Somberen over jongeren

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Erasmiaan schreef:Maar ik wil nog een vraag aan Marnix stellen: Hoe komt het nou toch dat ik bijna nooit een lid van de kerkenraad in de kroeg tegenkom? En zo weinig kinderen van God? Eerder het tegenovergestelde; mensen die geen zin kunnen voortbrengen zonder Gods naam te misbruiken, en als je er wat van zegt dan hoor je: Dan ga je toch ergens anders heen? Ik heb overigens weleens een predikant vóór een kroeg gezien; en dat maakte grote indruk.
Ga jij in plaatsen naar de kroeg waar je ook weet wie de kinderen van God zijn? Als ik in Rotterdam eens met vrienden of collega's wat drink, dan kan het best zijn dat daar ook kinderen van God aanwezig zijn. Los van het feit dat ik niet iedere bezoeker van zo'n kroeg observeer staat het ook niet op ons voorhoofd.
Verder zie ik wel in dat er verschil is tussen kroegbezoek en kroegbezoek, maar dan nog zou ik het om de plaats willen mijden. Als ik in Rotterdam wat gelopen heb, dan drink ik liever even wat bij de Beijenkorf, als op het terras van de Skihut, om het maar even heel concreet te maken.
Prima, ik heb ook weinig op met de Skihut. Maar toch vind ik Cambrinus of een andere tent in de Oude Haven weer leuker dan de Bijenkorf.... ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Unionist schreef:Een aantal keren kom ik het argument tegen: Je moet niet tot het randje willen gaan van wat net wel/net niet mag.

Daarbij zou ik de vraag willen stellen: Als je op de snelweg rijdt, geldt een maximumsnelheid van 120. Geldt bovenstaande dan ook? Of rijd je dan toch 120 en geen 90?
Sorry dat ik het zeg,

maar dit vind ik echt een onzinnige vergelijking
Grace

Bericht door Grace »

Dathenum schreef:Vanochtend in mijn mailbox, en toepasselijk in deze discussie:

Geheiligd door Zijn leven

HAAT TEGEN DE ZONDE

"Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw medegenoten."
Hebreeën 1:9

Wanneer door bekering de zondaar vrede met God vindt door het verzoenende bloed van Jezus Christus, dan is het christelijke leven maar net begonnen.

De genade, die Christus in het hart plant, schept in de mens vijandschap tegen satan. Zonder deze genade, die tot bekering leidt en een nieuw hart geeft zou de mens gevangene van satan blijven. Hij zou een slaaf blijven, die steeds bereid is te doen wat hij vraagt. Maar het nieuwe beginsel zorgt er nu voor dat er strijd plaatvindt, waar vroeger vrede was. Het nieuwe hart, dat Christus geeft, stelt de mens in staat de tiran (de overweldiger) te weerstaan. Zij die een afschuw van de zonde hebben in plaats van deze lief te hebben, en de hartstochten, die in het innerlijk leven de overhand hadden, nu weerstaan en overwonnen hebben, openbaren de werking van een beginsel, dat volledig van boven is.

Gelijkvormigheid aan de wereld én eensgezindheid met Christus zijn onverzoenlijk. Wereldse denkwijzen en wereldse levenswijzen ondermijnen het geestelijk leven in hart en leven. Aanpassing aan de wereld betekent gelijk zijn aan de wereld door de wereldse maatstaf aan te nemen. Geen één mens kan én de wereld dienen én Jezus Christus. Er bestaat een onverzoenlijke vijandschap tussen Christus en de wereld.

Hoe weinigen kunnen zeggen: "Ik ben dood voor de wereld; het leven, dat ik nu leef, is door het Geloof in Gods Zoon!" Terwijl de mensen om ons heen verveeld kunnen rondhangen of in beslag genomen kunnen worden door het zoeken naar werelds plezier en nutteloze lol, zijn onze gedachten in de hemel van waar wij de Verlosser verwachten; het hart verlangt naar God om vergiffenis en vrede, gerechtigheid en ware heiligheid te mogen ontvangen. Het gesprek met God en het overdenken van de hemelse dingen veranderen de mens naar het beeld van Christus.

Laat uw hart zachtmoedig worden, laat het smelten onder de invloed van Gods Geest. U moet niet zoveel over uzelf spreken, want dit zal niemand versterken... Spreek over Jezus, en laat het eigen-ik afsterven, laat het eigen-ik ondergaan in Christus.
Prachtig stukje. Ben het er helemaal mee eens. Ben eigenlijk een beetje benieuwd van wie dit stukje is....
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mwah, ik denk niet dat de ouderlingen en de predikant bij ons zoveel behoefte hebben om na de catechisaties of na de kerkdienst nog even wat te gaan drinken in de kroeg. Ik ook niet eerlijk gezegd. En met eerbied gesproken staat het wel op ons voorhoofd. De naam van een Drieënig God. En dat hoort openbaar te komen in heel je handel en wandel, aan de vruchten kent men toch de boom? Dus als je in de kroeg kinderen van God niet herkent dan zijn ze denk ik niet op hun plaats.

Ik wil me daarom ook aansluiten bij de posting van Dathenum.
refo

Bericht door refo »

Met eerbied gesproken staat het ook niet op je voorhoofd.

Dit wordt wel herhaling van zetten. De een zegt: social drink in een kroeg kan wel. En nu kom je weer met ouderlingen die 'geen behoefte hebben' en 'ze zijn van hun plaats'. Luister je wel?
Unionist

Bericht door Unionist »

Oude Paden schreef:
Unionist schreef:Een aantal keren kom ik het argument tegen: Je moet niet tot het randje willen gaan van wat net wel/net niet mag.

Daarbij zou ik de vraag willen stellen: Als je op de snelweg rijdt, geldt een maximumsnelheid van 120. Geldt bovenstaande dan ook? Of rijd je dan toch 120 en geen 90?
Sorry dat ik het zeg,

Waar gaat de vergelijking scheef?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
olfie

Bericht door olfie »

Ik denk dat ik maar stop met het meedoen aan deze discussie. Het is altijd het zelfde kringetje.. of het nu tegen beter weten in is... ik snap de beweegredenen niet om er naar toe te gaan.
'Dan krijg je medelijden'... mooi argument maar wat doe je er dan mee, bestel je nog maar een pilsje en ga je verder keuvelen met je vrienden.. Ik ben ook geen evangelist, maar als je deze dingen roept, en je er blijft begeven, dan besef je denk ik niet dat je bewust zondigt door er heen te gaan in de wetenschap wat voor mensen je er treft, je vermaak onder dit volk zoekt, medelijden met ze hebt, en fluitend naar buiten loop en de Heere dank voor het heerlijke pilsje..
Dan krijg ik haast het farizeer op de hoek idee, wat zijn wij toch gelukkig, en laten we vooral medelijden hebben met die tollernaar en de Heere danken dat wij niet zo zijn...

Ik mis ook een beetje het verweer op de schriftuurlijke argumenten die tegen gegeven worden... Het kruis op nemen, Jezus in alles (willen en proberen) na te volgen.. Het enige waar over gesproken wordt ik Christelijke vrijheid.

Is het opeens geen zonde als je geboden in een andere context beziet? Je gaat naar de kroeg voor het pilsje en de vrienden, dan is het geen zonde als je jezelf daartussen begeeft. Nee misschien niet, maar je gaat je meer en meer thuis voelen in de wereld. Waarom is het biertje in de kroeg nu zo lekker en thuis (nog goedkoper ook) uit de koelkast wat minder.
Kunnen we er een stichtelijker muziekje (of geen) bij opzetten, als we ergens op vast lopen pakken we de bijbel of een ander boek erbij... Hoe 'goed' zijn de gesprekken die in een kroeg gevoerd worden?
Waarom worden de 'goede gesprekken' gevoerd onder het genot van een pils? Ik weet uit ondervinding dat dat regelmatig de gemoederen verhit, en nee dan hoef je geen tien flesjes te nuttigen na 2 of 3 pilsjes is het ook al wat benevelder.
Ik ben bang dat we zo gauw geneigd zijn de zonde en de macht van de satan te onderschatten, dat we de satan wel doorhebben, dat hij niet listig genoeg is voor ons. Dat we onszelf zo goed in de hand hebben. Ik ben bang dat velen dat hebben gedacht en nu tot hun spijt moeten ondervinden dat ze zichzelf helemaal niet zo goed kenden..
Ik wil dit niet rechtstreeks betrekken op mede-forummers, maar als je beseft hoe arglistig je eigen hart is, en dit in combinatie met de satan en de wereld dit een gouden combi vormt om je ziel voor eeuwig te verwoesten.
Nogmaals de kroeg zelf is niets mis mee, het is een gebouw met een aantal stoelen, tafels, we kunnen genieten van de goede gaven die God ons gegeven heeft, maar het is de kapel van de duivel.
Hij is de heerser daar, van nature liggen we allen onder zijn macht, en allen die niet van Christus zijn zoeken hun vertier en vermaak daar, samen met hun gewoonten en behoeften op alle vlakken (muziek, kleding, 'humor' etc). Ik kan nergens maar dan ook nergens in de bijbel terugvinden dat Gods kinderen daar hun vermaak gaan zoeken, ja ze eten van het heidens offervlees wordt dan gezegd.. is dat enigzins te vergelijken met ontspanning zoeken op heidense feesten?
We willen allemaal een Christocentrische preek, maar de kroeg is mi. meer een Satanocentrische plaats. We kunnen daar nog wel over God en Zijn heerlijkheid en werk spreken, maar de satan heeft duizender verleidingen klaar, zijn pijlkoker is goedgevuld.
Daar loop je als het ware het moeras in, als je het pad volgt gaat het goed, maar een misstap is gauw gemaakt.

En vindt het deze stelling terug in de bijbel: "Zolang je God ervoor kunt danken sta je in de Christelijke vrijheid"?
Ons arglistig hart kan God overal voor danken... Ik vindt het heel sterk dat je als kind van God naar goddeloze muziek kunt luisteren zonder bij iedere lastering een steek door je hart te krijgen. Dat is lang niet altijd even sterk, maar als ik Gods Naam op wat voor wijze dan ook hoor lasteren, dan doet dat ontzettend pijn.

Wat trekt je naar de kroeg?

Bedenkt toch heden wat tot uw V R E D E dient!
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Met eerbied gesproken staat het ook niet op je voorhoofd.

Dit wordt wel herhaling van zetten. De een zegt: social drink in een kroeg kan wel. En nu kom je weer met ouderlingen die 'geen behoefte hebben' en 'ze zijn van hun plaats'. Luister je wel?
Ja, maar lees jij mijn postings wel? Ik geef toch overduidelijk aan dat het mij om de plaats gaat?!!!
Verder zie ik wel in dat er verschil is tussen kroegbezoek en kroegbezoek, maar dan nog zou ik het om de plaats willen mijden. Als ik in Rotterdam wat gelopen heb, dan drink ik liever even wat bij de Beijenkorf, als op het terras van de Skihut, om het maar even heel concreet te maken.
Ik heb nog geen enkel hout snijdend argument gelezen waarom je liever in de kroeg als thuis of in de Beijenkorf o.i.d. wat drinkt.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 21 apr 2006, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Unionist schreef:
Oude Paden schreef:

Sorry dat ik het zeg,

Waar gaat de vergelijking scheef?
Misschien slap van mij, maar ik hoop dat je hem aanvoelt en meer met mij!
Unionist

Bericht door Unionist »

Als je iets als "onzinnig" van tafel wilt vegen, moet je ook zo flink zijn om daar argumenten bij te geven.

"Ik hoop dat je het wel aanvoelt" Dát vind ik onzinnig discussieren.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
jacob

Bericht door jacob »

olfie schreef:Ik denk dat ik maar stop met het meedoen aan deze discussie. Het is altijd het zelfde kringetje.. of het nu tegen beter weten in is... ik snap de beweegredenen niet om er naar toe te gaan.
'Dan krijg je medelijden'... mooi argument maar wat doe je er dan mee, bestel je nog maar een pilsje en ga je verder keuvelen met je vrienden.. Ik ben ook geen evangelist, maar als je deze dingen roept, en je er blijft begeven, dan besef je denk ik niet dat je bewust zondigt door er heen te gaan in de wetenschap wat voor mensen je er treft, je vermaak onder dit volk zoekt, medelijden met ze hebt, en fluitend naar buiten loop en de Heere dank voor het heerlijke pilsje..
Dan krijg ik haast het farizeer op de hoek idee, wat zijn wij toch gelukkig, en laten we vooral medelijden hebben met die tollernaar en de Heere danken dat wij niet zo zijn...

Ik mis ook een beetje het verweer op de schriftuurlijke argumenten die tegen gegeven worden... Het kruis op nemen, Jezus in alles (willen en proberen) na te volgen.. Het enige waar over gesproken wordt ik Christelijke vrijheid.

Is het opeens geen zonde als je geboden in een andere context beziet? Je gaat naar de kroeg voor het pilsje en de vrienden, dan is het geen zonde als je jezelf daartussen begeeft. Nee misschien niet, maar je gaat je meer en meer thuis voelen in de wereld. Waarom is het biertje in de kroeg nu zo lekker en thuis (nog goedkoper ook) uit de koelkast wat minder.
Kunnen we er een stichtelijker muziekje (of geen) bij opzetten, als we ergens op vast lopen pakken we de bijbel of een ander boek erbij... Hoe 'goed' zijn de gesprekken die in een kroeg gevoerd worden?
Waarom worden de 'goede gesprekken' gevoerd onder het genot van een pils? Ik weet uit ondervinding dat dat regelmatig de gemoederen verhit, en nee dan hoef je geen tien flesjes te nuttigen na 2 of 3 pilsjes is het ook al wat benevelder.
Ik ben bang dat we zo gauw geneigd zijn de zonde en de macht van de satan te onderschatten, dat we de satan wel doorhebben, dat hij niet listig genoeg is voor ons. Dat we onszelf zo goed in de hand hebben. Ik ben bang dat velen dat hebben gedacht en nu tot hun spijt moeten ondervinden dat ze zichzelf helemaal niet zo goed kenden..
Ik wil dit niet rechtstreeks betrekken op mede-forummers, maar als je beseft hoe arglistig je eigen hart is, en dit in combinatie met de satan en de wereld dit een gouden combi vormt om je ziel voor eeuwig te verwoesten.
Nogmaals de kroeg zelf is niets mis mee, het is een gebouw met een aantal stoelen, tafels, we kunnen genieten van de goede gaven die God ons gegeven heeft, maar het is de kapel van de duivel.
Hij is de heerser daar, van nature liggen we allen onder zijn macht, en allen die niet van Christus zijn zoeken hun vertier en vermaak daar, samen met hun gewoonten en behoeften op alle vlakken (muziek, kleding, 'humor' etc). Ik kan nergens maar dan ook nergens in de bijbel terugvinden dat Gods kinderen daar hun vermaak gaan zoeken, ja ze eten van het heidens offervlees wordt dan gezegd.. is dat enigzins te vergelijken met ontspanning zoeken op heidense feesten?
We willen allemaal een Christocentrische preek, maar de kroeg is mi. meer een Satanocentrische plaats. We kunnen daar nog wel over God en Zijn heerlijkheid en werk spreken, maar de satan heeft duizender verleidingen klaar, zijn pijlkoker is goedgevuld.
Daar loop je als het ware het moeras in, als je het pad volgt gaat het goed, maar een misstap is gauw gemaakt.

En vindt het deze stelling terug in de bijbel: "Zolang je God ervoor kunt danken sta je in de Christelijke vrijheid"?
Ons arglistig hart kan God overal voor danken... Ik vindt het heel sterk dat je als kind van God naar goddeloze muziek kunt luisteren zonder bij iedere lastering een steek door je hart te krijgen. Dat is lang niet altijd even sterk, maar als ik Gods Naam op wat voor wijze dan ook hoor lasteren, dan doet dat ontzettend pijn.

Wat trekt je naar de kroeg?

Bedenkt toch heden wat tot uw V R E D E dient!

ik geloof niet dat jij een christocentrische preek voorstaat, maar goed je laatste zin geeft hoop. dus toch niet zo leidzaam gelukkig.

Verder ben ik het met de strekking van je verhaal wel eens. Misschien denkt iedereen wel wat anders bij het woord kroeg. Ik weet het niet, ik kom uit de wereld en een kroeg is heel iets anders als een kroeg. (snap je?) Je hebt tentjes waar je wat kan eten en drinken en de muziek staat zachtjes. Je hebt bruine cafe's waar de muziek al wat meer pijn gaat doen. Je hebt van alles. Ski hut is bijvoorbeeld iets wat m.i. absoluut spaak loopt met een christelijke levensovertuiging. Maar wat drinken in een yuppen cafe na een klassiek concert...... Ik wil best radicaal zijn. Maar de argumenten moeten er wel zijn.
De christelijke vrijheid speelt hier gewoon een rol. Dat kan ook niet anders.

Maar goed, ga niet naar de kroeg maar kom naar de boeg. :wink:

Hoeveel gereformeerde gemeenten doen hun best voor zo'n alternatief. Moerkapelle is de enige GG in heel nederland die zich op deze probeert te verantwoorden van haar opvoedkundige taak.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Erasmiaan schreef:Dus als je in de kroeg kinderen van God niet herkent dan zijn ze denk ik niet op hun plaats
Jij mag dat denken hoor, maar ik heb nog geen enkel hout snijdend argument gezien waarom en hoe jij of ik mensen die we niet kennen zouden moeten herkennen als een kind van God.
Ik heb nog geen enkel hout snijdend argument gelezen waarom je liever in de kroeg als thuis of in de Beijenkorf o.i.d. wat drinkt.
Alsof de Bijenkorf vol zit met kinderen van God.

Wat een onzin discussie wordt dit zeg.
Laatst gewijzigd door Pim op 21 apr 2006, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
memento

Bericht door memento »

Kom kom, laten we het gezellig houden.

Ik zou graag antwoord willen op mijn voorstelling van de christelijke vrijheid, die elk christen de vrijheid geeft te doen en te laten wat hij wil, als het voldoet aan Gods woord, en de geboden daarin vervat (uiteraard niet alleen naar de letter, maar ook naar de geest). Mijn stelling is dat Gods kinderen over interpretatie van Gods geboden kunnen verschillen, en elkaar daarin vrij moeten laten (denk aan het bekende voorbeeld van Paulus en het offervlees)
olfie

Bericht door olfie »

Unionist schreef:Als je iets als "onzinnig" van tafel wilt vegen, moet je ook zo flink zijn om daar argumenten bij te geven.

Ik neem aan dat je wel aanvoelt dat dit van geheel ander gehalte is dan op geestelijk vlak.
De wet is geestelijk, een limiet is een limiet, ingesteld door de overheid. Dat is een duidelijk aangegeven grens.
Stel dat jij niet precies weet hoe hard je ergens mag rijden, maar je rijdt dan maar lekker 120 en je wordt gepakt, en oom agent zegt dat je maar 80 mocht... wat zeg je dan?

Overigens ook weer interessant gegeven dat over alle maar dan ook alle argumenten heen gelezen wordt, maar dat je zelf weer met een 'gelijkenis' komt.
Zoals eerder aangegeven, waar zijn die steekhoudende argumenten, en de aanwijzingen dat de argumenten die hier gegeven worden tegen kroegbezoek niet steekhoudend zijn?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:Als je iets als "onzinnig" van tafel wilt vegen, moet je ook zo flink zijn om daar argumenten bij te geven.

Ik snap O.P. wel hoor.Dat blijkt ook uit mijn posting in de andere discussie. Maar goed, ik ben parttime privé-chauffeur, en inderdaad rijd ik dan 110 waar ik 120 mag, om niet gedachteloos te snel te rijden. Maar het ene voorbeeld staat gewoon helemaal niet in verhouding tot het ander.
Plaats reactie