1. Ik zie mijzelf ook als onderdeel van dat deel dat gewoon klassiek christelijk gereformeerd wil blijven. Misschien dat het juist daar wel schuurt voor mij. Dat er iets wordt geclaimd door Rijnsburg c.s. waar ik mij van harte deel van weet en van wil blijven. Dat laat ik mij niet zomaar afnemen. In ieder geval niet zonder in gezamenlijkheid eerst samen uit te spreken wat dit klassiek christelijk gereformeerde dan wel niet is.Evangelist schreef: ↑13 apr 2026, 12:05 Je noemt hier je verlegenheid en geweten; en je plaatst dat naast mijn bezwaarde geweten. Dat is toch precies wat hier al 500 pagina’s is betoogd? Daar gaan we nooit uitkomen. Daarom vind ik de weg die @rhadders wijst zo verstandig. Jij noemt dat zakelijk, ik noem dat geestelijk. Dan wordt er namelijk niet gestreden, dan worden er geen rechtszaken gevoerd, dan worden er geen harde woorden gebruikt over 1. dat deel dat gewoon klassiek christelijk gereformeerd wil blijven, en daarom niet meer meekan in een structuur waarin een beschermende band om afwijkende gemeenten wordt gelegd, omdat daarmee afwijkingen van de Schrift ook officieel gedoogd wordt. (Daar denken we verschillend over.)
De consequentie van jouw manier van reageren op @rhadders is echter, dat er wél rechtszaken gevoerd gaan worden, dat er wél strijd gevoerd gaat worden, en dat - zoals nu al lijkt te gebeuren in informele gesprekken - de broeders die altijd hun beste krachten hebben ingezet voor het geheel en zich in alles aan de vierslag hebben gehouden nu z.s.m. buiten de deur gewerkt moeten worden: denk aan classiscommissies, deputaatschappen, gelijkwaardige overleggen, etc. Dat staat toch allemaal in schril contrast met het eindeloze en jarenlange getalm t.a.v. gemeenten die het kerkverband door eigenmachtig handelen in afwijkende besluitvorming hebben opgeblazen?
Er wordt van jou en van niemand gevraagd om minder principieel over de kerk te denken. 2. Maar ik vind het moeilijk te bevatten dat je het als consequentie van wat je geestelijk niet kunt meemaken wel kunt meemaken dat er zo hard en kil wordt omgegaan met broeders die niet meer mee kunnen in een structuur, waarvan de breedste vergadering heeft uitgesproken dat die kapot en vastgelopen is. En die op basis van die uitspraak vanaf het grondvlak die structuur weer willen opbouwen. Nogmaals: ik weet dat je hier anders tegenaan kijkt, maar daar gaan we dus nooit meer uitkomen. 3. De conclusie daarvan is, dat er dus twee verbanden gaan ontstaan, beide wortelend in de CGK van 1892 en daarvoor in de Afscheiding van 1834. Als je in geweten niet broederlijk wilt of kunt spreken over die werkelijkheid en de praktische consequenties daarvan, dan aanvaard je daarmee toch dat de dingen voor een rechter gebracht kunnen worden om daar te gaan strijden.
@middenrefo: ik verwerp de suggestie dat ik alleen maar oog heb of wil hebben voor gewetensproblemrn ter rechterzijde. Sterker: ik heb voortdurend betoogd dat er in deze situatie met gewetensproblemen aan beide zijden, er nooit een oplossing komt binnen één verband. Dat is verdrietig genoeg. 4. Maar ik zie die realiteit wel terug bij @rhadders, maar niet bij @MidMid en jou. En dat betreur ik; ik denk namelijk dat er veel schade voorkomen kan worden, als er in een gewoon overleg een rustige ontvlechting plaatsvindt, wetende dat voor beide (!) kanten van het kerkverband geldt dat dit eigenlijk niet kan.
2. Hier staan onze gedachten haaks op elkaar. Je blijft maar terugvallen op een onwettig en nietig besluit. De conclusie is dat dit besluit zo niet genomen had mogen worden. Dat door tussenkomst van de rechter dit besluit ook is overruled. En dat dát dus de nieuwe werkelijkheid is. Niet ik claim dat de structuur nog staat. Dat is simpelweg de realiteit. Ongeacht wat Rijnsburg c.s. daarover zegt. En ja, soms denk ik dat het goed zou zijn als een rechter daar als onpartijdige derde alsnog een heldere uitspraak over doet. Prima dat er dan vervolgens gezegd wordt dat dit juridisch en kerkordelijk best juist kan zijn, maar dat het geestelijk anders zit. Maar dan kan in ieder geval de wettigheid niet langer betwist worden. En is ook onomwonden helder wat je zelf bij 3 schrijft.
3. Zeer verdrietig, maar als dat het voornemen van Rijnsburg c.s. is, wees daarin dan ook helder. Onttrek je aan het verband waar je nu deel van bent en begin dan ook echt iets nieuws. En draag daarvan dan ook de consequenties.
4. Dat heeft niet met realiteit te maken maar met een andere opvatting over kerk-zijn tussen rhadders en mij. Dat mag je betreuren, maar dat is wat anders dan mij die positie ontzeggen. Voor mij is de kerk veel meer dan een organisatorisch verband. Die geestelijke dimensie over wat de kerk is en ook het CGK kerkverband, was aanwezig in 1892, in 1834 bij wijlen ds. Velema maar veel minder tot niet bij Rijnsburg c.s.