Mooi dit te lezen Job. Ik merk bij de studenten ook hoe mooi het is als je het ongelijk kunt erkennen en excuses kunt maken.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Was dat op eigen initiatief?
Dat weet ik niet. Het was in ieder geval iets wat mij (en velen met me naar ik hoorde) nog niet had bereikt. De kerkenraad heeft dat heel keurig gedaan, het is toen ook in de kiem gesmoord. De ootmoed/het berouw klonken niet gemaakt of plichtmatig. Mocht je willen weten of het bijvoorbeeld door de classis is opgelegd: dat kan ik me gezien het onderwerp totaal niet voorstellen. Het was iets relatief kleins waar het grootste gedeelte van de gemeente niet aan geleden heeft. Overigens wel iets wat vroeg of laat openbaar zou komen, vandaar ook de openbare excuses. Nauw betrokken personen zullen het uiteraard niet als klein hebben ervaren. Het was een fout waar mensen pijnlijk door waren geraakt.refo schreef: ↑22 apr 2026, 22:38Was dat op eigen initiatief?
Het is natuurlijk wel erg dat zoiets een unicum is. Het zou toch vanzelfsprekend moeten zijn in een christelijke gemeente? Een kerkenraad die daarin het goede voorbeeld geeft: uitstekend. Het werkt misschien meer uit dan tien preken. Het is erg als we vergeving van zonden prediken, maar als het bij onszelf niet functioneert. Dat mogen gemeenteleden zich overigens ook gerust aantrekken: ik denk dat er vaak even weinig ruimte is om om vergeving te vragen als om vergeving te schenken. Kwetsbaarheden worden mensen veel te vaak nagedragen. Dat zouden we niet moeten doen.
Bij ons in de kerk is dat ook wel eens gebeurd. Het heeft zeker niet geleid tot ophef. Het was ook terecht. En daarmee is het klaar, wat mij betreft.
We moeten niet doen alsof ambtsdragers in de GG zo goddeloos zijn dat ze geen excuses zouden kunnen aanbieden. Er zijn heus wel minder goede zaken te vinden in de GG, maar gelukkig zijn er genoeg ambtsdragers die de ander uitnemender achten dan zichzelf.
Het probleem daarvan is wel, dat als er twee tussen zitten die zichzelf uitnemender achten dan de rest, de besluitvorming daardoor erg verstoord kan raken. Dus naast ootmoed mag ook enige nuchterheid en zelfbewustzijn in het bestuur van de kerk niet ontbreken. Het moet niet zo zijn dat in de kerk rechts altijd voorrang heeft, bijvoorbeeld.
We moeten niet doen alsof ambtsdragers in de GG zo goddeloos zijn dat ze geen excuses zouden kunnen aanbieden. Er zijn heus wel minder goede zaken te vinden in de GG, maar gelukkig zijn er genoeg ambtsdragers die de ander uitnemender achten dan zichzelf.
Het probleem daarvan is wel, dat als er twee tussen zitten die zichzelf uitnemender achten dan de rest, de besluitvorming daardoor erg verstoord kan raken. Dus naast ootmoed mag ook enige nuchterheid en zelfbewustzijn in het bestuur van de kerk niet ontbreken. Het moet niet zo zijn dat in de kerk rechts altijd voorrang heeft, bijvoorbeeld.