Opwekking (Pinksterconferentie)

Johann Gottfried Walther

Re: Opwekking (Pinksterconferentie)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

JvW schreef: Vandaag, 13:44
Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 13:25
Bertiel schreef: Vandaag, 13:15 In het artikel op het RD wordt door de organisatie ontkend dat zij een stand hebben
Ik zie het, maar ze geven zelf aan, dat ze wel aanwezig zijn:
https://wijdekerkdrechtsteden.nl/opwekking-2026/

Ze blijken aanwezig op de camping.
Stand hebben ze niet gekregen.
Iedereen kan campingplaatsen met een groep reserveren. Dit doen bijvoorbeeld diverse kerkelijke gemeenten, maar ook bijvoorbeeld studentenverenigingen of andere groepen. Je kampeert dan bij elkaar, meer niet. Als groep kun je vervolgens vermelden dat je op opwekking staat. Meer is het niet naar mijn idee.
Ik heb niet gezegd dat ze er met een stand zijn.
In de video wordt dat ook niet gezegd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: Vandaag, 13:50 Bovendien slaat je argument "men verliest toch leden" als een boomerang op jezelf terug. Als dat je argument is, dan kun je het beste vandaag nog uit je eigen kerkverband vertrekken.

Kortom: discussieren is prima, maar kom dan met steekhoudende argumenten. En gebruik het niet om je stokpaardje een rondje te laten lopen.
Ik verwacht van predikanten dat ze vooral focussen op hun eigen gemeente of kerk. Het heeft geen enkele toegevoegde waarde om publiekelijk te schrijven over andere christenen.

En ik pleit niet om de GG achter je te laten, ledenverlies is een teken dat er iets aan de hand is. Richt daar je aandacht op.
JvW

Bericht door JvW »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 13:56
JvW schreef: Vandaag, 13:44
Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 13:25
Bertiel schreef: Vandaag, 13:15 In het artikel op het RD wordt door de organisatie ontkend dat zij een stand hebben
Ik zie het, maar ze geven zelf aan, dat ze wel aanwezig zijn:
https://wijdekerkdrechtsteden.nl/opwekking-2026/

Ze blijken aanwezig op de camping.
Stand hebben ze niet gekregen.
Iedereen kan campingplaatsen met een groep reserveren. Dit doen bijvoorbeeld diverse kerkelijke gemeenten, maar ook bijvoorbeeld studentenverenigingen of andere groepen. Je kampeert dan bij elkaar, meer niet. Als groep kun je vervolgens vermelden dat je op opwekking staat. Meer is het niet naar mijn idee.
Ik heb niet gezegd dat ze er met een stand zijn.
In de video wordt dat ook niet gezegd.
Nee, maar je zou je eerdere vraag over wat “wij de kerk” daar te zoeken had op kunnen vatten als dat ze een podium krijgen van Opwekking. En dat is dus niet zo.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
refo

Bericht door refo »

Job schreef: 23 mei 2026, 23:58
Ambtenaar schreef: 23 mei 2026, 23:56
MGG schreef: 23 mei 2026, 23:53
Elke kerk verliest leden. Om iets zinnigs over zulke cijfers te zeggen heb je cijfers nodig die betrouwbaar, relevant en vergelijkbaar zijn.
Eens. Blijkbaar is de boodschap niet meer aantrekkelijk. En dat komt vooral door de vertegenwoordigers.
🤣🤣🤣🤣 Wat een lol op de late avond! Bedankt voor het lachen.
Wat een rare reactie. Omdat jouw kerk nog meer leden verliest dan de mijne, heb ik lol.
Ambtenaar heeft wel gelijk denk ik. Ds de Heer zou misschien zelfs commentaar hebben op Petrus als hij destijds aanwezig was geweest.
Bekeert u! Alsof ze dat zouden kunnen.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Eloesje schreef: 23 mei 2026, 22:51
Konijntje schreef: 23 mei 2026, 22:10
Eloesje schreef: 23 mei 2026, 19:35 Het is maar net wat je gewend bent en hoe je bent opgevoed. Op het zendingsveld zie je gedans, trommels, muziek en zoals konijntje schrijft 'overdreven' blijheid. Dat vinden we heel normaal, omdat zij niet anders gewend zijn. Hier in Nederland noemen we dat 'lekker feesten' 'spetterende optredens' en wordt de eerbied voor de Heere gemist.
Ik voel me daar meer bij thuis dan het stijve reformatorische.
Op welke zendingsvelden ben jij geweest?
Wij hebben regelmatig zendingsavonden met filmmateriaal, daarnaast hebben we ook jarenlang goede contacten met zgg gehad. En ik vind dat uitbundige geloven juist heel treffend. Jammer dat het zo bij ons niet gaat, want dan zouden er echt veel meer mensen tot geloof komen. Hoeveel mensen hoor je in de reformatorische hoek zo ontzettend kinderlijk, open, getuigend over hun persoonlijke relatie met God praten?
Ik herken dat beeld niet. Zeker nu je de ZGG noemt: ook ik heb daar beelden van gezien. Beelden waarin bijvoorbeeld psalm 84 werd gezongen: zonder begeleiding van een instrument, maar indrukwekkend en eerbiedig.

Verder heb ik diverse landen bezocht in meerdere werelddelen en heb ik daar meerdere kerkdiensten bezocht. Vaak was het muzikale gedeelte van een hoog niveau. Opwekking doet mij sterk denken aan evangelische groepen in de Verenigde Staten. Dat komt op mij altijd een tikje overdreven en gemaakt over. Ik ben daar altijd wat huiverig voor.

Tegelijkertijd mag ook gezegd worden dat de organisatie van het festival goed verloopt. Het gaat in een rustige en gemoedelijke sfeer. Dat is bij seculiere festivals wel anders.
Plaats reactie