Jazeker.Bewaar het Pand schreef: ↑Vandaag, 10:49Mag het andersom wel het geval zijn?huisman schreef: ↑Vandaag, 09:55In de CGK is daar terecht in de K.O. (Art 38 lid 1 ) een stokje voor gestoken. Daar staat: Een kerkenraad moet uit minimaal drie personen bestaan. Het getal de ouderlingen zal niet kleiner mogen zijn dan dat der diakenen (1901,1947).DDD schreef: ↑Vandaag, 09:40Bij ons zijn er ook meer diakenen dan ouderlingen. Ik dacht dat dat vrij veel voorkomt, vooral in de rechterflank van de GG.Job schreef: ↑Vandaag, 00:23 Even tussen haakjes een ander onderwerp: het viel me in het nieuwsbericht op dat acht diakenen best een groot aantal is - sowieso. Even gespiekt op gergeminfo; zag onder de Anbi-gegevens van Tricht-Geldermalsen dat men in 2024 maar liefst 11 diakenen had tegenover 8 ouderlingen. Boeiend, die verhouding heb ik nog nooit gezien: meer diakenen dan ouderlingen. Volgens mij is het (bijna) altijd andersom?
Ik hoorde recent een predikant zeggen dat pastoraal werk feitelijk bij diakenen hoort te liggen. Dat vind ik boeiend, want vaak lijkt het juist bij (wijk)ouderlingen en predikanten te zijn neergelegd. Mogelijk functioneerde het in Geldermalsen wel zo.
Lijkt me iets moois om over na te denken: pastoraat door diakenen. Het formulier geeft daar zeker aanleiding toe.
Dus 5/5 mag nog wel maar 4/5 niet.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Als je als deputaten en classis recht hebt gehandeld hoef je je toch geen zorgen te maken over wie de rechter gaat zijn? Klinkt alsof ze toch niet alles eerlijk en netjes hebben gedaan...
Is de minste zijn altijd maar je mond dichthouden, ook al wordt God, de bijbel, en de 10 geboden ontheiligd? Of alle kromme dingen in de doofpot stoppen? Dat is niet de boodschap die ik in de bijbel lees.
Barneveld zuidMGG schreef: ↑Vandaag, 10:31Barneveld-Zuid had meer diakenen dan ouderlingen en zelfs voor Veluwse begrippen een kleine kerkenraad. Weet jij of dit veranderd is?Henk J schreef: ↑Vandaag, 09:53 De grote GG's in mijn omgeving hebben allemaal evenveel diakenen als ouderlingen. Bij de GGiN en de OGGiN zie je wel veel meer diakenen als ouderlingen. Overigens zijn verhoudingsgewijs de kerkenraden hier niet heel groot, vaak 8-10 ouderlingen en 8-10 diakenen op meer dan 2000 gemeenteleden.
5 ouderlingen
8 diakenen