Somberen over jongeren

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oude Paden schreef:Je hart aan Jezus geven is radicaal.....
maar die radicaliteit komt niet bij ons vandaan.........
nee, de Heilige Geest past de weldaad van het aannemen radicaal aan een zondaar toe!
Dus?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Marnix

Bericht door Marnix »

geledu schreef:Dit soort reacties kan ik niet reformatorisch noemen.
De vervreemding van dit forum dat zich reformatorisch noemt neemt dus bij meerdere toe.

Secularisatie is op dit moment ook een van de grootste problemen.
We behoren te zijn een afgezonderd volk : wel in de wereld (supermarkt etc. ) maar niet van de wereld (kroeg,bios etc)
Vervreemding van bevindelijke tradities is niet zo erg, zolang er geen vervreemding van God is...

Vanavond na toerustingscursus voor jong belijdende leden gezellig met wat broeders en zusters nagetafeld in de Ierse Pub, met een biertje erbij, goede gesprekken, een potje darts op de achtergrond... was erg goed om daar te zijn!

En ja Dort, dat is heel wat anders dan naar en of andere kroeg gaan en je zat zuipen, je geld vergokken, vloeken en schuine moppen tappen. Over karikaturen gesproken.... :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Oude Paden schreef:Ik was ook al aan het vervreemden toen ik toch wat reacties las van andere forummers die weer een lichtpuntje gaven!
Toch nog een paar die het net als Oude Paden aanvoelen.

Vooral het stuk van Ds. Hellenbroek was helder!

Bij de dood zal de rechter oordelen.

Zouden we dan nier ver bij de grenzen van de wereld en haar vermaak blijven.
Na de dood is er geen omkeren meer mogelijk.
Dat bedoelde ik ook met radicaliteit.

Voor jonge mensen is dit juist duidelijkheid!

Niet de vraag stellen waarom kan iets niet.
Maar de vraag stellen: Is iets noodzakelijk en breng ik er God de eer mee toe!

Radicaal zijn naar jongeren is duidelijkheid geven:

Waarom naar de kroeg? Mijdt dit waar mogelijk!
Waarom naar de bios? Hou je er vandaan!
Waarom een peperdure auto? Gebruik je gaven op eenChristelijke wijze!
Waarom schamele kleding? Er is genoeg te vinden om je volledig mee te bedekken!

We verzwangeren ons met alles wat van de wereld is

Wettisch? nee

Wettig? ja, Naar Gods wet en tot Gods eer
Tja... waarom een matras dragen op zondag en aren plukken op die dag... :?

:)

Sorry hoor, maar ik ga mijn Vader zo danken voor de toerustingscursus EN het natafelen in de pub. Het was tot Zijn eer. Ik heb Hem rekenschap af te leggen, daarin heb je gelijk. Jou oordeel is dan niet zo belangrijk. Maar onder het motto "geen aanstoot geven" (ook Romeinen 14) zal ik proberen dit soort verhalen zoveel mogelijk achterwege te laten.
Maar goed daar komt het: Marnix ik denk dat jij dan die reformatorische jongeren nog niet goed genoeg kent. Want de reformatorische jongeren die ik ken, die kroegen bezoeken, en de dames die broeken dragen die doen dat niet omdat ze vinden dat het daar niet om gaat in het in het "geloof", nee het gaat erom dat ze willen doen wat iedereen doet, lees: w e r e l d g e l i j k v o r m i g h e i d. Geloof maar dat ze nog wel hun geweten horen spreken, al schroeien ze dat steeds verder dicht. Dat doen ze echt niet omdat ze vinden dat het daar niet om gaat. Het gaat ze niet om de tradities.
Erasmiaan, ik ken genoeg oprechte christenenen, ook reformatorische jongeren die Jezus als Verlosser en God als Vader hebben... en wel eens naar de kroeg gaan. Dus je verhaal gaat niet op.
En daarom kan ik het niet laten te reageren als iemand kroegbezoek bagatelliseerd
Ik ook niet, daarom reageer ik ook op jou en sommige anderen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

Op zich is dat waar. Echter, er is nog iets. Iets is alleen verkeerd, als Gods woord het verbiedt, anders niet. Dat is wat we de christelijke vrijheid noemen. Niet, om daarmee wangedrag goed te keuren. Wel om elkaar geen regels, meer dan de regels die God ons geeft, op te leggen.

Voor de 1 kan het bezoeken van een pub zonde zijn, voor een ander niet. Voor de 1 kan het lezen van een reclamefolder met oa. lingerie erin zonde zijn, voor een ander niet. Elk mens is vatbaar voor bepaalde zonden, en minder vatbaar voor andere. Dat geldt ook voor de zaken die een pub/kroeg verkeerd maken, nl. overmatig drankgebruik en inhoudloos gepraat.

Ik zal je wat voorbeelden geven, van wat ik persoonlijk verantwoord vindt:
1. Een paar oud-klasgenoten ontmoeten. Je spreekt af in een rustige kroeg (geen harde muziek), je drinkt een biertje (max 3 glazen), en praat gezellig bij.
2. Een zaken-uitje. Na het eten ga je naar een tent waar je nog wat drinkt (matigheid!), en praat je nog wat

Vertel me, als ik kijk naar die 2 praktische voorbeelden, wat is de kroeg dan slechter dan als we bv wat hadden gaan drinken bij een MacDonalds?

Ik sprak eens een ouderling, die wat geschokt was van het feit dat ik zei nog wel eens in een kafee te komen. Ik heb m toen 1 vraag gesteld: Beste ouderling, als u met u vrouw op Scheveningen een wandeling maakt, en u gaat langs de baulevard wat drinken, well, dat is nu een kafee (of hoe je dat ook spelt). Well, het discussiepunt was meteen van tafel, daar hij nu snapte dat verantwoord kafeebezoek wel mogelijk is.

Tenslotte, christelijke vrijheid betekend ook christelijke verantwoordelijkheid. Wie bang is voor uitgleiden kan zich beter wat minder vrijheid veroorloven. We zijn allen zondaren, en we beleiden allemaal geneigd te zijn tot alle kwaad. Doe daarom geen dingen die je in de buurt brengen van verleidingen waar je een zwak voor hebt. Ga dus niet naar een kafee als je moeite hebt met nee zeggen tegen drank. Als je daar geen moeite mee hebt, of het is nodig (bv voor je werk), stel jezelf regels (bv hoeveel alcoholconsumties drink ik max, hoelaat maak ik het max, etc), en hou je er ook aan. En bidt om de zegen van de Heere.

Kortom, laat elkaar de christelijke vrijheid. Alleen besef dat het makkelijker (veiliger) is om jezelf te binden aan allerlei verboden die de traditie je aanrijkt. Echter, besef dat niet het houden aan geboden van anderen je heiliger maakt, maar het weerstaan van de zonden. Het is moeilijker om christen te zijn midden in de maatschappij, dan met een half been in de maatschappij, en met de andere helft in het veilige refo-wereldje.

PS> Wees voorzichtig, zeker als je jong bent! Wees niet overmoedig, en denk niet dat je de wereld aankunt, want dan zal de wereld bewijzen dat hij jou aankan. Breng jezelf niet nodeloos in gevaar. Ik spreek uit ervaring: Satan is machtig. Mijdt de verleidingen, als het kan. In de andere gevallen: Leef in de christelijke vrijheid, en strijdt (niet in eigen kracht) tegen de zonde, goed voorbereid dmv gebed.
rekcor

Bericht door rekcor »

Psies Memento!
Unionist

Bericht door Unionist »

olfie schreef:
Unionist schreef:Is er een principieel verschil tussen een lamscotelet eten met een glas wijn in een gelegenheid, een BigMac met een beker cola in een andere gelegenheid, of een portie biterballen met een fluitje bier in weer een andere gelegenheid?

Is er een principieel verschil tussen een glaasje bier onder een parasol op het plein of datzelfde glaasje bier aan en tafeltje met een roodpluchen tafelkleed aan de andere kant van het raam, uitkijkend op datzelfde plein?

Vroeg ik me al lezende zomaar af.
Wat is een 'principieel verschil'?
Er is mi. een wezenlijk verschil ja. Niet op de wijze zoals jij het hier beschrijf, maar wel om het wezen van de zaak waar het om gaat.
En ik denk dat je dat ook wel aan kunt voelen, het verschil tussen een pilsje drinken met een roodpluchen kleedje etc. en een gemiddelde zat. avond kroeg is wezenlijk.
Nu komt het bij mij voornamelijk om de omgeving waarin je je begeeft. Ik heb een 'hekel' aan om in Rotterdam te winkelen, ook terrasjes etc in Rotterdam Centrum ben ik afkerig van. Je wordt overgoten met herrie, aanstootgevende ladies etc.
Als ik op een rustig terrasje of een rustig cafeetje een pilsje kan drinken heb ik daar niet zo veel moeite mee, al ga ik niet zo gauw naar binnen omdat ik me binnen al minder op mn gemak voel.
Dit geldt voor mij evengoed voor alle andere gelegenheden, de Mac is voor mij ook geen fijne verblijfplaats. Ook sta ik het niet voor om iedere vrijdag en of zaterdag een lamskotelet met wijn te verorberen. Zelf kun je ok wat kokkerellen, en we hebben ook iets meegekregen betreffende matigheid..
Maargoed waar het hier meer om gaat is 'just for fun' op vrijdag of zaterdag avond naar de kroeg wat bier drinken en kletsen. Dit is mi. een geheel andere classificatie. En ik denk dat een ieder die op deze avonden (ook wel overige avonden) in de kroeg komt, weet wat het verschil dan is met 'uitkijken op een terrasje' of 'zitten op een terrasje' en deze omgeving.
Ik heb ook een hekel aan winkels waar de muziek en andere zooi je opgedrongen wordt, ik zal er niet voor naar de andere kant van de stad gaan (we leven IN de wereld), maar wel winkelen onder het motto 'hoe eerder weg hoe beter'.
Tuurlijk. Maar dat onderscheid werd in deze discussie door sommigen niet gemaakt.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
olfie

Bericht door olfie »

Ik moet wel zeggen dat ik het heel frappant vindt... waar we het wel eens eerder over gehad hadden meen ik; dat er vroeger toch wel meer geestelijk leven was... (hadden we het niet over het vuur van 1000 graden en nu 500 ??)
En dat er in die tijd een veel grotere scheiding was tussen kerk en wereld, dat je toen niemand hoorde van verlangen om 'in de wereld' zoals velen het noemen te staan?
En dat we tegenwoordig altijd over Christelijke vrijheid spreken?

Dit is nu niet om iedere stap in de wereld te veroordelen, maar laten we er eens over nadenken... wat kan het verschil veroorzaken, als het licht en het vuur van de geest nu 'zwakker' lijkt, en er toch 'veel licht' is op wat vrijheid is en wat we allemaal 'nog wel mogen'.

Memento: ik kan me redelijk vinden in je post, maar wat is grenzen stellen, is dat ook geen wetjes maken... Je rechtvaardig kroegbezoek mits er niet meer dan 3 biertjes gedronken worden. Is dat bijbels?
Alles mag... als we maar niet (.....).

Hoe sterk is het verlangen naar de toekomende tijd als we het hier ook prima naar ons zin hebben... op allerlei plaatsen die ik toch aan wil duiden als plaatsen der ijdelheid (Mac evengoed als het cafe).
Als we werkelijk over sterven na gaan denken, dan gaan we andere dingen gevoelen, ik heb dat nooit zo gedacht, maar door omstandigheden ben ik er persoonlijk ook een aantal malen bij bepaald. En als het werkelijk 'er om gaat spannen', dan merk je pas hoe je gehecht bent aan de wereld en het aardse. En hoe zwak je verlangen en verwachting op het toekomende gericht is.
Als er niets aan de hand is dan denk je dat wel, maar op het randje dan ga je het iets anders bezien.

En dan hebben we het even niet op 'even uitblazen op een terassje met een glas drinken', maar geregeld en bewust kroegenbezoek.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Grace

Bericht door Grace »

Oude Paden schreef:Ik was ook al aan het vervreemden toen ik toch wat reacties las van andere forummers die weer een lichtpuntje gaven!
Toch nog een paar die het net als Oude Paden aanvoelen.

Vooral het stuk van Ds. Hellenbroek was helder!

Bij de dood zal de rechter oordelen.

Zouden we dan nier ver bij de grenzen van de wereld en haar vermaak blijven.
Na de dood is er geen omkeren meer mogelijk.
Dat bedoelde ik ook met radicaliteit.

Voor jonge mensen is dit juist duidelijkheid!

Radicaal zijn naar jongeren is duidelijkheid geven:

Waarom naar de kroeg? Mijdt dit waar mogelijk!
Waarom naar de bios? Hou je er vandaan!
Waarom een peperdure auto? Gebruik je gaven op eenChristelijke wijze!
Waarom schamele kleding? Er is genoeg te vinden om je volledig mee te bedekken!

We verzwangeren ons met alles wat van de wereld is

Wettisch? nee

Wettig? ja, Naar Gods wet en tot Gods eer
Ben het van harte eens met deze posting. Toch is het wel belangrijk id. voor wie dit geldt! Zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Ook als we netjes en wettig leven. Naar Gods wet leven hoeft nog niet tot Gods eer te zijn. Voor een kind van God is het heel belangrijk om de qoute van OP mee te dragen. Daarmee zeg ik niet dat een onbekeerd mens niet Gods Wet behoort te leven, maar zonder geloof en wedergeboorte, waardoor er een nieuwe mens in ons geboren wordt, is het onmogelijk om behaaglijk te zijn voor God. Onze Oude Mens is zonde....

mvrgr, Grace
olfie

Bericht door olfie »

Als Jezus zegt neem uw kruis op en volg Mij, zou Hij dan bedoelen, ga op zoek naar wat kan en mag, gij zult genieten?

We hoeven geen kluizenaarsbestaan te leiden, maar soms ligt er. mi wat veel nadruk op 'wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn'...

het is beiden waar, maar we moeten niet een van beiden uitvlakken.

Dat is ook het verschijnsel wat zich hier zo vaak voordoet, ik maak me er zelf ook schuldig aan zo nu en dan... dat geef ik toe.

We mogen denk ik niet zeggen, God is mij Vader, en ik mag alles doen, als ik Hem er ook maar voor (kan) dank(en).

We moeten de balans wet en evangelie goed in evenwicht zien te krijgen of houden. De wet is niet teniet gedaan, geen tittel of jota zal op de aarde vallen.
"Gij zult de Naam des HEEREN niet ijdel gebruiken" duidt er ook op dat als we het horen en er niets van zeggen dat we schuld vermeerderen... en nu doe ik dat ook zeer vaak... maar op plaatsen als kroegen etc. begeven we ons bewust op plaatsen waar men geen rekening houdt met Zijn heilige Naam.... toch?
Niet te spreken van de verschillende vormen uit de entertainment industrie die op ons af komen.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
jacob

Bericht door jacob »

olfie schreef: Als we werkelijk over sterven na gaan denken, dan gaan we andere dingen gevoelen, ik heb dat nooit zo gedacht, maar door omstandigheden ben ik er persoonlijk ook een aantal malen bij bepaald. En als het werkelijk 'er om gaat spannen', dan merk je pas hoe je gehecht bent aan de wereld en het aardse..
Hier ben ik het helemaal mee eens. En ik heb het geprobeerd om als een monnik te leven. Ik heb de grens dubbel zo zwaar in alles gelegd. Maar je zeult je eigen ik altijd mee. Helaas was het maar zo simpel om kroegbezoek en alles wat daar mee te maken heeft te bestempelen met "kan niet samen gaan met genade"

Ik weet inmiddels dat alles samen kan gaan met genade. Ik had het niet proefondervindelijk hoeven vast te stellen. De bijbel staat er vol van. Natuurlijk wil ik geen lans breken voor wereldgelijkvormigheid. Maar we leven er wel in. Ik zie geen heil in het opwerpen van extra regels. Ik zie meer heil in om de boodschap van het evangelie sterk te laten doorklinken. Alleen dat kan een alternatief zijn. Maar helaas wordt er veel dorre dogmatiek over de mensen heen gestort, en als ze dan alleen maar mogen horen als dit soort verhalen;

als Je hart aan Jezus geven is radicaal.....
maar die radicaliteit komt niet bij ons vandaan.........
nee, de Heilige Geest past de weldaad van het aannemen radicaal aan een zondaar toe! (quote van oude paden)

dan is het toch niet gek dat je zegt, ik doe het lekker op mijn manier. Komt het goed dan komt het goed, komt het niet goed dan komt het niet goed. Ik zie steeds meer in dat deze gedachtengang er bij de jeugd wordt ingestampt.

Sombere wereld. Ja dat is zo.

Ik zie net je laatste postin olfie. Dat heeft mijn instemming. Wat mij betreft kan het luisteren naar godslaterlijke teksten niet. Maar ik denk wel dat het samen kan gaan met genade. Genade valt vrij, ook voor kroegbezoekers.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Vanochtend in mijn mailbox, en toepasselijk in deze discussie:

Geheiligd door Zijn leven

HAAT TEGEN DE ZONDE

"Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw medegenoten."
Hebreeën 1:9

Wanneer door bekering de zondaar vrede met God vindt door het verzoenende bloed van Jezus Christus, dan is het christelijke leven maar net begonnen.

De genade, die Christus in het hart plant, schept in de mens vijandschap tegen satan. Zonder deze genade, die tot bekering leidt en een nieuw hart geeft zou de mens gevangene van satan blijven. Hij zou een slaaf blijven, die steeds bereid is te doen wat hij vraagt. Maar het nieuwe beginsel zorgt er nu voor dat er strijd plaatvindt, waar vroeger vrede was. Het nieuwe hart, dat Christus geeft, stelt de mens in staat de tiran (de overweldiger) te weerstaan. Zij die een afschuw van de zonde hebben in plaats van deze lief te hebben, en de hartstochten, die in het innerlijk leven de overhand hadden, nu weerstaan en overwonnen hebben, openbaren de werking van een beginsel, dat volledig van boven is.

Gelijkvormigheid aan de wereld én eensgezindheid met Christus zijn onverzoenlijk. Wereldse denkwijzen en wereldse levenswijzen ondermijnen het geestelijk leven in hart en leven. Aanpassing aan de wereld betekent gelijk zijn aan de wereld door de wereldse maatstaf aan te nemen. Geen één mens kan én de wereld dienen én Jezus Christus. Er bestaat een onverzoenlijke vijandschap tussen Christus en de wereld.

Hoe weinigen kunnen zeggen: "Ik ben dood voor de wereld; het leven, dat ik nu leef, is door het Geloof in Gods Zoon!" Terwijl de mensen om ons heen verveeld kunnen rondhangen of in beslag genomen kunnen worden door het zoeken naar werelds plezier en nutteloze lol, zijn onze gedachten in de hemel van waar wij de Verlosser verwachten; het hart verlangt naar God om vergiffenis en vrede, gerechtigheid en ware heiligheid te mogen ontvangen. Het gesprek met God en het overdenken van de hemelse dingen veranderen de mens naar het beeld van Christus.

Laat uw hart zachtmoedig worden, laat het smelten onder de invloed van Gods Geest. U moet niet zoveel over uzelf spreken, want dit zal niemand versterken... Spreek over Jezus, en laat het eigen-ik afsterven, laat het eigen-ik ondergaan in Christus.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Op zich is dat waar. Echter, er is nog iets. Iets is alleen verkeerd, als Gods woord het verbiedt, anders niet. Dat is wat we de christelijke vrijheid noemen. Niet, om daarmee wangedrag goed te keuren. Wel om elkaar geen regels, meer dan de regels die God ons geeft, op te leggen.
Hoho,dit is wel erg kort door de bocht. Het is met Gods geboden niet zo als de Nederlandse wet, die het legaliteitsbeginsel heeft, dat vereist: geen overtreding zonder voorafgaande wetgeving. God heeft niet zijn Woord gegeven met allemaal regels opdat we die naar de letter zouden houden, dat was in het oude testament.

We hebben de tien geboden, en we hebben naar de geest van deze geboden te leven.

Maar ik wil nog een vraag aan Marnix stellen: Hoe komt het nou toch dat ik bijna nooit een lid van de kerkenraad in de kroeg tegenkom? En zo weinig kinderen van God? Eerder het tegenovergestelde; mensen die geen zin kunnen voortbrengen zonder Gods naam te misbruiken, en als je er wat van zegt dan hoor je: Dan ga je toch ergens anders heen? Ik heb overigens weleens een predikant vóór een kroeg gezien; en dat maakte grote indruk.

Verder zie ik wel in dat er verschil is tussen kroegbezoek en kroegbezoek, maar dan nog zou ik het om de plaats willen mijden. Als ik in Rotterdam wat gelopen heb, dan drink ik liever even wat bij de Beijenkorf, als op het terras van de Skihut, om het maar even heel concreet te maken.
Unionist

Bericht door Unionist »

Een aantal keren kom ik het argument tegen: Je moet niet tot het randje willen gaan van wat net wel/net niet mag.

Daarbij zou ik de vraag willen stellen: Als je op de snelweg rijdt, geldt een maximumsnelheid van 120. Geldt bovenstaande dan ook? Of rijd je dan toch 120 en geen 90?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
rekcor

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:Maar ik wil nog een vraag aan Marnix stellen: Hoe komt het nou toch dat ik bijna nooit een lid van de kerkenraad in de kroeg tegenkom? En zo weinig kinderen van God? Eerder het tegenovergestelde; mensen die geen zin kunnen voortbrengen zonder Gods naam te misbruiken, en als je er wat van zegt dan hoor je: Dan ga je toch ergens anders heen? Ik heb overigens weleens een predikant vóór een kroeg gezien; en dat maakte grote indruk.
1. Wat predikanten, ouderlingen en kinderen van God doen is niet normatief, alleen de bijbel is dat.
2. In mijn supermarkt kom ook doorgaans ook weinig predikanten, ouderlingen en kinderen van God tegen. Met andere woorden: de vuistregel 'een plek is oke als je er predikanten, ouderlingen en kinderen van God tegenkomt' is weinig praktisch.
Unionist schreef:Een aantal keren kom ik het argument tegen: Je moet niet tot het randje willen gaan van wat net wel/net niet mag.
Voor mij is het bezoeken van een cafe helemaal niet 'tot het randje gaan'. Als ik daar zit komt in geen enkele manier de gedachte bij mij op om mezelf ook te gaan bezatten, om ook te gaan vloeken, enz. Sterker nog: als ik de mensen zie voor wie dit hun levensvulling is, vervuld mij dat met groot medelijden!
refo

Bericht door refo »

Waarom zie je nooit een ouderling in de kroeg?

a) Misschien kom je er nooit?
b) Groepsgedrag van de ouderlingen die jij kent?

Is dit nou een Bijbels of een empirisch bewijs? Dat wordt net zo'n discussie als zwarte kleren. "Alle mensen die volgens mij bekeerd zijn dragen alleen zwart. Dus wie geen zwart draagt is niet bekeerd."

Misschien handig om eens op dezelfde golflengte af te stemmen. De een heeft het over social meetings. De ander over misbruik van Gods Naam. Je bent het eens, maar discussieert als ware je het oneens.

Verder zou ik niet weten wat er fout is aan een kroeg. Ik heb wel een idee, maar is vooral van horen zeggen. Je hebt kroegen en kroegen en kroegbezoekers en kroegbezoekers. Let gewoon op waar je komt en hoe het is. Je zult allemaal ook wel eens ergens een bezoek hebben gebracht, waarvan je toen je er was dacht: hier wil ik eigenlijk helemaal niet zijn. Even een McKroketje halen met je gezin en d'r komt tien minuten later een bus vol voetbalsupportes de McDonalds innemen.

Volgens mij is het heel simpel. Alles wat niet is naar Gods geboden is verkeerd. Alles wat mensen erbij maken, hoef je je niet aan te houden. Maar 't mag wel. Wegblijven uit de kroeg 'omdat daar Gods Naam misbruikt wordt en je niet de roeping voelt er iets van te zeggen', is eigenlijk een negatieve reden. Zijn Naam wordt er misbruikt en je weet het en toch doe je niets. Is m.i. even fout. In overleg met God mag je echt alles. Als je Hem kunt uitleggen wat je aan het doen bent, kan daar geen mens tussen komen.

En met alles is het ook: wat ga je dan doen, nu je niet naar de kroeg gaat? Je kunt evengoed afgoderij met oude schrijvers bedrijven als met auto's. En een in een gebed gedachteloos steeds maar Zijn Naam herhalen is evengoed zonde.
Plaats reactie