Beroepingswerk [11]

aggieoudje

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door aggieoudje »

Aangenomen
Naar Alblasserdam(Grote Kerk) Ds. A.C. de Kruijf te Rijssen
Naar Monster Ds. A. v. Dalen te Lopikerkapel
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Ouddorp

Bericht door Ouddorp »

Beroepen te Ouddorp (HHG): ds. R. van de Kamp te Opheusden
wfloor

Bericht door wfloor »

Ouddorp schreef: Gisteren, 15:20 Beroepen te Ouddorp (HHG): ds. R. van de Kamp te Opheusden
Oké...kan natuurlijk...hij word dit jaar wel 66...

Beroepen te HHG Nieuwleusen: ds. Van Appeldoorn uit Loon op zand.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Van Estrik mocht ook nog wat jaren doorgaan. Heb het idee dat ze er wat minder rigide in zijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: Gisteren, 19:55 Van Estrik mocht ook nog wat jaren doorgaan. Heb het idee dat ze er wat minder rigide in zijn
Weet jij of de HHK dit ook wil aanpassen in de kerkorde? Dat de leeftijd om met emeritaat te gaan een mogen wordt en niet een moeten. Zoals bv in de CGK.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ik heb daar nog geen signalen over gehoord dat dit massief wordt vermeld. Van mij zou het mogen. Wat meer vrijheid hierin is prima, de één snakt naar emiritaat en de ander bruist nog om verder te gaan, maak daar gebruik van zou ik zeggen. Wel in de afweging het idee van kerkenraad en gemeente meenemen!
Soms ben ik toch wat minder hervormd dan dat ik denk :)

Wat er nu gebeurd zijn maatoplossingen, ook een goed idee.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Henk J

Bericht door Henk J »

Wat ds. Van Estrik deed was gebruik maken van de mogelijkheid die ordinantie 13, artikel 28, lid 2 biedt. Daar staat: Indien het breed moderamen van de classicale vergadering toestemming verleent, kan de kerkenraad van een gemeente waarvan de omvang van de gemeente daartoe aanleiding geeft overeenkomstig ordinantie 3-12-4, een emerituspredikant, of iemand aan wie de bevoegdheden als van een emerituspredikant is verleend, tot bijstand in het pastoraat benoemen.
Een predikant die op deze wijze benoemd wordt mag ook deelnemen aan kerkenraadsvergaderingen hoewel alleen met een adviserende stem. En dat mag tot 5 jaar na de emeritaatsdatum. Overigens geeft de omvang van de gemeente in Ouddorp geen aanleiding tot deze constructie, is echt bedoeld voor kleine gemeenten.
Ds. Van de Kamp zal op 1 mei 2028 bij leven en welzijn emeritaat krijgen dus dan zou hij Ouddorp bijna 2 jaar kunnen dienen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Voor een gemeente in herstel zouden zo maar andere regels kunnen gelden

Henk J

Bericht door Henk J »

Als er andere regels gaan gelden zal daar toestemming vanuit de classis voor moeten komen. Gezien de omvang van Ouddorp denk ik niet dat die er komt.
huisman

Bericht door huisman »

Henk J schreef: Vandaag, 09:16 Wat ds. Van Estrik deed was gebruik maken van de mogelijkheid die ordinantie 13, artikel 28, lid 2 biedt. Daar staat: Indien het breed moderamen van de classicale vergadering toestemming verleent, kan de kerkenraad van een gemeente waarvan de omvang van de gemeente daartoe aanleiding geeft overeenkomstig ordinantie 3-12-4, een emerituspredikant, of iemand aan wie de bevoegdheden als van een emerituspredikant is verleend, tot bijstand in het pastoraat benoemen.
Een predikant die op deze wijze benoemd wordt mag ook deelnemen aan kerkenraadsvergaderingen hoewel alleen met een adviserende stem. En dat mag tot 5 jaar na de emeritaatsdatum. Overigens geeft de omvang van de gemeente in Ouddorp geen aanleiding tot deze constructie, is echt bedoeld voor kleine gemeenten.
Ds. Van de Kamp zal op 1 mei 2028 bij leven en welzijn emeritaat krijgen dus dan zou hij Ouddorp bijna 2 jaar kunnen dienen.
Wat is de achtergrond van deze vrij rigide regels? Maatschappelijk wordt gestimuleerd om na de AOW leeftijd nog deel te nemen aan het arbeidsproces. Overal komen we handjes tekort maar in de PKN/HHK moet je met emeritaat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J

Bericht door Henk J »

Volgens mij is het erin gekomen bij de grote kerkorde wijziging in de jaren 50 in de Nederlands Hervormde Kerk. Bijbelse onderbouwing wordt dan gezocht in de leeftijdsgrenzen voor de priesters, daar is wel meer over gezegd op dit forum. In ieder geval is na 2004 wel geprobeerd door sommigen om de kerkorde op dit punt te wijzigen maar dat is niet gebeurt, eerder genoemde constructie zit sinds een kleine 10 jaar in de kerkorde dacht ik. O.a. ds. Heemskerk heeft er gebruik van gemaakt toen hij de gemeente van Waddinxveen dorpsstraat diende.
Rond 2004 was men wat huiverig ook voor al te grote wijzigingen in de kerkorde omdat men niet vanuit PKN-zijde het verwijt wilde krijgen geen 'Hervormde kerk' meer te willen zijn.
Reformer

Bericht door Reformer »

huisman schreef: Vandaag, 09:33
Henk J schreef: Vandaag, 09:16 Wat ds. Van Estrik deed was gebruik maken van de mogelijkheid die ordinantie 13, artikel 28, lid 2 biedt. Daar staat: Indien het breed moderamen van de classicale vergadering toestemming verleent, kan de kerkenraad van een gemeente waarvan de omvang van de gemeente daartoe aanleiding geeft overeenkomstig ordinantie 3-12-4, een emerituspredikant, of iemand aan wie de bevoegdheden als van een emerituspredikant is verleend, tot bijstand in het pastoraat benoemen.
Wat is de achtergrond van deze vrij rigide regels? Maatschappelijk wordt gestimuleerd om na de AOW leeftijd nog deel te nemen aan het arbeidsproces. Overal komen we handjes tekort maar in de PKN/HHK moet je met emeritaat.
Een emerituspredikant dient dan geen 'eigen' gemeente meer, maar kan nog steeds op vele manieren van dienst zijn. De meeste emerituspredikanten zijn de eerste jaren van hun emeritaat zo mogelijk nog drukker dan toen zij gemeentepredikant waren, is mijn indruk. Ik vind het een prima regeling dat er een voor iedereen heldere grens is. Daar valt vanuit de Bijbel best ook e.e.a. voor te zeggen. Mijn indruk is verder dat als je het aan de predikant zelf overlaat wanneer hij emeritaat vraagt, de meesten net wat langer doorgaan dan verantwoord is. 'Wanneer het niet meer gaat' is behoorlijk subjectief en wordt door predikant en kerkenraad/gemeente/familie/enz. veelal verschillend beoordeeld. Laat er dus maar een duidelijke emeritaatsdatum zijn.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Plaats reactie