Een groot deel gaat eens per twee weken. Terwijl van de minderheid de meeste waarschijnlijk iedere week gaan.MGG schreef:Gezien zondags circa 1/3e naar de morgendienst gaat, wordt ook een papier forse gemeente best kwetsbaar als de splitsing niet in redelijk gelijke delen is.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 16:50Op dit punt zijn we het dan wel eenshuisman schreef: ↑Gisteren, 16:40Zo kan het ook. Trots op de gemeente van mijn jeugd.
https://www.rd.nl/artikel/1145943
Het is een goede oplossing, ook wel het 'Nunspeetse model' genoemd. Ik hoop van harte dat de grotere gemeentes die verdeeld zijn deze mogelijkheid in elk geval gaan onderzoeken en waar mogelijk ook navolgen. Of de predikant, die zichzelf behoudend evangelisch noemt, zich helemaal thuis gaat voelen binnen Rijnsburg vraag ik me dan wel af. Maar dat kan hij zelf uiteraard beter beoordelen dan ik.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Na corona is het kerkbezoek daar nooit meer op het niveau van voor corona gekomen. Toen ik daar als kind naar de kerk ging telde de gemeente wel wat meer leden maar zaten beide kerkgebouwen bomvol. Was in de tijd van ds. T. Brienen en ds. A. Rebel.MGG schreef: ↑Gisteren, 20:35Gezien zondags circa 1/3e naar de morgendienst gaat, wordt ook een papier forse gemeente best kwetsbaar als de splitsing niet in redelijk gelijke delen is.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 16:50Op dit punt zijn we het dan wel eenshuisman schreef: ↑Gisteren, 16:40Zo kan het ook. Trots op de gemeente van mijn jeugd.
https://www.rd.nl/artikel/1145943
Het is een goede oplossing, ook wel het 'Nunspeetse model' genoemd. Ik hoop van harte dat de grotere gemeentes die verdeeld zijn deze mogelijkheid in elk geval gaan onderzoeken en waar mogelijk ook navolgen. Of de predikant, die zichzelf behoudend evangelisch noemt, zich helemaal thuis gaat voelen binnen Rijnsburg vraag ik me dan wel af. Maar dat kan hij zelf uiteraard beter beoordelen dan ik.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tijdens mijn studie zaten beide gebouwen ook bomvol, met name tijdens de ochtenddienst. Indertijd waren er ook 3 predikanten
Als BhP de leidende kracht is, klopt het totaal niet wat je zegt. Het gaat niet enkel om theologische opvattingen, maar ook om culturele aspecten.
BhP is niet de leidende kracht. Waar baseer jij dat op ? Feitelijk onjuist.
Je allergie zit je waarnemingsvermogen danig in de weg .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
OnlineEvangelist
BhP is een minderheid, ook binnen de groep deelnemers, waarnemers en gasten op de AV. In de moderamen van de AV zitten drie niet-BhP’ers; Rijnsburg, Culemborg en Leerdam zijn nooit als BhP-gemeente gekwalificeerd.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Toch begrijp ik de aantrekkelijkheid van breedte niet. Die breedte is toch juist het recept geweest voor waar jullie nu zitten als CGK? Die vierslag, als die werkelijk strikt gehanteerd wordt, werkt toch in feite begrenzend? De uitleg van Gods Woord is niet voor twee- of drieërlei wijze vatbaar. Wat ik al eens eerder zei: de BhP-gemeenten hier in de omgeving (Randstad) zijn afgelopen paar jaar zo van kleur verschoten in geloofsbeleving en daarop volgende uitingsvormen (en andersom), dat ik mijn hart op de wat langere termijn eerlijk gezegd wel vasthoud voor het Rijnsburginitiatief. Wat wordt het volgende splitsmoment? Hoe breed mag het onderschrijven van de vierslag in de praktijk uitgewerkt worden? Een prangende vraag.
Breedte in een gemeente zorgt ervoor dat de flanken minder snel extremistisch worden. Eenheidsworst is juist niet goed.
-
Groepscirkel
Het gaat niet om aantrekkelijkheid. Gods Koninkrijk is veelkleurig. Dit beschermt tegen het verheffen van je eigen menselijke voorkeuren tot norm voor allen. De begrenzing zit in Gods Woord en gereformeerde belijdenis, samen met de gezamenlijk genomen kerkelijke besluiten. Ik zou zeggen dat begrensde verscheidenheid per definitie hoort bij de kerk, daarvan geeft de Bijbel voldoende voorbeelden.
-
Middenrefo
De Schrift en de belijdenis zeggen niet over alles iets, en soms zijn meerdere uitleggingen mogelijk. Er ontstaan vaak problemen als synodes over dergelijke onderwerpen toch bindende uitspraken doen. Bijvoorbeeld over liturgie, vertalingen, etc.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 07:48Het gaat niet om aantrekkelijkheid. Gods Koninkrijk is veelkleurig. Dit beschermt tegen het verheffen van je eigen menselijke voorkeuren tot norm voor allen. De begrenzing zit in Gods Woord en gereformeerde belijdenis, samen met de gezamenlijk genomen kerkelijke besluiten. Ik zou zeggen dat begrensde verscheidenheid per definitie hoort bij de kerk, daarvan geeft de Bijbel voldoende voorbeelden.
-
OnlineEvangelist
a. Kun je uitleggen hoe je dat ‘van kleur verschieten’ concreet ziet?Job schreef: ↑Vandaag, 00:49Toch begrijp ik de aantrekkelijkheid van breedte niet. Die breedte is toch juist het recept geweest voor waar jullie nu zitten als CGK? Die vierslag, als die werkelijk strikt gehanteerd wordt, werkt toch in feite begrenzend? De uitleg van Gods Woord is niet voor twee- of drieërlei wijze vatbaar. Wat ik al eens eerder zei: de BhP-gemeenten hier in de omgeving (Randstad) zijn afgelopen paar jaar zo van kleur verschoten in geloofsbeleving en daarop volgende uitingsvormen (en andersom), dat ik mijn hart op de wat langere termijn eerlijk gezegd wel vasthoud voor het Rijnsburginitiatief. Wat wordt het volgende splitsmoment? Hoe breed mag het onderschrijven van de vierslag in de praktijk uitgewerkt worden? Een prangende vraag.
b. Hoe zou jij concreet deze breedte aan de voorkant landelijk willen begrenzen?
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
-
Groepscirkel
Dat was nu niet het punt dat ik maakte richting Job. Verder spreken Schrift en gereformeerde belijdenis voldoende en afdoende om de huidige problematiek in de CGK te adressen, begrenzen en normeren. Maar over dat laatste zijn al enkele honderden pagina's volgeschreven, die rotonde lijkt mij een platgereden weg geworden.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 09:05De Schrift en de belijdenis zeggen niet over alles iets, en soms zijn meerdere uitleggingen mogelijk. Er ontstaan vaak problemen als synodes over dergelijke onderwerpen toch bindende uitspraken doen. Bijvoorbeeld over liturgie, vertalingen, etc.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 07:48Het gaat niet om aantrekkelijkheid. Gods Koninkrijk is veelkleurig. Dit beschermt tegen het verheffen van je eigen menselijke voorkeuren tot norm voor allen. De begrenzing zit in Gods Woord en gereformeerde belijdenis, samen met de gezamenlijk genomen kerkelijke besluiten. Ik zou zeggen dat begrensde verscheidenheid per definitie hoort bij de kerk, daarvan geeft de Bijbel voldoende voorbeelden.
Zo breed dat het binnen de vierslag past. En dat is een stuk breder dan bv in de O(GG)iN. Dat is altijd binnen de CGK zo geweest en het zou onoprecht zijn om dat nu te willen veranderen.Job schreef: ↑Vandaag, 00:49Toch begrijp ik de aantrekkelijkheid van breedte niet. Die breedte is toch juist het recept geweest voor waar jullie nu zitten als CGK? Die vierslag, als die werkelijk strikt gehanteerd wordt, werkt toch in feite begrenzend? De uitleg van Gods Woord is niet voor twee- of drieërlei wijze vatbaar. Wat ik al eens eerder zei: de BhP-gemeenten hier in de omgeving (Randstad) zijn afgelopen paar jaar zo van kleur verschoten in geloofsbeleving en daarop volgende uitingsvormen (en andersom), dat ik mijn hart op de wat langere termijn eerlijk gezegd wel vasthoud voor het Rijnsburginitiatief. Wat wordt het volgende splitsmoment? Hoe breed mag het onderschrijven van de vierslag in de praktijk uitgewerkt worden? Een prangende vraag.
Kerkverbanden waar alles tot op de laatste komma geregeld is hebben best iets aantrekkelijks maar ook iets onaantrekkelijks. Ik ben er niet zo jaloers op.
Persoonlijk hou ik van een sobere eredienst met een sobere liturgie waarvan een krachtige verkondiging het centrum is. Mijn zorg in het algemeen (dus binnen alle kerkverbanden die zich gereformeerd noemen) is de prediking en het gebrek aan kennis.
Ik heb een mooie meditatieve verklaring over het Bijbelboek Jozua van ds. I. Kievit. Geschreven in 1933 voor de ‘jongelingen’ om o.a. op de jeugdverenigingen te behandelen. Denk helaas dat dit boek in 2026 voor vele kerkelijk meelevende jongeren te hoog gegrepen is. De kennis van de Schrift is vaak (niet altijd) te minimaal. De kennis van onze gereformeerde belijdenis is vaak nog minimaler. Dan ga je vroeg of laat dwalingen krijgen binnen je kerkverband. Binnen elk kerkverband!
(Boek is in 2020 opnieuw uitgegeven met een voorwoord van ds. J de Bruin (CGK). Van harte aanbevolen)
-
NLprotestant
Ik vrees ook, dat dat niet klopt. De kanselsluitingen bij BhP gemeenten (toch de kern van Rijnsburg) betekenden vaak, dat vrijwel alleen hun eigen groep predikanten daar kon/kan voorgaan. Als de groep zo breed zou worden, zou je ook binnen Rijnsburg kanselsluitingen krijgen. Ook liturgie en veel cultuur-elementen zijn daar in veel gevallen verschillend.
-
NLprotestant
Misschien niet BHP als 'organisatie', maar als u eerlijk kijkt naar de gemeenten die naar Rijnsburg gaan en hun predikanten valt toch moeilijk te ontkennen dat de BhP-gemeenten de drijvende kracht zijn.huisman schreef: ↑Gisteren, 22:04BhP is niet de leidende kracht. Waar baseer jij dat op ? Feitelijk onjuist.
Je allergie zit je waarnemingsvermogen danig in de weg .![]()