Kun je dit nader verklaren wat dan wel supralapsarisme inhoud.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
@ Valcke, dank voor uw toelichting en begrip. Mijn bezwaar tegen het boek was o.a. dat het hier en daar behoorlijk schuurt met de belijdenissen of deze zelfs tegenspreekt. Zie de Dordtse leerregels. Die zijn in infralapsarische zin opgesteld. Voornamelijk om pastorale redenen. Ondanks het feit dat supra-en infra voor de Dordtse theologen gelijkwaardig waren. Echter de GG heeft op instigatie van ds. G. H. Kersten in zijn Korte Lessen over Kort Begrip expliciet gekozen voor het supra. Dat is merkbaar in de prediking. Zo ook in het boek Breed of Smal. Het klinkt allemaal wel 'gunnend' maar je merkt enige terughoudendheid om het Evangelie royaal en onvoorwaardelijk te verkondigen. Terughoudendheid om het 'bekeert u en gelooft het evangelie' ronduit te proclameren. Het boek ademt een wedergeboortetheologie. Misschien heeft dat toch wel te maken met de punten die ik aanroerde. U constateert dat ik specifiek de aandacht vestig op één boek. Dat berust op 'toeval'. We kregen dit boek n.a.v. een huwelijksjubileum en hoewel het een zeer aantrekkelijk uitgevoerd boek is heb ik mijn zorgen. Mede omdat het toch wel een beetje op de jeugd is gericht. Onze jeugd heeft anno 2026 de kloeke theologie van onze vaderen nodig.Valcke schreef: ↑Gisteren, 19:56Het gaat JanRap om bredere bezwaren t.a.v. de leer, waaronder de standenleer. Ik denk dat ik dat goed kan volgen en het er grotendeels ook mee eens ben. Het is dan echter niet zo zuiver om specifiek de aandacht te vestigen op één boek. (Overigens zie ik bij JanRap ook wel weer begripsverwarring als hij het supralapsarisme noemt. Dit heeft volgens mij niets te maken met de punten die hij wil maken.)Vrouwke schreef: ↑Gisteren, 09:23In het vetgedrukte lijkt me een duidelijk bezwaar te lezen. Als dat in het boek terug te vinden is, is dat inderdaad goed onderbouwd te weerleggen.Bobber schreef: ↑Gisteren, 08:54Wat is er dan mis met bovenstaande, ik ben misschien te veel GG maar ik snap er niets van. Is er geen enge poort dan op de plaat van de brede en smalle weg?JanRap schreef: ↑Gisteren, 07:29 @Konijntje, het is een bespreking van de plaat 'de brede of de smalle weg'. Ik citeer uit een recensie: De indringende roep klinkt, gaat in door de enge poort enz.. En: Heden zo gij Zijn stem hoort, verhardt uw hart niet, maar laat u leiden. Ik voel me een bruut door toch commentaar te hebben. Maar ik kan er beslist niet tegen als het kerkvolk wordt weggedreven van Schrift en Belijdenis. Helaas is dat mogelijk, zelfs op ernstige en aangename en onderhoudende wijze. Het zoveelste bewijs dat men in de GG over het algemeen niet genoeg heeft aan het oude goud van de belijdenissen, maar voortdurend de behoefte voelt om ze voorwaardelijk te maken en ze naar rechts ( lees de supralapsarische zijde) bij te sturen en zoals in een vorige posting werd opgemerkt, de standenleer te promoten en ook die weer voorwaardelijk te maken.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat klopt in ieder geval niet. Bij ons kon je op catechisatie voor beide opties kiezen.