naar PKN ter plaatse? Volgens mij is daar ook een behoorlijk behoudende PKN-gemeente.Mauries06 schreef: ↑Gisteren, 18:41 Dat zou kunnen, maar daar zitten ook leden vanuit Elspeet bij, en dat is alles bij elkaar 182 leden, en bestaat nog maar sinds dit jaar. Doornspijk daalt al een paar jaar op rij, en is sinds 2017 meer dan 400 leden gedaald. Waar zijn die leden gebleven?
Dat zou inderdaad zeker goed mogelijk zijn, heb weleens gehoord van iemand die daar lid van de Hhg is, dat die juist verrechtst is
-
Refojongere
Bijzonder. Doornspijk was onder ds. W. Roos een echte Gekrookte Rietgemeente voor 2004.
In de PKN gaan nu predikanten als prof J. Hoek, ds. A. Baas en ds. J. van t Goor voor zie ik. Dat was voor 2004 ondenkbaar. Er zijn kinderdiensten op bid- en dankdag met een HGJB thema. Dus PKN lijkt me dus juist opgeschoven.
-
OnlineHenk J
Dan ken je Doornspijk niet, PKN ter plaatse is echt anders dan de oude Hervormde gemeente ten tijde van ds. W. Roos. In eerste instantie was er nauwelijks sprake van een PKN gemeente maar uiteindelijk is die er toch gekomen, met vooral leden die het in de oude Hervormde gemeente al wel wat te stevig vonden zeg maar. De daling in de HHG ter plaatse zal vooral met overschrijving naar de PKN te maken hebben.
Daling HHG Doornspijk is te verklaren. Veel gemeenteleden zijn naar de nieuwe gemeente te Nunspeet gegaan.Henk J schreef: ↑Gisteren, 23:58Dan ken je Doornspijk niet, PKN ter plaatse is echt anders dan de oude Hervormde gemeente ten tijde van ds. W. Roos. In eerste instantie was er nauwelijks sprake van een PKN gemeente maar uiteindelijk is die er toch gekomen, met vooral leden die het in de oude Hervormde gemeente al wel wat te stevig vonden zeg maar. De daling in de HHG ter plaatse zal vooral met overschrijving naar de PKN te maken hebben.
-
OnlineHenk J
Daar is niet alles mee gezegd, over 10 jaar zijn er 400 leden weg en er zijn rond de 180 leden in Nunspeet waarvan ook een deel uit Elspeet komt.wfloor schreef: ↑Vandaag, 06:23Daling HHG Doornspijk is te verklaren. Veel gemeenteleden zijn naar de nieuwe gemeente te Nunspeet gegaan.Henk J schreef: ↑Gisteren, 23:58Dan ken je Doornspijk niet, PKN ter plaatse is echt anders dan de oude Hervormde gemeente ten tijde van ds. W. Roos. In eerste instantie was er nauwelijks sprake van een PKN gemeente maar uiteindelijk is die er toch gekomen, met vooral leden die het in de oude Hervormde gemeente al wel wat te stevig vonden zeg maar. De daling in de HHG ter plaatse zal vooral met overschrijving naar de PKN te maken hebben.
-
Refojongere
Heeft de gemeente Doornspijk nog geboorteleden? Dat aantal daalt ook jaarlijks in de HHK als geheel.Henk J schreef: ↑Vandaag, 08:22Daar is niet alles mee gezegd, over 10 jaar zijn er 400 leden weg en er zijn rond de 180 leden in Nunspeet waarvan ook een deel uit Elspeet komt.wfloor schreef: ↑Vandaag, 06:23Daling HHG Doornspijk is te verklaren. Veel gemeenteleden zijn naar de nieuwe gemeente te Nunspeet gegaan.Henk J schreef: ↑Gisteren, 23:58Dan ken je Doornspijk niet, PKN ter plaatse is echt anders dan de oude Hervormde gemeente ten tijde van ds. W. Roos. In eerste instantie was er nauwelijks sprake van een PKN gemeente maar uiteindelijk is die er toch gekomen, met vooral leden die het in de oude Hervormde gemeente al wel wat te stevig vonden zeg maar. De daling in de HHG ter plaatse zal vooral met overschrijving naar de PKN te maken hebben.
Ik lees in een bericht uit 2007:
"Na de totstandkoming van de Protestantse Kerk, mei 2004, is een groot deel van de hervormde gemeente van Doornspijk overgegaan naar de Hersteld Hervormde Kerk. Een recent uitgevoerde ledenontvlechting toont aan dat het ruim 1800 leden betreft, waarvan bijna vierhonderd afkomstig zijn van buiten Doornspijk.
Zeshonderd leden hebben aangegeven lid te willen blijven van de hervormde gemeente die deel uitmaakt van de Protestantse Kerk in Nederland.’ (...) Tenslotte houdt de nu door de PKN uitgesproken voorziening onder meer in, dat ‘de hersteld hervormde gemeente gedurende vijfentwintig jaren de mogelijkheid krijgt om op zondag kerkdiensten te houden in de Dorpskerk."
1. In 2007 was er dus al een fors deel afkomstig van buiten Doornspijk.
2. Er is nu ook onrust omdat de hhg Doornspijk een eigen kerk wil bouwen. Wellicht telt dat mee in de daling van het ledental.
De burgemeester voelt nog de behoefte om op te roepen elkaar vast te blijven houden: “Ik kan een luisterend oor bieden, daar kunt u van op aan”, belooft hij de raad. “Ik weet dat deze kwestie spanning geeft in gezinnen en families. De familieband is waardevol, dus respecteer elkaar. Voer het gesprek en probeer elkaar te begrijpen.”
Waarom zorgt het willen bouwen van een eigen kerk als HHG zijnde onrust?Refojongere schreef:Heeft de gemeente Doornspijk nog geboorteleden? Dat aantal daalt ook jaarlijks in de HHK als geheel.Henk J schreef: ↑Vandaag, 08:22Daar is niet alles mee gezegd, over 10 jaar zijn er 400 leden weg en er zijn rond de 180 leden in Nunspeet waarvan ook een deel uit Elspeet komt.wfloor schreef: ↑Vandaag, 06:23Daling HHG Doornspijk is te verklaren. Veel gemeenteleden zijn naar de nieuwe gemeente te Nunspeet gegaan.Henk J schreef: ↑Gisteren, 23:58 Dan ken je Doornspijk niet, PKN ter plaatse is echt anders dan de oude Hervormde gemeente ten tijde van ds. W. Roos. In eerste instantie was er nauwelijks sprake van een PKN gemeente maar uiteindelijk is die er toch gekomen, met vooral leden die het in de oude Hervormde gemeente al wel wat te stevig vonden zeg maar. De daling in de HHG ter plaatse zal vooral met overschrijving naar de PKN te maken hebben.
Ik lees in een bericht uit 2007:
"Na de totstandkoming van de Protestantse Kerk, mei 2004, is een groot deel van de hervormde gemeente van Doornspijk overgegaan naar de Hersteld Hervormde Kerk. Een recent uitgevoerde ledenontvlechting toont aan dat het ruim 1800 leden betreft, waarvan bijna vierhonderd afkomstig zijn van buiten Doornspijk.
Zeshonderd leden hebben aangegeven lid te willen blijven van de hervormde gemeente die deel uitmaakt van de Protestantse Kerk in Nederland.’ (...) Tenslotte houdt de nu door de PKN uitgesproken voorziening onder meer in, dat ‘de hersteld hervormde gemeente gedurende vijfentwintig jaren de mogelijkheid krijgt om op zondag kerkdiensten te houden in de Dorpskerk."
1. In 2007 was er dus al een fors deel afkomstig van buiten Doornspijk.
2. Er is nu ook onrust omdat de hhg Doornspijk een eigen kerk wil bouwen. Wellicht telt dat mee in de daling van het ledental.
De burgemeester voelt nog de behoefte om op te roepen elkaar vast te blijven houden: “Ik kan een luisterend oor bieden, daar kunt u van op aan”, belooft hij de raad. “Ik weet dat deze kwestie spanning geeft in gezinnen en families. De familieband is waardevol, dus respecteer elkaar. Voer het gesprek en probeer elkaar te begrijpen.”
-
Refojongere
daar lees ik nog geen uitleg in.
Deze week 4 kandidaten die preekbevoegdheid krijgen, dat stemt mij dan weer tot dankbaarheid
Deze week 4 kandidaten die preekbevoegdheid krijgen, dat stemt mij dan weer tot dankbaarheid
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille