Gereformeerde Gemeenten

Job

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Ik heb Handelingen 6 er even bij gepakt:

1 En in dezelfde dagen, als de discipelen vermenigvuldigden, ontstond een murmurering der Grieksen tegen de Hebreën, omdat hun weduwen in de dagelijkse bediening verzuimd werden. 2 En de twaalven riepen de menigte der discipelen tot zich, en zeiden: Het is niet behoorlijk, dat wij het Woord Gods nalaten, en de tafelen dienen. 3 Ziet dan om, broeders, naar zeven mannen uit u, die goede getuigenis hebben, vol des Heiligen Geestes en der wijsheid, welke wij mogen stellen over deze nodige zaak. 4 Maar wij zullen volharden in het gebed, en in de bediening des Woords. 5 En dit woord behaagde aan al de menigte; en zij verkoren Stefanus, een man vol des geloofs en des Heiligen Geestes, en Filippus, en Prochorus, en Nicanor, en Timon, en Parmenas, en Nicolaus, een Jodengenoot van Antiochië; 6 Welken zij voor de apostelen stelden; en dezen, als zij gebeden hadden, legden hun de handen op. 7 En het woord Gods wies, en het getal der discipelen vermenigvuldigde te Jeruzalem zeer; en een grote schare der priesteren werd den gelove gehoorzaam.
8 En Stefanus, vol van geloof en kracht, deed wonderen en grote tekenen onder het volk.

Er worden allerlei zaken genoemd over deze diakenen. Ik heb wat opvallende zaken gearceerd. Onder het dienen van weduwen zou je wellicht iets van pastoraat kunnen scharen? (Voor ons allen: het bezoeken van weduwen wordt overigens elders als één van de punten van de zuivere godsdienst benoemd, een opvallend stukje dat misschien weleens ondersneeuwt?). Verder mannen vol van geloof.
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk eerlijk gezegd dat het zichzelf onbesmet bewaren van de wereld vaker ondersneeuwt dan het bezoeken van weduwen. Althans, in mijn eigen leven.

Dat tweede doe ik in ieder geval regelmatig.
refo

Bericht door refo »

In Handelingen 6 komt het woord diaken niet voor.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef: Vandaag, 10:50 In Handelingen 6 komt het woord diaken niet voor.
Klopt.
Het staat er in de sommige bijbels wel boven, maar dat is er later bij verzonnen.
Het gaat in Handelingen 6 meer over evangelisten; kijk maar naar het werk van Stefanus en Filippus.
refo

Bericht door refo »

Je zou kunnen zeggen dat het de eerste kerkelijke ambtsdragers waren: ouderlingen.
Jongere

Bericht door Jongere »

refo schreef: Vandaag, 10:50 In Handelingen 6 komt het woord diaken niet voor.
Jawel hoor. Tenminste, de wortel van dat woord wel degelijk, en dat zegt natuurlijk iets. "Er later bij verzonnen" gaat echt veel te gemakkelijk langs de betekenis van dit hoofdstuk voor de visie op de ambten.
"De dagelijkse bediening" staat er in het eerste vers. In het Grieks = de diakonia. Vrijwel alle commentaren wijzen erop dat dit gaat om dagelijkse praktische zorg voor hulpbehoevenden, en dat waren de weduwen in deze cultuur.

Dat deze mannen óók vol moesten zijn van de Heilige Geest, daarover bestaat geen twijfel. Hoe zou het anders kunnen in dienstwerk aan God? (Daar ligt dus wel een correctie op hoe soms naar onderscheid tussen de ambten wordt gekeken. Ook een diaken moet genade kennen.)

Maar de hele context van het gedeelte laat zien dat het hier om een taak gaat onderscheiden aan de Woordbediening en gericht op de praktische zorg. Het is me echt een raadsel hoe Tiberius hier "meer het werk van evangelisten" van maakt.
Twee gedeelten die niet zwart zijn gemaakt in de post van Job:
- vers 2. De apostelen geven aan dat zij "het Woord Gods moeten nalaten" om "de tafelen te dienen". Nota bene spreken ze daar uit dat dit twee onderscheiden taken zijn (de tafelen dienen is de diakonia verzorgen). En dat er nu voor die tweede taak ook mensen nodig zijn, zodat zij zelf de 'handen vrij' hebben voor Woordverkondiging.
- vers 3. De nieuw aangestelde mannen worden aangesteld "over deze nodige zaak". Dat is de diakonia. Vers 4 "Maar wij" (tegenstelling!) "zullen volharden in gebed en de bediening des Woords".
Dat deze diakenen óók over God gesproken hebben, staat buiten kijf. Wie zou dat niet doen, in de vroege kerk (of in welke gemeente ook)? Maar dit gedeelte is niet onduidelijk over het doel van hun aanstelling.

Er zal ongetwijfeld wat aan te merken zijn op de gereformeerde ambtstheologie, maar die komt niet zomaar uit de lucht vallen, en de Bijbelpassages die in dat verband genoemd worden, zijn ook echt niet lukraak gekozen. Ik verbaas me wat over het gemak om dat in kreten van één, twee zinnen aan de kant te schuiven, zonder je echt te verhouden tot wat een gedeelte zegt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik begrijp wat je zegt, maar het is niet voor de hand liggend om de gereformeerde ambtsleer al zo vroeg in de vroege kerk in te lezen, mede gezien het werk dat Filippus en Stefanus deden. Van Filippus wordt later zelfs uitdrukkelijk vermeld dat hij evangelist was, en ook de doop bediende.
En áls je er al het ambt van diaken in zou willen lezen, zal je je ook moeten verhouden tot wat de kanttekenaren bij dat woord diakonia schrijven.
Jongere

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef: Vandaag, 16:13 Ik begrijp wat je zegt, maar het is niet voor de hand liggend om de gereformeerde ambtsleer al zo vroeg in de vroege kerk in te lezen, mede gezien het werk dat Filippus en Stefanus deden. Van Filippus wordt later zelfs uitdrukkelijk vermeld dat hij evangelist was, en ook de doop bediende.
En áls je er al het ambt van diaken in zou willen lezen, zal je je ook moeten verhouden tot wat de kanttekenaren bij dat woord diakonia schrijven.
Ik beweer niet dat in Handelingen 6 GG-diakenen rondlopen, om het zo maar eens te zeggen. Wel dat ik er meer aanleiding in zie om dit gedeelte te verbinden aan wat wij nu kennen als diaconale taken, dan om dit te verbinden aan de gedachte (die hier in het topic geuit werd) dat pastoraat een taak van diakenen i.p.v. ouderlingen is. Die sprong lijkt me evengoed te groot.
Plaats reactie