Bedoel je volledig zonder de rechtsgang?
Seksueel misbruik
- Maanenschijn
Re: Seksueel misbruik
Met dergelijks strafbare feiten lijkt me dat juist niet. Als ambtsdragers tekort schieten in hun ambt is daar wel de kerkelijke weg voor.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
tuurlijk niet, de overheid draagt het zwaard
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Waarom zou je dat moeten willen? Dit hoort in het strafrecht thuis en moet je je als kerk nooit, maar dan ook nooit zelf proberen op te lossen. Het recht moet z'n loop hebben en die verantwoordelijkheid ligt bij de overheid.
Daarnaast ben ik altijd bang voor geestelijke manipulatie, waar niet iedereen altijd even goed tegen bestand is c.q. mee om kan gaan.
Verder denk ik dat het slachtoffer nooit recht gedaan kan worden als kerkelijke organen zich hiermee gaan bemoeien.
-
Evangelist
Absoluut niet! Dit hoort bij het strafrecht thuis. Kerkelijke vergadering zijn volstrekt niet in staat om dergelijke zaken op te pakken.
En dat er nog steeds ambtsdragers zijn die veel te snel over verzoening en vergeving beginnen, begrijp ik na de vloed van verhalen nog steeds niet.
Laatst gewijzigd door Evangelist op 04 jun 2026, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
-
Groepscirkel
Absoluut niet. Dit behoort bij het strafrecht en het is zelfs strafbaar als je het niet aangeeft. De ‘kerk’ kan toch geen 16 jaar gevangenisstraf opleggen.
In algemene zin moet een kerkenraad bij het vermoeden van strafbare feiten de overheid inlichten. Mijn vraag is wel wat deze kerkenraad wist als ik lees dat ook jeugdzorg enz. geen/weinig rekening hielden met de trauma’s.
Nogmaals zo’n dader is onvoorstelbaar manipulatief. Vanaf de zijlijn denken dat wij het wel eerder door hadden lijkt mij hoogmoedig.
Het is belangrijk dat in het kader van veilige kerk er genoeg momenten zijn voor kinderen/jongeren om onveilige situaties te melden. Gelukkig is daar steeds meer aandacht voor maar er worden op scholen, in kerken , in de jeugdzorg nog steeds duidelijke signalen van misbruik en mishandeling gemist. Dat is ernstig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- FlyingEagle
Ik vraag me echt af hoe die ambtsdragers hier nu op terugkijken en of ze nog geloofwaardig hun ambt kunnen uitoefenen. Maar misschien is er wel wat mee gedaan dat weet ik verder niet. Het blijft voor mij echt onvoorstelbaar.
Toch vind ik van de zijlijn deze veroordeling te makkelijk. Manipulatie, toneelspel, hypocrisie enz. zijn voor daders een tweede natuur. Jeugdzorg, regulier zorg ging ook mee in de verhalen van de ouders en dat zijn toch professionals.FlyingEagle schreef: ↑Vandaag, 10:23 Ik vraag me echt af hoe die ambtsdragers hier nu op terugkijken en of ze nog geloofwaardig hun ambt kunnen uitoefenen. Maar misschien is er wel wat mee gedaan dat weet ik verder niet. Het blijft voor mij echt onvoorstelbaar.
Dus ja persoonlijk zou ik mijn ambt denk ik neerleggen maar ik weet te weinig om te oordelen wat betreffende kerkenraad kon/moest weten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- FlyingEagle
Dat ben ik wel met je eens hoor. Maar er is al zoveel nieuws hierover in de media ook in het RD, je zou toch wel mogen verwachten dat hierdoor wat extra voelsprieten omhoog gaan..huisman schreef: ↑Vandaag, 10:32Toch vind ik van de zijlijn deze veroordeling te makkelijk. Manipulatie, toneelspel, hypocrisie enz. zijn voor daders een tweede natuur. Jeugdzorg, regulier zorg ging ook mee in de verhalen van de ouders en dat zijn toch professionals.FlyingEagle schreef: ↑Vandaag, 10:23 Ik vraag me echt af hoe die ambtsdragers hier nu op terugkijken en of ze nog geloofwaardig hun ambt kunnen uitoefenen. Maar misschien is er wel wat mee gedaan dat weet ik verder niet. Het blijft voor mij echt onvoorstelbaar.
Dus ja persoonlijk zou ik mijn ambt denk ik neerleggen maar ik weet te weinig om te oordelen wat betreffende kerkenraad kon/moest weten.
Dank voor de reacties. In een ander topic wordt namelijk wel sterk de nadruk op de kerkelijke weg gelegd. Bijvoorbeeld diefstal valt ook onder strafrecht. Daarmee mag je dan ook naar een wereldlijke rechter, of moet dit wel via een kerkelijke weg?
Ik ben aan het zoeken waar de grens ligt tussen kerkelijke weg en wereldlijke rechter.
Ik ben aan het zoeken waar de grens ligt tussen kerkelijke weg en wereldlijke rechter.
Strafbare feiten horen bij de overheid.CvdW schreef: ↑Vandaag, 10:56 Dank voor de reacties. In een ander topic wordt namelijk wel sterk de nadruk op de kerkelijke weg gelegd. Bijvoorbeeld diefstal valt ook onder strafrecht. Daarmee mag je dan ook naar een wereldlijke rechter, of moet dit wel via een kerkelijke weg?
Helemaal eens.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 10:13Absoluut niet! Dit hoort bij het strafrecht thuis. Kerkelijke vergadering zijn volstrekt niet in staat om dergelijke zaken op te pakken.
En dat er nog steeds ambtsdragers zijn die veel te snel over verzoening en vergeving beginnen, begrijp na de vloed van verhalen nog steeds niet.
Probleem is ook nog eens in zulke situaties, dat kerkenraden zoiets hebben van: dochter heeft de gemeente verlaten (en de ouders niets), dus het zal wel naschoppen zijn naar haar ouders.
-
Evangelist
Dan begrijpt men niets van het begrip 'onveiligheid'. Dat staat helemaal los van schoppen o.i.d.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 11:04Helemaal eens.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 10:13Absoluut niet! Dit hoort bij het strafrecht thuis. Kerkelijke vergadering zijn volstrekt niet in staat om dergelijke zaken op te pakken.
En dat er nog steeds ambtsdragers zijn die veel te snel over verzoening en vergeving beginnen, begrijp ik na de vloed van verhalen nog steeds niet.
Probleem is ook nog eens in zulke situaties, dat kerkenraden zoiets hebben van: dochter heeft de gemeente verlaten (en de ouders niets), dus het zal wel naschoppen zijn naar haar ouders.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Echt om te kotsen. Weer zo'n verhaal.
En dan te bedenken dat we het meeste niet weten en dat er nog veel meer van zulke gezinnen zijn waar zulke dingen op dit moment gebeuren.
En dan te bedenken dat we het meeste niet weten en dat er nog veel meer van zulke gezinnen zijn waar zulke dingen op dit moment gebeuren.