Ontwikkelingen HHK

MGG

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Konijntje schreef: 02 jun 2026, 19:21
Fred schreef: 02 jun 2026, 08:46 Ledenaantal HHK fors toegenomen

https://www.rd.nl/artikel/1151183
Opvallend dat de groei dit jaar zo veel meer is. Jammer dat de HHK niet details bijhoudt. Dan had er ook een verklaring gegeven kunnen worden.

Daarnaast ben ik ook benieuwd of er nog mensen van buiten de kerk zijn toegetreden tot de HHK.
De verklaring lijkt bijna volledig een overschot vanuit de (O)GG(iN). Doordat de kerkenraad rechts van de HHK groter zijn dat de HHK hebben zij een overschot. Gemiddeld genomen wisselen mensen 1 kant op. Dit bedoel ik niet als waardeoordeel maar als constatering. Kerkverbanden als de OGG(iN) moeten het puur hebben van geboorte overschot. Dalende geboortecijfer zorgen daar voor krimp. Mogelijk stijgt ook het aantal vertrekkers, maar dat zou ik na moeten kijken. De GG heeft structureel overschot vanuit de OGG(iN) en verliest aan de HHK en PKN.

Eerder heb ik op basis van cijfers van andere kerken een rekensom van de HHK gemaakt. De kans is groot dat de HHK een redelijk vergelijkbaar verloop heeft als andere reformatorische kerken. Zolang zij de cijfers niet bijhouden/delen blijft het behoorlijk onzeker. Gezien cijfers van andere kerkverbanden en een zeer waarschijnlijk geboorteoverschot is het aannemelijk dat de HHK aanzienlijk meer mensen naar de PKN ziet gaan dan vanuit de PKN binnenkomen.

Verder heeft de HHK de hervormde manier van ledenadministratie voorgezet. Dit zie je terug in de groei van het aantal geboorteleden. Het viel mij op dat de stijging vooral in belijdende leden zit. In mijn omgeving zie ik vooral jongeren en jonge gezinnen naar de HHK gaan. Ik had daarom verwacht dat het aantal doopleden harder zou stijgen. Mogelijk doen jongeren eerder belijdenis en/of zijn er minder volwassen die geen vrijmoedigheid hebben om belijdenis te doen.
deschpin

Bericht door deschpin »

MGG schreef: Gisteren, 20:01
Konijntje schreef: 02 jun 2026, 19:21
Fred schreef: 02 jun 2026, 08:46 Ledenaantal HHK fors toegenomen

https://www.rd.nl/artikel/1151183
Opvallend dat de groei dit jaar zo veel meer is. Jammer dat de HHK niet details bijhoudt. Dan had er ook een verklaring gegeven kunnen worden.

Daarnaast ben ik ook benieuwd of er nog mensen van buiten de kerk zijn toegetreden tot de HHK.
De verklaring lijkt bijna volledig een overschot vanuit de (O)GG(iN). Doordat de kerkenraad rechts van de HHK groter zijn dat de HHK hebben zij een overschot. Gemiddeld genomen wisselen mensen 1 kant op. Dit bedoel ik niet als waardeoordeel maar als constatering. Kerkverbanden als de OGG(iN) moeten het puur hebben van geboorte overschot. Dalende geboortecijfer zorgen daar voor krimp. Mogelijk stijgt ook het aantal vertrekkers, maar dat zou ik na moeten kijken. De GG heeft structureel overschot vanuit de OGG(iN) en verliest aan de HHK en PKN.

Eerder heb ik op basis van cijfers van andere kerken een rekensom van de HHK gemaakt. De kans is groot dat de HHK een redelijk vergelijkbaar verloop heeft als andere reformatorische kerken. Zolang zij de cijfers niet bijhouden/delen blijft het behoorlijk onzeker. Gezien cijfers van andere kerkverbanden en een zeer waarschijnlijk geboorteoverschot is het aannemelijk dat de HHK aanzienlijk meer mensen naar de PKN ziet gaan dan vanuit de PKN binnenkomen.

Verder heeft de HHK de hervormde manier van ledenadministratie voorgezet. Dit zie je terug in de groei van het aantal geboorteleden. Het viel mij op dat de stijging vooral in belijdende leden zit. In mijn omgeving zie ik vooral jongeren en jonge gezinnen naar de HHK gaan. Ik had daarom verwacht dat het aantal doopleden harder zou stijgen. Mogelijk doen jongeren eerder belijdenis en/of zijn er minder volwassen die geen vrijmoedigheid hebben om belijdenis te doen.
Ik denk dat je een uitstekende waarneming met kloppende conclusies hier neerzet.
Een fenomeen met oog op de toekomst wat moeilijker te duiden is; de invloed van de instromers en dan met name hun traditie/cultuur. Ik hoor daar verhalen van leden die dat best spannend vinden, een jong kerkverband met veel externe toestroom. Ben benieuwd welke kant het op gaat bewegen; richting traditioneel hervormd / gekrookt riet /GG-light / CGK / GKV..../ of volledig anders de geschiedenis is bekend en de toekomst in Gods hand.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
DDD

Bericht door DDD »

Hoezo GG-light? Zo light lijkt het me helemaal niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

In het ND:
De groei van de HHK zit niet alleen in het aantal leden. Ook het aantal gemeenten neemt toe. Vorig jaar werd de Hersteld Hervormde Gemeente in Nunspeet gevormd. De gemeente komt samen in een autogarage en trekt vooral leden die voorheen naar de kerk in Doornspijk of Elspeet gingen. De gemeente heeft 182 leden.

Ook openden voormalig GerGem-leden uit Lisse een hersteld-hervormde evangelisatie in dit dorp. Een evangelisatie is een gemeente die nog niet officieel is geïnstitueerd en geen kerkenraad heeft, maar een bestuur.

Andere gereformeerde kerkgenootschappen moesten de laatste jaren juist gemeenten sluiten. Vorig jaar sloot bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeente in Oostvoorne door een tekort aan kerkgangers.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: Vandaag, 13:02 Hoezo GG-light? Zo light lijkt het me helemaal niet.
Dat klopt. In de vroegere Hervormde Kerk waren gemeenten als Staphorst, Ouddorp en Gameren rechtser dan GG's in Houten, Bodegraven, Oostkapelle.

Tegelijkertijd haalt bijna geen enkele HHK het bij de GG's van Elspeet, Rijssen of Wekerom.

Qua theologie zul je in de hele HHK geen standenleer vinden, uitgebreide beschrijvingen wat een mens in de wedergeboorte ondervindt, twee of drie verbonden is geen thema etc.
DDD

Bericht door DDD »

Rijssen is vanouds een gemiddelde GG. Maar verder snap ik je punt. De HHK is mogelijk iets breder dan de GG.

Er zitten vooral relatief meer mensen in die overal een punt van maken, maar dat heb je bij een nieuwgevormd kerkgenootschap. Hoewel je die mensen in de GG ook niet met een lantaarntje hoeft te zoeken, helaas.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: Vandaag, 16:47 Er zitten vooral relatief meer mensen in die overal een punt van maken, maar dat heb je bij een nieuwgevormd kerkgenootschap. Hoewel je die mensen in de GG ook niet met een lantaarntje hoeft te zoeken, helaas.
Heeft niks met nieuw kerkgenootschap te maken. Wat dacht je van de GB-gemeenten. Dr. Ir. Van der Graaf schreef in 1995 al dat 30% van alle perforaties binnen de Hervormde Kerk tussen GB-gemeenten plaatsvond.
MGG

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: Vandaag, 14:39 In het ND:
De groei van de HHK zit niet alleen in het aantal leden. Ook het aantal gemeenten neemt toe. Vorig jaar werd de Hersteld Hervormde Gemeente in Nunspeet gevormd. De gemeente komt samen in een autogarage en trekt vooral leden die voorheen naar de kerk in Doornspijk of Elspeet gingen. De gemeente heeft 182 leden.

Ook openden voormalig GerGem-leden uit Lisse een hersteld-hervormde evangelisatie in dit dorp. Een evangelisatie is een gemeente die nog niet officieel is geïnstitueerd en geen kerkenraad heeft, maar een bestuur.

Andere gereformeerde kerkgenootschappen moesten de laatste jaren juist gemeenten sluiten. Vorig jaar sloot bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeente in Oostvoorne door een tekort aan kerkgangers.
Iemand enig idee wanneer de evangelisatie een volwaardige gemeente wordt? Het lijkt mij een tussenoplossing gezien het meer weg heeft van een gemeente dan van evangelisatie.

Laatste alinea is opvallend. Het aantal gemeente is stabiel. Oostvoorne eraf en Kesteren erbij. Nu zal het aantal gemeente de komende jaren eerder stijgen dan dalen. In de stad en uithoeken van het land zitten kwetsbare gemeentes. De grote gemeentes hebben meestal niet de neiging om te splitsen.
Plaats reactie