Gereformeerde Gemeenten

Bobber

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bobber »

Vrouwke schreef: 18 apr 2026, 12:55
Bobber schreef: 18 apr 2026, 12:10
Johannes 3:16 schreef: 18 apr 2026, 10:38 Afgelopen zondag werd er door een predikant uit de GGiN het volgende gezegd in een preek:
Laat je niet beïnvloeden door de godsdienstige invloeden. Als je de krant goed leest en die artikelen, naar aanleiding van hetgeen wat ook in de Wachter Sions gestaan heeft, dat de ruis direct duidelijk is. Men spreekt alleen over het aanbod. En er is een aanbod van genade. Daar staan we ook allemaal voor. Het is voorwaardelijk. Het is welmenend. Maar als wij dan niet mogen zeggen dat wij wet en evangelie handhaven. En dat dat een aanstoot is. Want het volle evangelie moet gebracht worden. “Je moet een klein beetje zonde voelen. Maar moet er nog een geschiktheid van de mens bij zijn?”, zegt dan een van zo'n dwaas iemand. Alsof wij leren dat er nog een geschikt iets door ons gewerkt moet worden. Wat een dwaasheid. Wij zeggen dat er bij een mens geen geschiktheid is. Alleen maar zonden een schuld. Maar om nou eerst door de wet, en dat is het punt, hou daaraan vast jongeren. De oorzaak is, als wij spreken over dat de wet als kenbron van ellende is, dan is dat een ergernis. Maar ik begrijp werkelijk niet hoe die mensen zondag twee tot en met vijf moeten behandelen. Dat zal altijd een hele kluif zijn, een hoge berg zijn voor ze. Want als er staat: God wil dat aan zijn gerechtigheid genoeg geschiede, ja, dat aanbod, dat aanbod, ja wat aanbod? Het aanbod van genade krijgt pas recht waarde voor een ziel, die als een verloren hellewicht aan Gods kant valt. En het ellendige is, of het droevige is, dat er maar zo'n klein percentage, als het ware, daar achterstaat en voorstaat. En dat in zo'n land waarin wij zijn, waar zoveel zaken zijn die ons verdrieten, en dat groepje kerkmensen nog zo verdeeld zijn, en denk nou niet dat wat ik nu zeg is om de polarisatie op te wekken, maar wel aan te geven, zie nou duidelijk waar het om gaat. Wij stellen wet en evangelie voor, en dat komt wel openbaar wie ze zijn en dat ze daar totaal niet mee instemmen. Maar juist het wonder wordt verklaard aan een des doodschuldige zondaar: maar Hij zag op mij neder. En dan zal het wonder verklaard worden, mijn God, U zal ik eeuwig loven, omdat Gij, en dan kan je met je vinger naar boven wijzen, het hebt gedaan. Amen.
We deze predikant met 'ze' en 'die mensen' bedoelt is mij niet duidelijk. Ik hoop toch niet dat hij hier de artikelschrijvers ds. C. Harinck en Johan den Haan mee bedoelt, want dan lijkt mij de zgn. overeenstemming wel erg ver weg.
Afgelopen zondag? Wie is de auteur en Is het nog na te luisteren?
Ik kan de woorden -eerlijk gezegd- lang niet bij het hele predikantenkorps plaatsen..
En eigenlijk denk ik wel dat dat "voorwaardelijk" een vergissing is. Misschien van een wat ouder wordend brein. Was het in Ochten?
Precies, ik heb het einde van de diensten beluisterd maar hoor er niets over.
Wie en waar was het Johannes 316?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

KDD schreef: 18 apr 2026, 21:21
Posthoorn schreef: 18 apr 2026, 20:54
Valcke schreef: 18 apr 2026, 20:32 "Door het verkondigen van het getuigenis van de wet, wordt de mens overtuigd van zonden en van de verdoemenis, die op hem ligt. Deze waarheid nu veroorzaakt de verschrikkingen van het geweten, die voor de uitverkorenen een zekere voorbereiding zijn tot het geloof."
Wordt met 'zekere voorbereiding' bedoeld dat het dat zeker is, of dat het in een bepaald opzicht een voorbereiding is? Zeker kan hier namelijk twee betekenissen hebben.
Allebei betekenissen zijn van toepassing. Het gaat namelijk over de uitverkorenen.
Het gaat er nu om wat Olevianus heeft bedoeld.
Valcke

Bericht door Valcke »

Dat kan interessant zijn, maar is een uitstapje; het ging mij om de leer van het aanbod bij Oleviamus. En dit leidt ervan af. Vandaar dat ik op je vraag verder niet inga (sorry).
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Het is ook niet heel belangrijk, maar ik dacht dat je het wel zou weten. ;)
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Valcke schreef: 18 apr 2026, 20:32 "Door het verkondigen van het getuigenis van de wet, wordt de mens overtuigd van zonden en van de verdoemenis, die op hem ligt. Deze waarheid nu veroorzaakt de verschrikkingen van het geweten, die voor de uitverkorenen een zekere voorbereiding zijn tot het geloof."

"Het geloof kan Christus niet aangrijpen, tenzij bekleed met Zijn beloften of het verbond der genade."

"Al is het nu ook waar, dat niet allen Christus door het geloof aannemen, zo wordt Hij daarom niet minder aan allen, tot wie het Woord van het Evangelie komt, aangeboden."

"De hemelse Vader biedt echter Zijn uitverkoren gemeente door het Evangelie Christus niet slechts aan (want zo Hij niets meer deed, zouden ook zij Hem niet aannemen, Joh. 1:11), maar Hij schept ook door de prediking van het Evangelie het geloof in hun harten."

"Want door het Evangelie is de Heilige Geest krachtig in ons werkzaam, Die ons Christus inlijft door het geloof in ons te scheppen, waardoor we de aangeboden Christus aannemen met Zijn eeuwige gerechtigheid, die Hij ons toerekent, en met de Geest der heiligmaking, Die van Christus nooit afgescheiden kan worden, waardoor Hij ons vernieuwt tot bekering."

"Door de kracht van de Heilige Geest omhelzen wij de aangeboden genade van de rechtvaardigmaking en worden wij tot kinderen Gods wedergeboren."

(Enkele korte citaten van Caspar Olevianus.)
Dank voor het delen van de citaten. Heel helder en duidelijk de weg die de HEERE als Zijn middellijke weg gegeven heeft. Maar helaas een weg die nogal eens afgesloten wordt in de prediking. Waardoor er niet anders dan en doolhof i.p.v. een weg overblijft.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik moet nog steeds denken aan dat "citaat" van die predikant. Misschien is het ook maar beter dat er geen naam aan gekoppeld is. Maar ik denk dat men hier niet als een blok achter staat. Maar dat men er veel eerder verlegen mee is. Dat vermoeden krijg ik in ieder geval als ik kerktijden.nl en kerkdiensgemist.nl vergelijk met het landelijk kerkblad. Tegelijk zijn er wel gedachten in te vinden die breder terug te vinden zijn in zowel de GG als in de GGiN. Maar het is hutspot. Een middelijke weg word verdacht gemaakt. Men zou dan niets kennen van Gods vreemde werk door de Wet waarmee Hij ons uit doet zien naar redding. Het Gods genade aanbod in het Woord wordt terzijde geschoven en een onmiddelijke uitredding komt daarvoor in de plaats. Gods gewone weg wordt verdacht gemaakt en Gods bijzondere weg komt daarvoor in de plaats. Hoe het kan, wordt hoe het moet. Maar volgens mij is dat niet naar het Woord. Alles bij elkaar doet het me terug denken aan (het einde) van het 3e hoofdstuk van HyperDordt. En dan vooral aan deze woorden: Ik pleit niet voor een bevindingloos christendom, integendeel. Maar ik aanvaard en erken dat sommige bevindingen die nu in de gereformeerde gezindte als buitengewoon geestelijk worden gewaardeerd, alleen maar kunnen voorkomen als er geen algemeen aanbod van genade is. Maar ook aan wat geschreven is rond bladzijde 227 en 228.
DDD

Bericht door DDD »

Maar is het niet gewoon een citaat van een GG-dominee? Ds. G. Beens heeft patent op extreme uitspraken.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: Vandaag, 11:41 Maar is het niet gewoon een citaat van een GG-dominee? Ds. G. Beens heeft patent op extreme uitspraken.
Toevallig familie?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

Niet dat ik weet :D
Bobber

Bericht door Bobber »

Vrouwke schreef: Vandaag, 10:34 Ik moet nog steeds denken aan dat "citaat" van die predikant. Misschien is het ook maar beter dat er geen naam aan gekoppeld is. Maar ik denk dat men hier niet als een blok achter staat. Maar dat men er veel eerder verlegen mee is. Dat vermoeden krijg ik in ieder geval als ik kerktijden.nl en kerkdiensgemist.nl vergelijk met het landelijk kerkblad. Tegelijk zijn er wel gedachten in te vinden die breder terug te vinden zijn in zowel de GG als in de GGiN. Maar het is hutspot. Een middelijke weg word verdacht gemaakt. Men zou dan niets kennen van Gods vreemde werk door de Wet waarmee Hij ons uit doet zien naar redding. Het Gods genade aanbod in het Woord wordt terzijde geschoven en een onmiddelijke uitredding komt daarvoor in de plaats. Gods gewone weg wordt verdacht gemaakt en Gods bijzondere weg komt daarvoor in de plaats. Hoe het kan, wordt hoe het moet. Maar volgens mij is dat niet naar het Woord. Alles bij elkaar doet het me terug denken aan (het einde) van het 3e hoofdstuk van HyperDordt. En dan vooral aan deze woorden: Ik pleit niet voor een bevindingloos christendom, integendeel. Maar ik aanvaard en erken dat sommige bevindingen die nu in de gereformeerde gezindte als buitengewoon geestelijk worden gewaardeerd, alleen maar kunnen voorkomen als er geen algemeen aanbod van genade is. Maar ook aan wat geschreven is rond bladzijde 227 en 228.
Wat bedoelt u precies met het vetgedrukte?
Ik kan het niet helemaal volgen.
GG links

Bericht door GG links »

DDD schreef: Vandaag, 11:41 Maar is het niet gewoon een citaat van een GG-dominee? Ds. G. Beens heeft patent op extreme uitspraken.
Ds. Beens moet zich realiseren dat hetgene wat hij van de kansel preekt impact heefr bij veel mensen. Ik vind zijn uitspraak bijna duivels. Ben blij dat ik daar zondag aan zondag niet onder zijn gehoor zit. Zou me mateloos irriteren.
Terri

Bericht door Terri »

Ik denk altijd bij dit soort extreme uitspraken aan de farizeeërs die het werk van Jezus ook als duivels werk betittelden. Het komt dicht bij, of helemaal, de zonde tegen de Heilige Geest.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Terri schreef: Vandaag, 16:16 Ik denk altijd bij dit soort extreme uitspraken aan de farizeeërs die het werk van Jezus ook als duivels werk betittelden. Het komt dicht bij, of helemaal, de zonde tegen de Heilige Geest.
Volgens mij is het werk van Jezus en van deze mannenbroeders achter SV2027 niet hetzelfde te noemen. Neemt niet weg dat ik ondanks dat ik ds G Beens graag beluister deze uitspraken niet vind kunnen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

pierre27 schreef: Vandaag, 16:37
Terri schreef: Vandaag, 16:16 Ik denk altijd bij dit soort extreme uitspraken aan de farizeeërs die het werk van Jezus ook als duivels werk betittelden. Het komt dicht bij, of helemaal, de zonde tegen de Heilige Geest.
Volgens mij is het werk van Jezus en van deze mannenbroeders achter SV2027 niet hetzelfde te noemen. Neemt niet weg dat ik ondanks dat ik ds G Beens graag beluister deze uitspraken niet vind kunnen.
Toch begrijp ik de gedachte van Terri wel, ik vind het heel complex. Je moet wel heel goed weten wat je zegt als je een vertaling van Gods Woord, op basis van één vertaald Bijbelboek, schaart onder duivelswerk. Dit is niet zomaar een oneens-verklaring of een pas-op-uitspraak ofzo.
GG links

Bericht door GG links »

pierre27 schreef: Vandaag, 16:37
Zou een appélzaak kans maken. Hij is vermanenswaardig of heeft dat geen kans van slagen ?
Plaats reactie