Gereformeerde Gemeenten

Job

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

MGG schreef: Vandaag, 00:42
Oog en oor hebben voor beide partijen is vanzelfsprekend heel belangrijk. Soms doe je daar ontzettend je best voor en voelt 1 partij zich nog steeds niet gehoord en gezien. Het verschil tussen feiten en gevoel kan super groot zijn. Oude mensen (niet dement) geven soms aan amper bezoek te krijgen. De agenda kan een ander beeld geven. Als je elke dag 1 uurtje bezoek krijgt en verder alleen bent, kan je voor je gevoel nauwelijks bezoek krijgen. Ook als je bijvoorbeeld dubbel zoveel bezoek krijgt als gemiddeld.
Ja, daar stip je iets waars aan. Wat gelijk ook aanduidt hoe ongelooflijk ingewikkeld zo'n conflict is. Iedereen heeft een eigen perceptie van de werkelijkheid. Het is over eieren lopen voor de classis en straks de nieuwe kerkenraad.
BSH

Bericht door BSH »

Job schreef: Vandaag, 00:50
MGG schreef: Vandaag, 00:34
Job schreef: Vandaag, 00:23 Even tussen haakjes een ander onderwerp: het viel me in het nieuwsbericht op dat acht diakenen best een groot aantal is - sowieso. Even gespiekt op gergeminfo; zag onder de Anbi-gegevens van Tricht-Geldermalsen dat men in 2024 maar liefst 11 diakenen had tegenover 8 ouderlingen. Boeiend, die verhouding heb ik nog nooit gezien: meer diakenen dan ouderlingen. Volgens mij is het (bijna) altijd andersom?

Ik hoorde recent een predikant zeggen dat pastoraal werk feitelijk bij diakenen hoort te liggen. Dat vind ik boeiend, want vaak lijkt het juist bij (wijk)ouderlingen en predikanten te zijn neergelegd. Mogelijk functioneerde het in Geldermalsen wel zo.

Lijkt me iets moois om over na te denken: pastoraat door diakenen. Het formulier geeft daar zeker aanleiding toe.
Meestal heeft een GG gemeente meer ouderlingen dan diakenen of is het aantal gelijk. Sommige gemeentes hebben structureel meer diakenen. In de GGiN komt dit vaker voor en zijn de verhoudingen soms behoorlijk anders. GGiN Barneveld had 7 ouderlingen en 21 diakenen
Wauw, dat ken ik inderdaad niet. Wordt daar het pastoraat inderdaad waargenomen door de diakenen?
Die kerk is zo verschrikkelijk groot, dat bij minder diakenen het collecteren te lang duurt.
Job

Bericht door Job »

BSH schreef: Vandaag, 06:40
Die kerk is zo verschrikkelijk groot, dat bij minder diakenen het collecteren te lang duurt.
Ik weet niet of je post een grapje is, maar dat kan de reden natuurlijk niet zijn. Al is het wel een veelgemaakte fout dat mensen denken dat de hoofdtaak van diakenen is om zondags een zakje door te geven.

Dat is natuurlijk niet zo. Bij die taak kunnen ouderlingen en collectanten vanuit de gemeente helpen. En terzijde...het is heel aardig dat diakenen bij de banken blijven staan maar feitelijk kunnen we onze collectezakken natuurlijk prima zelf doorgeven. Dat gebeurt ook netjes aan de zijde waar de diaken níét staat.
refo

Bericht door refo »

De hoofdtaak (die zichtbaar is in de gemeente) van diakenen is inderdaad geld inzamelen. Het uitdelen is wat meer verborgen.

In het kader daarvan dienen ze het volgende te doen:
In alle getrouwheid en naarstigheid de aalmoezen en goederen, die de armen gegeven worden, verzamelen en bewaren; ja, ook vlijtig zijn, om te helpen toezien dat tot hulp der armen vele goede middelen gevonden mogen worden. Het tweede deel van hun ambt bestaat in de uitdeling, waartoe vereist wordt, niet alleen gave van onderscheiding en voorzichtigheid, om de aalmoezen niet te besteden dan waar het nodig is, maar ook blijmoedigheid en eenvoudigheid om met een bewogen hart en toegenegen gemoed de armen te helpen, gelijk de apostel eist. Waartoe zeer goed is, dat zij niet alleen met de uiterlijke gift, maar ook met troostelijke redenen uit het Woord Gods, aan de armen en ellendigen hulp bewijzen.

Tegenwoordig is het zo dat diakenen bij de bevestiging hier 'ja' op zeggen en een dag later allerlei dingen doen van een ouderling, zoals huisbezoek afleggen.
Dat ligt overigens vooral aan de ouderlingen, die hun aantal ook graag zo laag als maar mogelijk houden.
helma

Bericht door helma »

Ik vermoed dat bij sommige mensen (en gemeentes) de gedachte leeft dat je voor ouderling bekeerd moet zijn en voor diaken niet.
De drempel om iemand verkiesbaar te stellen voor diaken is minder hoog en ook de drempel om het ambt te aanvaarden is er dan minder, schat ik in.
Vooral als er worstelingen zijn vanwege de toe-eigening van het heil.
DDD

Bericht door DDD »

Job schreef: Vandaag, 00:23 Even tussen haakjes een ander onderwerp: het viel me in het nieuwsbericht op dat acht diakenen best een groot aantal is - sowieso. Even gespiekt op gergeminfo; zag onder de Anbi-gegevens van Tricht-Geldermalsen dat men in 2024 maar liefst 11 diakenen had tegenover 8 ouderlingen. Boeiend, die verhouding heb ik nog nooit gezien: meer diakenen dan ouderlingen. Volgens mij is het (bijna) altijd andersom?

Ik hoorde recent een predikant zeggen dat pastoraal werk feitelijk bij diakenen hoort te liggen. Dat vind ik boeiend, want vaak lijkt het juist bij (wijk)ouderlingen en predikanten te zijn neergelegd. Mogelijk functioneerde het in Geldermalsen wel zo.

Lijkt me iets moois om over na te denken: pastoraat door diakenen. Het formulier geeft daar zeker aanleiding toe.
Bij ons zijn er ook meer diakenen dan ouderlingen. Ik dacht dat dat vrij veel voorkomt, vooral in de rechterflank van de GG.
Henk J

Bericht door Henk J »

De grote GG's in mijn omgeving hebben allemaal evenveel diakenen als ouderlingen. Bij de GGiN en de OGGiN zie je wel veel meer diakenen als ouderlingen. Overigens zijn verhoudingsgewijs de kerkenraden hier niet heel groot, vaak 8-10 ouderlingen en 8-10 diakenen op meer dan 2000 gemeenteleden.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: Vandaag, 09:40

Bij ons zijn er ook meer diakenen dan ouderlingen. Ik dacht dat dat vrij veel voorkomt, vooral in de rechterflank van de GG.
In de CGK is daar terecht in de K.O. (Art 38 lid 1 ) een stokje voor gestoken. Daar staat: Een kerkenraad moet uit minimaal drie personen bestaan. Het getal de ouderlingen zal niet kleiner mogen zijn dan dat der diakenen (1901,1947).
Dus 5/5 mag nog wel maar 4/5 niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben geen fan van de machtswellust die geregeld de oorzaak zal zijn van zo'n keuze, maar waarom vind jij deze keuze terecht? Ik zie er nog geen duidelijke bijbelse grondslag voor, behalve dan dat de regering van de kerk niet bij zeer weinigen mag liggen, maar bij velen, die daarvoor zijn aangesteld.
Alex

Bericht door Alex »

Vraag me af of deze verdeling 8-11 in 2024 klopt. Ik hoorde dat er in maart 2025 10 ouderlingen waren. Daarna legden 2 hun ambt neer, waarna er 8 overbleven.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: Vandaag, 09:59 Ik ben geen fan van de machtswellust die geregeld de oorzaak zal zijn van zo'n keuze, maar waarom vind jij deze keuze terecht? Ik zie er nog geen duidelijke bijbelse grondslag voor, behalve dan dat de regering van de kerk niet bij zeer weinigen mag liggen, maar bij velen, die daarvoor zijn aangesteld.
1. Omdat het de CGK K.O. is vind ik het vanzelfsprekend terecht. :huhu
2. In de CGK (volgens mij ook in de GG) behoren de diakenen ook tot de kerkenraad met stemrecht. Vanwege tuchtzaken/kerkregering/opzicht is dit volgens mij zo geregeld. Volgens mij is dit in de PKN/HHK ook zo alhoewel de HHK een minimum heeft van een kerkenraad van 6 (3/3) met dispensatie mogelijkheid voor kleine gemeenten (minder dan 400 leden)

Misschien zijn er die meer achtergrond weten van lid1 Art 38. @Evangelist is wel een kenner verwacht ik.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG

Bericht door MGG »

Henk J schreef: Vandaag, 09:53 De grote GG's in mijn omgeving hebben allemaal evenveel diakenen als ouderlingen. Bij de GGiN en de OGGiN zie je wel veel meer diakenen als ouderlingen. Overigens zijn verhoudingsgewijs de kerkenraden hier niet heel groot, vaak 8-10 ouderlingen en 8-10 diakenen op meer dan 2000 gemeenteleden.
Barneveld-Zuid had meer diakenen dan ouderlingen en zelfs voor Veluwse begrippen een kleine kerkenraad. Weet jij of dit veranderd is?
Henk J

Bericht door Henk J »

MGG schreef: Vandaag, 10:31
Henk J schreef: Vandaag, 09:53 De grote GG's in mijn omgeving hebben allemaal evenveel diakenen als ouderlingen. Bij de GGiN en de OGGiN zie je wel veel meer diakenen als ouderlingen. Overigens zijn verhoudingsgewijs de kerkenraden hier niet heel groot, vaak 8-10 ouderlingen en 8-10 diakenen op meer dan 2000 gemeenteleden.
Barneveld-Zuid had meer diakenen dan ouderlingen en zelfs voor Veluwse begrippen een kleine kerkenraad. Weet jij of dit veranderd is?
Nee, precies weet ik het niet. Zal de laatste jaren wel iets gegroeid zijn i.v.m. de groei van de gemeente. Maar dacht dat het daar ook wel 8 om 8 is hoor.
Bewaar het Pand

Bericht door Bewaar het Pand »

huisman schreef: Vandaag, 09:55
DDD schreef: Vandaag, 09:40

In de CGK is daar terecht in de K.O. (Art 38 lid 1 ) een stokje voor gestoken. Daar staat: Een kerkenraad moet uit minimaal drie personen bestaan. Het getal de ouderlingen zal niet kleiner mogen zijn dan dat der diakenen (1901,1947).
Dus 5/5 mag nog wel maar 4/5 niet.
Mag het andersom wel het geval zijn?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Alex schreef: Vandaag, 10:15

Vraag me af of deze verdeling 8-11 in 2024 klopt. Ik hoorde dat er in maart 2025 10 ouderlingen waren. Daarna legden 2 hun ambt neer, waarna er 8 overbleven.
Het is 10 om 10.
Plaats reactie