Gereformeerde Gemeenten

Posthoorn

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Posthoorn schreef: Vandaag, 09:26 Als ik tijd heb, zal ik het voor je opzoeken.
In dit topic. In maart.
Rido91

Bericht door Rido91 »

KDD schreef: Gisteren, 04:03
Rido91 schreef: 08 mei 2026, 23:43 Ik denk dat het voor beide partijen het beste is om niet naar zulke 'adresjes' te gaan: voor degenen die geadviseerd worden zulke adresjes te bezoeken niet omdat de kans groot is dat je er niet veel
wijzer van wordt en je wellicht meer in de put wordt gepraat dan als je in het Woord zou graven. En voor de bewoners van die adresjes niet omdat het niet goed is als (wellicht) hun eigen, hoogmoedige hart weer gestreeld wordt als zij weer een avondje over hun eigen prestaties mogen vertellen. Het gevaar ligt immers op de loer dat niet God, maar de mens centraal komt te staan.

Ik zie daarnaast dat de Rijssenaar zich heel duidelijk uitdrukt. Dat sommigen dit niet begrijpen is wellicht te wijten aan een gebrek in de prediking die zij zondag aan zondag horen waarin niet/nauwelijks aandacht is voor de heiligmaking.
Onderwijs uit het Woord met een meditatie van Philpot:

En een iegelijk, die liefheeft Degene, die geboren heeft, die heeft ook lief degene, die uit Hem geboren is. 1 Johannes 5:1

Waar liefde is tot Jezus, daar zal ook liefde zijn tot hen, die door verlossing, wedergeboorte en persoonlijk bezit de zijnen zijn. Hoe meer wij zien en hoe meer wij weten van de schoonheid en de zaligheid van de Heere van leven en heerlijkheid, des te meer zullen wij zijn beeld liefhebben, zoals wij het zichtbaar zien afgedrukt in zijn geliefd volk, en des te meer zullen wij ons aan dat volk hechten, als zijnde het dierbare eigendom van Christus. Het is onze doffe, geringe en onvolkomen kennis van God de Vader in zijn eeuwige liefde, en van de Heere Jezus Christus in zijn genade en heerlijkheid, die ons zo vaak koel, ongevoelig en dood laat in onze liefde voor Hem; en met het afnemen der liefde voor het Hoofd komt ook de liefde tot zijn leden in verval.

Helemaal mee eens met dit citaat, het ging er echter om dat DIA die adresjes aanraadde omdat men daar wel eens even zou vertellen hoe God een mens bekeerd (of zou het zo zijn: hoe God een mens MOET bekeren?) Mochten al die bevindelijke verhalen overeenkomen met wat de Schrift leert: prima! Maar het feit dat DIA zulke adresjes adviseert in plaats van het Woord zegt voor mij wel genoeg. De schema's en voorwaarden die je op veel van zulke adresjes zal horen zijn immers niet in de Bijbel terug te vinden.

Daarnaast komt het maar al te vaak voor dat de bewoners van zulke adresjes oordelen over anderen die niet aan de voorwaarden van de schema's voldoen en zelf menen te kunnen beoordelen of iemand wel/geen kind van God is. Of je dan nog kan spreken van gemeenschap der heiligen waag ik te betwijfelen
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

JanRap schreef: Vandaag, 07:45 De schrijvers plaatsen de wedergeboorte vóór het geloof terwijl de Reformatie leert dat we door het geloof worden wedergeboren.
We worden toch door het geloof niet wedergeboren maar gerechtvaardigd?
CvdW

Bericht door CvdW »

FlyingEagle schreef: Vandaag, 13:58
JanRap schreef: Vandaag, 07:45 De schrijvers plaatsen de wedergeboorte vóór het geloof terwijl de Reformatie leert dat we door het geloof worden wedergeboren.
Je moet zo op je woorden letten.
Het is eerst geloof en dan wedergeboorte. Romeinen 5:1.
Michaels

Bericht door Michaels »

CvdW schreef: Vandaag, 14:05
FlyingEagle schreef: Vandaag, 13:58
Je moet zo op je woorden letten.
Het is eerst geloof en dan wedergeboorte. Romeinen 5:1.
De Romeinen brief zegt toch wel iets meer hoor.
Er is altijd een soort van dualiteit in de Bijbel en zeker in de Romeinen brief.
Romeinen 9 ligt de nadruk op Gods verkiezende genade.
Romeinen 10 op de oproep aan ieder mens om te geloven.
En direct daarna, in Romeinen 11, spreekt Paulus weer over: verkiezing, verharding, maar ook menselijke verantwoordelijkheid. Vers 20 bijvoorbeeld: “zij zijn door ongeloof afgebroken……” Dat is verantwoordelijkheid. Maar tegelijk vers 5: “naar de verkiezing der genade” Dat is verkiezing, die jij citeerde.
Ik zou het zou willen samenvatten: “Niemand wordt gered buiten Gods genade om, en niemand gaat verloren buiten eigen ongeloof om”.
.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Deze reactie slaat nergens op.
Plaats reactie