wel broeders?Oude Paden schreef:Maar...............ik heb geen broers
Somberen over jongeren
Beste Ouden Paden,Oude Paden schreef:Ik vindt het een eerllijke vraag die ook van die of genen wel had verwacht.Grace schreef:Ouden paden,Oude Paden schreef:Die smalle weg is afgebakend middels een muur.Unionist schreef:De weg smal, dat ontkent hij die meent aan de rechterkant er niet af te kunnen raken.
Als de weg écht smal is, is het een voortdurend strompelen over obstakels en een voortdurend uitkijken niet in de afgrond te vallen.
Het lijkt tegenwoordig wel alsof de weg maar aan één kant gevaarlijk is. Als je maar vér van die linkerkant wegblijft, loop je veilig.
Maar... aan de rechterkant is het ravijn nét zo diep!
Wie op de smalle weg is kan er niet afvallen.
Zowel links en rechts van het pad is het struikelen en vallen.
Wie de Christenreis leest leest iets anders dan op refoforum.
Velen denken volgens mij:
Wat is die Bunyan toch een tobbert. Niet zo moeilijk doen. Ga nu eens recht op je doel af!
Helaas komt de hemelpoort bij Bunyan pas in zicht als hij aan de oever van de doodsjordaan komt... en dan moet hij die zelf nog door ook!
Arme Bunyan, toen je de stad verderf verliet moest je gelijk naar dat Kruis kijken met de Heere Jezus. Niet eerst op dat poortje staren.
Ik meen het wanneer ik zeg dat je heel veel dingen zegt die abslouut waar zijn en ook mooi zijn.
Toch zit ik met een vraag. Ik zou willen vragen om daar eerlijk antwoord op te geven.
Hoe kan je precies weten hoe het allemaal zit, hoe God werkt, hoe een mens bekeerd wordt, hoe dat allemaal gaat, wat je dan allemaal meemaakt, etc?
en zelf er nog buiten staan, zelf nog niet die weg bent gegaan, zelf nog vreemd bent aan Gods genadewerk in je leven, zelf nog blind bent(dat is immers de bittere werkelijkheid als je zegt dat je vreemd bent aan Gods genadewerk), zelf er nog buiten staat, etc.
Dit is voo mij een oprechte vraag, waar ik ook een oprecht antwoord op zou willen hebben.
gr, Grace
De hoofdzaak is wel dat ik in de inhoud van de postings totaal niets herken in wat onze reformatoren en nadere reformatoren hebben nagelaten.
Het is een wereld van verschil in benadering.
Ik worstel dan ook met de vraag hoe dit zo verschillend kan zijn.
Ik geloof werkelijk niet dat beiden het bij het rechte eind hebben.
Een van beiden bedriegd zichzelven. De beleving van een waar Christen is al eeuwen lang dezelfde en zou nu ineens veel ruimer zijn. Het lijkt er op dat wij Gods Woord tegenwoordig veel beter kunnen intepreteren als de ouden.
Ik hoop echt van harte dat de Heere mijzelf hierover licht wil geven.
Veel postings zijn van mij misschien wat kort door de bocht, maar ik ben er zelf echt ongerust op hoe gemakkelijk zalig worden is bij velen.
We hebben het wel over altijd lijden of altijd bij de Heere zijn.
Op aarde zullen we dit te weten moeten komen. Hierna is er geen omkeren meer mogelijk.
Waarom wordt er dan zo gemakkelijk gepraat over de zaligheid
Ook als ik zie hoe er door veel posters gedacht wordt over tijdelijke zaken. Met Godzaligheid kan er nu vele malen meer mee door als vroeger, onder het mom van.. de Heere laat ons nog genieten....
Het kan er bij mij echt niet in.
Het zijn zulke enorme tegenstellingen die ik zie.
De postings komen dus ook een beetje voort uit eigen onzekerheid.
Ik hoop dat sommigen dit meevoelen
Ik vermoedde al sterk dat je zelf midden in een worsteling zit aangaande de zoektocht tot (de zekerheid van) het heil. In dat geval zijn ook veel postings van Ouden Paden voor mij wat duidelijker en meer te verklaren.
Probeer alles wat er gezegd wordt biddend voor de Heere neer te leggen en te vragen of deze dingen alzo zijn die gezegd worden.
Doorzoek zijn Woord of het waar is wat we zeggen.
Een gevaar (ik zeg bewust 'een gevaar', want er zitten hele goede punten in het lezen van de boeken: ik heb zelf heel veel aan het lezen van de oudvaders) van het lezen in de oudvaders, is dat iedereen het gezegd heeft in een bepaalde cultuur/comtext/omstandigheid, etc. De één zegt dit, de ander zegt dat. Over heel veel thema's spreken ze elkaar tegen. Er zit ook verschil tussen de engelse en de nederlandse reformatoren. Kortom, je kan je er niet op blind staren.
In ieder geval wens ik je de zegen van de Heere toe in de zoektocht naar vrede in je hart. Dit is te vinden in het schuilen achter het Bloed van het Lam. Er is ook een gestorven Heere Jezus voor jou!
gr, Grace
Ik prijs het in Oude Paden dat hij zich kwetsbaar opstelt. Ik kan mij voorstellen dat het vervolgens moeilijk is om pastoraal toegesproken te worden door iemand die het niet met je eens is. Het lijkt mij ook niet zo passend in een topic als deze.
Wat bedoel ik met 'tegenwoordig'? Ik denk dat de stroming die Oude Paden en ik op het oog hebben zo'n beetje is begonnen, of in elk geval openbaar is gekomen in de 90'er jaren. In de Koers kreeg je toen allerlei artikelen van Jong en levend. Daar zaten goede dingen tussen, maar ook dingen waarbij je wenkbrauwen fronst.
Bijv. een meisje dat niet weet of ze bekeerd is, maar wel zegt, dat God haar nooit heeft laten merken dat Hij het afkeurt dat zij vertrouwelijk met Hem om wil gaan. Hoe kun je 'vertrouwelijk' met God omgaan als Hij je God niet is? Het gaat allemaal zo vanzelf. Ik lees niets over een echte bekering, een omkeer.
Die sfeer is het die ik steeds vaker tegenkom en waar ik moeite mee heb.
Nu kunnen allerlei mensen hun fiolen van toorn over mij uitgieten en zeggen dat ik niet mag 'oordelen', maar ik hoor wat ik hoor en ik mis wat ik mis.
Wat bedoel ik met 'tegenwoordig'? Ik denk dat de stroming die Oude Paden en ik op het oog hebben zo'n beetje is begonnen, of in elk geval openbaar is gekomen in de 90'er jaren. In de Koers kreeg je toen allerlei artikelen van Jong en levend. Daar zaten goede dingen tussen, maar ook dingen waarbij je wenkbrauwen fronst.
Bijv. een meisje dat niet weet of ze bekeerd is, maar wel zegt, dat God haar nooit heeft laten merken dat Hij het afkeurt dat zij vertrouwelijk met Hem om wil gaan. Hoe kun je 'vertrouwelijk' met God omgaan als Hij je God niet is? Het gaat allemaal zo vanzelf. Ik lees niets over een echte bekering, een omkeer.
Die sfeer is het die ik steeds vaker tegenkom en waar ik moeite mee heb.
Nu kunnen allerlei mensen hun fiolen van toorn over mij uitgieten en zeggen dat ik niet mag 'oordelen', maar ik hoor wat ik hoor en ik mis wat ik mis.
Dat ben ik niet met je eens. Ik vind de betreffende pastorale posting een verademing, en een voobeeld van hoe we hier met elkaar om moeten gaan. Als we zielen voor het evangelie willen winnen moeten we bewogen met elkaar omgaan, en dat mis ik soms weleens tussen alle steken onder water.Afgewezen schreef:Ik prijs het in Oude Paden dat hij zich kwetsbaar opstelt. Ik kan mij voorstellen dat het vervolgens moeilijk is om pastoraal toegesproken te worden door iemand die het niet met je eens is. Het lijkt mij ook niet zo passend in een topic als deze.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 19 apr 2006, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan verschillen we hierin van mening. Het kan ook iets neerbuigends hebben: ik heb het, jij (nog) niet, luister naar mij.Dathenum schreef:Dat ben ik niet met je eens. Ik vind de betreffende pastorale posting een verademing, en een voobeeld van hoe we hier met elkaar om moeten gaan.Afgewezen schreef:Ik prijs het in Oude Paden dat hij zich kwetsbaar opstelt. Ik kan mij voorstellen dat het vervolgens moeilijk is om pastoraal toegesproken te worden door iemand die het niet met je eens is. Het lijkt mij ook niet zo passend in een topic als deze.
Er is dan geen gelijkheid meer tussen de gesprekspartners en dat vind ik geen goede zaak.
Ik ben er van overtuigd dat de poster die intentie niet heeft. Daarnaast maak ik dat uit het betreffende bericht ook niet op. Als Oude Paden daar behoefte aan heeft kan hij het gesprek uiteraard door middel van een een private message voortzetten.Afgewezen schreef:Dan verschillen we hierin van mening. Het kan ook iets neerbuigends hebben: ik heb het, jij (nog) niet, luister naar mij.Dathenum schreef:Dat ben ik niet met je eens. Ik vind de betreffende pastorale posting een verademing, en een voobeeld van hoe we hier met elkaar om moeten gaan.Afgewezen schreef:Ik prijs het in Oude Paden dat hij zich kwetsbaar opstelt. Ik kan mij voorstellen dat het vervolgens moeilijk is om pastoraal toegesproken te worden door iemand die het niet met je eens is. Het lijkt mij ook niet zo passend in een topic als deze.
Er is dan geen gelijkheid meer tussen de gesprekspartners en dat vind ik geen goede zaak.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 19 apr 2006, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen,
Ik vraag me af of je kritiek zomaar gegoten mag worden over de SRA, haar sprekers en de participanten in deze discussie die instemmend reageerden op het SRA-verslag.
Als je het oneens bent met de 'tegenstanders' van Oude Paden in deze discussie, ben je het dan direct eens met Oude Paden? Ook als een deel van zijn argumentatie bestaat uit feitelijk onjuiste citaten uit Bunyan's Christenreis?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je (wellicht vanwege je huidige kerkelijke achtergrond en de zorgen die daar zijn?) enorm op je hoede bent aan de linkerkant en dat dit ten koste gaat van de scherpte op het rechter vlak.
Je mag van mij ook gerust blijven zeggen dat je het Steenblokkiaanse afkeurt, etc.
Ik vraag me af of je kritiek zomaar gegoten mag worden over de SRA, haar sprekers en de participanten in deze discussie die instemmend reageerden op het SRA-verslag.
Als je het oneens bent met de 'tegenstanders' van Oude Paden in deze discussie, ben je het dan direct eens met Oude Paden? Ook als een deel van zijn argumentatie bestaat uit feitelijk onjuiste citaten uit Bunyan's Christenreis?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je (wellicht vanwege je huidige kerkelijke achtergrond en de zorgen die daar zijn?) enorm op je hoede bent aan de linkerkant en dat dit ten koste gaat van de scherpte op het rechter vlak.
Je mag van mij ook gerust blijven zeggen dat je het Steenblokkiaanse afkeurt, etc.

Vertel eens broeder, waarom je voor dit antwoord zo bang was. Ik ben benieuwd naar een inhoudelijke argumentatie... als ik namelijk verkeerde en onbijbelse dingen zeg wik ik daar graag op gewezen worden.Oude Paden schreef:Ik vreesde dit antwoord al!Marnix schreef:Of van de eerste eeuw... daar was het ook weer zoveel anders... Want als we terug willen kijken, moeten we niet teurgkijken naar de nadere reformatie.... zelfs niet naar de reformatie zelf... we moeten nog wat eeuwen verder terug, naar de Bijbel. Leg dit alles nou eens daarnaast en vergelijk het. Hoe wordt er daar gepraat over zaligheid, over redding... over genieten van het leven als christen, over wat wel kan en wat niet kan.Unionist schreef:Oude paden,
Is de geloofdsbeleving van een christen uit de 17e eeuw exact gelijk aan die van een christen uit de 4e of de 11e eeuw?
En vooral ook over zekerheid.
Overigens leg je behoorlijk de nadruk op bevinding... en over wat de mensen moeten gaan doen als het tenminste echte christenen zijn... De Bijbel stelt Christus centraal als redder, niet van een gfroep mensen die qua bevinding en levensstijl op 1 lijn zitten, maar als Redder van een ontzettend diverse groep mensen... introver en extravert, mensen vol zekerheid en twijfelaars, eigenwijze mensen en niet eigenwijze mensen, mensen vol ellendekennis en mensen vol verlossingskennis (hoewel de gezonde waarheid ergens in het midden ligt volgens mij)
Ik geloof dat God zowel volgers van de nadere reformatie als gewone reformatoren, waar een hoop verschil in zit, kan redden... want het gaat uiteindelijk om geloof in Jezus Christus als verlosser en niet om visie op allerlei leerstukken, op hoeveel aandacht ellendekennis krijgt, zelfs niet om of mensen wel of niet naar de kroeg gaan, tv kijken, wat voor kleding ze dragen enzovoorts.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik was al bang dat je bekeerden zowel kon zoeken in de kroeg als in de kerk.Marnix schreef:Vertel eens broeder, waarom je voor dit antwoord zo bang was. Ik ben benieuwd naar een inhoudelijke argumentatie... als ik namelijk verkeerde en onbijbelse dingen zeg wik ik daar graag op gewezen worden.Oude Paden schreef:Ik vreesde dit antwoord al!Marnix schreef:Of van de eerste eeuw... daar was het ook weer zoveel anders... Want als we terug willen kijken, moeten we niet teurgkijken naar de nadere reformatie.... zelfs niet naar de reformatie zelf... we moeten nog wat eeuwen verder terug, naar de Bijbel. Leg dit alles nou eens daarnaast en vergelijk het. Hoe wordt er daar gepraat over zaligheid, over redding... over genieten van het leven als christen, over wat wel kan en wat niet kan.Unionist schreef:Oude paden,
Is de geloofdsbeleving van een christen uit de 17e eeuw exact gelijk aan die van een christen uit de 4e of de 11e eeuw?
En vooral ook over zekerheid.
Overigens leg je behoorlijk de nadruk op bevinding... en over wat de mensen moeten gaan doen als het tenminste echte christenen zijn... De Bijbel stelt Christus centraal als redder, niet van een gfroep mensen die qua bevinding en levensstijl op 1 lijn zitten, maar als Redder van een ontzettend diverse groep mensen... introver en extravert, mensen vol zekerheid en twijfelaars, eigenwijze mensen en niet eigenwijze mensen, mensen vol ellendekennis en mensen vol verlossingskennis (hoewel de gezonde waarheid ergens in het midden ligt volgens mij)
Ik geloof dat God zowel volgers van de nadere reformatie als gewone reformatoren, waar een hoop verschil in zit, kan redden... want het gaat uiteindelijk om geloof in Jezus Christus als verlosser en niet om visie op allerlei leerstukken, op hoeveel aandacht ellendekennis krijgt, zelfs niet om of mensen wel of niet naar de kroeg gaan, tv kijken, wat voor kleding ze dragen enzovoorts.
Ik onthoud me hierbij aan beargumenteer over uiterlijkheden, want dan krijg ik van 20 kanten tegelijk reactie die ik me graag bespaar.
Er is helemaal geen gelijkheid tussen gelovige en niet-gelovige gesprekspartners als het over theologische kwesties gaat. Wel slaat de instelling van 'jij niet en ik (lekker) wel' natuurlijk de plank finaal mis, maar die proef ik ook zeker niet in de post van Grace!Afgewezen schreef:Er is dan geen gelijkheid meer tussen de gesprekspartners en dat vind ik geen goede zaak.
Pim, ik meen wat ik schrijf. Ik vind de argumentatie van Oude Paden niet altijd even gelukkig, maar ik ben het met zijn Anliegen wel eens.Pim schreef:Afgewezen,
Ik vraag me af of je kritiek zomaar gegoten mag worden over de SRA, haar sprekers en de participanten in deze discussie die instemmend reageerden op het SRA-verslag.
Als je het oneens bent met de 'tegenstanders' van Oude Paden in deze discussie, ben je het dan direct eens met Oude Paden? Ook als een deel van zijn argumentatie bestaat uit feitelijk onjuiste citaten uit Bunyan's Christenreis?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je (wellicht vanwege je huidige kerkelijke achtergrond en de zorgen die daar zijn?) enorm op je hoede bent aan de linkerkant en dat dit ten koste gaat van de scherpte op het rechter vlak.
Je mag van mij ook gerust blijven zeggen dat je het Steenblokkiaanse afkeurt, etc.
De stroming die mij zorgen baart, bevindt zich niet alleen in mijn eigen kerkelijke gemeente, maar net zo goed in veel behoudender gemeenten. Terwijl ik anderzijds in de PKN Gouda mensen kan ontmoeten, met wie ik verrassend op één lijn blijk te zitten.
Neem mijn postings dus zoals ze zich aandienen en laat mijn kerkelijke achtergrond daar maar buiten.
Evenals in een kerkelijke gemeente is op een forum als dit iedereen 'gelijk'.Er is helemaal geen gelijkheid tussen gelovige en niet-gelovige gesprekspartners als het over theologische kwesties gaat.
Ik ook niet.Wel slaat de instelling van 'jij niet en ik (lekker) wel' natuurlijk de plank finaal mis, maar die proef ik ook zeker niet in de post van Grace!
Je moet de argumentatie van een leken theoloog maar nemen zoals hij is.Afgewezen schreef:Pim, ik meen wat ik schrijf. Ik vind de argumentatie van Oude Paden niet altijd even gelukkig, maar ik ben het met zijn Anliegen wel eens.Pim schreef:Afgewezen,
Ik vraag me af of je kritiek zomaar gegoten mag worden over de SRA, haar sprekers en de participanten in deze discussie die instemmend reageerden op het SRA-verslag.
Als je het oneens bent met de 'tegenstanders' van Oude Paden in deze discussie, ben je het dan direct eens met Oude Paden? Ook als een deel van zijn argumentatie bestaat uit feitelijk onjuiste citaten uit Bunyan's Christenreis?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je (wellicht vanwege je huidige kerkelijke achtergrond en de zorgen die daar zijn?) enorm op je hoede bent aan de linkerkant en dat dit ten koste gaat van de scherpte op het rechter vlak.
Je mag van mij ook gerust blijven zeggen dat je het Steenblokkiaanse afkeurt, etc. ;)
De stroming die mij zorgen baart, bevindt zich niet alleen in mijn eigen kerkelijke gemeente, maar net zo goed in veel behoudender gemeenten. Terwijl ik anderzijds in de PKN Gouda mensen kan ontmoeten, met wie ik verrassend op één lijn blijk te zitten.
Neem mijn postings dus zoals ze zich aandienen en laat mijn kerkelijke achtergrond daar maar buiten.
Blijft overeind staan dat er m.i. regelmatig op het paard van Armininius wordt gereden.
Dan liever Steenblok op het paard
Toen de Heere Jezus merkte dat er door een bepaalde groep mensen in Zijn tijd hindernissen werden opgeworpen om het Koninkrijk Gods binnen te gaan, maakte hij in niet mis te verstaande woorden duidelijk wat er met mensen moest gebeuren die die hindernissen opwierpen. Ik ga dat hier niet noemen, maar ben wel eens bang dat diezelfde woorden ook vandaag nog veel zouden klinken. Het enige wat ik zeg is dat het daar om een molensteen gaat.Afgewezen schreef:Ik prijs het in Oude Paden dat hij zich kwetsbaar opstelt. Ik kan mij voorstellen dat het vervolgens moeilijk is om pastoraal toegesproken te worden door iemand die het niet met je eens is. Het lijkt mij ook niet zo passend in een topic als deze.
Wat bedoel ik met 'tegenwoordig'? Ik denk dat de stroming die Oude Paden en ik op het oog hebben zo'n beetje is begonnen, of in elk geval openbaar is gekomen in de 90'er jaren. In de Koers kreeg je toen allerlei artikelen van Jong en levend. Daar zaten goede dingen tussen, maar ook dingen waarbij je wenkbrauwen fronst.
Bijv. een meisje dat niet weet of ze bekeerd is, maar wel zegt, dat God haar nooit heeft laten merken dat Hij het afkeurt dat zij vertrouwelijk met Hem om wil gaan. Hoe kun je 'vertrouwelijk' met God omgaan als Hij je God niet is? Het gaat allemaal zo vanzelf. Ik lees niets over een echte bekering, een omkeer.
Die sfeer is het die ik steeds vaker tegenkom en waar ik moeite mee heb.
Nu kunnen allerlei mensen hun fiolen van toorn over mij uitgieten en zeggen dat ik niet mag 'oordelen', maar ik hoor wat ik hoor en ik mis wat ik mis.
Beste Afgewezen. Ik heb geen enkele behoefte om ergens boven te staan, me te verdedigen, mijn gelijk te hebben, gevleit te worden, op of enig ander manier mezelf in het middelpunt te zetten. Zodra ik echter merk, dat er tekort wordt gedaan aan Gods eer, Zijn Woorden worden misbruikt of op een andere manier hindernissen opgezet worden in de weg naar vrede met God en het daarmee gaat over zaken van leven en dood, voel ik me wel genoodzaakt om iemand zonder omwegen te wijzen op de enige Redder die er bestaat.
Wat heb ik er aan als ik meer ben en beter ben? Als je DOOR genade VAN genade mag leven, leert de Heere je ook dat het voor iedereen mogelijk is om gered te worden. Het is immers niet afhankelijk van onze prestatie.
mvrgr, Grace