Asielcrisis

Ad Anker
Moderator

Asielcrisis

Bericht door Ad Anker »

Terri

Re: Asielcrisis

Bericht door Terri »

Ik kan er de vinger niet precies opleggen, maar de voorbeelden die deze mijnheer gebruikt vind ik niet helemaal corresponderen met de huidige situatie in ons land.
Ik vond e.e.a. over verregaande tolerantie m.b.t. vluchtelingen.

Onderdak en bescherming: Het Oude Testament roept er herhaaldelijk toe op om vreemdelingen (vluchtelingen) gastvrij te ontvangen en hen niet te onderdrukken. Een bekend vers is Leviticus 19:33-34: "Wanneer een vreemdeling bij u in uw land woont, mag u hem niet onderdrukken. Behandel hem als een van uw eigen landgenoten en heb hem lief als uzelf."

De Bijbel benadrukt dus enerzijds onvoorwaardelijke naastenliefde en gastvrijheid voor kwetsbare vreemdelingen, maar stelt daar anderzijds tegenover dat zij zich wél moeten schikken naar de normen, waarden en wetten die God aan het land heeft gesteld.

Als het volk Israël ongehoorzaam werd aan Gods wetten, was een van de specifieke aangekondigde vloeken dat de vreemdelingen in hun midden steeds machtiger zouden worden en uiteindelijk over hen zouden gaan heersen.

Dus elke vluchteling zijn eigen cultuurtje, wordt een chaos.
Helaas hebben wij in Nederland inmiddels ook in de basis al chaos, want er wordt niet meer geregeerd hoe God het bedoeld heeft.
MGG

Bericht door MGG »

Het bekende verhaal dus ook de bekende reactie. Ik mis feiten en nuance. Waarschijnlijk bewust omdat een genuanceerd verhaal minder goed verkoopt. De overheid heeft volgens de NGB een taak. Dat de SGP tegen de massamigratie van moslims is, past bij deze taak.

Als stemmer ben ik voor een veel strenger migratiebeleid. Als christen help ik mensen in mijn omgeving die hulp nodig hebben. Ook de Afrikaanse christen die om economische redenen in Nederland beland is.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Terri schreef: 25 mei 2026, 09:54 Ik kan er de vinger niet precies opleggen, maar de voorbeelden die deze mijnheer gebruikt vind ik niet helemaal corresponderen met de huidige situatie in ons land.
Ik vond e.e.a. over verregaande tolerantie m.b.t. vluchtelingen.

Onderdak en bescherming: Het Oude Testament roept er herhaaldelijk toe op om vreemdelingen (vluchtelingen) gastvrij te ontvangen en hen niet te onderdrukken. Een bekend vers is Leviticus 19:33-34: "Wanneer een vreemdeling bij u in uw land woont, mag u hem niet onderdrukken. Behandel hem als een van uw eigen landgenoten en heb hem lief als uzelf."

De Bijbel benadrukt dus enerzijds onvoorwaardelijke naastenliefde en gastvrijheid voor kwetsbare vreemdelingen, maar stelt daar anderzijds tegenover dat zij zich wél moeten schikken naar de normen, waarden en wetten die God aan het land heeft gesteld.

Als het volk Israël ongehoorzaam werd aan Gods wetten, was een van de specifieke aangekondigde vloeken dat de vreemdelingen in hun midden steeds machtiger zouden worden en uiteindelijk over hen zouden gaan heersen.

Dus elke vluchteling zijn eigen cultuurtje, wordt een chaos.
Helaas hebben wij in Nederland inmiddels ook in de basis al chaos, want er wordt niet meer geregeerd hoe God het bedoeld heeft.
Eens ja.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

MGG schreef: 25 mei 2026, 11:48 Het bekende verhaal dus ook de bekende reactie. Ik mis feiten en nuance. Waarschijnlijk bewust omdat een genuanceerd verhaal minder goed verkoopt. De overheid heeft volgens de NGB een taak. Dat de SGP tegen de massamigratie van moslims is, past bij deze taak.
Kun je dit toelichten? Je doet nu wat je de ander verwijt. Wellicht bewust, maar dat hoor ik dan wel. Welke feiten en welke nuance mis je? Welke taak heeft de overheid volgens de Bijbel. Je lijkt bijna te zeggen: als die bijbelse voorbeelden... gelukkig hebben we de NBG nog. Waar de SGP ook best mee verlegen is overigens.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Lekker shoppen. Hij noemt 3 "verdachtmakingen".

1. Jozef? Was geen vluchteling. Was een gekochte slaaf. (Dus anno nu een arbeidsmigrant). En dan stellen dat de vrouw van Potifar tegen buitenlanders was en daarom Jozef van aanranding beschuldigde slaat nergens op. Kortom, heeft allemaal niets met asiel te maken.
(Behalve de notie dat mensen die regels overtreden in de bak horen, dat is er wel uit te leren)

2. vwbt omvolken, het hele OT wordt idd daartegen gewaarschuwd. Israel moest de heidenvolken uitroeien. Als we letten op het OT is mijn gevoelen dat de keuze idd was voor de daar wonende volken: 1. wegwezen, 2. aan de regels van Israël gaan voldoen of 3. sterven. Het is vreemd om dat allemaal te negeren.

3. De asielcrisis gaat niet over arbeidsmigratie. Daar hebben niet veel mensen problemen mee.

Tot zover de drogredeneringen in de "verdachtmakingen" van deze theoloog.

Ps. De telegraaf kopt dat de "lieve asielzoeker Ali" is gesneuveld in Libanon. Als Hezbollah strijder.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 25 mei 2026, 13:33, 3 keer totaal gewijzigd.
JvW

Bericht door JvW »

Naar mijn idee is het basisprobleem dat Europa geen christelijk werelddeel meer is, hooguit nog historisch gezien. Daarmee komt er meer ruimte voor andere religies.

Er moet bij binnenkomst van een asielzoeker heel snel (binnen een jaar) duidelijkheid zijn over zijn/haar toekomst. En dan niet nog tig keer in beroep.

Verder moet er bij overtredingen harder opgetreden worden, waarbij de overtreder bestraft wordt. Niet zoals nu vaak gebeurd dat (bijvoorbeeld) het slachtoffer de prijs betaald (bijvoorbeeld overplaatsing naar een ander AZC).

De andere kant is dat we als christenen die asielzoekers die onze medechristenen zijn barmhartigheid moeten tonen. En de kans moeten grijpen om mensen met een ander geloof te laten zien wie Christus is en wat het christelijke geloof werkelijk inhoud.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
MGG

Bericht door MGG »

Ad Anker schreef: 25 mei 2026, 12:06
MGG schreef: 25 mei 2026, 11:48 Het bekende verhaal dus ook de bekende reactie. Ik mis feiten en nuance. Waarschijnlijk bewust omdat een genuanceerd verhaal minder goed verkoopt. De overheid heeft volgens de NGB een taak. Dat de SGP tegen de massamigratie van moslims is, past bij deze taak.
Kun je dit toelichten? Je doet nu wat je de ander verwijt. Wellicht bewust, maar dat hoor ik dan wel. Welke feiten en welke nuance mis je? Welke taak heeft de overheid volgens de Bijbel. Je lijkt bijna te zeggen: als die bijbelse voorbeelden... gelukkig hebben we de NBG nog. Waar de SGP ook best mee verlegen is overigens.
Ik wil best mijn standaard verhaal nog een keer ophangen, maar of het wat toevoegt.

Het CBS heeft heel wat statistieken over migranten. Dat buitenlanders van onze economie en sociale zekerheid profiteren is een simpel feit. Door het woord parasiet toe te voegen ga je voorbij aan het feiten en maak je bewust een kwalijk frame.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/48 ... ten-europa

Gezien de grondslag van dit forum mag ik aannemen dat jij overtuigd bent dat de formulieren volledig Bijbels zijn. In de Bijbel zie ik steeds dat de overheid de taak heeft om de ware Godsdienst te bevorderen. Wim heeft het selectief shoppen in Bijbelse voorbeelden al mooi ontmaskert.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Op LinkedIn staat vermeld dat schrijver columnist voor Trouw is.
Dus verder niet serieus te nemen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

MGG schreef: 25 mei 2026, 12:43 Ik wil best mijn standaard verhaal nog een keer ophangen, maar of het wat toevoegt.
Wat mij betreft: graag!
Het CBS heeft heel wat statistieken over migranten. Dat buitenlanders van onze economie en sociale zekerheid profiteren is een simpel feit. Door het woord parasiet toe te voegen ga je voorbij aan het feiten en maak je bewust een kwalijk frame.
Ik begrijp je punt nog niet helemaal. Deze cijfers zijn duidelijk. Wat vind je ervan? Waarom gaat Verheij voorbij aan de feiten?
Gezien de grondslag van dit forum mag ik aannemen dat jij overtuigd bent dat de formulieren volledig Bijbels zijn. In de Bijbel zie ik steeds dat de overheid de taak heeft om de ware Godsdienst te bevorderen. Wim heeft het selectief shoppen in Bijbelse voorbeelden al mooi ontmaskert.
Zou je het Bijbels willen duiden? Ik zie wel dat God door de geschiedenis heidenen aan Zijn volk verbindt. Maar hoe moet het bevorderen van de ware godsdienst er in ons land uitzien?

Wim is op dit onderwerp niet heel serieus te nemen, als de inhoud zo is als zijn laatste post hier. Probeer jij i.i.g. inhoudelijk te antwoorden. Ik heb daar echt behoefte aan.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef: 25 mei 2026, 14:33
MGG schreef: 25 mei 2026, 12:43 Ik wil best mijn standaard verhaal nog een keer ophangen, maar of het wat toevoegt.
Ik begrijp je punt nog niet helemaal. Deze cijfers zijn duidelijk. Wat vind je ervan? Waarom gaat Verheij voorbij aan de feiten?
Zou je het Bijbels willen duiden? Ik zie wel dat God door de geschiedenis heidenen aan Zijn volk verbindt. Maar hoe moet het bevorderen van de ware godsdienst er in ons land uitzien?

Wim is op dit onderwerp niet heel serieus te nemen, als de inhoud zo is als zijn laatste post hier. Probeer jij i.i.g. inhoudelijk te antwoorden. Ik heb daar echt behoefte aan.
Ik vraag het me af broeder! Lekker anderen wegzetten met een soort opwekking deugtaal gaat de meesten prima af. Maar ik heb ook van jouw - tot nu toe - geen enkel inhoudelijk antwoord gezien en simpelweg het nieuws volgen doe je ook al niet. Dan had je nl. begrepen waar ik aan refereerde mbt tot Trouw.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Neenee, ik zoek inderdaad hier de makkelijkste weg. Ik lees een artikel, vind het inspirerend en plaats het hier. Vervolgens wacht ik de reacties af. Lekkere positie, dat klopt. En dan komen vooringenomen SGP- en rechtsere mannen zoals MGG en jij en jullie bakken er weinig inhoudelijks van.

Terwijl ik serieus op zoek ben naar inhoudelijke standpunten. En niet dit geblér. Maar goed, ik moet snappen wat er in Trouw staat. Die lees ik inderdaad niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Opdracht voor school, Ad?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

:) Neen. Al zou het best passen bij mijn school.
MGG

Bericht door MGG »

Ad Anker schreef: 25 mei 2026, 14:33

Gegevens van het CBS laten duidelijk zien dat migranten oververtegenwoordigd zijn in criminaliteit en uitkeringen. Dit kost veel geld en nog veel erger het kost levens!

Verwije negeert dit en slaat het plat met 'de verdachtmaking dat die buitenlanders als parasieten van onze economie komen profiteren?'

Simpel feit is dat voor de meeste vluchtelingen Nederland niet het eerste veilige land is. Vanuit veilige landen trekken veel migranten naar een geschikter land. Opzich is dat logisch, maar dat doen zij vaak om van de voordelen van Nederland te profiteren. Je maakt mij niet wijs dat bijvoorbeeld Griekenland zo onveilig is dat je wel door moet.

Ik vind Wim zijn bijdrage wel serieus te nemen.
Het selectief shoppen in de Bijbel gaat Verwije goed af. In aanvulling daarop moest ik direct denken aan de slimste koning ooit. Hij gebruikte op grote schaal buitenlanders als dwangarbeiders voor de bouw van de tempel. Nergens lees ik hier een kwaad woord over. Nu pleit ik zeker niet voor dwangarbeid maar wel voor uitsluiting van sociale voorzieningen voor zij die kunnen werken.

Het bevorderen van de ware godsdienst is helaas in onze huidige maatschappij een theoretische discussie. In iedergeval verwacht ik van de SGP dat zij tegen het bouwen van moskeeën stemmen. Valse godsdiensten faciliteren is tegen de Bijbelse lijn.

Het genuanceerde verhaal is in mijn ogen dat het logisch is dat vluchtelingen het liefst naar een land gaan waar zij en hun kinderen de beste toekomst hebben. Westerse landen kunnen nu eenmaal niet de tientallen miljoenen mensen opvangen die graag hier zouden leven. Daarom hebben we nu een onbarmhartig beleid. De mensen die de middelen hebben om hier te komen mogen vele tienduizenden euro's kosten. De mensen zonder middelen hebben pech en moeten het met weinig of niks doen. In mijn ogen is Europa schuldig aan de duizenden doden mensen die gelokt door het migratiebeleid van Europa op hun reis sterven.
Plaats reactie