Middellijke en onmiddellijke geloofszekerheid
Re: Middellijke en onmiddellijke geloofszekerheid
Geen idee..
Het viel mij ook op.
Het viel mij ook op.
Jammer dat er zulke nare reacties onder de opname van de boekbespreking op YouTube gekomen zijn. Wat bijvoorbeeld die Juda014 schrijft, is zo onwaar. Want Bolier en van Klinken doen precies het tegenovergestelde. Met deze boekbespreking en het boek, keren ze zich juist tegen het mainstraim denken die hun omgeving gevangen houdt. Door afstand te nemen van zowel het voorwaardelijk aanbod als van de onmiddelijke weg tot schuldvergeving als hoe-het-moet-weg. En terug te keren tot de rode lijn in de kerk der eeuwen.
-
De Rijssenaar
Ja, maar als je niet echt gewend bent is dit al lastig volgen.. Best veel termen die je moet kennen of even opzoeken als je er niet bekend mee bent.. dus dan komt dit ook allemaal moeilijk overVrouwke schreef: ↑30 apr 2026, 10:41 Jammer dat er zulke nare reacties onder de opname van de boekbespreking op YouTube gekomen zijn. Wat bijvoorbeeld die Juda014 schrijft, is zo onwaar. Want Bolier en van Klinken doen precies het tegenovergestelde. Met deze boekbespreking en het boek, keren ze zich juist tegen het mainstraim denken die hun omgeving gevangen houdt. Door afstand te nemen van zowel het voorwaardelijk aanbod als van de onmiddelijke weg tot schuldvergeving als hoe-het-moet-weg. En terug te keren tot de rode lijn in de kerk der eeuwen.
Daar heb je gelijk in..
-
Refojongere
Heel iets anders:
Hoe reageren jullie als mensen zeggen: Ik heb er nooit aan getwijfeld dat God mijn Vader is, dst Hij me liefheeft en dat Jezus voor mij gestorven is. Die uit volle overtuiging Nederland Zingt liederen zingen.
En dan heel praktisch dus: hoe zou jij op zo iemand in een gesprek reageren als je dat hoort?
Hoe reageren jullie als mensen zeggen: Ik heb er nooit aan getwijfeld dat God mijn Vader is, dst Hij me liefheeft en dat Jezus voor mij gestorven is. Die uit volle overtuiging Nederland Zingt liederen zingen.
En dan heel praktisch dus: hoe zou jij op zo iemand in een gesprek reageren als je dat hoort?
-
Groepscirkel
Regelmatig valt dan het gesprek stil, resteert zwijgzaamheid en ervaar ik een ander geestelijke levenssfeer.Refojongere schreef: ↑08 mei 2026, 08:10 Heel iets anders:
waarom hebben we hier wat van te vinden. Dordtse Leerregels
we hebben te zien hoe ze hun leven versieren met goede werkenVoorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Ik zou zo'n iemand graag beter willen leren kennen. Hoe is iemand opgegroeid, wat heeft iemand meegekregen in z'n opvoeding, hoe functioneren zaken rondom geloof vandaag de dag voor zo'n persoon. Maar bij iemand met precies tegenovergestelde houding bijvoorbeeld, zou ik daar niet anders instaan.
-
Refojongere
Ik zal het toelichten. Dit zijn mensen die in het midden van de Herv. Kerk of Gereformeerde Kerken zijn opgegroeid of een Rooms-Katholieke achtergrond hebben. Die houden niet van dat reformatorische, dat strenge, die regeltjes. Ze houden van een blij geloof waar je niet per se twee keer naar de kerk moet, etc. etc. 'Gewoon geloven' is voldoende, al die dogma's maakt het alleen maar moeilijk en ingewikkeld, daar krijg je ruzies van. Kijk maar naar al die scheuringen.Vrouwke schreef: ↑08 mei 2026, 10:23 Ik zou zo'n iemand graag beter willen leren kennen. Hoe is iemand opgegroeid, wat heeft iemand meegekregen in z'n opvoeding, hoe functioneren zaken rondom geloof vandaag de dag voor zo'n persoon. Maar bij iemand met precies tegenovergestelde houding bijvoorbeeld, zou ik daar niet anders instaan.
Ze hebben vaak geen moeite met topsport, uit eten op zondag, ethische dingen waar wij als reformatorische mensen wel wakker van liggen.
Erg kortzichtig! @refojongere
Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
Groepscirkel
Klopt. Als iemand buiten die kring leest hoor lijkt het alsof het niet alleen over geloven gaat, maar over een heel specifiek geestelijk systeem: hoe een mens tot geloof komt, hoe je weet of je geloof “echt” is, hoe rechtvaardiging werkt, hoe innerlijke geloofservaringen gewogen moet worden. Dat maakt het een beetje “insiderig”.De Rijssenaar schreef: ↑01 mei 2026, 23:49Ja, maar als je niet echt gewend bent is dit al lastig volgen.. Best veel termen die je moet kennen of even opzoeken als je er niet bekend mee bent.. dus dan komt dit ook allemaal moeilijk overVrouwke schreef: ↑30 apr 2026, 10:41 Jammer dat er zulke nare reacties onder de opname van de boekbespreking op YouTube gekomen zijn. Wat bijvoorbeeld die Juda014 schrijft, is zo onwaar. Want Bolier en van Klinken doen precies het tegenovergestelde. Met deze boekbespreking en het boek, keren ze zich juist tegen het mainstraim denken die hun omgeving gevangen houdt. Door afstand te nemen van zowel het voorwaardelijk aanbod als van de onmiddelijke weg tot schuldvergeving als hoe-het-moet-weg. En terug te keren tot de rode lijn in de kerk der eeuwen.
Maar dat is ook toch de doelgroep?
Lezers binnen de reformatorische gezindte?
Volgens mij moeten je dieper kijken dan cultuurreflexen. Niet meteen denken: “te licht.” Als iemand zegt: “Ik weet dat God mijn Vader is en dat de Heere Jezus voor mij gestorven is,” dan kun je antwoorden met iets als: “Wat een wonder. Hoe is dat gegaan in jouw leven, met jouw achtergrond? Of was het er van af dat je klein was?”Refojongere schreef: ↑08 mei 2026, 08:10 Heel iets anders:
Dus eerst luisteren vóór we gaan wegen.
De Bijbel kent geen geloof zonder bekering en heiliging. Maar soms reageren mensen binnen de Gereformeerde Gezindte alsof de grootste tekenen van géén waar geloof niet zozeer Bijbelse dingen zijn, maar het ontbreken van wat binnen de reformatorische wereld als geestelijk “normaal” voelt. Dan kan ongemerkt de reformatorische subcultuur de meetlat worden in plaats van het Woord van God. Volgens mij kom je met eerlijke vragen dichter bij het hart van het evangelie dan met snelle etiketjes.
-
Refojongere
-
Refojongere
Mooie vragen Arja, behulpzaam. Maar vaak is het antwoord: dat is altijd al zo geweest. Maar ik hoorde ook diversen zeggen dat ze die refo's niet snappen die dat cadeau niet gewoon aannemen en zo zwaar doen over de zonde en regels.Arja schreef: ↑08 mei 2026, 14:33Volgens mij moeten je dieper kijken dan cultuurreflexen. Niet meteen denken: “te licht.” Als iemand zegt: “Ik weet dat God mijn Vader is en dat de Heere Jezus voor mij gestorven is,” dan kun je antwoorden met iets als: “Wat een wonder. Hoe is dat gegaan in jouw leven, met jouw achtergrond? Of was het er van af dat je klein was?”Refojongere schreef: ↑08 mei 2026, 08:10 Heel iets anders:
Dus eerst luisteren vóór we gaan wegen.
De Bijbel kent geen geloof zonder bekering en heiliging. Maar soms reageren mensen binnen de Gereformeerde Gezindte alsof de grootste tekenen van géén waar geloof niet zozeer Bijbelse dingen zijn, maar het ontbreken van wat binnen de reformatorische wereld als geestelijk “normaal” voelt. Dan kan ongemerkt de reformatorische subcultuur de meetlat worden in plaats van het Woord van God. Volgens mij kom je met eerlijke vragen dichter bij het hart van het evangelie dan met snelle etiketjes.
Ik snap ook Posthoorn wel die benadrukt dat als je Christus kent toch ook kan aangeven hoe Hij alles is geworden in je leven?
Juist omdat ik niet zomaar wil veroordelen ben ik verlegen in dit soort gesprekken. Tegelijkertijd denk ik ook: ik moet zo iemand niet bevestigen als hij op de brede weg loopt.