Worsteling met homoseksualiteit
Worsteling met homoseksualiteit
Goedenmorgen,
Mijn overbuurman kwam gisteren naar mij toe in de tuin. Hij had een vraagje voor mij die ik ook aan jullie wil voorleggen. Mijn overbuurman is gelovig en gaat naar de hersteld hervormde kerk. Zijn zoon is 19 en is naar zijn zeggen bekeerd. Hij heeft belijdenis gedaan maar de vraag die oprijst is: mag hij deelnemen aan het Heilig Avondmaal? Want hij is praktiserend homoseksueel en hij worstelt daar enorm mee.
Ik en mijn overbuurman vinden dit een lastige kwestie en daarom vraag ik het jullie.
alvast bedankt
Mijn overbuurman kwam gisteren naar mij toe in de tuin. Hij had een vraagje voor mij die ik ook aan jullie wil voorleggen. Mijn overbuurman is gelovig en gaat naar de hersteld hervormde kerk. Zijn zoon is 19 en is naar zijn zeggen bekeerd. Hij heeft belijdenis gedaan maar de vraag die oprijst is: mag hij deelnemen aan het Heilig Avondmaal? Want hij is praktiserend homoseksueel en hij worstelt daar enorm mee.
Ik en mijn overbuurman vinden dit een lastige kwestie en daarom vraag ik het jullie.
alvast bedankt
Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
toen voeld'ik wat eisen Gods heiligheid deed;
daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
toen voeld'ik wat eisen Gods heiligheid deed;
daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!
Re: worsteling met homoseksualiteit
Beste Lucas, er is geen HHG ter wereld die en praktiserende (=seksueel actieve of samenwonende) homoseksueel belijdenis laat doen of aan het avondmaal laat gaan
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
-
De Rijssenaar
Een overbuurman die zelf ook kerkelijk is aan een 16 jarige dit vraagt? Lijkt mee beetje vreemd als een gelovige buurman aan mij als jongere gaat vragen wat ik hier van denk ..Lucas_09 schreef: ↑22 apr 2026, 11:56 Goedenmorgen,
alvast bedankt
Hoe kom je daar nu bij? Seksuele activiteit is meestal niet zo zichtbaar.
Maar goed. Uitgaande van het standpunt dat de plaatselijke gemeente homoseksualiteit zondig vindt, zal de gemeente een homo die samenwoont met iemand met wie hij een seksuele relatie heeft, weigeren.
Een homo die wisselende seksuele contacten heeft maar daar ook weer berouw van krijgt, kan wel aan het avondmaal.
Laatst gewijzigd door DDD op 22 apr 2026, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja het kan ook stiekem en dat hij er daarna veel spijt van heeft. Of online ofzo.
Je kan in deze casus iedere zonde invullen.
Het antwoord staat in het formulier
Maar dit wordt ons, geliefde broeders en zusters, niet voorgehouden om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal om daarmede te betuigen dat wij in onszelven volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten onszelven in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid onzes geloofs, en de boze lusten onzes vleses te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn dat geen zonde noch zwakheid, die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
Het antwoord staat in het formulier
Maar dit wordt ons, geliefde broeders en zusters, niet voorgehouden om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal om daarmede te betuigen dat wij in onszelven volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten onszelven in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid onzes geloofs, en de boze lusten onzes vleses te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn dat geen zonde noch zwakheid, die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
- Johann Gottfried Walther
Homoseksuele praxis is altijd fout volgens de Bijbel.DDD schreef: ↑22 apr 2026, 12:05Hoe kom je daar nu bij? Seksuele activiteit is meestal niet zo zichtbaar.
Maar goed. Uitgaande van het standpunt dat de plaatselijke gemeente homoseksualiteit zondig vindt, zal de gemeente een homo die samenwoont met iemand met wie hij een seksuele relatie heeft, weigeren.
Een homo die wisselende seksuele contacten heeft maar daar ook weer berouw van krijgt, kan wel aan het avondmaal.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- Delftenaar
Re: Worsteling met homoseksualiteit
Ja. En in de huidige samenleving niet.
En dan?
Het probleem lost zich vanzelf op doordat gemeenteleden die op dat gebied herkenning ervaren verhuizen naar een gemeente waar huh gerichtheid meer ruimte krijgt.
En dan?
Het probleem lost zich vanzelf op doordat gemeenteleden die op dat gebied herkenning ervaren verhuizen naar een gemeente waar huh gerichtheid meer ruimte krijgt.
Inderdaad, datzelfde gevoel bekroop mij ook toen ik dit las. Dit is wel een erg vreemd verhaalDe Rijssenaar schreef: ↑22 apr 2026, 12:03Een overbuurman die zelf ook kerkelijk is aan een 16 jarige dit vraagt? Lijkt mee beetje vreemd als een gelovige buurman aan mij als jongere gaat vragen wat ik hier van denk ..Lucas_09 schreef: ↑22 apr 2026, 11:56 Goedenmorgen,
alvast bedankt
Misschien in het kader van 'worden als een kind' en was topicstarter de jongste persoon die hij kon vinden?
- Maanenschijn
Ik wil voorzichtig zijn met een waardeoordeel over de beginpost. Onder deze vraag kan best een diepere laag zitten, misschien wel bij de topicstarter zelf.
Zoals Bertiel al zei: er is geen HHG die mensen met een homoseksuele relatie of leeft in (seksuele) zonden zal toelaten tot des Heeren Avondmaal zonder berouw en levensheiliging.
Wel is ook voor seksuele zonden vergeving mogelijk en wil de Heere dat zeker doen. Een leven in zonden en bestendiging daarin gaat niet samen met een leven met Christus of bekeerd zijn. Dat leert de Bijbel ons.
Zoals Bertiel al zei: er is geen HHG die mensen met een homoseksuele relatie of leeft in (seksuele) zonden zal toelaten tot des Heeren Avondmaal zonder berouw en levensheiliging.
Wel is ook voor seksuele zonden vergeving mogelijk en wil de Heere dat zeker doen. Een leven in zonden en bestendiging daarin gaat niet samen met een leven met Christus of bekeerd zijn. Dat leert de Bijbel ons.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dominee Klopstra is verbonden aan de Hersteld Hervormde Gemeente van Barendrecht. Je kunt de overbuurman of zijn zoon altijd doorverwijzen naar hem. Of als je wellicht zelf vragen hebt, kun je ook contact met hem opnemen. Dominee Klopstra is een vriendelijke man, makkelijk bereikbaar en staat vast open voor een gesprek.Lucas_09 schreef: ↑22 apr 2026, 11:56 Goedenmorgen,
alvast bedankt