Somberen over jongeren
Gisteren een hele goede middag met elkaar gehad. Als je dan een paar honderd jongeren ziet die honger hebben naar het Woord, dan ben je innerlijk dankbaar en verblijd. De Heere gaat door met Zijn!! werk, want Gods Woord en houdt stand in eeuwigheid. Dan past ons inderdaad geen gesomber, maar uitzien wat de Heere gaat doen...ook in 2006. Geloven we nog in God die ingrijpt? Echt, mijn hart is brandende en ik zie uit wat Hij zal laten zien.
"De Heer is waarlijk opgestaan!"
Zie het verslag wat vandaag in de krant komt:
18-4-2006 | 10:05
„Het gaat naar de overwinning toe”
SRA belegt voor de vierde maal ontmoetingsdag
Van een medewerker
SLIEDRECHT - Op de vierde appel- en ontmoetingsmiddag van de Stichting Reformatorisch Appèl (SRA) stond maandagmiddag het thema ”De kracht van Jezus’ bloed” centraal. Ongeveer 800 jongeren en ouderen waren bijeengekomen in de christelijke gereformeerde Bethelkerk in Sliedrecht.
„God wil bloed zien. Dat is een hele werkelijkheid”, sprak de plaatselijke predikant, ds. J. P. Boiten. „Maar is God bloeddorstig? Wordt God bevredigd door het zien van leed en ellende? Nee, wanneer Ik het bloed zie, zal Ik u voorbij gaan. Dat heeft alles te maken met het heilig recht. Het gaat om het bloed van het geslachte Lam.”
De predikant wees erop dat mensen het recht om te leven zijn kwijtgeraakt door moedwillige afval van God de Schepper. „Dat recht hebben we verbeurd. Ben je het daar nu mee eens geworden?” vroeg hij de aanwezigen. „Begrijp me niet verkeerd, maar het is niet genoeg dat Christus Zijn bloed heeft gestort. Het moet ook aan de deurpost van je hart worden gestreken. Dat is een geloofswerk. Hoe dat gebeurt? Door je zonden te belijden en te smeken om genade. Als God het bloed ziet, ziet Hij geen zonden meer. Zondaars zijn welkom.”
„Alle mensen zijn hetzelfde”, vervolgde ds. D. J. Budding, hervormd predikant te Waarder. „Dat lijkt in tegenspraak met wat je ziet. Ieder is toch uniek? Maar er is geen onderscheid. Hitler, Bin Laden. Wil jij in dat rijtje staan? Dat zijn uitermate slechte mensen, denk je misschien. Hoeveel mensen zijn er waar jij op neerkijkt? Maar Gods woord laat zien dat het om jou gaat. Heb je wel eens gezien wat zonde is?”
De zaligheid kun je krijgen, benadrukte de predikant. „Alleen maar krijgen. Mensen zeggen: „Je moet maar bidden, ga maar naar de kerk, doe maar dit, doe maar dat.” Maar dat is alleen maar je schuld vermeerderen. Hoe is het met jou? Ben je geborgen, ben je gered?” vroeg ds. Budding.
„Dan hoor ik: „Dominee, dat gaat zomaar niet. Ik ben zo slecht, zo zondig. Ik heb wel goede voornemens.” Je moet ophouden met die onzin. Ophouden met denken dat je te slecht bent. Leren geloven dat zelfs al gaat het om de zonden van duizend werelden, je gemakkelijk zalig kunt worden. Niets van mijzelf komt in aanmerking. Geen zucht, geen gebed. Het gaat helemaal buiten jou om. God maakt jou rechtvaardig, om niet. Dan kan het voor iedereen.”
Na de pauze sprak ds. W. van Vlastuin, predikant van de Nederlandse hervormde gemeente (in h.v.) van Katwijk aan Zee, over ”Heiliging door Zijn bloed”. „Het bloed is de samenvatting van het hele lijden en sterven”, gaf de predikant aan. „De Bruidegom zal Zijn volk heiligen door Zijn eigen bloed. Geen prijs was te zwaar, geen bloed te veel voor Zijn bruid. Hij heeft wel gehuiverd, maar altijd was er in Zijn hart die gewilligheid, die zelfopofferende liefde.”
„Wat is heiligmaking?” vroeg de predikant. „Dat is zien Wie die Bruidegom is. Genoeg aan Hem hebben, en nooit genoeg van Hem krijgen. Het is niet alleen verzoening, maar ook dat de kracht van mijn oude mens gebroken wordt.”
De predikant benadrukte dat het onmogelijk is „gemeenschap te hebben met Christus, zonder gemeenschap te hebben aan Zijn lijden. De bruid en de Bruidegom zijn één, ook in smaadheid. Wat heb je liever, geen kruis en geen Gekruisigde? Of is die Gekruisigde je zo dierbaar dat je Zijn kruis erbij wilt nemen?”
Evangelist W. A. den Hertog besloot de middag. „Door de kracht van Christus’ bloed worden er overwinningen behaald”, sprak hij. „Is de kracht van dat bloed ook genoeg voor een drievoudige moordenaar? Iemand die z’n gezin heeft vermoord? Voor de grootste der zondaren kan het. Kan ik dat geloven? Eén druppel is genoeg om je te reinigen van een drievoudige moord.”
Den Hertog gaf verschillende voorbeelden vanuit zijn werk als evangelist in de gevangenis. „Ik ken een moordenaar. Hij is al vijf jaar een kind van God. Hij mag nu in vrede leven. Het gaat naar een overwinning toe. Daarmee mogen we elkaar bemoedigen.”
© Reformatorisch Dagblad
"De Heer is waarlijk opgestaan!"
Zie het verslag wat vandaag in de krant komt:
18-4-2006 | 10:05
„Het gaat naar de overwinning toe”
SRA belegt voor de vierde maal ontmoetingsdag
Van een medewerker
SLIEDRECHT - Op de vierde appel- en ontmoetingsmiddag van de Stichting Reformatorisch Appèl (SRA) stond maandagmiddag het thema ”De kracht van Jezus’ bloed” centraal. Ongeveer 800 jongeren en ouderen waren bijeengekomen in de christelijke gereformeerde Bethelkerk in Sliedrecht.
„God wil bloed zien. Dat is een hele werkelijkheid”, sprak de plaatselijke predikant, ds. J. P. Boiten. „Maar is God bloeddorstig? Wordt God bevredigd door het zien van leed en ellende? Nee, wanneer Ik het bloed zie, zal Ik u voorbij gaan. Dat heeft alles te maken met het heilig recht. Het gaat om het bloed van het geslachte Lam.”
De predikant wees erop dat mensen het recht om te leven zijn kwijtgeraakt door moedwillige afval van God de Schepper. „Dat recht hebben we verbeurd. Ben je het daar nu mee eens geworden?” vroeg hij de aanwezigen. „Begrijp me niet verkeerd, maar het is niet genoeg dat Christus Zijn bloed heeft gestort. Het moet ook aan de deurpost van je hart worden gestreken. Dat is een geloofswerk. Hoe dat gebeurt? Door je zonden te belijden en te smeken om genade. Als God het bloed ziet, ziet Hij geen zonden meer. Zondaars zijn welkom.”
„Alle mensen zijn hetzelfde”, vervolgde ds. D. J. Budding, hervormd predikant te Waarder. „Dat lijkt in tegenspraak met wat je ziet. Ieder is toch uniek? Maar er is geen onderscheid. Hitler, Bin Laden. Wil jij in dat rijtje staan? Dat zijn uitermate slechte mensen, denk je misschien. Hoeveel mensen zijn er waar jij op neerkijkt? Maar Gods woord laat zien dat het om jou gaat. Heb je wel eens gezien wat zonde is?”
De zaligheid kun je krijgen, benadrukte de predikant. „Alleen maar krijgen. Mensen zeggen: „Je moet maar bidden, ga maar naar de kerk, doe maar dit, doe maar dat.” Maar dat is alleen maar je schuld vermeerderen. Hoe is het met jou? Ben je geborgen, ben je gered?” vroeg ds. Budding.
„Dan hoor ik: „Dominee, dat gaat zomaar niet. Ik ben zo slecht, zo zondig. Ik heb wel goede voornemens.” Je moet ophouden met die onzin. Ophouden met denken dat je te slecht bent. Leren geloven dat zelfs al gaat het om de zonden van duizend werelden, je gemakkelijk zalig kunt worden. Niets van mijzelf komt in aanmerking. Geen zucht, geen gebed. Het gaat helemaal buiten jou om. God maakt jou rechtvaardig, om niet. Dan kan het voor iedereen.”
Na de pauze sprak ds. W. van Vlastuin, predikant van de Nederlandse hervormde gemeente (in h.v.) van Katwijk aan Zee, over ”Heiliging door Zijn bloed”. „Het bloed is de samenvatting van het hele lijden en sterven”, gaf de predikant aan. „De Bruidegom zal Zijn volk heiligen door Zijn eigen bloed. Geen prijs was te zwaar, geen bloed te veel voor Zijn bruid. Hij heeft wel gehuiverd, maar altijd was er in Zijn hart die gewilligheid, die zelfopofferende liefde.”
„Wat is heiligmaking?” vroeg de predikant. „Dat is zien Wie die Bruidegom is. Genoeg aan Hem hebben, en nooit genoeg van Hem krijgen. Het is niet alleen verzoening, maar ook dat de kracht van mijn oude mens gebroken wordt.”
De predikant benadrukte dat het onmogelijk is „gemeenschap te hebben met Christus, zonder gemeenschap te hebben aan Zijn lijden. De bruid en de Bruidegom zijn één, ook in smaadheid. Wat heb je liever, geen kruis en geen Gekruisigde? Of is die Gekruisigde je zo dierbaar dat je Zijn kruis erbij wilt nemen?”
Evangelist W. A. den Hertog besloot de middag. „Door de kracht van Christus’ bloed worden er overwinningen behaald”, sprak hij. „Is de kracht van dat bloed ook genoeg voor een drievoudige moordenaar? Iemand die z’n gezin heeft vermoord? Voor de grootste der zondaren kan het. Kan ik dat geloven? Eén druppel is genoeg om je te reinigen van een drievoudige moord.”
Den Hertog gaf verschillende voorbeelden vanuit zijn werk als evangelist in de gevangenis. „Ik ken een moordenaar. Hij is al vijf jaar een kind van God. Hij mag nu in vrede leven. Het gaat naar een overwinning toe. Daarmee mogen we elkaar bemoedigen.”
© Reformatorisch Dagblad
Opmerkelijk is wel dat dit soort happenings vaak veel jongeren trekt.... terwijl ze er niet heen hoeven... waar de kerk vaak als een moeten gezien wordt... Zou dat toch niet wat met vormen te maken hebben?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Ik denk dat het "moeten" een andere categorie jongeren betreft, zodat jouw conclusie me niet helemaal waterdicht lijkt.Marnix schreef:Opmerkelijk is wel dat dit soort happenings vaak veel jongeren trekt.... terwijl ze er niet heen hoeven... waar de kerk vaak als een moeten gezien wordt... Zou dat toch niet wat met vormen te maken hebben?
We kunnen in ieder geval wel concluderen dat er bij veel jongeren een honger en dorst is. En dan is het belangrijk dat we ze zonder omwegen leiden tot de fontein van Heil in Jezus Christus.
Een noemenswaardig verschil qua vorm is er niet met een kerkdienst. Buiten de hoeveelheid sprekers en de koffie in de pauze.Marnix schreef:Opmerkelijk is wel dat dit soort happenings vaak veel jongeren trekt.... terwijl ze er niet heen hoeven... waar de kerk vaak als een moeten gezien wordt... Zou dat toch niet wat met vormen te maken hebben?
Wat denk ik vooral meespeelt is dat op zo'n dag als in Sliedrecht een toch al wel geinteresseerd publiek komt, die daar bovendien veel bekenden tegenkomen. Daarbij zijn de sprekers bij veel jongeren uit de reformatorische gezindte (niet zonder reden) behoorlijk populair. Ze gaan echt op een heldere manier op de Bijbel in of vertellen uit eigen ervaring.
Dat laatste is denk ik inderdaad belangrijk. Jongeren willen geen lange vage verhalen horen... of vergezechte exegeses... ze willen gewoon duidelijkheid, eerlijkheid, horen waar het op staat, op een heldere manier verteld. Vanuit mijn werk in jeugdkerken heb ik dat wel gemerkt.... Jongeren zijn niet negatief over het evangelie... maar vaak wel over de manier waarop die gebracht wordt... dus wat dat betreft kunnen de kerken denk ik een hoop leren.parsifal schreef:Een noemenswaardig verschil qua vorm is er niet met een kerkdienst. Buiten de hoeveelheid sprekers en de koffie in de pauze.Marnix schreef:Opmerkelijk is wel dat dit soort happenings vaak veel jongeren trekt.... terwijl ze er niet heen hoeven... waar de kerk vaak als een moeten gezien wordt... Zou dat toch niet wat met vormen te maken hebben?
Wat denk ik vooral meespeelt is dat op zo'n dag als in Sliedrecht een toch al wel geinteresseerd publiek komt, die daar bovendien veel bekenden tegenkomen. Daarbij zijn de sprekers bij veel jongeren uit de reformatorische gezindte (niet zonder reden) behoorlijk populair. Ze gaan echt op een heldere manier op de Bijbel in of vertellen uit eigen ervaring.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Willen ze horen waar het op staat?Marnix schreef:Dat laatste is denk ik inderdaad belangrijk. Jongeren willen geen lange vage verhalen horen... of vergezechte exegeses... ze willen gewoon duidelijkheid, eerlijkheid, horen waar het op staat, op een heldere manier verteld. Vanuit mijn werk in jeugdkerken heb ik dat wel gemerkt.... Jongeren zijn niet negatief over het evangelie... maar vaak wel over de manier waarop die gebracht wordt... dus wat dat betreft kunnen de kerken denk ik een hoop leren.parsifal schreef:Een noemenswaardig verschil qua vorm is er niet met een kerkdienst. Buiten de hoeveelheid sprekers en de koffie in de pauze.Marnix schreef:Opmerkelijk is wel dat dit soort happenings vaak veel jongeren trekt.... terwijl ze er niet heen hoeven... waar de kerk vaak als een moeten gezien wordt... Zou dat toch niet wat met vormen te maken hebben?
Wat denk ik vooral meespeelt is dat op zo'n dag als in Sliedrecht een toch al wel geinteresseerd publiek komt, die daar bovendien veel bekenden tegenkomen. Daarbij zijn de sprekers bij veel jongeren uit de reformatorische gezindte (niet zonder reden) behoorlijk populair. Ze gaan echt op een heldere manier op de Bijbel in of vertellen uit eigen ervaring.
Het is voor velen een ergernis als ze horen waar de mens zich in heeft gebracht. In een ellendige staat van ongeloof en vijandschap.
Ik denk dat het inderdaad nodig is helder en duidelijk, zonder omwegen te zijn voor jongeren.
Maar wel op alle onderdelen van de boodachap.
Helder in het laten horen wat de mens is als hij op deze wereld komt.
Helder in het uittekenen van de vijandschap die er ligt tegen een God die vrijmachtig is, en doet wat Hem behaagd.
Helder in het stuk dat een mens door Gods genade moet worden overwonnen eer dat hij het gewonnen geeft
Helder dat er voor een schuldige verlossing is teweeggebracht.
Helder dat er niemand wordt uitgezonderd als hij in opreacht berouw tot Jezus komt.
Helder in de boodschap dat er ook valse overtuigingen zijn en men op een dwaalweg kan zijn.
Helder zijn dat er ook kennis van Christus is met het verstand zonder dat dit de ware kennis is die van het hart is.
Helder in het aansporen tot een nauw zelfonderzoek, omdat het over zoiets belangrijks gaat nl. over of eeuwig gelukkig of voor altijd ongelukkig.
Helder in de boodachap dat er aan een nauwlijks zalig worden een heilig leven gebonden is, en dat men aan de vrucht de boom kent.
Wordt die helderheid op de SRA avonden gegeven?
De Bijbel kent het 'geloof alleen met het verstand' niet. Kennis van Christus blijkt daar meteen zaligmakend te zijn.
Verder zou je die vragen ergens anders moeten stellen. In ieder geval in een ander topic.
Verder zou je die vragen ergens anders moeten stellen. In ieder geval in een ander topic.
Laatst gewijzigd door refo op 18 apr 2006, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij hebben ze een website met heeeeeel veel lezingen....Oude Paden schreef:Willen ze horen waar het op staat?Marnix schreef:Dat laatste is denk ik inderdaad belangrijk. Jongeren willen geen lange vage verhalen horen... of vergezechte exegeses... ze willen gewoon duidelijkheid, eerlijkheid, horen waar het op staat, op een heldere manier verteld. Vanuit mijn werk in jeugdkerken heb ik dat wel gemerkt.... Jongeren zijn niet negatief over het evangelie... maar vaak wel over de manier waarop die gebracht wordt... dus wat dat betreft kunnen de kerken denk ik een hoop leren.parsifal schreef:Een noemenswaardig verschil qua vorm is er niet met een kerkdienst. Buiten de hoeveelheid sprekers en de koffie in de pauze.Marnix schreef:Opmerkelijk is wel dat dit soort happenings vaak veel jongeren trekt.... terwijl ze er niet heen hoeven... waar de kerk vaak als een moeten gezien wordt... Zou dat toch niet wat met vormen te maken hebben?
Wat denk ik vooral meespeelt is dat op zo'n dag als in Sliedrecht een toch al wel geinteresseerd publiek komt, die daar bovendien veel bekenden tegenkomen. Daarbij zijn de sprekers bij veel jongeren uit de reformatorische gezindte (niet zonder reden) behoorlijk populair. Ze gaan echt op een heldere manier op de Bijbel in of vertellen uit eigen ervaring.
Het is voor velen een ergernis als ze horen waar de mens zich in heeft gebracht. In een ellendige staat van ongeloof en vijandschap.
Ik denk dat het inderdaad nodig is helder en duidelijk, zonder omwegen te zijn voor jongeren.
Maar wel op alle onderdelen van de boodachap.
Helder in het laten horen wat de mens is als hij op deze wereld komt.
Helder in het uittekenen van de vijandschap die er ligt tegen een God die vrijmachtig is, en doet wat Hem behaagd.
Helder in het stuk dat een mens door Gods genade moet worden overwonnen eer dat hij het gewonnen geeft
Helder dat er voor een schuldige verlossing is teweeggebracht.
Helder dat er niemand wordt uitgezonderd als hij in opreacht berouw tot Jezus komt.
Helder in de boodschap dat er ook valse overtuigingen zijn en men op een dwaalweg kan zijn.
Helder zijn dat er ook kennis van Christus is met het verstand zonder dat dit de ware kennis is die van het hart is.
Helder in het aansporen tot een nauw zelfonderzoek, omdat het over zoiets belangrijks gaat nl. over of eeuwig gelukkig of voor altijd ongelukkig.
Helder in de boodachap dat er aan een nauwlijks zalig worden een heilig leven gebonden is, en dat men aan de vrucht de boom kent.
Wordt die helderheid op de SRA avonden gegeven?
Ik kan je eerijkheidshalve zeggen dat al deze punten aanwezig waren/zijn in de boodschappen. Afhankelijk van de tekst welke punt er meer of minder belicht wordt. Het is niet zo dat we met een lijst op onze schoot zitten tijdens de lezingen en gaan zitten turven met zijn allen: "o, dit heeft die gezegd, en dat punt, en dat, dat mistte ik echter wel en dat punt heeft die niet genoemd; o dan is het niets:Oude Paden schreef:Willen ze horen waar het op staat?Marnix schreef:Dat laatste is denk ik inderdaad belangrijk. Jongeren willen geen lange vage verhalen horen... of vergezechte exegeses... ze willen gewoon duidelijkheid, eerlijkheid, horen waar het op staat, op een heldere manier verteld. Vanuit mijn werk in jeugdkerken heb ik dat wel gemerkt.... Jongeren zijn niet negatief over het evangelie... maar vaak wel over de manier waarop die gebracht wordt... dus wat dat betreft kunnen de kerken denk ik een hoop leren.parsifal schreef:Een noemenswaardig verschil qua vorm is er niet met een kerkdienst. Buiten de hoeveelheid sprekers en de koffie in de pauze.Marnix schreef:Opmerkelijk is wel dat dit soort happenings vaak veel jongeren trekt.... terwijl ze er niet heen hoeven... waar de kerk vaak als een moeten gezien wordt... Zou dat toch niet wat met vormen te maken hebben?
Wat denk ik vooral meespeelt is dat op zo'n dag als in Sliedrecht een toch al wel geinteresseerd publiek komt, die daar bovendien veel bekenden tegenkomen. Daarbij zijn de sprekers bij veel jongeren uit de reformatorische gezindte (niet zonder reden) behoorlijk populair. Ze gaan echt op een heldere manier op de Bijbel in of vertellen uit eigen ervaring.
Het is voor velen een ergernis als ze horen waar de mens zich in heeft gebracht. In een ellendige staat van ongeloof en vijandschap.
Ik denk dat het inderdaad nodig is helder en duidelijk, zonder omwegen te zijn voor jongeren.
Maar wel op alle onderdelen van de boodachap.
Helder in het laten horen wat de mens is als hij op deze wereld komt.
Helder in het uittekenen van de vijandschap die er ligt tegen een God die vrijmachtig is, en doet wat Hem behaagd.
Helder in het stuk dat een mens door Gods genade moet worden overwonnen eer dat hij het gewonnen geeft
Helder dat er voor een schuldige verlossing is teweeggebracht.
Helder dat er niemand wordt uitgezonderd als hij in opreacht berouw tot Jezus komt.
Helder in de boodschap dat er ook valse overtuigingen zijn en men op een dwaalweg kan zijn.
Helder zijn dat er ook kennis van Christus is met het verstand zonder dat dit de ware kennis is die van het hart is.
Helder in het aansporen tot een nauw zelfonderzoek, omdat het over zoiets belangrijks gaat nl. over of eeuwig gelukkig of voor altijd ongelukkig.
Helder in de boodachap dat er aan een nauwlijks zalig worden een heilig leven gebonden is, en dat men aan de vrucht de boom kent.
Wordt die helderheid op de SRA avonden gegeven?
Ik merk dat de gestalte van de bloedvloeiende vrouw vruchbaarder en zegenrijker is: "Och Heere, is er misschien een kruimel voor me bij?" Niet van datgene wat ík wil horen, maar wat U tegen mij wil zeggen.
Ik wordt eerlijk gezegd een beetje moe van al die lijsten en punten. De wind waait echt zoals die wilt.....
Is onder de refoforrumers het historisch geloof uit het vragenboekje van Hellenbroek geschrapt.refo schreef:De Bijbel kent het 'geloof alleen met het verstand' niet. Kennis van Christus blijkt daar meteen zaligmakend te zijn.
Verder zou je die vragen ergens anders moeten stellen. In ieder geval in een ander topic.
En....
Het ging in deze topic toch over jongeren. Deze vraag is dan toch binnen dit topic wel gerechtvaardigd?