Wat doen we vandaag?
Re: Wat doen we vandaag?
Rommelmarkt Bruchem.
Vroege vogelwandeling bij plantage Willem III
Heerlijk. Wel vroeg mijn bed uit....
Heerlijk. Wel vroeg mijn bed uit....
-
OnlineHenk J
Psalmen gezongen 'in lijn met Calvijn' in Barneveld. Dick Sanderman aan het orgel. Het was mooi om de Psalmen begeleid door een vakman te zingen en bij dit initiatief behandelen ze de hele Psalm. Dat maakt dat de Psalmen nog meer gaan spreken.
Dat is grappig, ik was er ook. Het was een mooie avond. Het enige nadeel vond ik dat het zo kort was.
M'n man en zoon waren daar ook. Ze vonden het ook een mooie avond..
't Was voor mij aanleiding om 's even in onze boekenkast te duiken.
Want ooit liep ik in Barneveld om te winkelen terwijl de Oude Kerk open was om te bekijken. Zoiets kan ik nooit voorbij lopen, dus ik even naar binnen. Daar hadden ze ook boekentafels staan waar ik een dun boekje van kocht:
Zwart, doch liefelijk: gedachten bij het Hooglied volgens de uitleg van het Lied der liederen in de Vroege Kerk – Dr. M. Verduin
https://www.tweedehandschristelijkeboek ... 0zu1b71WaB
Inmiddels ben ik het boekje (opnieuw?) aan het lezen.
Omdat ik ik geen idee had wie de auteur was, had ik daar nog even naar gezocht. Daarbij kwam ik dit mooie interview nog tegen:
https://gereformeerdebond.nl/de-waarhei ... ijke-bijt/
En het eerste hoofstuk is zo ongeveer compleet te vinden op digibron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
't Was voor mij aanleiding om 's even in onze boekenkast te duiken.
Want ooit liep ik in Barneveld om te winkelen terwijl de Oude Kerk open was om te bekijken. Zoiets kan ik nooit voorbij lopen, dus ik even naar binnen. Daar hadden ze ook boekentafels staan waar ik een dun boekje van kocht:
Zwart, doch liefelijk: gedachten bij het Hooglied volgens de uitleg van het Lied der liederen in de Vroege Kerk – Dr. M. Verduin
https://www.tweedehandschristelijkeboek ... 0zu1b71WaB
Inmiddels ben ik het boekje (opnieuw?) aan het lezen.
Omdat ik ik geen idee had wie de auteur was, had ik daar nog even naar gezocht. Daarbij kwam ik dit mooie interview nog tegen:
https://gereformeerdebond.nl/de-waarhei ... ijke-bijt/
En het eerste hoofstuk is zo ongeveer compleet te vinden op digibron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
- Johann Gottfried Walther
Nu nog een meer gedragen (ritmisch) tempo en je beseft ook meer wat je zingt.
Foutief wordt aangenomen dat het tempo in de 16de en 17de eeuw hoog lag, het feit dat binnen een bepaalde tijd het hele Psalmboek gezongen werd was omdat er toen veel meer kerkdiensten waren, zoals weekdiensten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Groepscirkel
Hoe weet je dat dit foutief wordt aangenomen?Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 09:08Nu nog een meer gedragen (ritmisch) tempo en je beseft ook meer wat je zingt.
Foutief wordt aangenomen dat het tempo in de 16de en 17de eeuw hoog lag, het feit dat binnen een bepaalde tijd het hele Psalmboek gezongen werd was omdat er toen veel meer kerkdiensten waren, zoals weekdiensten.
O leuk! Van B?
Dat is niet echt een naam van daar.
Wel een hele leuke rommelmarkt en goed georganiseerd. En natuurlijk heerlijk weer.
@CvdW, ja zou leuk zijn geweest maar ik ken je niet denk ik..
Nee, vdWBourdon16 schreef:
O leuk! Van B?
Dat is niet echt een naam van daar.
Wel een hele leuke rommelmarkt en goed georganiseerd. En natuurlijk heerlijk weer.
@CvdW, ja zou leuk zijn geweest maar ik ken je niet denk ik..
Dat is een niet-onderbouwde stelling. Het is echt niet logisch om te veronderstellen dat men toen 8 tot 10 coupletten achter elkaar zong zonder enige pauze in een traag ritmisch tempo.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 09:08Nu nog een meer gedragen (ritmisch) tempo en je beseft ook meer wat je zingt.
Bovendien kun je zo'n tempo nooit voor iedereen goed krijgen. Het natuurlijke tempo ligt aan de intelligentie van de gemeente en wellicht ook wat aan de volksaard. Als de verwerkingssnelheid van een kerkelijke gemeente toeneemt, dan neemt ook het zangtempo toe, tenzij je dat met allerlei kunstmatige ingrepen voorkomt. Een drumstel bijvoorbeeld is heel overheersend.
- Johann Gottfried Walther
In Nederland duurde tot zeker 1900 de zondagse kerkdiensten 2 uren, dan kun je best veel zingen, in een rustig tempo, vooral omdat de preek maximaal een uur mocht duren.DDD schreef: ↑Gisteren, 11:21Dat is een niet-onderbouwde stelling. Het is echt niet logisch om te veronderstellen dat men toen 8 tot 10 coupletten achter elkaar zong zonder enige pauze in een traag ritmisch tempo.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 09:08Nu nog een meer gedragen (ritmisch) tempo en je beseft ook meer wat je zingt.
Bovendien kun je zo'n tempo nooit voor iedereen goed krijgen. Het natuurlijke tempo ligt aan de intelligentie van de gemeente en wellicht ook wat aan de volksaard. Als de verwerkingssnelheid van een kerkelijke gemeente toeneemt, dan neemt ook het zangtempo toe, tenzij je dat met allerlei kunstmatige ingrepen voorkomt. Een drumstel bijvoorbeeld is heel overheersend.
En zonder orgel zoals eerst werd gezongen, scheelt ook nog de voorspelen, tussenspelen en naspelen.
In de weekdiensten, werd sowieso minder gezongen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
JGW, was je erbij in Barneveld? Gezien het feit dat je een mening hebt over het zangtempo van die avond...Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 09:08Nu nog een meer gedragen (ritmisch) tempo en je beseft ook meer wat je zingt.
En over de volgens jou foutieve aanname betreffende het zangtempo in de 16e en 17e eeuw zullen we je maar niet tegenspreken. Scheelt weer een heleboel geheenenweer
~~Soli Deo Gloria~~