Kijk-tip

Zita
Moderator

Re: Kijk-tip

Bericht door Zita »

-DIA- schreef: 30 apr 2026, 12:41 Voor wie de jaren 1960-1970 bewust hebben meegemaakt zit er wel veel herkenbaars is.
Maar toch, niet alles klopt. Sommige beelden suggereren dat het in Nederland is, maar kijk je beter, dan kan het niet in Nederland zijn. Ook beelden die suggereren uit de jaren 60-70 te zijn, zijn zeker ouder en passen hier niet, of men krijgt een wat vertekend beeld. Bij wat we soms zien kunnen wel van een anachronisme spreken.
Maar behoudens hetgeen ik opmerkte, zijn er ook veel herkenbare zaken te zien. Niet geschikt voor mensen die niet kunnen onderscheiden, want die krijgen soms een vertekend beeld. Verder is ook duidelijk dat wat we zien zich niet afspeelt in een echt reformatorisch gezin.

https://www.youtube.com/@Smaak-van-Vroeger
Een paar stukjes gekeken, maar de stem irriteerde me teveel. En het beeld was ook tamelijk karig. Dus nee, ik liep er niet heel erg warm voor, hoe leuk ik beeldmateriaal uit die tijd ook vind.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Zita schreef: 01 mei 2026, 22:56
-DIA- schreef: 30 apr 2026, 12:41 Voor wie de jaren 1960-1970 bewust hebben meegemaakt zit er wel veel herkenbaars is.
Maar toch, niet alles klopt. Sommige beelden suggereren dat het in Nederland is, maar kijk je beter, dan kan het niet in Nederland zijn. Ook beelden die suggereren uit de jaren 60-70 te zijn, zijn zeker ouder en passen hier niet, of men krijgt een wat vertekend beeld. Bij wat we soms zien kunnen wel van een anachronisme spreken.
Maar behoudens hetgeen ik opmerkte, zijn er ook veel herkenbare zaken te zien. Niet geschikt voor mensen die niet kunnen onderscheiden, want die krijgen soms een vertekend beeld. Verder is ook duidelijk dat wat we zien zich niet afspeelt in een echt reformatorisch gezin.

Een paar stukjes gekeken, maar de stem irriteerde me teveel. En het beeld was ook tamelijk karig. Dus nee, ik liep er niet heel erg warm voor, hoe leuk ik beeldmateriaal uit die tijd ook vind.
Het zijn AI filmpjes

Ik leef liever nu dan toen als ik dat allemaal zo ff zie
-DIA-

Bericht door -DIA- »

De Rijssenaar schreef: 01 mei 2026, 23:41

Het zijn AI filmpjes
Ik leef liever nu dan toen als ik dat allemaal zo ff zie
Dat is waar, deels zeker, ja, dat zag ik ook wel. Maar wat dit met liever nu leven heeft te maken zie ik niet zo. Het zou (misschien) kunnen suggereren dat ik dat wel wenste? Niemand kan terug naar een andere tijd. Toen leven, dat is een utopie, al zou je het misschien ook kunnen wensen. Wel kan het goed zijn te weten hoe de dingen van nu zijn geworden, gevormd, geëvolueerd, uit vroegere dingen, uit vroegere onzinnigheden, uit vroegere wijsheden. Je zou kunnen opmerken hoe onze westerse cultuur steeds meer een beeldcultuur is geworden, zie hoe men daar over het medium televisie spreekt. Veel is hierdoor van zijn plek geraakt, waar men dit klakkeloos aanvaarde. Daar zit wel een lijn in om eens te overdenken. Hoe zijn dingen die worden genoemd geëvolueerd? Wat is er van geworden? Wat is de betekenis geweest voor de tijd waarin wij nu leven.
Maar ik zou hen die zich wel interesseren voor historie hiervoor niet in de eerste plaats dergelijke filmpjes aanbevelen, daar zijn ook meer betrouwbare en meer uitgebreide bronnen.
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Job

Bericht door Job »

Een tijdje geleden tipte iemand op het forum een kort oud filmpje op Youtube van de .....zangers, een tafel vol oudere heren, een enkeling zonder gebit, die hartstochtelijk, aanstekelijk psalmen zongen. Ze hadden ook een soort voorzanger die met doremifaso de toon aangaf. Volgens mij ergens in de jaren 70 in een oude boerderij. Kan iemand me helpen: hoe heette dit gezelschap ook alweer? Ik zit de ganse dag al met de psalmregel: "Getrouwe Heer', de heidenen zijn gekomen" in m'n hoofd op de wijze zoals zij zongen.
windorgel

Bericht door windorgel »

De Hazeuzangers uit Nieuwleusen bedoel je denk ik.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Job schreef: Gisteren, 21:05 Een tijdje geleden tipte iemand op het forum een kort oud filmpje op Youtube van de .....zangers, een tafel vol oudere heren, een enkeling zonder gebit, die hartstochtelijk, aanstekelijk psalmen zongen. Ze hadden ook een soort voorzanger die met doremifaso de toon aangaf. Volgens mij ergens in de jaren 70 in een oude boerderij. Kan iemand me helpen: hoe heette dit gezelschap ook alweer? Ik zit de ganse dag al met de psalmregel: "Getrouwe Heer', de heidenen zijn gekomen" in m'n hoofd op de wijze zoals zij zongen.
https://www.youtube.com/watch?v=sPpqsPP2eHI
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Job schreef: Gisteren, 21:05 Een tijdje geleden tipte iemand op het forum een kort oud filmpje op Youtube van de .....zangers, een tafel vol oudere heren, een enkeling zonder gebit, die hartstochtelijk, aanstekelijk psalmen zongen. Ze hadden ook een soort voorzanger die met doremifaso de toon aangaf. Volgens mij ergens in de jaren 70 in een oude boerderij. Kan iemand me helpen: hoe heette dit gezelschap ook alweer? Ik zit de ganse dag al met de psalmregel: "Getrouwe Heer', de heidenen zijn gekomen" in m'n hoofd op de wijze zoals zij zongen.
Waarschijnlijk bedoelt u deze? Het is op een boerderij in Nieuwleusen. Echt oude Nieuwleuser boeren, maar dat bedoel ik niet in negatieve zin.
https://www.youtube.com/watch?v=sPpqsPP2eHI
Job

Bericht door Job »

Yes!!! Hartelijk dank alle drie! :)
Job

Bericht door Job »

Kan hiernaar blijven kijken. Het stemt me ook wel weemoedig dat vrijwel al deze mannen nu wel in de eeuwigheid zullen zijn.

Ze hadden vast niet kunnen vermoeden dat ze ruim 40 jaar later nog te bekijken en te beluisteren zouden zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hier nog enkele foto's van de Hazeuzangers.
Je ziet ook dat ze af en toe oefenden in het oude kerkje van Oud Gereformeerde Gemeente. Het kerkje is in 2004 verkocht en er dient nu als woning.

https://www.beeldbanknieuwleusen.nl/cgi ... eldbank.pl
Misschien even trefwoord "Hazeuzangers" intikken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Job schreef: Gisteren, 21:44 Kan hiernaar blijven kijken. Het stemt me ook wel weemoedig dat vrijwel al deze mannen nu wel in de eeuwigheid zullen zijn.
Dat is het precies. Als het eeuwig wel is, dan is het beter, maar er zijn wel twee kanten.
Ik hoor heel weinig mensen die hier hardop iets over zeggen.
Maar deze dingen zijn wel steeds in mijn gedachten.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Twee posts op één dag met de opmerking "Niet geschikt voor mensen die niet kunnen onderscheiden". Je bedoelt het ongetwijfeld goed, maar het komt niet prettig over. Want impliciet zeg je "Ík kan het wél onderscheiden, maar dat is niet iedereen gegeven". Daarmee plaats je jezelf boven veel anderen. Dat kun je beter niet doen.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: Gisteren, 22:58

Twee posts op één dag met de opmerking "Niet geschikt voor mensen die niet kunnen onderscheiden". Je bedoelt het ongetwijfeld goed, maar het komt niet prettig over. Want impliciet zeg je "Ík kan het wél onderscheiden, maar dat is niet iedereen gegeven". Daarmee plaats je jezelf boven veel anderen. Dat kun je beter niet doen.
Ik denk dat ik nogal wat mensen heb gesproken en nog wel spreek die dit echt niet kunnen. Ze horen en merken geen onderscheid. Ik vindt het heel belangrijk om de zaken wel in het juiste licht te bezien. En dan moet echt niet denken aan 'mijn licht' maar er zijn nu eenmaal vaste zekerheden, zaken die je toch met onderscheid dient te lezen. Je hoeft je ook niet aangesproken te voelen, maar ik zet het erbij om wat opmerkzaam te lezen of te kijken.
Er zijn mensen die bijna alleseters zijn, maar ook mensen die niet alles zomaar slikken.
Voorbeeld: een mens die opgroeit in een rooms-katholieke omgeving zal veel zaken anders interpreteren. Deze mensen kennen bepaalde begrippen niet, en weten vaak ook de context niet. Dat is één voorbeeld. Als ik bv. wat wil beoordelen over het boerenleven, dan kan ik veel dingen begrijpen, of denken te begrijpen. Toch zo heel anders als iemand die in hart en nieren boer is. We gaan er hier vanzelf vanuit dat we dezelfde belijdenis belijden, maar het tweede punt is niet vanzelfsprekend, namelijk hetzelfde verstaan onder dezelfde woorden of zaken. Ik schrijf dit dus uit de ervaring, en niet om eigen wijsheid te promoten, wat zo zou u het, gezien je verwoording, wel eens kunnen verstaan?
Job

Bericht door Job »

-DIA- schreef: Gisteren, 21:54 Hier nog enkele foto's van de Hazeuzangers.
Je ziet ook dat ze af en toe oefenden in het oude kerkje van Oud Gereformeerde Gemeente. Het kerkje is in 2004 verkocht en er dient nu als woning.

https://www.beeldbanknieuwleusen.nl/cgi ... eldbank.pl
Misschien even trefwoord "Hazeuzangers" intikken.
Hartelijk bedankt hoor, Dia!
Plaats reactie