Als je het over mij hebt.. ik heb niets op een lijn gezet..Marnix schreef:Woei! Af en toe zijn we het nog wel eens met elkaar eens.Afgewezen schreef:Marnix, het gebeurt niet zo vaak, maar nu ben ik het toch met je eens. Naar een café gaan vind ik net zoiets als naar een winkel gaan: je bent daar consument.Maar een biertje drinken in een café is met geen enkel gebod in strijd. Ik snap dus ook niet hoe naar de hoeren en naar de kroeg gaan hier ff in 1 adem opgenoemd worden.
Ik vind het nogal ernstig dat mensen zo makkelijk eigen gemaakte gebodjes met Gods geboden op één lijn gaan stellen. Naar de kroeg en naar de hoeren gaan wordt allebei opeens in Gods naam verboden... Terwijl God het eerste niet verbiedt... zelfde geldt voor bijvoorbeeld bioscoopbezoek, televisie kijken, rokken dragen en dat soort dingen. Hoeveel mensen zien hun medechristenen die daar wél aan doen als (halve) heidenen, anders zouden ze dat immers nooit doen... Het is gevaarlijk omdat menselijke maatstaven dan gaan bepalen wat je wel en niet mag en moet doen...
Ik heb wat kritische vragen gesteld, waar je overigens niet op geantwoord hebt, hoeft ook niet, tegenover mij hoef je niets te verantwoorden.
Ik hou er alleen van om de discussie open te houden, en elkaar voortdurend een spiegel voor te houden, temeer omdat een ander vaak objectiever aan je kan zien hoe je leeft en wat je doet dan dat je dat zelf kunt. Het is dan een beetje alsof een leerling zijn eigen toets nakijkt...
We moeten altijd blijven proberen Gods geboden ook door te trekken naar deze tijd en onze eigentijdse toepassing daarop maken aan de hand van de schrift.
En dan gaat het mij niet precies om wat wel en niet mag, daar zal altijd discussie over blijven. Maar dan gaat het erom dat we elkaar scherp houden, en geen dingen zwart-wit gaan stellen van dit is goed en dat is fout.. bepaalde dingen zijn in een zeker context gezien wel te verantwoorden en andere dingen niet.
Mijns inziens is een pilsje drinken in een kroeg niets mis mee.. ik zou het niet zo gauw doen, maar zomers op een terasje een pilsje drinken (bvk. een koude Hoegaarden witbier
De kanttekening die ik er dan bij plaats is de omgeving waar je je dan in begeeft. De dingen die op je afkomen, die je onbewust toch in je opneemt en meeneemt, waar je je gaandeweg beter in thuis gaat voelen, die je 'normaal' gaat vinden.
Zo geldt dat ook voor bioscoop bezoek, niets mis met de bioscoop op zich, maar ik las pas een lezing, waar dit ook aangehaal werd.
De stelling was, stel dat er nu alleen films gedraaid werden waar geen zonden in voorkwamen.. geen list, geen bedrog, geen polygamie, geen sex voor het huwelijk, geen moord, geen doodslag en noem maar op... zouden er dan nog zoveel mensen komen?
Tekend dat niet dat het begrip 'zonde' al dan niet verkapt, zo'n grote rol speelt in de entertainment industrie?
Hetzelfde geldt voor TV kijken, niets mis mee, als je de baas bent over de knop, en weet wat er is, en weet wat je kunt en wilt zien.
Geldt ook voor internet, rotzooi zat, maar ook stichtelijkere zaken.
Tevens rokken dragen.. ik ben geen tegenstander van een broek op zich.. alleen over het algemeen zit er toch al dan niet heimelijk een diepere gedachte achter; men wil niet bij de 'refo's' horen, iedereen draagt broeken, je wilt er niet buiten vallen, die broek accentueert net iets beter je 'vormen'... dit zijn duidelijk geen christelijke beweegredenen.
Maar zoals zo vele zaken... de Heere ziet niet het lichaam aan maar het hart. Als we daaraan denken, en onze gedachten en beweegredenen beproeven dan kan een ieder in zeer grote mate denk ik wel vaststellen wat voor hem verantwoord is.